Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på framkallning av bilder och leverans innan julafton?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har tips på någon bra nätbaseradtjänst där man kan beställa framkallning av sina bilder? Nu när julen är runt hörnet så vill jag helst beställa inom någon dag så att leveransen är i brevlådan innan julafton. Har för mig att man kan även framkalla gratis bilder dock. att man betala för frakten, ritkigt "gratis" blir det inte då ju..

Tack på förhand!

Senast redigerat 2018-12-16 21:04
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-12-16 18:07

Det snabbaste är nog att gå till din lokala fotohandlare och se om de har automater där du pluggar in din telefon/kamera/usb-minne och väljer bilder för utskrift. De flesta erbjuder snabbframkallning där du kan hämta bilderna en timme senare, mot en extra avgift.

JapanFoto/Cewe är ganska billiga, men du måste beställa senast ikväll för garanterad leverans innan jul.
https://www.japanphoto.se/fotoframkallning

Annars brukar jag beställa från crimson.se, de erbjuder väldigt bra kvalitet och snabb leverans.

Gratis utskrifter lär du inte hitta utan konstiga villkor. Det vore en dålig affärsidé annars.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-17 11:59

Allt beror ju på vilken standard du vill ha på det du beställer.

Crimson är klart bäst, toppalternativet.

Tycker Scandinavina Photos utskrivtstjänst är toppen. Speciellt fine art utskrifterna. Satin pappret blir väldigt bra.

Ursprungligen av zinned:

Allt beror ju på vilken standard du vill ha på det du beställer.

Crimson är klart bäst, toppalternativet.

Kan bara hålla med om Crimson – har alltid fått väldigt bra resultat därifrån.

Att hinna få det innan jul börjar såklart bli tight, men Crimson håller "ordinarie produktionstider" så det borde gå att hinna få den här veckan:
https://crimson.se

Problemet är nog inte huruvida bilderna kan produceras i tid, utan att Postmord kan leverera i tid...

Tusen tack för all respons och självklart är det "postnord" som tyvärr styr leveransen. Jag skickade iväg en mindre beställning på 100 bilder hos Fuji som just nu har en kampanj där man kan beställa 100 bilder gratis men betala 49kr för portot. Om bilderna blir bra så kommer jag skicka iväg en större beställning hos dem. Kan eventuellt dela med mig av hur kvalitén är när jag väl har fått dem om någon är nyfiken. Till er som undrar så hittade jag kampanjen här: https://www.framkallabildergratis.nu

Fuji brukar vara helt ok. Men se till att kryssa ur den automatiska ”bildförbättringen”. Om du nu redan har fixat med bilderna och har hyfsad koll på vad du gör, förstås.

Tillägg: Det är alltid lurigt att skicka bilder i Adobe RGB istf sRGB. Kanske med undantag av Crimson.

Mest en fråga för dig som har en kamera som sparar i detta format och/eller framkallat i Camera Raw som plägar spara i Adobe RGB per default.

Vet du inte vad ovanstående betyder? Då har du antagligen inte heller en kamera som fotar i annat än standard sRGB...

1
Bevaka tråden