Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netatmo visar ringklocka med Homekit‑stöd

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den första videoringklockan med stöd för Homekit har presenterats på CES, och det är Netatmo som ligger bakom.

Läs hela artikeln här

Den här intresserar mig mycket! Skönt med minneskort och Homekit-stöd jämfört med Ring som jag testat nu.

Nu var väl iofs Robin först då deras presenterades i slutet av förra veckan: https://www.robin.nl/en/

Ursprungligen av Micke Rehn:

Nu var väl iofs Robin först då deras presenterades i slutet av förra veckan: https://www.robin.nl/en/

Det som blir mest intressant är väl om någon av dem alls kommer ut i handeln med just Homekit-stödet. Flera smarta hemmet-produkter har tidigare lovat Homekit-stöd och sedan inte kunnat leverera just den detaljen. Robin-produkten verkar mest hemlighetsfull av de här två då den varken har tid eller pris för lansering.

Kanske ska montera klockan mitt på dörren i fortsättningen så man får en riktigt fin bild på de som ringer på
Skämt åsido. Detta blir nästan garanterat ett köp skulle jag tro. Bilderna på iCloud hade jag helst velat ha då.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-08 23:54

Jättebra, men ingen möjlighet att även öppna dörren?

Ursprungligen av cjasenius:

Jättebra, men ingen möjlighet att även öppna dörren?

Med ett homekit-lås och en homekit-dörrkamera borde det gå att lösa? Har ett Yale Doorman idag och har väntat länge på att det skulle få stöd för något intressant (om jag så måste köpa en ny variant) så man kan koppla ihop det med övriga hemmet.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-13 12:17

Hur fungerar det med den lagliga aspekten att ha en kamera riktad mot allmänheten?
Så som jag bor i en bostadsrättsförening med egen ytterdörr mot området.
Misstänker att då gäller andra regler eftersom det är "privat" område och det är föreningen som sätter reglerna.
För vad jag kan se i stadgarna finns ingenting som reglerar detta och det är inte så konstig med tanke på att dom är skrivna på 70-talet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-14 14:25
Ursprungligen av Innis:

Hur fungerar det med den lagliga aspekten att ha en kamera riktad mot allmänheten?
Så som jag bor i en bostadsrättsförening med egen ytterdörr mot området.
Misstänker att då gäller andra regler eftersom det är "privat" område och det är föreningen som sätter reglerna.
För vad jag kan se i stadgarna finns ingenting som reglerar detta och det är inte så konstig med tanke på att dom är skrivna på 70-talet.

Det lär vara samma regler som gäller för oss när vi ville sätta upp övervakningskamera, dvs om området som kameran filmar tillhör ett utrymme till vilket allmänheten inte har tillträde till så behövs inget tillstånd. Skulle det vara att den filmar ett allmänt område så krävs tillstånd.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-14 17:02
Ursprungligen av zinned:

Det lär vara samma regler som gäller för oss när vi ville sätta upp övervakningskamera, dvs om området som kameran filmar tillhör ett utrymme till vilket allmänheten inte har tillträde till så behövs inget tillstånd. Skulle det vara att den filmar ett allmänt område så krävs tillstånd.

Ok eftersom det inte är ett allmänt område så innebär det att jag får sätta upp en kamera.
Naturligtvis måste föreningen godkänna det också.

Ursprungligen av Innis:

Ok eftersom det inte är ett allmänt område så innebär det att jag får sätta upp en kamera.
Naturligtvis måste föreningen godkänna det också.

Njae, jag tror det blir knepigt om det är så att andra medlemmar passerar och kommer att synas i bild, enligt vad jag förstått hittills får jag inte filma så att det syns när grannarna kommer och går till sina lägenheter i vårt trapphus exempelvis (inte heller ett allmänt område). Tror heller inte att föreningen kan ge något tillstånd som är värt något, utan man ska följa Dataskyddsförordningen och Kamerabevakningslagen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-15 09:35
Ursprungligen av Ida Blix:

Njae, jag tror det blir knepigt om det är så att andra medlemmar passerar och kommer att synas i bild, enligt vad jag förstått hittills får jag inte filma så att det syns när grannarna kommer och går till sina lägenheter i vårt trapphus exempelvis (inte heller ett allmänt område). Tror heller inte att föreningen kan ge något tillstånd som är värt något, utan man ska följa Dataskyddsförordningen och Kamerabevakningslagen.

I mitt fall kontaktade jag Länsstyrelsen som utfärdar dessa tillstånd och de sa att så länge det inte är ett utrymme som är tillgängligt för allmänheten så behövs inget tillstånd. I vårt fall skulle vi sätta upp övervakningskameror i soprummet.

För övrigt, se bild:

Ursprungligen av zinned:

I mitt fall kontaktade jag Länsstyrelsen som utfärdar dessa tillstånd och de sa att så länge det inte är ett utrymme som är tillgängligt för allmänheten så behövs inget tillstånd. I vårt fall skulle vi sätta upp övervakningskameror i soprummet.

För övrigt, se bild:

Jo då, där har jag varit och lusläst naturligtvis. Men det är känsligt att filma till exempel när grannar kommer och går till sina hem. Det är inte helt fritt fram bara för att det inte är ett allmänt utrymme. Behovet av övervakningen ska ju kunna motivera intrånget som blir på andras integritet.

Vi ville också sätta upp kamera i soprummet, men visade sig vara rätt tandlöst då bostadsrättsföreningen inte får straffa medlemmar som sorterar totalfel. Så blev inget i slutändan för vår del.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-15 10:46
Ursprungligen av Ida Blix:

Jo då, där har jag varit och lusläst naturligtvis. Men det är känsligt att filma till exempel när grannar kommer och går till sina hem. Det är inte helt fritt fram bara för att det inte är ett allmänt utrymme. Behovet av övervakningen ska ju kunna motivera intrånget som blir på andras integritet.

Det är ju för att styrka brott, borde ju räcka.

Ursprungligen av Ida Blix:

Vi ville också sätta upp kamera i soprummet, men visade sig vara rätt tandlöst då bostadsrättsföreningen inte får straffa medlemmar som sorterar totalfel. Så blev inget i slutändan för vår del.

Sa vem? Vi fick ok från Länsstyrelsen och enligt mig har BRF en självklar rätt att se vem som sorterar fel eller hanterar sopor fel. Inte för att straffa utan för att skicka notan till dem då de är orsaken till en merkostnad som kommer när sopgubbarna får göra en andra hämtning pga att de inte tog den första när det var felsorterat alt. att soptunnan bågnade av att vara överfull.

Ursprungligen av zinned:

Det är ju för att styrka brott, borde ju räcka.

Sa vem? Vi fick ok från Länsstyrelsen och enligt mig har BRF en självklar rätt att se vem som sorterar fel eller hanterar sopor fel. Inte för att straffa utan för att skicka notan till dem då de är orsaken till en merkostnad som kommer när sopgubbarna får göra en andra hämtning pga att de inte tog den första när det var felsorterat alt. att soptunnan bågnade av att vara överfull.

Det här är ju lite OT, men vi rådfrågade Borätterna som sa att man inte får göra så -> skicka räkning för när sopgubbarna får göra extra hämtningar etc. På samma sätt får vi tydligen inte skicka räkningen till medlemmar som missbrukar Störningsjouren för att ringa mitt på dagen för att klaga på barn som leker på lekplatsen. Då föll liksom vitsen med att ha kameran. Att bara knacka på och säga skärp er känns inte som att det kommer göra någon skillnad + vem vill hålla på med sånt otacksamt jobb? Det har med Likhetsprinicipen (Lagen om ekonomiska föreningar) som säger att man inte får behandla medlemmar på olika sätt att göra.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-15 16:38
Ursprungligen av Ida Blix:

Njae, jag tror det blir knepigt om det är så att andra medlemmar passerar och kommer att synas i bild, enligt vad jag förstått hittills får jag inte filma så att det syns när grannarna kommer och går till sina lägenheter i vårt trapphus exempelvis (inte heller ett allmänt område). Tror heller inte att föreningen kan ge något tillstånd som är värt något, utan man ska följa Dataskyddsförordningen och Kamerabevakningslagen.

Jag bor i ett tvåvånings flerfamiljhus där alla har en egen ytterdörr.
Kameran går att rikta så ingen som går förbi bli filmade.
Utan det är först när dom står exakt framför min dörr som dom kommer inom synhåll.
Nu har inte alla samma förutsättningar som jag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-15 16:45

Att ha en kamera borde inte vara något problem, det är ju inte värre än ett "titt-öga" (det finns ju digitala sådana också), det är väl om man ska spela in som det kan bli problem.

Ursprungligen av Innis:

Jag bor i ett tvåvånings flerfamiljhus där alla har en egen ytterdörr.
Kameran går att rikta så ingen som går förbi bli filmade.
Utan det är först när dom står exakt framför min dörr som dom kommer inom synhåll.
Nu har inte alla samma förutsättningar som jag.

Nä, det där låter som de perfekta förutsättningarna. Jag har det liknande. Bor långt in i en egen korridor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-16 09:49
Ursprungligen av Ida Blix:

Det här är ju lite OT, men vi rådfrågade Borätterna som sa att man inte får göra så -> skicka räkning för när sopgubbarna får göra extra hämtningar etc. På samma sätt får vi tydligen inte skicka räkningen till medlemmar som missbrukar Störningsjouren för att ringa mitt på dagen för att klaga på barn som leker på lekplatsen. Då föll liksom vitsen med att ha kameran. Att bara knacka på och säga skärp er känns inte som att det kommer göra någon skillnad + vem vill hålla på med sånt otacksamt jobb? Det har med Likhetsprinicipen (Lagen om ekonomiska föreningar) som säger att man inte får behandla medlemmar på olika sätt att göra.

Jag läser vad du skriver men jag vill ändå hävda att det måste finnas denna möjligheten. Annars kan man bete sig hur som helst utan risk för påföljd och BRF:en är helt utelämnad.

Ursprungligen av zinned:

Jag läser vad du skriver men jag vill ändå hävda att det måste finnas denna möjligheten. Annars kan man bete sig hur som helst utan risk för påföljd och BRF:en är helt utelämnad.

Nä, svaret vi fick är att det enda föreningen kan göra är att höja avgiften för alla medlemmar med lämplig summa för att täcka upp för de extra kostnader som sophämtningarna eller vad det kan vara medför föreningen.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-16 15:44
Ursprungligen av Ida Blix:

Nä, svaret vi fick är att det enda föreningen kan göra är att höja avgiften för alla medlemmar med lämplig summa för att täcka upp för de extra kostnader som sophämtningarna eller vad det kan vara medför föreningen.

Du har helt rätt. Sitter själv i styrelsen och vi kan inte/får inte agera polis mot enskilda individer.
Enda vi får göra är att informera och hoppas att budskapet går fram.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-17 10:27
Ursprungligen av Ida Blix:

Nä, svaret vi fick är att det enda föreningen kan göra är att höja avgiften för alla medlemmar med lämplig summa för att täcka upp för de extra kostnader som sophämtningarna eller vad det kan vara medför föreningen.

Till de som hade gett ett sådant svar till mig hade jag svarat att de kan flyga o fara. Aldrig i livet att andra medlemmar ska stå för en kostnad som orsakas medvetet av idioter.

Ursprungligen av Innis:

Du har helt rätt. Sitter själv i styrelsen och vi kan inte/får inte agera polis mot enskilda individer.
Enda vi får göra är att informera och hoppas att budskapet går fram.

Det är ett ofta frustrerande jobb, men kul ändå någonstans

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-17 11:29
Ursprungligen av Ida Blix:

Det är ett ofta frustrerande jobb, men kul ändå någonstans

Jag sitter som vice ordförande i vår styrelse och ser inte något nöje i detta någonstans, endast en erfarenhet.

Ursprungligen av zinned:

Jag sitter som vice ordförande i vår styrelse och ser inte något nöje i detta någonstans, endast en erfarenhet.

Så kan man så klart se det. För mig är det kul att påverka mitt boende. Mindre kul med alla långa möten som behövs för att göra det.

1
Bevaka tråden