Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi testar dörrklockan Ring Video Doorbell 2

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ring Video Doorbell 2 är en dörrklocka med inbyggd kamera. Via en app får du full koll på vad som händer vid ytterdörren – utan att behöva resa dig från soffan, eller för den delen ens vara hemma. 99 har testat.

Läs hela artikeln här

Får man ha en sådan i ett trapphus? Kameror på allmän plats är ju inte tillåtna vad jag vet. I villa funkar det ju om man inte kan filma utanför sin tomtgräns.

  • Medlem
  • 2018-12-18 21:41

Är sugen på en med vad säger lagen om en sådan här? Har egen ingång i hyreshus så den kommer isåfall se ut mot en väg och en allmän grönyta.

Det går att läsa mer om vad som gäller för privatpersoner här hos Datainspektionen.

De tar inte specifikt upp flerfamiljshus och trapphus, men finns ändå en del ledtrådar att gå efter. Känns lite oklart om ett trapphus (beroende på vad som fångas upp av kameran så klart, grannarnas dörrar är inte okej baserat på vad jag kan läsa mig till) är något som allmänheten har tillträde till, i alla fall hos oss är det låst nere i porten och man måste ringa in till den man ska besöka.

Den här typen av kamera filmar inte i gratis utförandet, utan ger bara en ”live-vy” när appen öppnas så det borde ju spela in. Är ju heller inte kanske primärt för att övervaka man sätter upp just den här, utan en viktig del är ju just att kunna prata med folk som ringer på. Sedan råkar jag ha sådan tur att jag inte ser mer än min lilla gång som bara leder till min lägenhet (eller rättare sagt kan jag montera kameran så att grannens dörr (som syns i videon) inte kommer med). Redan nu är hela det området inte med i vad som triggar en notis för mig så de kommer och går utan att jag märker något.

Så här skrev också M3 i en artikel från 2015:

Citat:

Däremot får du faktiskt rikta en titthålskamera mot trapphuset i ett lägenhetshus, men då gäller det att du håller dig till Datainspektionens ganska snäva regler. Myndigheten anser att en titthålskamera i ett lägenhetshus bara får vara aktiv i samband med att någon ringer på dörren (och max 30 sekunder därefter), och att den då ”i princip” bara filmar den person som ringer på dörren. En konstant filmande titthålskamera utrustad med vidvinkellins är med andra ord inte ok, enligt Datainspektionen.

Ursprungligen av chiba:

Är sugen på en med vad säger lagen om en sådan här? Har egen ingång i hyreshus så den kommer isåfall se ut mot en väg och en allmän grönyta.

Det skulle kräva tillstånd vad jag förstår, i alla fall om det faktiskt filmas. Live-vyn du kan få som inte sparas någonstans känner jag att det är lite oklart hur de ställer sig till.

Ursprungligen av Ida Blix:

Det skulle kräva tillstånd vad jag förstår, i alla fall om det faktiskt filmas. Live-vyn du kan få som inte sparas någonstans känner jag att det är lite oklart hur de ställer sig till.

Jag skulle tro att finns det inspelningsmöjlighet (även om man inte har det anslutit) så utgår nog myndigheterna från att det är inspelningsbart.

Hade varit betydligt mer intressant om man kunde låsa upp dörren via appen!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-19 01:00
Ursprungligen av Allexz:

Hade varit betydligt mer intressant om man kunde låsa upp dörren via appen!

Eller starta kaffekokaren!

  • Medlem
  • 2018-12-19 07:33
Ursprungligen av Ida Blix:

Det skulle kräva tillstånd vad jag förstår, i alla fall om det faktiskt filmas. Live-vyn du kan få som inte sparas någonstans känner jag att det är lite oklart hur de ställer sig till.

Jag får luska vidare och se om jag hittar något

Ursprungligen av omartint:

Eller starta kaffekokaren!

med ansiktsigenkänning och ställer styrkan beroende på hur trött man ser ut

Ursprungligen av Allexz:

Hade varit betydligt mer intressant om man kunde låsa upp dörren via appen!

Jag tror att man kan det, men inte via några lås jag sett tillgängliga i Sverige. Ring har ett antal partners, men som sagt inga jag känner till eller har testat själv.

Ursprungligen av RolexJocke:

Jag skulle tro att finns det inspelningsmöjlighet (även om man inte har det anslutit) så utgår nog myndigheterna från att det är inspelningsbart.

Vad jag kan läsa mig till är den här typen av produkter okej enligt lagen för privat bruk, de filmar inte hela tiden (eller alls) som en övervakningskamera gör. Däremot gäller det att vad du kan se i kameran är rimligt – din villatomt, bara precis utanför din dörr i trapphuset etc. Att filma grannarnas dörrar/tomtar är ju klart och tydligt inte okej.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-19 10:56

Jag har testat ett antal dörrklockor under åren, har just nu en Skybell och en Ring.
Alla har dock ett gemensamt problem: det tar tid innan notisen kommer, ibland upp till en halv minut. Ofta hinner besökaren gå innan jag hinner svara. Det gör att jag tycker det är en rätt kass funktion
Jag har fiber 1000/1000 så det är inte där felet ligger (accesspunkten för wifi sitter på andra sidan väggen, bara en halvmeter bort). Troligen ligger de inte uppkopplade på wifi hela tiden för att spara batteri, så den uppkopplingen tar tid.... Min Skybell spänningsmatas dock utifrån.

Ursprungligen av kenjon:

... och en Ring.
Alla har dock ett gemensamt problem: det tar tid innan notisen kommer, ibland upp till en halv minut.

Jag har en Ring Doorbell 2 och har inte detta problem. Både rörelsesensorn och ringklockan reagerar blixtsnabbt. Det är snarare tvärtom att med hjälp av rörelsesensorn blir jag meddelad med notis INNAN besökare trycker på ringklockan. ??

Ursprungligen av kenjon:

Jag har testat ett antal dörrklockor under åren, har just nu en Skybell och en Ring.
Alla har dock ett gemensamt problem: det tar tid innan notisen kommer, ibland upp till en halv minut. Ofta hinner besökaren gå innan jag hinner svara. Det gör att jag tycker det är en rätt kass funktion
Jag har fiber 1000/1000 så det är inte där felet ligger (accesspunkten för wifi sitter på andra sidan väggen, bara en halvmeter bort). Troligen ligger de inte uppkopplade på wifi hela tiden för att spara batteri, så den uppkopplingen tar tid.... Min Skybell spänningsmatas dock utifrån.

Upplever inte någon större fördröjning, men det har heller inte ringt på någon när jag inte varit hemma. Får inte så mycket besökare tydligen. Hemma får jag ju också notisen via Chime-enheten, men ändå tycker jag telefonen eller klockan säger till snabbt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-19 13:55
Ursprungligen av kenjon:

Jag har testat ett antal dörrklockor under åren, har just nu en Skybell och en Ring.
Alla har dock ett gemensamt problem: det tar tid innan notisen kommer, ibland upp till en halv minut. Ofta hinner besökaren gå innan jag hinner svara. Det gör att jag tycker det är en rätt kass funktion
Jag har fiber 1000/1000 så det är inte där felet ligger (accesspunkten för wifi sitter på andra sidan väggen, bara en halvmeter bort). Troligen ligger de inte uppkopplade på wifi hela tiden för att spara batteri, så den uppkopplingen tar tid.... Min Skybell spänningsmatas dock utifrån.

Upplever lite av samma sak.

Har denna Ring VDB2 och Chime (inte Pro). Upplever att det är långsammare notifiering på rörelse än mina Netgear Arlo Pro-kameror (har en av dessa också vid entrén där Ring sitter, och riktade så bägge ger notifiering vid rörelse). Ringklockan är till och från också seg när någon ringer på.

Problemet är att när man är hemma så går Ring ändå alltid omvägen via Internet och deras cloudlösning, medans mina Netgear Arlo Pro går direkt via lokalt närverk när så är möjligt (dvs. när jag är hemma).

Sedan är också kameran och videokvaliteten på min Ring VDB2 (1080p) betydligt mycket sämre än alla mina Arlo Pro (720p) och Arlo Pro 2 (1080p). Samma sak med ljudkvaliteten som är klart mycket sämre på Ring än Arlo.

Allt detta sagt så gillar jag den i övrigt!

Här om dagen så var jag på jobbet när blombud ringde på, och kunde svara "remote" och anvisa var de skulle lämna blomuppsättningen. Riktigt smidigt (när det inte är för långsam notifiering)!

Köpte en Nest Hello till ett fördelaktigt pris på BestBuy i somras och tycker den är jättetrevlig. Smidigt att få notis i telefon och signal i alla Gooogle home som jag har placerat runt omkring i huset.
Upplever ingen eftersläpning på notifikationen utan den kommer direkt.
Kunde se och prata med elektrikern innan jag låste upp min Yale Doorman så han kunde gå in när jag inte var hemma.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-20 11:02
Ursprungligen av supergnu:

Köpte en Nest Hello till ett fördelaktigt pris på BestBuy i somras och tycker den är jättetrevlig. Smidigt att få notis i telefon och signal i alla Gooogle home som jag har placerat runt omkring i huset.
Upplever ingen eftersläpning på notifikationen utan den kommer direkt.
Kunde se och prata med elektrikern innan jag låste upp min Yale Doorman så han kunde gå in när jag inte var hemma.

Bra att höra. Kikade på Nest, men tyckte dels att den var allt för dyr i förhållande till produkten, och dels så verkade den inte gå att installera trådlöst (vi har inga fördragna kablar till entrédörren på vårt hus).

Eftersom Ring köpts av Amazon så skulle jag inte bli förvånad om de kan flytta cloudtjänsten till en effektivare AWS-lösning (det är ju trots allt där Amazon har ett stort fokus), så kan säkert förbättras.

Dock så tycker jag att det är fail på arkitekturen och idiotisk design att det måste gå via molnet när man är hemma och uppkopplad lokalt på samma nätverk. Detta har andra löst mycket bättre (se tex Netgear Arlo eller Samsung SmartThings).

Hur är det med Nest?

Är det lika korkat designat där, eller har de löst det korrekt (dvs. att enheter kan prata med varandra direkt lokalt)?

Ursprungligen av omartint:

Bra att höra. Kikade på Nest, men tyckte dels att den var allt för dyr i förhållande till produkten, och dels så verkade den inte gå att installera trådlöst (vi har inga fördragna kablar till entrédörren på vårt hus).

Eftersom Ring köpts av Amazon så skulle jag inte bli förvånad om de kan flytta cloudtjänsten till en effektivare AWS-lösning (det är ju trots allt där Amazon har ett stort fokus), så kan säkert förbättras.

Dock så tycker jag att det är fail på arkitekturen och idiotisk design att det måste gå via molnet när man är hemma och uppkopplad lokalt på samma nätverk. Detta har andra löst mycket bättre (se tex Netgear Arlo eller Samsung SmartThings).

Hur är det med Nest?

Är det lika korkat designat där, eller har de löst det korrekt (dvs. att enheter kan prata med varandra direkt lokalt)?

Betalade 2200kr för en Nest Hello och två Google home mini på semestern men här är dom rätt konstigt prissatta och jag hade nog inte köpt någon.
Jag hade fördragna kablar så installationen var väldigt enkel.
Det är lika "korkat" designat på nest så det går via molnet. Dina exempel har ju en hub som enheterna är kopplade till så det är ju lite lättare att inte gå via molnet då.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-20 20:07
Ursprungligen av supergnu:

Betalade 2200kr för en Nest Hello och två Google home mini på semestern men här är dom rätt konstigt prissatta och jag hade nog inte köpt någon.
Jag hade fördragna kablar så installationen var väldigt enkel.
Det är lika "korkat" designat på nest så det går via molnet. Dina exempel har ju en hub som enheterna är kopplade till så det är ju lite lättare att inte gå via molnet då.

Ok. Synd även Nest alltid måste gå via molnet. Då verkar det som alla (Ring, SkyBell, Nest) går via molnet.

Man önskar ju att nästa generations avancerade ringklockor kan bli lite smartare och ha en inbyggd "hub" som kan routa signaler lokalt och prata direkt mellan enheterna i nätverket hemma.

Jag har haft Ring Video Doorbell sedan augusti och det där batteriet håller inte ett år än mindre 1,5 månad. Riktigt uruselt är det faktiskt. Vi stängde av motion detection och jag lovar att vi har kanske 1-2 personer i månaden som ringer på vår dörr. Ändå har jag fått ladda batteriet en gång i månaden sedan köpet.

Kan inte rekommendera den. Alls.

Ursprungligen av grenhall:

Jag har haft Ring Video Doorbell sedan augusti och det där batteriet håller inte ett år än mindre 1,5 månad. Riktigt uruselt är det faktiskt. Vi stängde av motion detection och jag lovar att vi har kanske 1-2 personer i månaden som ringer på vår dörr. Ändå har jag fått ladda batteriet en gång i månaden sedan köpet.

Kan inte rekommendera den. Alls.

Ingen bör rekommendera en produkt från Ring. https://www.99.se/artikel/12232-ring-uppges-h...

Ursprungligen av keptang:

Ingen bör rekommendera en produkt från Ring. https://www.99.se/artikel/12232-ring-uppges-h...

Ingen på andra stora bolag har access till kundernas produkter eller hur var det?

Ursprungligen av grenhall:

Jag har haft Ring Video Doorbell sedan augusti och det där batteriet håller inte ett år än mindre 1,5 månad. Riktigt uruselt är det faktiskt. Vi stängde av motion detection och jag lovar att vi har kanske 1-2 personer i månaden som ringer på vår dörr. Ändå har jag fått ladda batteriet en gång i månaden sedan köpet.

Kan inte rekommendera den. Alls.

Batteriet i den jag haft monterad hemma håller längre än 1 månad med motion detection på. Men det är ju inte direkt roligt att montera loss batteriet när det väl ska laddas så i samband med att vi bytte till en ny säkerhetsdörr nyligen drog vi fram ström så vi kan köra utan batteri framöver (och kanske med något annat än Ring ändå – får se vad det blir. Mycket sugen på Netatmos).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-11 13:41

Jag laddar min Ring 2 ggr/år. Har också motion detection påslaget.

Ursprungligen av kenjon:

Jag laddar min Ring 2 ggr/år. Har också motion detection påslaget.

Vi aktiverar motion detection ungefär 4 gånger dagligen. Annars är det lugnt och stillsamt.

Jag fick precis ett nytt batteri av Ring förra fredagen. Laddade det fullt och satte i det. Idag ligger batteriet på 87%... Så att ja...

1
Bevaka tråden