Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utomhusuttag med HomeKit

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-27 08:50

Känner någon till ett trådlöst uttag för utomhusbruk som stödjer HomeKit?

Tyvärr inte. Både Eve Plug och Fibaros plugg som du hittar på Appels hemsida är båda för inomhus bruk. Letar vidare och postar om något dyker upp.

Jag köpte mig en Osram Smart+ Outdoor Plug EU när Amazon reade ut förra veckan:

Den går inte in i Homekit direkt men ska gå att koppla till en Philips Hue-brygga och tillsammans med Homebridge-hue så ska det gå att få upp den i Homekit.

Jag har inte hunnit testa, den ligger fortfarande ouppackad i sin låda, men i teorin så borde det funka. Tanken är att göra ett smart, temperaturberoende motorvärmaruttag.

Senast redigerat 2018-11-27 12:28
Ursprungligen av Christian_W:

120V, amerikanskt kontaktdon.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-27 13:54

Man kanske skulle kolla vilken som är mest tålig vad gäller temperatur och luftfuktighet och bygga en lite låda till den, eller ett "tak" över uttaget?!

  • Medlem
  • 2018-11-27 14:17
Ursprungligen av Cribe:

Man kanske skulle kolla vilken som är mest tålig vad gäller temperatur och luftfuktighet och bygga en lite låda till den, eller ett "tak" över uttaget?!

Det är ingen bra idé. Du kommer inte att få det tillräckligt tätt. När det gäller el tycker inte jag att man ska göra hemmasnickrade lösningar. Säkerhet är viktigare.
Vad ska du ha uttaget till, vad ska du styra? Hur bor du? Om du bor i villa kanske du kan sätta ett homekit-uttag i källaren och sedan dra ut en skarvsladd genom tex ett fönster?

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-27 14:26
Ursprungligen av Dalle:

Det är ingen bra idé. Du kommer inte att få det tillräckligt tätt. När det gäller el tycker inte jag att man ska göra hemmasnickrade lösningar. Säkerhet är viktigare.
Vad ska du ha uttaget till, vad ska du styra? Hur bor du? Om du bor i villa kanske du kan sätta ett homekit-uttag i källaren och sedan dra ut en skarvsladd genom tex ett fönster?

Ok, hoppar det då. Japp bor i villa. Alla fönster är bytta för ca 3 år sedan så vill inte göra någon åverkan på dom.
Ska bara ha det till utebelysning och kupevärmare till sambons bil
Får hoppas att det släpps en utomhusvariant snart.

  • Medlem
  • 2018-11-27 14:54
Ursprungligen av Cribe:

Ok, hoppar det då. Japp bor i villa. Alla fönster är bytta för ca 3 år sedan så vill inte göra någon åverkan på dom.
Ska bara ha det till utebelysning och kupevärmare till sambons bil
Får hoppas att det släpps en utomhusvariant snart.

För utomhusbelysningen borde det finnas timers som har rätt IP-klassning.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-27 15:08
Ursprungligen av Dalle:

För utomhusbelysningen borde det finnas timers som har rätt IP-klassning.

Jepp, har hittat det men smidigt med soluppgång/nedgång i HomeKit och att kunna släcka/tända om man vill.
Borde ju finnas en marknad för det tycker jag

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-28 09:00

Telldus/NEXA/Luxorparts mm har ju haft det länge, så konstigt att inte andra har hoppat på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-14 21:00

Konstigt att det inte finns ännu, har funnits för US marknaden i flera år! Hur svårt ska det vara att konvertera ett system från US till EU.

Ursprungligen av Sir N.:

Jag köpte mig en Osram Smart+ Outdoor Plug EU när Amazon reade ut förra veckan:

Den går inte in i Homekit direkt men ska gå att koppla till en Philips Hue-brygga och tillsammans med Homebridge-hue så ska det gå att få upp den i Homekit.

Jag har inte hunnit testa, den ligger fortfarande ouppackad i sin låda, men i teorin så borde det funka. Tanken är att göra ett smart, temperaturberoende motorvärmaruttag.

Sådärja, med hjälp av Homebridge-hue finns nu min Osram Smart+ Outdoor Plug EU med i HomeKit. Den dyker upp som en lampa. Gjorde en knapp också som ger 60 minuters gångtid. Temperaturstyrning har jag inte hunnit få till ...

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-01-18 23:12
Ursprungligen av Sir N.:

Sådärja, med hjälp av Homebridge-hue finns nu min Osram Smart+ Outdoor Plug EU med i HomeKit. Den dyker upp som en lampa. Gjorde en knapp också som ger 60 minuters gångtid. Temperaturstyrning har jag inte hunnit få till ...

Härligt! Det ska jag testa!

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-01-26 14:12
Ursprungligen av Sir N.:

Sådärja, med hjälp av Homebridge-hue finns nu min Osram Smart+ Outdoor Plug EU med i HomeKit. Den dyker upp som en lampa. Gjorde en knapp också som ger 60 minuters gångtid. Temperaturstyrning har jag inte hunnit få till ...

Har fått hem Osramen nu så nu ska Hombridge installeras.

Sir N Var det krångligt att få till?

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-01-26 19:16

Det var lite trilskandes men nu så är den inne ? eller ute ?

  • Medlem
  • 2019-02-12 09:36

Är det någon som vet om man kan få Osram Smart Plug Outdoor att fungera med IKEAs gateway?

Jag har fått en förfrågan från svärmor om inte hon kan sköta motorvärmaren via telefonen. Då hon bor i Norrland och bilen står i ett kallgarage så ser jag inte IKEAs homeplug med IP20 som ett alternativ.
Så, måste vi investera i ett Hue-system för att få detta att fungera, eller finns det någon enklare och billigare lösning? Avståndet mellan huset och garaget är ca 10 meter.

Senast redigerat 2019-02-12 09:52
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-02-13 17:16

Telldus/NEXA kanske.

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2019-02-13 22:57
Ursprungligen av Cribe:

Känner någon till ett trådlöst uttag för utomhusbruk som stödjer HomeKit?

Om uttaget sitter i en eldosa med tillräcklig kapsling så kanske en Fibaro switch för Homekit är ett alternativ?

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/homekit/fibaro-homekit-infalld-fjarrstrombrytare-2500-w-p51011
https://www.fibaro.com/se/products/switches/

Ursprungligen av Sir N.:

Jag köpte mig en Osram Smart+ Outdoor Plug EU när Amazon reade ut förra veckan:

Den går inte in i Homekit direkt men ska gå att koppla till en Philips Hue-brygga och tillsammans med Homebridge-hue så ska det gå att få upp den i Homekit.

Jag har inte hunnit testa, den ligger fortfarande ouppackad i sin låda, men i teorin så borde det funka. Tanken är att göra ett smart, temperaturberoende motorvärmaruttag.

Motsvarande finns på närmare håll. Fungerar utmärkt med Philips Hue-brygga. Har den monterad utomhus med regnskydd och fungerar utan problem.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg...

Ursprungligen av hummel:

Motsvarande finns på närmare håll. Fungerar utmärkt med Philips Hue-brygga. Har den monterad utomhus med regnskydd och fungerar utan problem.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg...

Utomhus med regnskydd? Det låter inte riktigt som vad elsäkerhetsverket skulle förespråka. Ett paraply eller... Köp den jag länkade till istället. Även den finns hos Kjelle (för lite mer pengar än hos Amazon)

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg...

Senast redigerat 2019-02-17 13:33

Hur gjorde du?

Hmm. Jag är Homekit-rookie och det här fattar jag inte riktigt. Orkar du beskriva med några enkla steg hur du lyckades få in Smart+-uttaget i Homekit? Jag får bara fram den i Hue-appen, men sedan tar det stopp.

Mer info please!

Ursprungligen av Cribe:

Det var lite trilskandes men nu så är den inne ? eller ute ?

Hmm. Jag är Homekit-rookie och det här fattar jag inte riktigt. Orkar du beskriva med några enkla steg hur du lyckades få in Smart+-uttaget i Homekit? Jag får bara fram den i Hue-appen, men sedan tar det stopp.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-09-03 18:35
Ursprungligen av Widenlund:

Hmm. Jag är Homekit-rookie och det här fattar jag inte riktigt. Orkar du beskriva med några enkla steg hur du lyckades få in Smart+-uttaget i Homekit? Jag får bara fram den i Hue-appen, men sedan tar det stopp.

Tjenare!

Du måste använda ett program som heter Homebride med en homebridge-hue plugin.
Jag kör min på en raspberry pi med hoobs.

Kolla in hoobs.org

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-07 23:12

Jag hittade en lösning, som funkat bra och som lirar med HomeKit. Gardena har ett "Smart system" som hanterar bevattning samt deras robotgräsklippare och lite annat smått o gott, bla finns en "Smart Power" Strömadapter som är IP44 klassad och funkar för utomhusbruk, köpte ett trepack i tidigare i somras, och dom har funkat kanon, har även deras bevattningssystem i växthuset. Kräver dock att man köper deras hub,, lite dyrt men har funkat kanon! Super enkel installation, och förvånansvärt bra räckvidd.

https://www.gardena.com/se/produkter/smart/sm...

Ursprungligen av Fredric:

Jag hittade en lösning, som funkat bra och som lirar med HomeKit. Gardena har ett "Smart system" som hanterar bevattning samt deras robotgräsklippare och lite annat smått o gott, bla finns en "Smart Power" Strömadapter som är IP44 klassad och funkar för utomhusbruk, köpte ett trepack i tidigare i somras, och dom har funkat kanon, har även deras bevattningssystem i växthuset. Kräver dock att man köper deras hub,, lite dyrt men har funkat kanon! Super enkel installation, och förvånansvärt bra räckvidd.

https://www.gardena.com/se/produkter/smart/sm...

Stiliga pluggar. Hade jag inte redan haft Hue och Homebridge på plats hade jag nog kört på en sån till motorvärmaruttaget istället för Osrams stora klump. Effekten på den var ju inga problem. Klarade upp till 16A/3680W. Men som du sa den var lite dyr och så ännu en brygga/gateway på hyllan därhemma.

Börjar bli lite jobbigt att alla prylar ska ha egna bryggor. Idag har jag burkar från Verisure, Hue och Arlo. Funderade också på att köpa på mig lite IKEA-prylar men då blir det ju ytterligare en burk. Och Switchportarna tar slut och jag måste köpa en switch med fler portar. I-landsproblem, men ändå ...

Edit: Hmm, hittar ingenstans där man kan köpa en gateway till pluggarna. Den verkar bara finnas i paket med bevattningsprylar och annat. Skumt.

Senast redigerat 2019-10-08 08:44
  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-08 10:00
Ursprungligen av Sir N.:

...

Tips -> Homey

Ursprungligen av zinned:

Tips -> Homey

Pratar Homey och Homekit med varandra? Och den kan väl inte prata direkt med Arlokameror? Den kan inte prata med verisuremodulen i Yale-låset. Möjligtvis att den ersätta Hue och Trådfribryggan men bryggorna måste man väl ändå ha kvar för att kunna uppdatera firmware i lampor. Så det blir bara ytterligare en pryl...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-20 22:51

Ingen ny info här? Inga fler smarta utomhusuttag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-28 19:00
Ursprungligen av Sir N.:

Sådärja, med hjälp av Homebridge-hue finns nu min Osram Smart+ Outdoor Plug EU med i HomeKit. Den dyker upp som en lampa. Gjorde en knapp också som ger 60 minuters gångtid. Temperaturstyrning har jag inte hunnit få till ...

Hur gör man det där? Hombridge-Hue:s sida hittar jag. Även registrerat mig, men sedan..?

Bevaka tråden