Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App för att mäta temperatur inomhus

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skulle vara tacksam för tips om app som anger temperaturen hemma när man är bortrest.

Senast redigerat 2020-02-20 07:14

verkar vara bra men den är slut. Finns annat förslag?

Ursprungligen av calinou:

verkar vara bra men den är slut. Finns annat förslag?

Den finns i lager hos många leverantörer, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2293450

Det finns massor med alternativ.
Själv använder jag Xiaomi Smart Gateway tillsammans med deras temp/fuktighetsmätare, har en i varje rum och även utomhus.

Kan se ut så här i appen då.

Ursprungligen av keptang:

Den finns i lager hos många leverantörer, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2293450

Det finns massor med alternativ.
Själv använder jag Xiaomi Smart Gateway tillsammans med deras temp/fuktighetsmätare, har en i varje rum och även utomhus.

Kan se ut så här i appen då.

Vilken bra som man kan ha i flera rum, men android.....
Vill också ha en sådan för flera rum fast inte för android.
Tack för länkarna!

Ursprungligen av calinou:

Vilken bra som man kan ha i flera rum, men android.....
Vill också ha en sådan för flera rum fast inte för android.
Tack för länkarna!

Fungerar lika bra på iOS. Det ena utesluter inte det andra.

Ursprungligen av keptang:

Fungerar lika bra på iOS. Det ena utesluter inte det andra.

ok! jag missade....Har du 7 st mao? är den svår att installera?

Ursprungligen av calinou:

ok! jag missade....Har du 7 st mao? är den svår att installera?

8st tempmätare har jag plus massa andra smarta hem-grejer kopplade till gatewayen som strömbrytare, larm, magnetdetektorer (fönster/dörrar), lampor, våg, robotdammsugare osv.

Nej det tycker jag inte. Man trycker på en knapp på tempmätaren, appen hittar den, klart.

Ursprungligen av keptang:

8st tempmätare har jag plus massa andra smarta hem-grejer kopplade till gatewayen som strömbrytare, larm, magnetdetektorer (fönster/dörrar), lampor, våg, robotdammsugare osv.

Nej det tycker jag inte. Man trycker på en knapp på tempmätaren, appen hittar den, klart.

ska varje sättas i en kontakt? är det en konstig kontakt på den?

Ursprungligen av calinou:

ska varje sättas i en kontakt? är det en konstig kontakt på den?

Nej, bara gatewayen behöver ström. Tempmätarna har vanligt knappcellsbatteri i sig.

https://www.dtonias.com/xiaomi-temperature-hu...

Ursprungligen av keptang:

Nej, bara gatewayen behöver ström. Tempmätarna har vanligt knappcellsbatteri i sig.

https://www.dtonias.com/xiaomi-temperature-hu...

ok! jag har nog en asus router så det är väl en gateway?

Ursprungligen av calinou:

ok! jag har nog en asus router så det är väl en gateway?

Nej. Du behöver en smart gateway som jag länkade till tidigare.

Ursprungligen av keptang:

Nej. Du behöver en smart gateway som jag länkade till tidigare.

ok, tack! ska ev beställa dock bråttom......hur länge fick du vänta på leveransen?

Ursprungligen av calinou:

ok, tack! ska ev beställa dock bråttom......hur länge fick du vänta på leveransen?

Har inte beställt något från lightinthebox så ingen aning.
Jag hade inte bråttom och beställde från Hong Kong.

Ursprungligen av keptang:

Har inte beställt något från lightinthebox så ingen aning.
Jag hade inte bråttom och beställde från Hong Kong.

haha! den kommer från kina i alla fall som man kan konstatera på kontaktsidan.
Det finns att köpa i danmark för snabb leverans men så mycket dyrare......
https://mackablar.se/xiaomi-mijia-multi-funkt...
Tack för hjälpen!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-12-18 17:01

@keptang Vet du om Xiaomi Mijia är kompatibel med HomeKit? Blir inte helt klok på det men verkar vara det när jag googlar runt.

Ursprungligen av Cribe:

@keptang Vet du om Xiaomi Mijia är kompatibel med HomeKit? Blir inte helt klok på det men verkar vara det när jag googlar runt.

Inte direkt, men det går: https://medium.com/smart-home-thoughts/xiaomi...
Men det ska vara på g officiellt vad jag förstått.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-18 22:41

Tack för tipset @keptang !
Riktigt trevligt.

Jag köpte igår Netatmopaketet på Clas Ohlson (1290kr) och kan rekommendera det. Enkelt att installera. Smidigt. Jag har redan Eves mätare och de är värdelösa jämfört med Netatmo.

Desssutom så finns det ett antal tredjepartsappar för IOS som är integrerade mot Netatmo med bättre funktionalitet än Netatmos egna app.

En app ger möjlighet till Siri genvägar och en bra Watchkomplikation

Comfort ger bra koppling till Apple Watch samt Sirimöjlighet. Rekommenderas
Sedan använder jag även HomeWeather för en enklare visning av temperaturen än Netatmos egna

Som sagt... Rekommenderas starkt (efter 12 timmars erfarenhet och ett års svärande över Eve)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag köpte igår Netatmopaketet på Clas Ohlson (1290kr) och kan rekommendera det. Enkelt att installera. Smidigt. Jag har redan Eves mätare och de är värdelösa jämfört med Netatmo.

Desssutom så finns det ett antal tredjepartsappar för IOS som är integrerade mot Netatmo med bättre funktionalitet än Netatmos egna app.

En app ger möjlighet till Siri genvägar och en bra Watchkomplikation

Comfort ger bra koppling till Apple Watch samt Sirimöjlighet. Rekommenderas
Sedan använder jag även HomeWeather för en enklare visning av temperaturen än Netatmos egna

Som sagt... Rekommenderas starkt (efter 12 timmars erfarenhet och ett års svärande över Eve)

Den kan man bara ha i ett rum som jag kan tyda?

Ursprungligen av calinou:

Den kan man bara ha i ett rum som jag kan tyda?

Du kan lägga till upp till två extra inomhussensorer och det kommer med en utomhussensor i paketet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-19 11:09

Telldus, billigt. Hub ca 800 kr, termometrar runt 150 kr.

Det finns många alternativ.

Men undvik Eve Home.

Jag är väldigt missnöjd med det mesta hos dem. Speciellt prestanda.

Ursprungligen av Cribe:

@keptang Vet du om Xiaomi Mijia är kompatibel med HomeKit? Blir inte helt klok på det men verkar vara det när jag googlar runt.

Xiaomi Mija är inte kompatibel med HomeKit (det kommer en EU version snart) Du behöver istället Aqara hub, ser ut väldigt likt Mija men den stödjer HomeKit och fungerar i MI Home appen. Kolla aqara.com

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-12-19 21:39
Ursprungligen av Mariusz:

Xiaomi Mija är inte kompatibel med HomeKit (det kommer en EU version snart) Du behöver istället Aqara hub, ser ut väldigt likt Mija men den stödjer HomeKit och fungerar i MI Home appen. Kolla aqara.com

Ok, tackar. Verkar inte ha samma utbud av tillbehör som Mijia. Får avvakta lite då,

Ursprungligen av Cribe:

Ok, tackar. Verkar inte ha samma utbud av tillbehör som Mijia. Får avvakta lite då,

Det räcker inte bara att huben är kompatibel med HomeKit, varje pryl måste vara också godkänd av Apple. De flesta Aqara enheter dyker upp redan i Homekit men det finns en del Mijia enheter som Du kopplar ihop med Aqara huben som också dyker upp sen i HomeKit. Dessutom fungerar Aqara hub som den första alarm system för HomeKit.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-12-21 08:09
Ursprungligen av Mariusz:

Det räcker inte bara att huben är kompatibel med HomeKit, varje pryl måste vara också godkänd av Apple. De flesta Aqara enheter dyker upp redan i Homekit men det finns en del Mijia enheter som Du kopplar ihop med Aqara huben som också dyker upp sen i HomeKit. Dessutom fungerar Aqara hub som den första alarm system för HomeKit.

Som sagt, avvaktar lite. Tack ändå

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-03-02 16:48

Köpte en Aqara-hub och lite tempsensorer. Funkar klockrent! Nu blir det till att köpa fler tillbehör ?

Ursprungligen av Cribe:

Köpte en Aqara-hub och lite tempsensorer. Funkar klockrent! Nu blir det till att köpa fler tillbehör ?

Kul att det fungerar för Dig ?? dessutom Aqara tempsensorer är mer exakta än dem flesta andra, och det är inget fel på priset heller

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-03-02 17:24

Nej, kostade bara 199:- på Webhallen. Installationen gick hur smidigt som helst. Dom har tyvärr inget datum på sedetektorn på Webhallen.

Bevaka tråden