Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så vaknar du med vädret på låsskärmen på din Iphone

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med IOS 12 har Apple gjort det möjligt att se vädret på låsskärmen när du vaknar. Så här får du igång funktionen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2018-12-12 13:12

Tack, detta skall prövas!
Av nyfikenhet, varför har du bytt till Carot Weather?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-12 13:51

Tack för tipset!!

Har alltid tyckt att låsskärmen varit så menlös på iOS jämfört med Windows och andra system. Detta hjälper mycket, och väder är något man alltid vill ha koll på i vårt land.

Jag brukar svepa höger för att se vädret, inte så jobbigt får man ju även kalendern mm. Ska dock prova detta.
Skulle dock vilja kunna ha det utan att behöva använda läggdags och att kunna ha andra tider för helger.

Ursprungligen av spode:

Tack, detta skall prövas!
Av nyfikenhet, varför har du bytt till Carot Weather?

För att jag älskar Carrot, en spydig "AI" som levererar vädret med allehanda spydigheter. Finns andra appar med som hjälper dig träna, äta etc.

Ursprungligen av jimel:

Jag brukar svepa höger för att se vädret, inte så jobbigt får man ju även kalendern mm. Ska dock prova detta.
Skulle dock vilja kunna ha det utan att behöva använda läggdags och att kunna ha andra tider för helger.

Det finns helt klart potential för att utveckla det här!

Kan ju tycka att det borde finnas något sätt att få detta permanent eller rentav välja en eller flera widgets som alltid körs på låsskärmen. Men det kommer förhoppningsvis i någon kommande iOS uppdatering

Toppentips! Jag tipsade dottern om detta fast hon hade redan koll på det. Dock hävdar hon att hon är för trött 9 gånger av 10 för att läsa vad som står...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-12 16:01

Jag hade Läggdags avaktiverat. Men vad gör det utöver det "Stör ej" funktionen gör? Tystas inte samtalen redan? Varför finns denna extrainställning?

Ursprungligen av timofej:

Jag hade Läggdags avaktiverat. Men vad gör det utöver det "Stör ej" funktionen gör? Tystas inte samtalen redan? Varför finns denna extrainställning?

Du får inte ens upp notiser i notiscenter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-12 16:37
Ursprungligen av jimel:

Du får inte ens upp notiser i notiscenter.

Konstigt. För att i beskrivningen till "Läggdags" står det:

Citat:

"När Läggdags har aktiverats [...] och notiser visas i Notiscenter tills den schemalagda Stör Ej-perioden är över."

Ska det stå "visas inte"?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-12 16:44
Ursprungligen av MrQuattro:

Kan ju tycka att det borde finnas något sätt att få detta permanent eller rentav välja en eller flera widgets som alltid körs på låsskärmen. Men det kommer förhoppningsvis i någon kommande iOS uppdatering

Håller med!

Något som jag saknar ifrån Windows Phone där man kan lägga till nästan alla sådan information på låsskärmen, som man själv vill. Du har en helt annan frihet att anpassa telefonen till dig som person, och den information som just du tycker är relevant för dig.

Hoppas att iOS börjar "shapea upp sig" - för att vara lite svengelsk.

Ursprungligen av MrQuattro:

Kan ju tycka att det borde finnas något sätt att få detta permanent eller rentav välja en eller flera widgets som alltid körs på låsskärmen. Men det kommer förhoppningsvis i någon kommande iOS uppdatering

Kunde inte sagt det bättre själv, tycker de är vansinne att det inte är permanent.
Det skulle göra mycket om man fick mer frihet och kunna ställa in mer personligt.

Testade funktionen och det funkade utan Väder appen:) Jag har SMHI appen installerat för väder. Håller med tidigare skribenter om att det vore roligt att låsskärmen skulle vara mer "personlig".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-13 11:59

Nu har jag testat och det fungerar inte för mig. Jag antar att förklaringen är att "stör ej" funktionen stängs av efter jag vaknat. På samma sätt som att den sätts på innan jag lägger mig. Jag vill ha lugna stunder både innan jag går och lägger mig och den första tiden efter jag vaknat.

Alltså passar jag inte i Apples majoritet här heller.

Ursprungligen av timofej:

Nu har jag testat och det fungerar inte för mig. Jag antar att förklaringen är att "stör ej" funktionen stängs av efter jag vaknat. På samma sätt som att den sätts på innan jag lägger mig. Jag vill ha lugna stunder både innan jag går och lägger mig och den första tiden efter jag vaknat.

Alltså passar jag inte i Apples majoritet här heller.

Det borde inte vara något problem. Det kan vara så enkelt som att du låser upp skärmen utan att tänka på det och därför missar det.

Jag ser den ibland och jag vaknar alltid före stör ej slås av och hinner använda telefonen under den perioden. Men jag sveper också upp skärmlåset av ren vana mest hela tiden så jag ser inte alltid denna startskärm.

Och så viktigt är det inte, det är en väderleksrapport

Ursprungligen av timofej:

Nu har jag testat och det fungerar inte för mig. Jag antar att förklaringen är att "stör ej" funktionen stängs av efter jag vaknat. På samma sätt som att den sätts på innan jag lägger mig. Jag vill ha lugna stunder både innan jag går och lägger mig och den första tiden efter jag vaknat.

Alltså passar jag inte i Apples majoritet här heller.

Stör ej funktionen behöver inte vara på. Så här ser det ut hos mig:

Efter klockan 06:00 på morgonen så fort jag "öppnar" telefonen så står väderrapporten där. Synd att jag inte tog en skärmbild på det i morse.

Ursprungligen av omartint:

Håller med!

Något som jag saknar ifrån Windows Phone där man kan lägga till nästan alla sådan information på låsskärmen, som man själv vill. Du har en helt annan frihet att anpassa telefonen till dig som person, och den information som just du tycker är relevant för dig.

Hoppas att iOS börjar "shapea upp sig" - för att vara lite svengelsk.

Det är nog det och Always On Display som jag saknar mest från min gamla Samsung Note8. Såklart vore det även trevligt med mörkt tema också, iom att det skulle spara en del batteri och även bekvämare för ögonen enligt mitt tycke.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-13 13:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Det borde inte vara något problem. Det kan vara så enkelt som att du låser upp skärmen utan att tänka på det och därför missar det.

Jag ser den ibland och jag vaknar alltid före stör ej slås av och hinner använda telefonen under den perioden. Men jag sveper också upp skärmlåset av ren vana mest hela tiden så jag ser inte alltid denna startskärm.

Och så viktigt är det inte, det är en väderleksrapport

Kanske har du rätt. Ska följa upp det under några dagar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-13 13:40
Ursprungligen av Ggabbe:

Stör ej funktionen behöver inte vara på. Så här ser det ut hos mig:

Du tog bilden 12:15 och därmed är "Stör ej" funktionen av. Den kommer att sättas på automatiskt kl. 23.00.

Och om du vaknar efter kl. 6 syns väderrapporten som det står i artikeln. Problemet är att jag vaknar innan "Stör ej" funktionen stängs av. Men kanske som BlackSmp säger låser jag upp telefonen för fort.

Då missade det jag kanske att funktionen slåss på när Läggdags träder i kraft. Jag tänkte mest på att jag har aldrig slagit på Stör ej. Det var så jag menade.

  • Medlem
  • 2018-12-13 18:49

Undra när IOS får (om någonsin) AOD

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-13 23:43
Ursprungligen av MrQuattro:

Det är nog det och Always On Display som jag saknar mest från min gamla Samsung Note8. Såklart vore det även trevligt med mörkt tema också, iom att det skulle spara en del batteri och även bekvämare för ögonen enligt mitt tycke.

Japp, saknar AOD som jag hade på mina gamla Nokia- och Microsofttelefoner med WP. Självklart var WP gjort för mörkt tema och optimerat för OLED redan från första version (typ åtta år sedan). Grymt snyggt också!

Saknar även funktionen att touch fungerade med precis alla typer av handskar (inte bara specialanpassade sådana man måste använda för iPhone). Något man verkligen saknar den här årstiden!

Finns så extremt många områden som iPhone och iOS fortfarande är riktigt stenålders på än idag.

Tyvärr (då iOS är mitt primära ekosystem numera).

Detta funkar inte alls för mig tyvärr, telefonen ringer och jag trycker på snooze utan att titta på telefonen, då är vädret borta redan. Kan inte vänta med att trycka bort ringsignalen för då väcker jag frugan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-12-14 10:10

Nu kan jag bekräfta att ingen väderrapport kommer upp på skärmen förre "Stör ej"- tiden är över. Alltså vaknar man tidigare än så får man snällt vänta tills "Stör ej"-funktionen stängs av.

Ursprungligen av timofej:

Nu kan jag bekräfta att ingen väderrapport kommer upp på skärmen förre "Stör ej"- tiden är över. Alltså vaknar man tidigare än så får man snällt vänta tills "Stör ej"-funktionen stängs av.

Aha, var det som var orsaken. Då läste jag dåligt och förklarade dåligt för så har det alltid varit för mig
Bra att det löste sig

1
Bevaka tråden