Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högre kalori mängd vid rörelse AW4 vs AW3

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2018-11-29 00:46

Så jag bytte till en AW4 LTE för ungefär en månad sen.
Men jag har märkt något konstigt, att min aktivitetsring värkar stänga sig betydligt mycket oftare/snabbare än vad den gjorde med min AW3 LTE. Jag kan skilja enormt aktivitetsmässigt på olika dagar.
Vissa dagar har jag enormt låg aktivitet, (pga värk) och har därför min aktivitetsring satt på bara 500 kalorier.
När jag hade min AW3 så upplevde jag att det var rätt ofta dessa dagar (i princip alltid) som jag inte klarade ringen då.
Men nu så verkar det inte riktigt vara samma sak, utan jag verkar få högre kalorimängd använd.
Igår tex hade jag mycket värk, och rörde mig endast 1600 steg, men gjorde ändå av med 400 kalorier. (för perspektiv på det hela så är jag 197 lång och väger hundra pannor)
Nästan varje dag/kväll, vid stilla sittande, kan klockan plinga till att jag stängt aktivitets ringen. Det hände då o då på AW3 också.
Men det känns verkligen som betydligt oftare nu.

Är det fler som upplever detta?
Är AW4 bara mer exakt?
Bugg?
Förslag?

Som jag har förstått det så är dessa mätare aldrig helt exakta (mycket pga att det inte är en exakt vetenskap) och gör det svårt att jämföra mellan olika enheter/individer. Poängen är mest att köra med samma mätare och jämföra mot den hela tiden, vilket skulle göra att vi får kalibrera om oss om vi byter mätare-

Jag har ingen direkt länk för denna åsikt utan det är något som jag spekulerat mig fram till.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2018-11-29 13:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Som jag har förstått det så är dessa mätare aldrig helt exakta (mycket pga att det inte är en exakt vetenskap) och gör det svårt att jämföra mellan olika enheter/individer. Poängen är mest att köra med samma mätare och jämföra mot den hela tiden, vilket skulle göra att vi får kalibrera om oss om vi byter mätare-

Jag har ingen direkt länk för denna åsikt utan det är något som jag spekulerat mig fram till.

Man tycker ju dock att det borde vara samma kalulering för samma data inmatad.
Kan förstå att det inte är exakt, men jag har ju samma info inmatad i denna klocka som den förra av samma märke.

Jag menade att du får kalibrera dina resultat. mot din nya klocka så att du kan jämföra din trend framöver (och inte jämföra mot tidigare resultat med din gamla klocka)

Inte att du skulle kalibrera klockan.

Dessutom så vet vi väl inte om Apple har samma sensorer i de olika modellerna? Samma tillverkare (märke) garanterar inte mycket

  • Medlem
  • Örebro
  • 2018-11-29 15:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag menade att du får kalibrera dina resultat. mot din nya klocka så att du kan jämföra din trend framöver (och inte jämföra mot tidigare resultat med din gamla klocka)

Inte att du skulle kalibrera klockan.

Dessutom så vet vi väl inte om Apple har samma sensorer i de olika modellerna? Samma tillverkare (märke) garanterar inte mycket

Ne kanske inte exakt samma sensorer, antar att dom är uppdaterade.
Men kalkyleringen (förenklat) "vikt/längd/rörelse/puls = Kalorimängd använd" bör vara den samma, eftersom det är samma OS/app.
Även faktumet att den räknar mig som "aktiv" när jag sitter still i soffan vid tvn tex.
Det är ju bara den gamla klockan jag kan jämföra mot. Oavsett om det är så att förra, eller denna var mer exakt, så är dom rätt rejält olika, speciellt vid låg aktivitets dagar.
Är ju trenden jag jämför nu, inte bara en specifik dag. Utan det är något som varit återkommande sen dag ett, att dessa låg aktivitets dagar räknar högre än tidigare.

De har olika sensorer så det är inte säkert att algoritmen är samma bara för att de kör samma mjukvara.

Men hur som helst är det nog bara att acceptera att de mäter olika och leva i nuet med de nya förutsättningarna. Jag skulle anta att S4 mäter bättre och utgå från att de resultaten är mer rättvisande

Samt en länk till en beskrivning om hur en tillverkare gör för att beräkna aktiviteten. Det ger väl inte så mycket till vår diskussion men kan vara intressant sol bakgrundskunskap
https://www.wareable.com/fitness-trackers/how-calorie-burn-estimates-8887

1
Bevaka tråden