Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Icloud bildbibliotek - vill ha full upplösning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-12-26 10:32

Hej, tänkte att jag skulle vilja ha Icloud-backup på mina bilder, har köpt 50Gb.

Men jag vill ha full upplösning "hämta original till datorn"

Men då säger den så här:

Hur löser jag det? Jag vill gärna ha tillgång till mina bilder i full upplösning, eller ska jag optimera?
Eller innebär det att time machine kommer sluta att ta backup på mina bilder för att dom kommer att ligga i Icloud?

Det innebär att bilderna lagras i full upplösning i iCloud. Lagras i lägre upplösning lokalt men tas ner i full upplösning när redigerar eller använder bilderna på något annat sätt

Time Machine tar backup på det som du har på din dator men du behöver egentligen inte ta backup på bildbiblioteket eftersom du har allt på iCloud.

Personligen så har jag mina bilder på en lokal löstagbar 500 GB hårddisk för att komma runt problemet med att de inte ryms på laptopens hårddisk.

Den backas upp på backblaze så jag har två separata backuper i molnet av mina bilder

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-12-26 17:17

Tack för svar, det låter som att jag kan välja "optimera Mac-lagring" utan problem.

Tills nu har jag bara kört time machine men om tjuvjävlar skulle komma så tar de backup disken också såklart,
så det kan nog vara väldigt bra att ha backup i form av Icloud

Ursprungligen av fullodum:

Tack för svar, det låter som att jag kan välja "optimera Mac-lagring" utan problem.

Tills nu har jag bara kört time machine men om tjuvjävlar skulle komma så tar de backup disken också såklart,
så det kan nog vara väldigt bra att ha backup i form av Icloud

Eller, om gud förbjude, det brinner...

Jag har hemmabackup för att fixa egna klantigheter och en fysiskt separerad backup (molnet) om katastrofen inträffar. Lärt mig denna strategi från jobbet.

1
Bevaka tråden