Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elbilar och batterier

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-12-01 15:19
Ursprungligen av kenjon:

Ny bil, bara el!

Vet du något om ackumulatorernas livslängd som gör oss skeptiker mer positiva? Alla uppladdningsbara batterier har ju hittills blivit m e m trötta vartefter. Och att byta i en elbil torde väl vara näst intill en ekonomisk katastrof?
Berätta gärna hur du tänkt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-01 16:24
Ursprungligen av Le:

Vet du något om ackumulatorernas livslängd som gör oss skeptiker mer positiva? Alla uppladdningsbara batterier har ju hittills blivit m e m trötta vartefter. Och att byta i en elbil torde väl vara näst intill en ekonomisk katastrof?
Berätta gärna hur du tänkt.

Jag vet att ett företag uttalat sig i frågan, minns inte om det var Toyota eller någon annan stor aktör, men de sade i alla fall att det kommer bli ett problem med dagens batterier eftersom de kommer hålla bra mycket längre än vad bilen kommer vara aktuell. De diskuterade hur batterierna i bilarna skulle återanvändas när bilen blivit sliten nog för skroten. Jag vet inte om det gäller alla biltillverkare, men för det företaget var det inte batteriernas livslängd som satte livslängden för bilarna.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-12-01 16:40
Ursprungligen av ekloev:

Jag vet att ett företag uttalat sig i frågan, minns inte om det var Toyota eller någon annan stor aktör, men de sade i alla fall att det kommer bli ett problem med dagens batterier eftersom de kommer hålla bra mycket längre än vad bilen kommer vara aktuell. De diskuterade hur batterierna i bilarna skulle återanvändas när bilen blivit sliten nog för skroten. Jag vet inte om det gäller alla biltillverkare, men för det företaget var det inte batteriernas livslängd som satte livslängden för bilarna.

Vem vill riskera att om fem år åka omkring i en (värdelös) bil med en räckvidd om ca 10 mil?! Jag vill ha erfarenhetsbaserade data på batteriernas hållbarhet. Inte bara tillverkarnas och miljöopinionens hoppfulla scenarior.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-01 16:40
Ursprungligen av Le:

Vet du något om ackumulatorernas livslängd som gör oss skeptiker mer positiva? Alla uppladdningsbara batterier har ju hittills blivit m e m trötta vartefter. Och att byta i en elbil torde väl vara näst intill en ekonomisk katastrof?
Berätta gärna hur du tänkt.

Batteriet kommer att överleva bilen. Detta förutsatt att den har aktiv kylning/värme på batteriet.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-12-01 16:46
Ursprungligen av Innis:

Batteriet kommer att överleva bilen. Detta förutsatt att den har aktiv kylning/värme på batteriet.

Ja det är väl inte osannolikt.
Men i vilken kondition är batteriet då som sagt?!
Det är det som en vanlig betalande konsument också är intresserad av.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-01 18:02
Ursprungligen av ekloev:

eftersom de kommer hålla bra mycket längre än vad bilen kommer vara aktuell.

Och hur länge är det då enligt tillverkarna? 5-10 år?
Finns många bilar som är 20+ som rullar på fint.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-01 18:36
Ursprungligen av Le:

Vem vill riskera att om fem år åka omkring i en (värdelös) bil med en räckvidd om ca 10 mil?! Jag vill ha erfarenhetsbaserade data på batteriernas hållbarhet. Inte bara tillverkarnas och miljöopinionens hoppfulla scenarior.

Ursprungligen av Json_81:

Och hur länge är det då enligt tillverkarna? 5-10 år?
Finns många bilar som är 20+ som rullar på fint.

Jag kommer som sagt inte ihåg var jag läste om just det där, men flera amerikanska undersökningar har visat att moderna eldrivna bilar kan köra väl över 16 000 mil utan signifikant degradering av batterikapaciteten. Majoriteten av elbilstillverkarna har en garanti om 8 eller tio år och 100 000 miles, alltså 16 000 mil. Vissa aktörer som Nissan låter en köpa till ytterligare garanti. Jag har läst om Facebook-grupper där elbilsägare diskuterar hur lång batteritid de upplevt, och vissa verkar ha kunnat köra rejält långt och länge utan några problem.

Men i slutändan slits batteriets celler ner på ett sätt som en traditionell motor inte gör om den servas och repareras kontinuerligt, så det är väl fullt möjligt att använda en bil med en konventionell motor längre än en elbil, men det verkar inte som att det handlar om så kort livslängd att det borde vara ett problem för den genomsnittlige bilföraren. Och eftersom det handlar om samma typ av batterier som i moderna telefoner får man också längre livslängd om batteriet inte laddas ur helt eller laddas till 100 procent.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-12-01 19:22
Ursprungligen av ekloev:

Jag kommer som sagt inte ihåg var jag läste om just det där, men flera amerikanska undersökningar har visat att moderna eldrivna bilar kan köra väl över 16 000 mil utan signifikant degradering av batterikapaciteten. Majoriteten av elbilstillverkarna har en garanti om 8 eller tio år och 100 000 miles, alltså 16 000 mil. Vissa aktörer som Nissan låter en köpa till ytterligare garanti. Jag har läst om Facebook-grupper där elbilsägare diskuterar hur lång batteritid de upplevt, och vissa verkar ha kunnat köra rejält långt och länge utan några problem.

Men i slutändan slits batteriets celler ner på ett sätt som en traditionell motor inte gör om den servas och repareras kontinuerligt, så det är väl fullt möjligt att använda en bil med en konventionell motor längre än en elbil, men det verkar inte som att det handlar om så kort livslängd att det borde vara ett problem för den genomsnittlige bilföraren. Och eftersom det handlar om samma typ av batterier som i moderna telefoner får man också längre livslängd om batteriet inte laddas ur helt eller laddas till 100 procent.

Ja marknadens respons är bevisligen rätt så avvaktande i detta. I alla fall för dom som måste betala miljösatsningarna med egna pengar.
Eller nästan egna pengar........
Sverige har hittills valt att subventionera dyra ellösningar, cykel- och bildito, som mest gynnat de som redan har råd att betala.
I mina ögon är det närmast enfaldigt att man i kommunala budgetsatsningar innefattar satsningar på exv förvaringslådor för elcykelbatterier.........................
Plakatpolitik riskerar alltid att ta udden ur mer genomgripande satsningar på miljömässigt hållbara satsningar och därför förlöjliga dem.

Ursprungligen av ekloev:

Jag vet att ett företag uttalat sig i frågan, minns inte om det var Toyota eller någon annan stor aktör, men de sade i alla fall att det kommer bli ett problem med dagens batterier eftersom de kommer hålla bra mycket längre än vad bilen kommer vara aktuell.

Min bil som jag kör med dagligen är från 1964. Det är fantastiskt att batteriteknologin utvecklats dithän att tillverkare som Toyota alltså lovar att de skall hålla i 50+ år. Personligen skulle jag se till att få det på papper.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-01 19:58
Ursprungligen av GustafMA:

Min bil som jag kör med dagligen är från 1964. Det är fantastiskt att batteriteknologin utvecklats dithän att tillverkare som Toyota alltså lovar att de skall hålla i 50+ år. Personligen skulle jag se till att få det på papper.

De syftade nog förvisso inte på hur länge bilen skulle hålla ihop, utan hur länge bilen skulle vara aktuell att använda innan kunden byter ut den. Och sedan är det nog långt ifrån alla bilar som överlever att användas dagligen i 50 år, olika modeller och årgångar har väl olika bra hållbarhet över tid. Sedan är det nog också så att framtida elbilar kanske blir mer flexibla vad det gäller att byta ut batteriet, att det blir enklare att göra och inte lika dyrt, vilket skulle göra det möjligt att använda bilen över längre tidsperioder än det är möjligt idag. Men visst, om man vill kunna använda sin bil under många årtionden är väl dagens elbilar inte lika aktuella.

  • Medlem
  • 2018-12-01 20:05
Ursprungligen av ekloev:

De syftade nog förvisso inte på hur länge bilen skulle hålla ihop, utan hur länge bilen skulle vara aktuell att använda innan kunden byter ut den. Och sedan är det nog långt ifrån alla bilar som överlever att användas dagligen i 50 år, olika modeller och årgångar har väl olika bra hållbarhet över tid. Sedan är det nog också så att framtida elbilar kanske blir mer flexibla vad det gäller att byta ut batteriet, att det blir enklare att göra och inte lika dyrt, vilket skulle göra det möjligt att använda bilen över längre tidsperioder än det är möjligt idag. Men visst, om man vill kunna använda sin bil under många årtionden är väl dagens elbilar inte lika aktuella.

Min bil har en instrument panel i form av endast en skärm. Sensorer och teknik mm. Undra vad det kostar när den skärmen ger upp och man i praktiken inte får köra bilen. Nya bilar vågar man inte behålla hur länge som helst. Först var det motorn som gav upp först, sedan var det rosten som tog kål på ekipaget och nuförtiden elektronik och el ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-01 20:16
Ursprungligen av PaO:

Min bil har en instrument panel i form av endast en skärm. Sensorer och teknik mm. Undra vad det kostar när den skärmen ger upp och man i praktiken inte får köra bilen. Nya bilar vågar man inte behålla hur länge som helst. Först var det motorn som gav upp först, sedan var det rosten som tog kål på ekipaget och nuförtiden elektronik och el ?

Exakt. Föräldrarna hade en gammal Volvo 740 som de körde i över 40 000 mil, och som jag också körde en del i ungdomens glada dagar. Den ingick fortfarande i den gamla skolans bilar när nästan vem som helst kunde mecka med motorn om man bara hade kunskapen till det. De senaste tio åren har bilarna blivit så avancerade att inte vilka verkstäder som helst kan reparera dem, och det blir svårare och svårare att hålla bilen vid liv när den har börjat bråka.

En före detta arbetskamrat till farsan som reparerat farsans bilar i alla år är en av få verkstäder som fått Volvos mjukvara som krävs för att felsöka deras nya bilar, något små fristående verkstäder inte får. Om du inte har tillgång till biltillverkarens verktyg och mjukvaror kan du i princip inte göra något med dagens bilar, så det är betydligt mindre sannolikt att bensin/diesel-bilarna som säljs idag fortfarande rullar om 20-30 år, och det kommer ha varit betydligt dyrare än det var med de gamla "dumma" bilarna.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-01 21:34
Ursprungligen av Le:

Ja det är väl inte osannolikt.
Men i vilken kondition är batteriet då som sagt?!
Det är det som en vanlig betalande konsument också är intresserad av.

Vad spelar det för roll vilket skick batteriet är i om bilen är skrot och batteriet återvinns?
Tesla återvinner sina batterier.

Ursprungligen av Innis:

Vad spelar det för roll vilket skick batteriet är i om bilen är skrot och batteriet återvinns?
Tesla återvinner sina batterier.

Vad innebär återvinner?

Återanvänds de eller deponeras de?

Jag har för mig att exempelvis Toyota deponerar de gamla batterierna.

Ursprungligen av ekloev:

En före detta arbetskamrat till farsan som reparerat farsans bilar i alla år är en av få verkstäder som fått Volvos mjukvara som krävs för att felsöka deras nya bilar, något små fristående verkstäder inte får. Om du inte har tillgång till biltillverkarens verktyg och mjukvaror kan du i princip inte göra något med dagens bilar, så det är betydligt mindre sannolikt att bensin/diesel-bilarna som säljs idag fortfarande rullar om 20-30 år, och det kommer ha varit betydligt dyrare än det var med de gamla "dumma" bilarna.

RMI (Repair and Maintenance Information) har funnits i flera år nu som ställer krav på att sådan information ska delges som gör att individuella verkstäder ska kunna reparera fordonen (plus att de ska ge verkstäderna tillgång till verktyg/mjukvara etc). EU har drivit det hårt: https://ec.europa.eu/growth/sectors/automotiv...

För Volvos del har de erbjudit TIS ett bra tag så det är bara att ta del av informationen om man vill (mot en avgift såklart). Alla andra fordonstillverkare i Europa har samma typ av arrangemang (finns en lista här).

För att läsa felkoder kan man använda en vanlig OBD2-läsare på en modern bil. Koderna kan man slå upp hos fordonstillverkaren (många är också standard).

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-02 12:59
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad innebär återvinner?

Återanvänds de eller deponeras de?

Jag har för mig att exempelvis Toyota deponerar de gamla batterierna.

Återanvänds

Vanliga nya bilar, har man garanti att de ska funka x antal mil? Eller är det ett nytt krav för elbilar? ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-01 20:29
Ursprungligen av Zeugma:

Vanliga nya bilar, har man garanti att de ska funka x antal mil? Eller är det ett nytt krav för elbilar? ?

Jag är ingalunda en expert på bilar, så någon med mer insikt får gärna rätta mig om jag har fel, men vad jag vet har olika biltillverkare garantier för sina konventionella bilar som avser tillverkningsproblem, att de ersätter eller reparerar fel som kan spåras till tillverkningsfel under ett visst antal år eller mil körda. Ford erbjuder exempelvis 5 år eller 10 000/15 000 mil. Volvo ger garantier för olika typer av problem (vagnskada, rost, etc).

Men det avser bilen som helhet, det som är unikt med elbilarna är väl att ge ger garantier för hur länge batterierna ska hålla. Konventionella bilar har väl sällan motorspecifika garantier.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-12-03 06:48

Det finns en annan aspekt av det hela. I USA funkar det ju lite annorlunda än här och i vissa fall (och med rätt tillstånd) kan man köpa en skrotad bil och restaurera den, och få den gatlegal. Jättebra ur miljösynpunkt antar jag. Det finns några som har köpt "salvage"-Teslor i USA och så gott som omedelbart stött på problem; i och med att Teslorna är registrerade som skrotade får de en markering i Teslas system att de inte får servas och att Tesla inte säljer reservdelar till dem. Allt finns på Youtube för den intresserade.

Ursprungligen av Ljung:

Kan ni inte diskutera bilbatterier i en egen tråd? Topic här är "Ditt senaste inköp! (Bilder)".

Instämmer, elbilsdebatten är en intressant diskussion som verkligen förtjänar en egen tråd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-05 17:08

Jag är inne på min tredje elbil nu. Den första var en Toyota Prius (hybrid) från 2006. Den har min fd sambo fortfarande, och vi har inte märkt någon större degradation av batteriet. Jag tror att det till stor del beror på Toyotas sparsamma utnyttjande av kapaciteten. Den laddas aldrig upp till mer än 80 %, och laddas inte ur till mer än 40 %. Slöseri, man använder bara 40 % av batteriets kapacitet, men till en vinst av en väldigt lång livstid. Många taxibilar i t ex Stockholm är just Toyota Prius, där flertalet av dem har gått över 100 000 mil! Utan batteribyte!!!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-12-05 18:54
Ursprungligen av kenjon:

Jag är inne på min tredje elbil nu. Den första var en Toyota Prius (hybrid) från 2006. Den har min fd sambo fortfarande, och vi har inte märkt någon större degradation av batteriet. Jag tror att det till stor del beror på Toyotas sparsamma utnyttjande av kapaciteten. Den laddas aldrig upp till mer än 80 %, och laddas inte ur till mer än 40 %. Slöseri, man använder bara 40 % av batteriets kapacitet, men till en vinst av en väldigt lång livstid. Många taxibilar i t ex Stockholm är just Toyota Prius, där flertalet av dem har gått över 100 000 mil! Utan batteribyte!!!

Vet du om övriga elbilstillverkare kör på samma batterikoncept som Toyota?
Knappast troligt väl med marknadskrafterna som innebär alla konkurrens med alla.
Annars är ju batteriernas livslängd det som uppenbarligen oroar oss i denna tråd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-05 19:00

Nej, det vet jag inte. Jag vet att Tesla säger att batteriet är tomt innan det är det; de har ett speciellt läge där man kan köra längre, med risk för degradation av batteriet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-05 20:08

Min lilla kunskap är följande. Toyota säger att de ser väldigt liten försämring av batterierna på Prius. Det stöds av ett antal Taxiägare+åkare jag pratat med. Jag själv hade en Volvo D6 i tre år och märkte ingen försämring under den tiden. Nu har jag en Passat GTE och vad gäller batterisystem så verkar VW inte köra på samma tänk som Toyota.

VW rekommenderar en massa "pill" vad gäller laddningen typ ladda inte fullt annat än just innan du ska åka. Även för deras el-bilar har de en hel del rekommendationer för hur man ska ladda. Det kan ju fortfarande vara så att de inte utnyttjar max utan bara vill ha så skonsam laddning som möjligt.

För övrigt vet jag att Volvo tog 115000 för ett byta av batteripaketet om det inte gick på garantin. Flera(?) biltillverkare har byggt eller planerar att bygga batterierna i sektioner/celler så att man bara ska behöva byta en del av batteriet om det går sönder.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-12-05 21:31
Ursprungligen av xms67:

Min lilla kunskap är följande. Toyota säger att de ser väldigt liten försämring av batterierna på Prius. Det stöds av ett antal Taxiägare+åkare jag pratat med. Jag själv hade en Volvo D6 i tre år och märkte ingen försämring under den tiden. Nu har jag en Passat GTE och vad gäller batterisystem så verkar VW inte köra på samma tänk som Toyota.

VW rekommenderar en massa "pill" vad gäller laddningen typ ladda inte fullt annat än just innan du ska åka. Även för deras el-bilar har de en hel del rekommendationer för hur man ska ladda. Det kan ju fortfarande vara så att de inte utnyttjar max utan bara vill ha så skonsam laddning som möjligt.

För övrigt vet jag att Volvo tog 115000 för ett byta av batteripaketet om det inte gick på garantin. Flera(?) biltillverkare har byggt eller planerar att bygga batterierna i sektioner/celler så att man bara ska behöva byta en del av batteriet om det går sönder.

Ja det ser bevars ut som att tillverkarna kör sitt eget race och låter kunderna utvärdera resultaten. Dyrköpta erfarenheter för kunden som riskerar att få ta utvecklingskostnaderna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-05 22:09
Ursprungligen av Le:

Ja det ser bevars ut som att tillverkarna kör sitt eget race och låter kunderna utvärdera resultaten. Dyrköpta erfarenheter för kunden som riskerar att få ta utvecklingskostnaderna.

Fast i det fallet(batterier i el/hybridbilar) har jag inte hört talas om några allvarliga problem för ägarna.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-12-05 22:22

Ja men då så!
Då är det bara att lita på att all el som ska till för att exv Tysklands bilarmada ska elektrifieras inte ska komma från brunkolskraftverken, att Kinas dominans (både inom landet och i Afrika) vad gäller vissa jordartsmetaller viktiga för elektronikutvecklingen inte ska störa miljöarbetet mm mm.
Det vore nå't det!
Och att Kina fullföljer sin interna omställning och får USA med sig i det arbete.
Ingen ska inbilla mig att Sveriges ställningstaganden hit eller dit, Isabella och Margot får ursäkta, påverkar de stora elefanternas göranden. Det gör endast deras inhemska opinioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-05 23:01
Ursprungligen av Le:

Ja men då så!
Då är det bara att lita på att all el som ska till för att exv Tysklands bilarmada ska elektrifieras inte ska komma från brunkolskraftverken, att Kinas dominans (både inom landet och i Afrika) vad gäller vissa jordartsmetaller viktiga för elektronikutvecklingen inte ska störa miljöarbetet mm mm.
Det vore nå't det!
Och att Kina fullföljer sin interna omställning och får USA med sig i det arbete.
Ingen ska inbilla mig att Sveriges ställningstaganden hit eller dit, Isabella och Margot får ursäkta, påverkar de stora elefanternas göranden. Det gör endast deras inhemska opinioner.

??? Var det bil och batteritillverkarnas tekniska perspektiv du vill diskutera eller energipolitiken i stort??? Må man få en ledtråd till vad herrn anser att bilar ska drivas på..?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-12-05 23:15

Elbilen är framtiden vare sig man vill det eller inte. Fossildrivna bilar kan inte existera för alltid.
Kommer alltid finnas skeptiker,bakåtstravare som klagar.
Min nästa bil blir helt klart en elbil och i dagsläget är Kia det mest intressanta objektet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-05 23:44

Inte det intressantaste men det billigaste. En Soul för 250000 är rätt billigt... (men den är ful! ).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-06 07:29
Ursprungligen av Innis:

Elbilen är framtiden vare sig man vill det eller inte. Fossildrivna bilar kan inte existera för alltid.
Kommer alltid finnas skeptiker,bakåtstravare som klagar.
Min nästa bil blir helt klart en elbil och i dagsläget är Kia det mest intressanta objektet

Skulle inte vara så säker på det. Vi är väldigt långt ifrån att elbilar ska slå stort, särskilt utanför städer oavsett vad alla optimister vill hävda. Det kan mycket väl dyka upp annan teknik på vägen.

Jag shoppade mig en dieselbil istället för att betala massor för att vara beta-testare, blir intressant att se vad som finns när det är dags att byta den.

Bevaka tråden