Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IKEA Trådfri gateway måste ständigt starta om

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en IKEA Trådfri Gateway som jag på sistone ständigt måste starta om, händer flera gånger i veckan. Startar om den, allt är frid och fröjd några dagar, sen måste den startas om. Trådfri-appen hittar inte gatewayen och inte Hem-apparna heller. Har inte gjort några ändringar i nätverket. Sitter direkt inkopplad i en switch i hallen som i sin tur är inkopplad till fiber-routern.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ska göra det om den ballar ur fler gånger. Trodde den hade ballat ur innan idag när jag skrev inlägget men det visade sig vara datorn som ballat ur den här gången eftersom Trådfri-appen fortfarande fungerade.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-27 00:14

Hade också strul med att den ballade ur och avbröt HomeKit-kopplingen m.m. Har dock löst sig med senare FW uppdateringar. Min gateway har 1.4.15 och appen 1.7.0

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har en IKEA Trådfri Gateway som jag på sistone ständigt måste starta om, händer flera gånger i veckan. Startar om den, allt är frid och fröjd några dagar, sen måste den startas om. Trådfri-appen hittar inte gatewayen och inte Hem-apparna heller. Har inte gjort några ändringar i nätverket. Sitter direkt inkopplad i en switch i hallen som i sin tur är inkopplad till fiber-routern.

Har precis samma problem. I mitt fall brukar det dock gå 7-10 dagar mellan omstarterna. (Har senaste versioner på app, gateway, etc.)

Du får gärna testa en reset innan jag gör det eftersom du då även får ställa om alla enheter och homekit igen. ? Jag tror inte detta hjälper (hjälpte inte mig i somras) men blir gärna överbevisad.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har en IKEA Trådfri Gateway som jag på sistone ständigt måste starta om, händer flera gånger i veckan. Startar om den, allt är frid och fröjd några dagar, sen måste den startas om. Trådfri-appen hittar inte gatewayen och inte Hem-apparna heller. Har inte gjort några ändringar i nätverket. Sitter direkt inkopplad i en switch i hallen som i sin tur är inkopplad till fiber-routern.

Har du provat att tilldela den en "fast" ip adress via din routers DHCP server?
Min IKEA gateway hade tidigare liknande problem tills jag åtgärdade ovanstående, det var för mer än ett år sedan och den har gått felfritt sedan dess.

Ska dock tillägga att jag läst om liknande problem i andra forum där DHCP var åtgärdat, så det kan vara något annat elände.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-11-28 19:31

Sen uppdateringen kom så har Trådfri fungerat klockfritt för mig.

1
Bevaka tråden