Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Googles framtidssystem Fuchsia OS visar livstecken

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Framtiden för Googles mobila operativsystem kanske börjar närma sig något då referenser nu börjat leta sig in i Android-projektet.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-12 13:43

Spännande med Fuchsia OS!

Innovationen på mobilOS har verkligen avtagit kraftigt de senaste två åren och stagnerat på många plan.

Kul att Google vågar utveckla och förnya sig!

  • Medlem
  • 2018-12-12 15:09

Intressant utveckling, jag tror att det helt klart är framtiden med ett OS som suddar ut gränserna mellan smartphone, tablets och laptop och i viss mån även stationära.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-12 15:53
Ursprungligen av omartint:

Spännande med Fuchsia OS!

Innovationen på mobilOS har verkligen avtagit kraftigt de senaste två åren och stagnerat på många plan.

Kul att Google vågar utveckla och förnya sig!

Ursprungligen av chiba:

Intressant utveckling, jag tror att det helt klart är framtiden med ett OS som suddar ut gränserna mellan smartphone, tablets och laptop och i viss mån även stationära.

Ja det känns också som att Googles behov vuxit ur Android och även Chrome OS. Alla mellanlager i Android har de försökt optimera i flera år nu och det blir stadigt bättre, men ett Android-system flyter aldrig riktigt lika bra som den underliggande hårdvaran skvallrar om. Och surfplatte-anpassade appar har varit ett sorgebarn för Android-plattformen ända sedan de inledde satsningen med Android 3.0. Med Pixel Slate, om man ska tro de inledande recensionerna, lider de fortfarande av samma problem även om vissa saker har blivit bättre.

Tror nog att börja om på ny kula, med en mikro-kärna som inte är resurskrävande, och att bygga för Flutter-gränssnittet från början så att mjukvaran kan byggas för att skala ordentligt mellan telefoner, plattor och datorer. Kan bli riktigt bra, återstår bara att se hur lång väntan blir på första generationens produkter, som till syvende och sist kommer vara första generationen och inte den som representerar plattformens genomslag på riktigt. Men jag är hoppfull!

  • Medlem
  • International user
  • 2018-12-13 09:17
Ursprungligen av chiba:

Intressant utveckling, jag tror att det helt klart är framtiden med ett OS som suddar ut gränserna mellan smartphone, tablets och laptop och i viss mån även stationära.

Ursprungligen av ekloev:

Ja det känns också som att Googles behov vuxit ur Android och även Chrome OS. Alla mellanlager i Android har de försökt optimera i flera år nu och det blir stadigt bättre, men ett Android-system flyter aldrig riktigt lika bra som den underliggande hårdvaran skvallrar om. Och surfplatte-anpassade appar har varit ett sorgebarn för Android-plattformen ända sedan de inledde satsningen med Android 3.0. Med Pixel Slate, om man ska tro de inledande recensionerna, lider de fortfarande av samma problem även om vissa saker har blivit bättre.

iOS gör ju detta redan, förutom då datorerna, dessutom ryktas det om att iOS kommer att delas upp i iPhone och iPad OS. Vilket låter riktigt vettigt i mina öron. Att de står på samma grund är ju bra, men det betyder ju inte att gränssnitten ska vara dem samma. Jag tror på att standardisera funktion men separera gränssnitt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-13 09:27
Ursprungligen av juanito:

iOS gör ju detta redan, förutom då datorerna, dessutom ryktas det om att iOS kommer att delas upp i iPhone och iPad OS. Vilket låter riktigt vettigt i mina öron. Att de står på samma grund är ju bra, men det betyder ju inte att gränssnitten ska vara dem samma. Jag tror på att standardisera funktion men separera gränssnitt.

Ja absolut, och jag skulle tro att Google väljer att bygga separata gränssnitt för olika typer av enheter. Gränssnittsramverket Flutter är utformat för att kunna skala mellan olika enheter, så för Google är det nog inget problem, deras stora problem med Android har snarare varit att tredjepartsutvecklare varit dåliga på att anpassa apparna för surfplatte-formatet, om de anpassat över huvud taget. Här hoppas jag att Google ställer hårda krav på utvecklarna så de tvingas att stöda surfplattorna i större utsträckning än nu. Jag hoppas verkligen det blir så, att kombinera Chrome OS och Android-appar som de gör på Pixel Slate känns mer som en nödlösning än en lösning för framtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-12-13 10:29
Ursprungligen av ekloev:

Ja absolut, och jag skulle tro att Google väljer att bygga separata gränssnitt för olika typer av enheter. Gränssnittsramverket Flutter är utformat för att kunna skala mellan olika enheter,

Men är det inte här problemet börjar. Man skalar något istället för att skapa separat anpassade gränssnitt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-13 10:40
Ursprungligen av juanito:

iOS gör ju detta redan, förutom då datorerna, dessutom ryktas det om att iOS kommer att delas upp i iPhone och iPad OS. Vilket låter riktigt vettigt i mina öron. Att de står på samma grund är ju bra, men det betyder ju inte att gränssnitten ska vara dem samma. Jag tror på att standardisera funktion men separera gränssnitt.

Jo, här gjorde ju Microsoft ett fantastiskt bra jobb med Windows som skalade över alla typer av enheter. Dessutom så kunde man utveckla appar som skalade över telefon, platta, dator och xbox, men ändå passa snyggt in på sina unika gränssnittsmiljöer. Här var de milsvida långt före både Android och iOS (men samtidigt var de för sent ute på marknaden för att vara relevanta i förhållande till detta dominerande duopol).

  • Medlem
  • International user
  • 2018-12-13 10:56
Ursprungligen av omartint:

Jo, här gjorde ju Microsoft ett fantastiskt bra jobb med Windows som skalade över alla typer av enheter. Dessutom så kunde man utveckla appar som skalade över telefon, platta, dator och xbox, men ändå passa snyggt in på sina unika gränssnittsmiljöer. Här var de milsvida långt före både Android och iOS (men samtidigt var de för sent ute på marknaden för att vara relevanta i förhållande till detta dominerande duopol).

Ah du syftar på Windows 8 och RT.
Microsoft gjorde bort sig själva med surface. De skulle aldrig ha släppt en platta med annat än Windows RT. Då hade de fått utvecklarna med sig och de hade byggt för framtida Windows. Nu gav de utvecklarna och användarna valet mellan legacy och framtid och de valde som de alltid gör av rädlsa och girighet, legacy.

Men att MS gjorde det bra vill jag inte påstå, deras windows telefoner gick inte att uppgradera inte heller fick de det att flyta p.g.a. att de gav valet till utvecklarna och användarna istället för att tro på sig själva och det de ville bygga för framtiden.

Men MS hade något där med Windows 8, precis som de hade det med NT. Men de har alltid lyssnat på företagen och användarna som inte velat gå framåt och förstört det för sig själva. Den idiotiska Start menyn är ju t.o.m. tillbaka i win 10, och samma med desktoppen.

Apple är tvärtom, de gör sig av med gammalt och utvecklarna tvingas förnya sig om de vill vara kvar. Vissa ger upp, men andra fortsätter skapa vädigt bra och moderna produkter. (Apple, Steve Jobs) Behöll dock desktoppen i OSX p.g.a. användarnas bröl. Fel beslut enligt mig.

Ursprungligen av juanito:

...dessutom ryktas det om att iOS kommer att delas upp i iPhone och iPad OS...

Har du någon källa på det? Jag har inte sett det ryktet, och en snabb googling nu gav ingenting.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-12-13 12:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du någon källa på det? Jag har inte sett det ryktet, och en snabb googling nu gav ingenting.

Njä, men läste det inte för så många dagar sen men var minns ja inte.
Men en snabb googling gör att jag hittar några diskussioner direkt dock inte nödvändigtvis den jag läste.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-13 14:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du någon källa på det? Jag har inte sett det ryktet, och en snabb googling nu gav ingenting.

Ursprungligen av juanito:

Njä, men läste det inte för så många dagar sen men var minns ja inte.
Men en snabb googling gör att jag hittar några diskussioner direkt dock inte nödvändigtvis den jag läste.

Jag har inte heller läst rykten om separering av IOS mellan telefoner och plattor, tror personligen att de kommer fortsätta som de gör nu, dvs. introducera funktioner i nästa version av IOS som finns tillgängliga om det används på en Ipad, och används inte om det används på Iphones. Den stora frågan är väl snarare om/när Apple kommer växla till ARM-processorer i sina bärbara datorer, eller om de kommer växla över IOS även för de bärbara datorerna. Det sistnämnda tror jag personligen inte på.

Jag menade inte att Fuchsia skulle skala gränssnittet mellan olika enheter, jag menade skala som i att Flutter-ramverket är utformat för att tillåta gränssnitt och appar för flera olika gränssnittstyper. Jag tror alldeles säkert att Google skulle bygga en gränssnittsfilosofi för telefoner, en separat för surfplattor och en separat för bärbara datorer. Möjligtvis att de sista två skulle kunna ha en del gemensamt. Den stora skillnaden jag tror behöver ske är att Google måste ställa hårda krav från dag ett med Fuchsia. Om de inte gör det spelar det ingen roll om de har ett prestandaeffektivt system i grunden och ett gränssnittsramverk som kan skala mellan format, om inte utvecklarna bygger appar för de olika typerna av enheter kommer de upprepa samma problematik som plågat Android.

Ursprungligen av juanito:

...Men en snabb googling gör att jag hittar några diskussioner...

Jag tycker att jag brukar ha rätt bra "google skills", men här får du gärna dela med dig av din sökning, för jag hittar ingenting.

Fast om det handlar om en forumtråd där "Kalle och Nisse" sitter och spekulerar löst - utan någon som helst substans bakom "ryktet" - så är det inte intressant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-13 16:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tycker att jag brukar ha rätt bra "google skills", men här får du gärna dela med dig av din sökning, för jag hittar ingenting.

Fast om det handlar om en forumtråd där "Kalle och Nisse" sitter och spekulerar löst - utan någon som helst substans bakom "ryktet" - så är det inte intressant.

Hallå där nu ska vi inte peka finger på "Kalle och Nisse" kan ju lika gärna vara Jesper och Olle som spekulerar löst

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-13 23:51
Ursprungligen av juanito:

Ah du syftar på Windows 8 och RT.

Nej.

På Windows Phone i första hand, och Windows 8/10 i andra hand (RT har jag aldrig ägt eller använt). Samt XB1 och Surface Hub.

Samma appar för UWP skalar extremt väl för helt olika gränssnitt. Riktigt snyggt och grymt jobbat. Något av föredöme för både Google och Apple på många punkter.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-13 23:59
Ursprungligen av ekloev:

Den stora frågan är väl snarare om/när Apple kommer växla till ARM-processorer i sina bärbara datorer, eller om de kommer växla över IOS även för de bärbara datorerna. Det sistnämnda tror jag personligen inte på.

Ge ARM hos Qualcomm och Apple några generationer till, med bla. bättre hårdvarustöd för att emulera x86, och jag tror vi kommer att få se ARM-processorer på bärbara med både Windows och macOS (tror inte heller på iOS på bärbara/desktop).

Ser verkligen fram emot det.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-12-14 09:39
Ursprungligen av omartint:

Ge ARM hos Qualcomm och Apple några generationer till, med bla. bättre hårdvarustöd för att emulera x86, och jag tror vi kommer att få se ARM-processorer på bärbara med både Windows och macOS (tror inte heller på iOS på bärbara/desktop).

Ser verkligen fram emot det.

Jo emulering av x86 sker redan med qualcomm, samt att MS har redan gjort vissa appar native med ARM. Intel måste svettas just nu.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-14 10:22
Ursprungligen av juanito:

Jo emulering av x86 sker redan med qualcomm, samt att MS har redan gjort vissa appar native med ARM. Intel måste svettas just nu.

Ja Intel kämpar i ett flerfrontskrig just nu. De har inga stora framgångar på marknaden för plattor, de är icke-existerande på mobiler med undantag för att göra LTE-modem åt Apple, deras mobila processorer för bärbara datorer utvecklas svagt och riskerar att dels förlora marknadsandelar till AMD i framtiden om deras mobila Ryzen-processorer börjar utvecklas mer, och dels att ARM-processorer börjar ersätta deras i bärbara datorer.

Intel har visat upp en processordesign baserat på big.LITTLE-modellen, som används i mobila ARM-kretsar, där stora processorkärnor backas av mindre enklare sådana. Det gör de bara för att de börjar känna sig pressade här. Man ska aldrig räkna bort Intel med tanke på deras resurser och ingenjörskunskaper, men spontant tror jag att allt arbete som gjorts i ARM-lägret de senaste tio åren blir svårt att komma ikapp.

https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboar...

  • Medlem
  • International user
  • 2018-12-14 11:19
Ursprungligen av ekloev:

Intel har visat upp en processordesign baserat på big.LITTLE-modellen, som används i mobila ARM-kretsar, där stora processorkärnor backas av mindre enklare sådana. Det gör de bara för att de börjar känna sig pressade här. Man ska aldrig räkna bort Intel med tanke på deras resurser och ingenjörskunskaper, men spontant tror jag att allt arbete som gjorts i ARM-lägret de senaste tio åren blir svårt att komma ikapp.

https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboar...

Jo jag såg den grejen på ars eller anandan mins inte säkert. x86 är dock en föråldrad arketektur, och det är antagligen det som är achilleshälen för intel. Men intel har tidigare tagit sig ur knipa med x86 tackvare sina enorma resurser. Både Motorola och IBM utmanade tidigare men i längden klarade de inte av att ligga i framkant.
ARM har dock ett helt annat momentum nu med flera företag som utvecklar kring ARM.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-16 00:27

The Verge har tittat på en tidig version av Fuchsia OS som gjorts tillgänglig för nya Pixel Slate-enheterna. Det är väldigt tidig kod och det finns inte många funktioner, men med tanke på att de inte använder Linux och har fått ta fram mycket själva fungerar saker som fönsterhantering, animationer och grundläggande funktioner förvånansvärt smidigt. Det kommer dröja innan vi ser detta i kommersiella produkter, men jag blir helt klart mer pepp på det nya systemet efter att ha sett detta.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-16 13:28

Ser mycket intressant ut!

Jo, deras nuvarande röra med att försöka kombinera Android med ChromeOS verkar ju kännas som ett felsteg och återvändsgränd (när jag först hörde om det så var jag mycket positiv till idén med ett unified "Android/ChromeOS" och trodde starkt på den).

Känns bra att de vågar starta om med ett nytt bättre system som skalar över flera system och med bättre prestanda (har aldrig tyckt att Android någonsin gett mig samma mjuka flyt när jag testat på min dotters telefoner, inklusive high end Galaxy S-telefoner, som Windows Phone eller iOS gjort på mina egna telefoner).

Detta kan bli riktigt bra och skall bli mycket intressant att följa utvecklingen. Är mycket positiv och pepp på detta projekt. Vi behöver lite nyutveckling på mobilsidan som stagnerat (Google har fastnat tekniskt med Android/ChromeOS, och Apple GUI- och idémässigt med iOS)!

Bra om det funkar på alla enheter, även äldre, om det sparar batteri, och om det är buggfritt och ger fler möjligheter än idag. Ellers er jeg ligeglad.

Intressant. Har grubblat lite kring orsaken till varför man tar detta steg. Men i grund och botten måste vi först klargöra en sak:

Mobilkonsumenterna (alltså vi) har inga problem med ett nytt OS. Det vi har problem med är dåligt app-utbud hos ett nytt OS.
Det är vad alla avskyr; en smartphone utan appar. Men vad händer ett företag utvecklar ett annat OS än Android med samma utbud? Fungerar det?
Låtsas för en stund att Microsoft skulle släppa Windows Mobile OS, eller ännu enklare: låtsas att Windows Phone är kompatibelt med appar från
Android (eller App Store från Apple). Har vi då problem med Windows Phone?
Nej, jag tror inte det, förutsatt att designen/gränssnittet inte är haveri.

Vad betyder detta? Att det kan öppna upp för nya mobila OS som är kompatibla med Android-appar. Jag tror inte Apple skulle tillåta någon göra ett OS som har tillgång till App Store annat än dom själva. Därför tar jag bara Android som ett verkligt exempel.

Om jag får spekulera vilt så är det en eller flera av följande orsaker:

  • Android är jobbigt och dyrt att utveckla/jobba med p.g.a. alla patenttvister mot Oracle, Microsoft o.s.v. Kom ihåg att Google köpte Motorola för cirka 100 miljarder kronor för att kamma hem 17 000 patent att försvara sig med. De har även köpt över 1000 patent från IBM.

  • Det finns ingen gemensam grund för att utveckla anpassningsbart gränssnitt. Google kommer släppa flera produkter i framtiden i och med IoT, där behövs en plattform som är snål i drift och som kan få alla prylar under ett gemensamt verktyg.

  • Google försöker göra en UWP eller iOS-to-macOS Sierra Continuity. D.v.s. en plattform som är skalbart anpassningsbar för olika typer av enheter. Program och appar ska kunna hantera surfplatt-läge och desktop-läge med ett och samma OS.

  • Google har insett att ARM är framtiden och börjar förbereda sig för ett skifte för att ta marknadsandelar. Kan komma att vara kopplat till miljardtals IoT-enheter.

... eller så läggs skiten ner nästa vecka, såsom många andra Google-projekt. Den som lever får se

@Krylovrum, Fuchsia kommer ha stöd för Android-appar med Android Runtime.

Ursprungligen av keptang:

@Krylovrum, Fuchsia kommer ha stöd för Android-appar med Android Runtime.

Japp, Android Runtime översätter applikationens byte code, exempelvis Dart kod, till native så att det kan vara plattformsoberoende. (precis som en vanlig VM eller JVM i Java)

Tydligen kommer apparna att vara skrivna i Dart som är språket i Flutter (Fuchsias SDK skrivet i C/C++/Dart, medan Androids SDK är i Java). Samt att de sedan en tid tillbaka har fixat cross-compilation i deras SDK, exempelvis möjligheten att kompilera iOS appar med Swift: SDK med Swift kompatibilitet.

Om det är någon som kan fixa cross SDK så är det Google, Apple värnar ju bara om sitt eget ekosystem (inget ont om Apple men tråkigt för oss andra). Ska bli spännande att se vad som händer i framtiden

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-24 14:32

Oh, det där är spännande! Oavsett vad man tycker om hur Mac OS har utvecklats på senare år har det varit ett imponerande bygge sedan OS X-dagarna, i allt från Unix-basen till den vektorbaserade fönsterhanteringen (grymt modernt när det släpptes). Känns mer och mer som att Fuchsia kan bli det Android-marknaden verkligen behöver.

Ursprungligen av ekloev:

Oh, det där är spännande! Oavsett vad man tycker om hur Mac OS har utvecklats på senare år har det varit ett imponerande bygge sedan OS X-dagarna, i allt från Unix-basen till den vektorbaserade fönsterhanteringen (grymt modernt när det släpptes). Känns mer och mer som att Fuchsia kan bli det Android-marknaden verkligen behöver.

"Within all of his roles at Apple, Stevenson focused a lot on cloud integrations within Mac OS. It’s possible that Stevenson is moving to Fuchsia to help lead the development when it comes to cloud services, as that will likely be a huge part of how Fuchsia works."

Nej, det känns som något androidmarknaden verkligen inte behöver. De som gillar att låsa up sina enheter och data på andras servrar och betala löpande avgifter för det kan väl fortsätta använda ios?

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-25 17:26
Ursprungligen av GustafMA:

"Within all of his roles at Apple, Stevenson focused a lot on cloud integrations within Mac OS. It’s possible that Stevenson is moving to Fuchsia to help lead the development when it comes to cloud services, as that will likely be a huge part of how Fuchsia works."

Nej, det känns som något androidmarknaden verkligen inte behöver. De som gillar att låsa up sina enheter och data på andras servrar och betala löpande avgifter för det kan väl fortsätta använda ios?

Jo, det här kan ju faktist ta in Android Användarna till 2000 talet. Men förvisso kommer google att låsa in det riktgt. Med iOS kan du ju välja att inte spara det på andras servrar, eller betala löpande avgifter. Man kan välja att spara det på en helt egen "server" eller t.o.m. helt låta bli.

1
Bevaka tråden