Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reparationsprogram för SSD, Macbook Pro utan Touchbar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Flera på jobbet har fått detta mail från Apple, gällande utbyte av SSD-lagringen i Macbook Pro, modellen utan Touch Bar.

Fler som råkat ut för detta? Å ena sidan bra att Apple informerar och åtgärdar problemet. Å andra sidan riktigt bökigt att lämna ifrån sig dator, ordna backup och sen återställa allt.

Om man vill vara lite elak så kan man hoppas på att detta kostar Apple så mycket pengar (de måste väl byta logikkortet?) att de kanske kan återinföra utbytbar SSD på sina maskiner i framtiden.

Ursprungligen av suddgummi:

Om man vill vara lite elak så kan man hoppas på att detta kostar Apple så mycket pengar (de måste väl byta logikkortet?) att de kanske kan återinföra utbytbar SSD på sina maskiner i framtiden.

Nej, de uppdaterar fast programvara säger de. Min dator är tydligen eventuellt drabbad. Ser fram emot att ta en backup nu och vara utan den ett tag och sen installera om allt... Men vågar ju inte heller ha kvar den och hoppas den fortsätter funka.

Min dator är nu en tickande ?

Senast redigerat 2018-12-13 10:06
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-13 10:33
Ursprungligen av jakobnilsson:

Fler som råkat ut för detta? Å ena sidan bra att Apple informerar och åtgärdar problemet. Å andra sidan riktigt bökigt att lämna ifrån sig dator, ordna backup och sen återställa allt.

Detta serviceprogram annonserades 9 nov, samtidigt som ett som gäller utbyte av touch-skärm på vissa iPhone X.
Utbytesprogram och förlängda reparationsprogram

Ursprungligen av suddgummi:

Om man vill vara lite elak så kan man hoppas på att detta kostar Apple så mycket pengar (de måste väl byta logikkortet?) att de kanske kan återinföra utbytbar SSD på sina maskiner i framtiden.

Som Ida skrev så är det en firmwareuppdatering som de fixar på en timme. Men medan MBP med touchbar har fastlödd SSD så råkar det vara så att modellerna utan touchbar inte har fastlödd SSD. Det är en proprietär kontakt och finns nog inga uppgraderingsalternativ på öppna marknaden, men kanske i framtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-13 11:28
Ursprungligen av Ida Blix:

Nej, de uppdaterar fast programvara säger de. Min dator är tydligen eventuellt drabbad. Ser fram emot att ta en backup nu och vara utan den ett tag och sen installera om allt... Men vågar ju inte heller ha kvar den och hoppas den fortsätter funka.

Min dator är nu en tickande ?

Apple ber ju om ursäkt för "eventuella" besvär

Ursprungligen av IngoX:

Detta serviceprogram annonserades 9 nov, samtidigt som ett som gäller utbyte av touch-skärm på vissa iPhone X.
Utbytesprogram och förlängda reparationsprogram

Som Ida skrev så är det en firmwareuppdatering som de fixar på en timme. Men medan MBP med touchbar har fastlödd SSD så råkar det vara så att modellerna utan touchbar inte har fastlödd SSD. Det är en proprietär kontakt och finns nog inga uppgraderingsalternativ på öppna marknaden, men kanske i framtiden.

Trodde att det var fastlödd SSD, men såg också det där. Inte helt dumt att ha valt bort Touchbar tydligen..

Serviceverkstaden sa att det finns en viss risk att de ändå måste byta SSD:n, men förhoppningsvis räcker det med att uppdatera mjukvaran. Ska lämna in burken imorrn så får vi se!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-13 15:05
Ursprungligen av Ida Blix:

Trodde att det var fastlödd SSD, men såg också det där. Inte helt dumt att ha valt bort Touchbar tydligen..

Serviceverkstaden sa att det finns en viss risk att de ändå måste byta SSD:n, men förhoppningsvis räcker det med att uppdatera mjukvaran. Ska lämna in burken imorrn så får vi se!

Måste ju ändå vara en allvarligare mer komplicerad mjukvareuppgradering då annars brukar dom väl Apple släppa en firmware update så man själv kan lösa det när det gäller mjukvara.

Om jag var i dina kläder Ida så skulle jag trycka på lite för att få SSDn utbytt även om du då kanske får vänta lite längre tills du får tillbaka burken, om du nu kan påverka det på något sätt. Måste ju kännas bättre och tryggare på längre sikt om man får en ny SSD när det pratas om dataförlust och diskras. Då skulle jag inte känna mig säker med endast en mjukvare update .

Senast redigerat 2018-12-13 15:16
Ursprungligen av cubeis:

Måste ju ändå vara en allvarligare mer komplicerad mjukvareuppgradering då annars brukar dom väl Apple släppa en firmware update så man själv kan lösa det när det gäller mjukvara.

Om jag var i dina kläder Ida så skulle jag trycka på lite för att få SSDn utbytt även om du då kanske får vänta lite längre tills du får tillbaka burken, om du nu kan påverka det på något sätt. Måste ju kännas bättre och tryggare på längre sikt om man får en ny SSD när det pratas om dataförlust och diskras. Då skulle jag inte känna mig säker med endast en mjukvare update .

Jo det rör sig om någon firmware som inte går att uppgradera själv, kanske rent av något direkt till själva SSD:n. Datorn kommer raderas helt och jag får tillbaka den med en clean install av Mac OS. Ska höra med service-teknikern om de kan säga något mer om vad/hur de gör imorrn.

Kommer tyvärr inte att kunna påverka om jag får den utbytt eller ej. Om saker inte ändrats totalt sedan jag jobbade med Apple-försäljning och service har de något verktyg eller serienummer-intervall som avgör. Får lita på att de vet vad de pysslar med. Är ändå duktig på att köra min Time Machine och de lär få höra om disken havererar längre fram om vi säger så

  • Medlem
  • örebro
  • 2018-12-13 23:12
Ursprungligen av IngoX:

Detta serviceprogram annonserades 9 nov, samtidigt som ett som gäller utbyte av touch-skärm på vissa iPhone X.
Utbytesprogram och förlängda reparationsprogram

Intressant, efter ett batteribyte jag nyligen gjort så har jag uppdagat
att jag ibland måste "väcka" skärmen genom att trycka på knappen
som är på höger sida.

Ursprungligen av IngoX:

Men medan MBP med touchbar har fastlödd SSD så råkar det vara så att modellerna utan touchbar inte har fastlödd SSD. Det är en proprietär kontakt och finns nog inga uppgraderingsalternativ på öppna marknaden, men kanske i framtiden.

Det är ju väldigt bra att veta! Låter som nåt som OWC kanske kommer att komma med då. Får hoppas att den disklösningen kommer till touchbaren också så den ovissheten försvinner (jag har viss förståelse för att RAM är fastlött).

1
Bevaka tråden