Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läckt video visar fem kameror på Nokia 9

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det ser ut som att kommande telefonen Nokia 9 Pureview kommer att bli tidigt ute med en så kallad pentakameralösning, där fem kameror samsas på baksidan.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2019-01-04 17:19

Helt klart det löjligaste jag har läst i år.

Vad händer haha

Varför inte vänta och se resultaten innan ni kallar det löjligt? Tidigare Nokia telefoner med "Pureview" varumärket har ju inte haft dåliga kameror.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-04 18:06
Ursprungligen av Jonatatatan:

Varför inte vänta och se resultaten innan ni kallar det löjligt? Tidigare Nokia telefoner med "Pureview" varumärket har ju inte haft dåliga kameror.

Resultatet på fotona är säkert bra men det ser löjligt ut.

  • Medlem
  • 2019-01-04 18:31
Ursprungligen av Innis:

Resultatet på fotona är säkert bra men det ser löjligt ut.

SJUKT löjligt ut.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-04 18:35

Som @Jonatatatan är inne på skulle jag vänta och se vad Nokia gör av det här, deras kameralösningar har varit bra förr (fast inte under HMD Global-ledning, så för mycket cred ska de inte få för tidigare stordåd). Jag är mest spänd på att se vad de gör med de extra två kamerorna jämfört med dagens uppsättningar som toppar vi tre (med undantag för Galaxy A8S).

Huawei Mate 20 Pro använder en kamera för normalfoto, en för vidvinkel och en för telefoto. Jag gissar att något liknande används i Nokia 9 Pureview, men vad är de två extrakamerorna? En monokrom kamera och en RGB som kompletterar normalkameran, eller eventuellt alla tre standardkamerorna för bättre kontrast och färgåtergivning?

De kanske till och med används för att ge bilderna mer ljusinformation. Det ska hur som helst bli intressant att se hur de används, och hur bra resultatet blir. Hade de valt färre kameror hade de kunnat använda större sensorer, vilket åtminstone för mig känns som att det mer sannolikt skulle kunna ge bättre bilder.

Beror ju på, vad gör mjukvaran med 5 eller fler exponeringar.. Skulle säga att kameratekniken utvecklas i lite konstig takt jämfört med mobilerna.

Framtiden i mobilfoto ligger i sensorn. Går det att göra en större sensor som utnyttjar sån liten optik? Tänk hur sjuk liten optiken är på mobilerna. Men att göra en sensor, typ m43 storlek (diameter) å ha optik som motsvarar en tumme, djupet ska dock inte förändras ;). Då skulle ljus å allt annat nå en högre nivå. Problemet är att vem ska tillverka sensorn? Linsen? Sony står väll för IPhones kamera som de sen anpassat hit å dit?

Senast redigerat 2019-01-05 00:25

Nokia 9 skulle ha lanserats 2018 enligt en del rykten. Men 5 linskonceptet var så komplicerat så de ville testa/finputsa mjukvaran mer så därför kommer den 2019 istället.
Vill nog vänta in släppet och se riktiga tester innan jag har en större åsikt om det är bra eller dåligt. Är dock intresserad hur de har löst det rent tekniskt.
Snapdragon 845, eller ens 855 ska inte klara 5 linser samtidigt vad jag förstår. Nokia 808 PureView som hade Symbian OS hade en extra bildprocessor förutom huvudprocessorn som skötte om kameran så att säga. Kanske blir nåt liknande denna gång?

Såg ett annat rykte om att den kommer att kosta strax under 8000 kr. Om det är sant tror jag den kan bli en hit för Nokia. När de flesta konkurrenter har klivit upp kring 10.000 och uppåt.

  • Medlem
  • 2019-01-07 07:52

Ser onekligen konstigt ut, men det stör mej inte nämnvärt. Mest nyfiken hur den känns i handen, batteritiden och hur bra bilder det blir
Alltid spännande med nytt!

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2019-01-09 22:37

5,99"! För stor. Nä, då kan inte ens 5 kameralinser locka mig. Helt klart intressant i övrigt dock.

1
Bevaka tråden