Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmstorlekar och priser för Galaxy S10 läcker

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Storlekarna sägs börja med en 5,8-tums enklare instegsmodell, och prislappen ser ut att fortsätta 2018 års trend med att vara av det saftigare slaget.

Läs hela artikeln här

Jag tycker att det går överstyr. Ska jag betala de priserna vill jag åtminstone kunna välja en Samsung med Android One. Och det gäller all Premiumandroid. Och jag vill ha en Iphone med utökade funktionalitet à la Mac OS X.
Jag kan inte förstå hur tillverkarna tror sig kunna förvänta att man ska vara beredd att betala för förbättrad hårdvara medan mjukvaran i allt väsentligt står still och stampar på samma fläck. Premium är inte bara hårdvara IMO.
Det lite lätt tragiska är att en del menar att Samsungs egen Androidversion bidrar till mångfald och valfrihet.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-14 13:46
Ursprungligen av Zeugma:

Jag tycker att det går överstyr. Ska jag betala de priserna vill jag åtminstone kunna välja en Samsung med Android One. Och det gäller all Premiumandroid. Och jag vill ha en Iphone med utökade funktionalitet à la Mac OS X.
Jag kan inte förstå hur tillverkarna tror sig kunna förvänta att man ska vara beredd att betala för förbättrad hårdvara medan mjukvaran i allt väsentligt står still och stampar på samma fläck. Premium är inte bara hårdvara IMO.
Det lite lätt tragiska är att en del menar att Samsungs egen Androidversion bidrar till mångfald och valfrihet.

Det där är ju en företagsstrategisk fråga. Samsung vann ju en gång i tiden stora framgångar med att de beklädde Windows Mobile och Android med tungt anpassade användarmiljöer som maskerade en synnerligen trist och funktionsfattig grund med något som tilltalade generella användare. Med telefoner som Omnia-telefonerna, eller de första Android-mobilerna, var deras användarmiljö faktiskt en klar förbättring över alternativet.

På senare år har Android-basen blivit så pass bra att de leverantörsspecifika miljöerna inte behövs, men rent strategiskt behöver företagen ändå de egna användarmiljöerna för att särskilja sig från varandra. Samsung vill att deras telefonupplevelse är unikt Samsung, vilket det inte skulle vara om alla telefonernas användarupplevelse var likadan. Jag hade också mycket hellre sett en ren Android-version, och om inte det en minimalt modifierad version likt Oneplus Oxygen OS som bara justerar grunden för de egna funktionerna men behåller grundupplevelsen intakt.

Tyvärr känns detta lika osannolikt nu som det någonsin varit. Företagen ska ta fram diverse AI-funktioner, koppla in assistenter, ansluta diverse tillbehör och andra smarta produkter, med mera. One UI som de ska introducera snart ser klart ut att bli en förbättring, men någon ren Android är det inte. När det gäller ren Android på flaggskeppstelefoner ser det ut att fortsatt vara Oneplus som gäller framöver, kanske även HMD Nokia om de släpper en rejäl uppföljare till Nokia 8 Sirocco.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-14 14:30

Samsungs flört med rena Android-system (som var ett Google-initiativ) blev inte långlivat, sannolikt var det affärsmässigt ointressant för Samsung och strategiskt knepigt för Google att hålla igång.

  • Medlem
  • 2018-12-14 14:59

Om dessa priser gäller i Sverige så kommer Samsung ptecis som Apple sälja färre och färre mobiler.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-14 15:04

@PaO @Zeugma vad skulle ni säga är det främsta som skulle hålla er från att välja Samsung i framtiden? Prislapp, systemmjukvara eller annat? För mig är det främst osäkerheten runt hur länge systemmjukvaran kommer fungera bra och hållas uppdaterad, bränd av tidigare erfarenhet. De har utlovat att de ska stöda Project Treble framöver, men jag är skeptisk till dess att jag ser konsekvent uppdaterad mjukvara utan större problem.

  • Medlem
  • 2018-12-14 15:12
Ursprungligen av ekloev:

@PaO @Zeugma vad skulle ni säga är det främsta som skulle hålla er från att välja Samsung i framtiden? Prislapp, systemmjukvara eller annat? För mig är det främst osäkerheten runt hur länge systemmjukvaran kommer fungera bra och hållas uppdaterad, bränd av tidigare erfarenhet. De har utlovat att de ska stöda Project Treble framöver, men jag är skeptisk till dess att jag ser konsekvent uppdaterad mjukvara utan större problem.

Priset skulle jag tro
10 000 kr för min Note 8 och DeX på köpet kunde jag motivera. För 15000 kr och uppåt så måste det bli en vikbar Note eller nått. Förhoppningsvis går Apple och Samsung på pumpen 2018 / 2019 med dessa priser och vi ser en ändring. Får helt enkelt mot min vilja skippa Note eller köpa förra årets modell

För mig är det systemprogramvara i första hand. Jag tycker att Samsung gör utomordentliga mobiler vad gäller hårdvaran men jag väljer hellre ändå Android One eller liknande.
Bara en sådan sak som att ha en fysisk (!) knapp som bara kan användas till Bixby är rent avskräckande.
Allt högre priser accentuerar detta. Man frågar sig varför man inte själv kan få välja när det kostar så oerhört mycket.
Men med det sagt gör Samsung säkert rätt ur ett företagsekonomiskt perspektiv. I alla fall kortsiktigt.

Det är mjukvaran som gör att jag kommer hålla mig borta från dom när jag byter från min S8+. Är trött på microlagg och dåligt med uppdateringar.

Billigt

Ursprungligen av Redaktionen:

Storlekarna sägs börja med en 5,8-tums enklare instegsmodell, och prislappen ser ut att fortsätta 2018 års trend med att vara av det saftigare slaget.

Läs hela artikeln här

Nästan 15k för en mobil som uppdateras max 2 år. iPhones ter sig plötsligt som prisvärda.

Samsung har på gång ett nytt interface One UI:
https://www.samsung.com/global/galaxy/apps/on...

Så det kan vara intressant kanske. Tycker Android One ibland kan kännas väl så spartanskt och enkelt.
Sony har ju snabba uppdateringar utan att använda Android One.
Men det som stör mig i första hand är priset. Gränsen går nånstans vid 10.000 över det ser jag hellre efter andra alternativ på marknaden.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-14 16:21
Ursprungligen av infelix:

Det är mjukvaran som gör att jag kommer hålla mig borta från dom när jag byter från min S8+. Är trött på microlagg och dåligt med uppdateringar.

Ja jag hoppas att Android 9-generationen och framåt blir bättre på den punkten, när min Galaxy S6 blev nästintill oanvändbar efter 2 år av systemuppdateringar tröttnade jag och gick till Iphone X (hade valt Oneplus 6 om den släppts när jag beställde). Samsung må vara ett jättestort företag, men även de har begränsade resurser och det verkar inte som att de prioriterar att tilldela så många mjukvaruingenjörer till äldre telefoner. Det hoppas jag verkligen att de skärper till sig med framöver. Men om de tar Project Treble på allvar kommer kanske inte efterkommande uppdateringar bli lika besvärliga och resurskrävande för dem som de varit.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-14 16:22
Ursprungligen av Paulista:

Nästan 15k för en mobil som uppdateras max 2 år. iPhones ter sig plötsligt som prisvärda.

Mmm, det är ju dessvärre faktiskt så, en Iphone vet du att du kommer kunna ha i 3 år+ utan bekymmer, med en Samsung har man historiskt fått vara glad om den håller sig duglig i två år. När priserna låg på mer beskedliga nivåer var det mer acceptabelt för den stora massan att investera i något som kanske inte skulle hålla längre, men med nuvarande prisnivåer bör man kunna kräva mer.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-14 16:26
Ursprungligen av johnh3:

Samsung har på gång ett nytt interface One UI:
https://www.samsung.com/global/galaxy/apps/on...

Så det kan vara intressant kanske. Tycker Android One ibland kan kännas väl så spartanskt och enkelt.
Sony har ju snabba uppdateringar utan att använda Android One.
Men det som stör mig i första hand är priset. Gränsen går nånstans vid 10.000 över det ser jag hellre efter andra alternativ på marknaden.

Ja det släpptes nyligen en ny video på One UI, tycker det ser klart bättre ut rent gränssnittsmässigt, men det säger ju ingenting om hur allt under huven kommer fungera, i närtid eller på lång sikt. Men det är helt klart en välkommen gränssnittsförändring.

Nej priserna är ett problem, särskilt när konkurrenter som Oneplus, Honor eller Xiaomi släpper produkter väl under det priset med telefoner som inte är mycket sämre, eller till och med bättre i vissa fall. Oneplus kunde till och med släppa specialversionen med Mclaren med mer påskostad paketering och nya funktioner, och ändå landa på ett pris väl under de priserna som påstås för S10-familjen. Och det med en Android-version som ligger väldigt nära standardsystemet. Jag hoppas vi kommer få se en rejäl satsning på att strömlinjeforma och städa upp mjukvaran i samband med presentationen av S10-telefonerna.

När tillverkarna sänker förväntningar på sålda exemplar och höjer priserserna har de då med i kalkylen att priset i sig sänker sålda exemplar ytterligare?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-14 16:38
Ursprungligen av Mackan1984:

När tillverkarna sänker förväntningar på sålda exemplar och höjer priserserna har de då med i kalkylen att priset i sig sänker sålda exemplar ytterligare?

Jag vet inte hur Samsung med flera resonerar runt prissättning och förväntan runt sålda exemplar, någonstans tror jag att de alltid siktar på att den nya generationen ska sälja bättre än den förra, och får krypa till korset när den inte gör det. Angående prissättningen vill konspiratorikern i mig spekulera i att Samsung inte skulle vågat prissätta den flådigaste modellen så högt (om ryktet stämmer) om inte Apples toppmodell går för över 18k. Samsung vill ju vara Android-lägrets premiummärke och jag vill spekulera i att Apples priser kanske gjorde att de vågade lägga sig på den nivån inför S10-familjen.

  • Medlem
  • 2018-12-14 17:35
Ursprungligen av ekloev:

Ja jag hoppas att Android 9-generationen och framåt blir bättre på den punkten, när min Galaxy S6 blev nästintill oanvändbar efter 2 år av systemuppdateringar tröttnade jag och gick till Iphone X (hade valt Oneplus 6 om den släppts när jag beställde). Samsung må vara ett jättestort företag, men även de har begränsade resurser och det verkar inte som att de prioriterar att tilldela så många mjukvaruingenjörer till äldre telefoner. Det hoppas jag verkligen att de skärper till sig med framöver. Men om de tar Project Treble på allvar kommer kanske inte efterkommande uppdateringar bli lika besvärliga och resurskrävande för dem som de varit.

Får man fråga vad som slutade fungera på s6:an?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-14 21:41
Ursprungligen av chiba:

Får man fråga vad som slutade fungera på s6:an?

Absolut! Det som först började strula var när telefonen uppdaterades från Android 5 till Android 6, då introducerades en bugg som gjorde att jag inte kunde använda batterisparläget och mobilt Bank-ID samtidigt (väldigt konstigt fel, tog ett tag innan jag förstod vad det berodde på).

När telefonen sedan uppdaterades till Android 7 blev hela användarupplevelsen sirapsseg, funktioner började bugga och en uppsjö av andra problem. Hade inte alls samma problem med S2 och S4, även om även dessa blev sega med tiden. Det fick mig att tröttna rejält, trots att jag faktiskt tillhör de få som uppskattat Samsungs funktioner (med undantag för Galaxy S5 som var en sorglig historia överlag).

Ursprungligen av ekloev:

Jag vet inte hur Samsung med flera resonerar runt prissättning och förväntan runt sålda exemplar, någonstans tror jag att de alltid siktar på att den nya generationen ska sälja bättre än den förra, och får krypa till korset när den inte gör det. Angående prissättningen vill konspiratorikern i mig spekulera i att Samsung inte skulle vågat prissätta den flådigaste modellen så högt (om ryktet stämmer) om inte Apples toppmodell går för över 18k. Samsung vill ju vara Android-lägrets premiummärke och jag vill spekulera i att Apples priser kanske gjorde att de vågade lägga sig på den nivån inför S10-familjen.

Men tillsammans med apples nuvarande försäljningsrykten och desperation och alla analytiker som säger att smartphone-försäljningen hamnar på plus-minus i år, så borde nån säga ”ok vi får inga rekord i år, låt oss bli riktigt prisvärda mot Apple”.

Eller är det snarare ”låt oss bräcka Apple i media; dyrare, konstigare skärmar, böjbar skärm för 20 papp” osv...

  • Medlem
  • 2018-12-14 23:30
Ursprungligen av PaO:

Om dessa priser gäller i Sverige så kommer Samsung ptecis som Apple sälja färre och färre mobiler.

Det gör dem ju redan? Problem är ju att de (och Apple m.fl) sannolikt kommer sälja färre enheter oavsett och därför väljer att höja priset. Telefonerna är så bra nu att man inte behöver byta utom lika ofta. Jag brukar byta upp mig varannat år men tror jag kommer behålla min iPhone X ytterligare ett år, så nöjd med den så ser ingen poänga att byta ut den till nästa höst.

  • Medlem
  • 2018-12-15 07:59
Ursprungligen av ekloev:

Absolut! Det som först började strula var när telefonen uppdaterades från Android 5 till Android 6, då introducerades en bugg som gjorde att jag inte kunde använda batterisparläget och mobilt Bank-ID samtidigt (väldigt konstigt fel, tog ett tag innan jag förstod vad det berodde på).

När telefonen sedan uppdaterades till Android 7 blev hela användarupplevelsen sirapsseg, funktioner började bugga och en uppsjö av andra problem. Hade inte alls samma problem med S2 och S4, även om även dessa blev sega med tiden. Det fick mig att tröttna rejält, trots att jag faktiskt tillhör de få som uppskattat Samsungs funktioner (med undantag för Galaxy S5 som var en sorglig historia överlag).

Ja då förstår jag. Uppdateringar är ju fortfarande Androids akilleshäl, android one och treble har ju heller inte gett allt för mycket hittills heller.

  • Medlem
  • 2018-12-15 08:02
Ursprungligen av Mackan1984:

Men tillsammans med apples nuvarande försäljningsrykten och desperation och alla analytiker som säger att smartphone-försäljningen hamnar på plus-minus i år, så borde nån säga ”ok vi får inga rekord i år, låt oss bli riktigt prisvärda mot Apple”.

Eller är det snarare ”låt oss bräcka Apple i media; dyrare, konstigare skärmar, böjbar skärm för 20 papp” osv...

Samsung har säkert en möjlighet att ta marknadsandelar från Apple 2019 med agressiv prissättning. Men de följer säkert trenden och ökar priset och är sedan förvånad över att så många inte köper S10 orna ?

Ursprungligen av PaO:

Samsung har säkert en möjlighet att ta marknadsandelar från Apple 2019 med agressiv prissättning. Men de följer säkert trenden och ökar priset och är sedan förvånad över att så många inte köper S10 orna ?

Huawei har ju tagit andelar från Samsung så de borde ju satsa på att vinna tillbaka den.

Ursprungligen av ekloev:

@PaO @Zeugma vad skulle ni säga är det främsta som skulle hålla er från att välja Samsung i framtiden?

Utan att vara någon av herrarna så är det en lätt fråga för min del: att Samsung antingen ger upp Note eller att någon annan tillverkare börjar komma i närheten av den produktivitet den produktfamiljen uppnår. Det senare förefaller av allt jag sett hittills - olika kinestillverkares försök, apple pen o.s.v. - tyvärr helt osannolikt. Det är möjligt att jag skulle välja Samsungs S-produkter före erbjudanden från Xiaomi eller Huwaei också bara för den säkra enklavens skull, men frågan är om det är värt tusentals kronors skillnad. Antagligen inte. En lur som Mi A2 erbjuder förfärande mycket för ett par fjuttiga tusenlappar och jag kan ställa in låsskärmen aggressivare och låsa upp lite oftare istället. Jag kan inte bygga den sortens utstuderade honungsfällor som jag kan med en Samsung, men...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-15 14:02
Ursprungligen av chiba:

Ja då förstår jag. Uppdateringar är ju fortfarande Androids akilleshäl, android one och treble har ju heller inte gett allt för mycket hittills heller.

Nej men samtidigt har både Oneplus och Huawei lanserat nya telefoner med Android 9, och eftersom alla Android 9-telefoner stöder Trevor finns chansen att de blir mer stabilt uppdaterade. Samma sak bör gälla Samsung när de släpper Android 9 med One UI nästa år, så förhoppningsvis kan S10-familjen bli den första som faktiskt håller bra över tid på flera generationer. Men det vet vi ju inte förrän om lite över två år ?

Det har varit Samsung vs iPhone bra länge. Men jag tror den symbiosen börjar naggas i kanten.
OnePlus har haft stora framgångar. Genombrottet på allvar kom när de började komma in i telefonoperatörernas butiker.

Jag tror vi kommer höra mer av Nokia under 2019 också. Enligt olika källor kommer de att börja satsa mer på toppsegmentet efter hittills ha gått på lågbudget och mellanklassmobiler:
https://nokiamob.net/2018/12/09/details-about...

Trots Apples utmaningar med iPhone försäljningen så tror jag Samsung blir tillverkaren som kommer få det tuffast de kommande åren. De tjänade mest på Nokias kollaps (år 2009 till 2013 ungefär den blåa linjen är nästan uteslutande Samsung mobiler). Men nu kanske pendeln svänger med märken som Nokia, OnePlus, Xiaomi etc..

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-15 18:39
Ursprungligen av GustafMA:

Utan att vara någon av herrarna så är det en lätt fråga för min del: att Samsung antingen ger upp Note eller att någon annan tillverkare börjar komma i närheten av den produktivitet den produktfamiljen uppnår. Det senare förefaller av allt jag sett hittills - olika kinestillverkares försök, apple pen o.s.v. - tyvärr helt osannolikt. Det är möjligt att jag skulle välja Samsungs S-produkter före erbjudanden från Xiaomi eller Huwaei också bara för den säkra enklavens skull, men frågan är om det är värt tusentals kronors skillnad. Antagligen inte. En lur som Mi A2 erbjuder förfärande mycket för ett par fjuttiga tusenlappar och jag kan ställa in låsskärmen aggressivare och låsa upp lite oftare istället. Jag kan inte bygga den sortens utstuderade honungsfällor som jag kan med en Samsung, men...

Men hur ser du på Note-familjen om den också skulle ta ett rejält kliv upp i prisnivå nästa år? Om nu S10-familjen hamnar på de prisnivåer som anges i den senaste läckan är det väl inte helt osannolikt att även Note 10 startar på en högre nivå. @PaO är ju en Note-entusiast som ändå ser en smärtgräns för vad han är villig att acceptera, gäller detsamma dig eller håller du dig kvar vid Note så länge som familjen lever vidare?

Noten skulle kunna kosta 100k och jag skulle ändå köpa den. Eller min arbetsgivare skulle. Den har tjänat in betydande belopp åt min arbetsgivare i mina händer under årens lopp och jag ser inget alls som skulle kunna konkurrera med den på marknaden. Jag kommer sluta med Note den dagen Samsung lägger ner den, jag går i pension, eller någon annan lyckas med att erbjuda ett bättre alternativ. Alternativen ordnande i uppskattad återstående tidsordning, stigande...

Vad mig anbelangar så är prisjämförelser mellan mobiltelefoner relevanta, eftersom de bjuder på liknande uppsättningar förmågor. Noten konkurrerar däremot i en klass för sig och priset är egentligen ointressant, i alla fall för den som kan göra avdrag för arbetsredskap eller förmå sin arbetsgivare att hosta upp slantarna.

  • Medlem
  • 2018-12-15 22:05
Ursprungligen av GustafMA:

Noten skulle kunna kosta 100k och jag skulle ändå köpa den. Eller min arbetsgivare skulle. Den har tjänat in betydande belopp åt min arbetsgivare i mina händer under årens lopp och jag ser inget alls som skulle kunna konkurrera med den på marknaden. Jag kommer sluta med Note den dagen Samsung lägger ner den, jag går i pension, eller någon annan lyckas med att erbjuda ett bättre alternativ. Alternativen ordnande i uppskattad återstående tidsordning, stigande...

Vad mig anbelangar så är prisjämförelser mellan mobiltelefoner relevanta, eftersom de bjuder på liknande uppsättningar förmågor. Noten konkurrerar däremot i en klass för sig och priset är egentligen ointressant, i alla fall för den som kan göra avdrag för arbetsredskap eller förmå sin arbetsgivare att hosta upp slantarna.

Well said
Det är ju skillnaden mellan oss
Du har den främst som arbetsverktyg och jag har byggt mitt privata digitalaliv kring Noten ?

Note serien har som framgår sin användar bas. Men hur stor är den?
Det är väl rent generellt som Samsung har sina problem.
Visst kommer Galaxy S10 få stort intresse.

Men med så många Android alternativ så undrar man hur prissättningen kommer att bli?
Man får vänta och se.

Bevaka tråden