Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreak-butiken Cydia lägger ner

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Cydia har länge varit platsen att skaffa programvara för de som "jailbreakat" sin telefon, men nu meddelar grundaren av butiken att försäljningen av appar ska upphöra.

Läs hela artikeln här

Läggs det ner eller är det bara möjligheten att köpa betal-appar som läggs ner?

Om man läser artikeln så hittar man svaret

Låter som att det är möjligheten att köpa appar om jag tolkar det rätt.

Ursprungligen av jimel:

Om man läser artikeln så hittar man svaret

Rubriken säger något, artikeln något annat.

Ursprungligen av infelix:

Låter som att det är möjligheten att köpa appar om jag tolkar det rätt.

Men man kan fortfarande ladda ner gratisappar (om det finns sådana)?

Det var länge sedan jag jailbreakade något. Minns att jag pillade med med min första iPod touch (cirka år 2007) och ett-två år efter det.

  • Medlem
  • 2018-12-18 07:42

Cydia var det länge sedan jag använde, men det har varit en viktig del av min "iPhone-karriär".
Jag har använt iOS-enheter sedan 1.x-versionen innan ens Appstore fanns.
Hösten 2008 köpte jag min första iPhone, vilket var iPhone 3G-varianten. Det var dock fulimport vilket betydde att jag var tvungen att köra med en specialare gällande sim-kortet samt att den var tvungen att vara jailbreakad.
Efter att jag uppgraderat till en svensk-såld iPhone 3Gs hösten '09 behövde jag inte längre jailbreaka den för att kunna ringa med den i Sverige, men fortsatte ändå med att jailbreaka och köra Cydia i flera år efteråt. Roligaste jailbreakingen var den när du besökte en webbsida och kunde jailbreaka via denna sidan. Många gick in på Apple Store butiker i USA och drog igång jailbreaking samt installerade Cydia på telefonerna.
I takt med att Apple, efter att i många fall troligen "inspirerats" av alla de funktioner du som användare kunde få med hjälp av appar och inställningar i en jailbreakad version av iPhonen, så minskade intresset för jailbreaking kring 2012/13 någon gång.

Senaste telefonen jag aktivt jailbreakade var iPhone 5. Min iPhone 6 samt 7 har aldrig jailbreakats.
Det var min lilla historia

@Nifa, det var tider det.

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2018-12-18 11:15

På den tiden jag hade en iPhone 3G jailbreakades det friskt. När det blev iPhone 6plus några år senare fanns som inte behovet längre

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-18 13:48
Ursprungligen av Nifa:

Cydia var det länge sedan jag använde, men det har varit en viktig del av min "iPhone-karriär".
Jag har använt iOS-enheter sedan 1.x-versionen innan ens Appstore fanns.
Hösten 2008 köpte jag min första iPhone, vilket var iPhone 3G-varianten. Det var dock fulimport vilket betydde att jag var tvungen att köra med en specialare gällande sim-kortet samt att den var tvungen att vara jailbreakad.
Efter att jag uppgraderat till en svensk-såld iPhone 3Gs hösten '09 behövde jag inte längre jailbreaka den för att kunna ringa med den i Sverige, men fortsatte ändå med att jailbreaka och köra Cydia i flera år efteråt. Roligaste jailbreakingen var den när du besökte en webbsida och kunde jailbreaka via denna sidan. Många gick in på Apple Store butiker i USA och drog igång jailbreaking samt installerade Cydia på telefonerna.
I takt med att Apple, efter att i många fall troligen "inspirerats" av alla de funktioner du som användare kunde få med hjälp av appar och inställningar i en jailbreakad version av iPhonen, så minskade intresset för jailbreaking kring 2012/13 någon gång.

Senaste telefonen jag aktivt jailbreakade var iPhone 5. Min iPhone 6 samt 7 har aldrig jailbreakats.
Det var min lilla historia

Ja, det var tider när man hade 1.x av iPhone OS och ingen App Store.

Men, varför fulimporterade du 3G-modellen som då tydligen krävde jailbreak? Varför köpte du inte bara telefonen i butik i Sverige?

  • Medlem
  • 2018-12-19 08:37
Ursprungligen av zinned:

Ja, det var tider när man hade 1.x av iPhone OS och ingen App Store.

Verkligen! Och dessutom (när 2.0 lanserades sommaren -08) fick man betala 50 kronor för uppdateringen! (Kommer ej ihåg om det berodde på att jag då hade iPod touch och inte iPhone 2G...)

Ursprungligen av zinned:

Men, varför fulimporterade du 3G-modellen som då tydligen krävde jailbreak? Varför köpte du inte bara telefonen i butik i Sverige?

När iPhone 3G lanserades i Sverige i juli -08 var det endast en operatör som sålde den - Telia. De hade alltså monopol. Detta utnyttjade de så klart med komplett hutlösa och värdelösa abonnemang. Minns också att de hade en reklamskylt utanför deras butiker där det var en stor bild på iPhonen med endast en mening under: "Vi har den".
Rätt gapigt, men det hade de möjlighet att vara givet deras monopolställning. När du som kund gick in i butikerna och frågade om iPhonen var de rätt snorkiga av sig då de visste att efterfrågan var så hög, och tillgången så låg. Vi får ju komma ihåg att det var på denna tiden som folk tältade utanför butiker för att kunna få sitt exemplar av senaste iPrylen, vilket inte riktigt sker på samma vis idag - speciellt inte när deras telefoner numera ligger på 12-16000 kronor styck...
Efter ett besök i Skövdes Telia-butik svor jag att aldrig köpa något av dem utan direktimporterade från England istället.
2009 kom ju 3Gs som jag nämnt tidigare, och då fanns fler operatörer att välja på, däribland Tre som jag hade. Sedan dess har det blivit 3Gs, 4, 5, 6 och nu senast 7+.
Nöjd med svaret?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-12-20 14:21
Ursprungligen av Nifa:

Verkligen! Och dessutom (när 2.0 lanserades sommaren -08) fick man betala 50 kronor för uppdateringen! (Kommer ej ihåg om det berodde på att jag då hade iPod touch och inte iPhone 2G...)

När iPhone 3G lanserades i Sverige i juli -08 var det endast en operatör som sålde den - Telia. De hade alltså monopol. Detta utnyttjade de så klart med komplett hutlösa och värdelösa abonnemang. Minns också att de hade en reklamskylt utanför deras butiker där det var en stor bild på iPhonen med endast en mening under: "Vi har den".
Rätt gapigt, men det hade de möjlighet att vara givet deras monopolställning. När du som kund gick in i butikerna och frågade om iPhonen var de rätt snorkiga av sig då de visste att efterfrågan var så hög, och tillgången så låg. Vi får ju komma ihåg att det var på denna tiden som folk tältade utanför butiker för att kunna få sitt exemplar av senaste iPrylen, vilket inte riktigt sker på samma vis idag - speciellt inte när deras telefoner numera ligger på 12-16000 kronor styck...
Efter ett besök i Skövdes Telia-butik svor jag att aldrig köpa något av dem utan direktimporterade från England istället.
2009 kom ju 3Gs som jag nämnt tidigare, och då fanns fler operatörer att välja på, däribland Tre som jag hade. Sedan dess har det blivit 3Gs, 4, 5, 6 och nu senast 7+.
Nöjd med svaret?

Fint svar

Dock har jag själv en helt annan erfarenhet. Min upplevelse i Malmö var att köa några timmar sent på kvällen/natten, men timmar som gick snabbt med trevligt folk i kön att samtala med. Därefter trevligt bemötande i butik men just min modell hade precis tagit slut och valde att inte köpa annan modell utan istället köpte jag den jag ville ha några timmar senare (på morgonen) i annan Telia butik som hade den på lager. Inga konstigheter. Några värdelösa abonnemang var det heller inte tal om utan det var i formen som var legio vid tillfället.

Själv har jag köpt iPhone 3G, 3GS, 4, 4S, 5, 5S, 6, 6S, 7 och iPhone X på releasedagen i sverige. iPhone XS var den första modellen jag hoppade över.

1
Bevaka tråden