Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byt kylpasta!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-07 16:18

Jag har flera gånger stött på tips om att man bör byta kylpasta* på Mac, men har mest tolkat det som placebo. Tills nu. Testade av ren nyfikenhet att byta pasta på min MBP, den hade samma hårda, sega och tjocka pasta som många klagat på. Och det blev stor skillnad efter bytet. Min MBP hade inte överhettningsproblem innan, men den stora skillnaden mot förut är att maskinen nu svalnar mycket snabbare. Och rent allmänt så går fläkten inte lika ofta som förr.

Jag tror nästan att vilken billig kylpasta som helst är bättre än Apples. Själv applicerade jag den billigaste kylpasta som gick att köpa på AliExpress för ett år sedan (som blivit över från ett tidigare projekt).

Bra util för referens innan byte: Intel Power Gadget

Verktyg som användes: iFixit Pro Tech Toolkit
Och våtservetter för rengöring, funkar minst lika bra till detta som isopropanol.

* Uselt namn på svenska. Då det inte är pastan som kyler, utan den är framtagen att leda värme så bra som möjligt till delar som kyler. Termisk pasta vore kanske ett bättre namn. Tyskarna fattar: Wärmeleitpaste

Senast redigerat 2019-01-07 18:24

Det är sen gammalt.

Ursprungligen av iSweden:

Och våtservetter för rengöring, funkar minst lika bra till detta som isopropanol.

"Spritservetter" eller de med tvål i? Jag hade hållt mig borta från de senare...

Isopropanol eller ren sprit är ett måste om du inte vill ha probem i framtiden.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-01-08 07:55

Våtservetter funkar inte alls lika bra, ska man ge sig på det så använd rengöring avsedd för ändamålet.

Jag har bytt en gång, stort tålamod rekommenderas.

Fattar inte att Apple och andra tillverkare snålar på en sån detalj och dessutom i alla exempel jag sett har på för mycket.

T-röd och kaffefilter är melodin för att få bort gammal pasta. Sen hur det går till för att ta sig fram till cpun på en mac låter jag vara osagt, fullt upp med att bekanta mig med MacOs som det är (men helsike vad mysigt jag har på vägen dit).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-01-12 00:00
Ursprungligen av N_Micke:

T-röd och kaffefilter är melodin för att få bort gammal pasta. Sen hur det går till för att ta sig fram till cpun på en mac låter jag vara osagt, fullt upp med att bekanta mig med MacOs som det är (men helsike vad mysigt jag har på vägen dit).

Nej, isopropanol ska man ha.
Visst fungerar t-röd, men det kan skada kretskorten.

Ursprungligen av Json_81:

Nej, isopropanol ska man ha.
Visst fungerar t-röd, men det kan skada kretskorten.

Kanske är optimalt med isopropanol vad vet jag som lekman, men aldrig på 33 år haft några problem med t-röd (man behöver ju inte dränka på så det rinner). Går att dricka också om man blir kall o ensam, det gör kanske ison med. (efter vissa efterforskningar o kontroll med kollegor på fronten av dryck ska det vara ok, men inte optimalt det heller så dem säger att t-röd är bättre för det funkar till båda )

Huvudsaken är att det inte lämnar några rester efter dunstande som kan leda ström, o det tvivlar jag på att nån av dem gör i betydande mängder för detta ändamål.

Som en extra klausul hörde jag handsprit som innehåller både sprit och iso, borde funka det med om man får nåt utan återfuktande?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-01-19 00:46
Ursprungligen av N_Micke:

Kanske är optimalt med isopropanol vad vet jag som lekman, men aldrig på 33 år haft några problem med t-röd (man behöver ju inte dränka på så det rinner). Går att dricka också om man blir kall o ensam, det gör kanske ison med. (efter vissa efterforskningar o kontroll med kollegor på fronten av dryck ska det vara ok, men inte optimalt det heller så dem säger att t-röd är bättre för det funkar till båda )

Huvudsaken är att det inte lämnar några rester efter dunstande som kan leda ström, o det tvivlar jag på att nån av dem gör i betydande mängder för detta ändamål.

Som en extra klausul hörde jag handsprit som innehåller både sprit och iso, borde funka det med om man får nåt utan återfuktande?

Anledningen till att man använder isopropanol är att det inte löser upp plast, dvs det skadar inte kretskorten om man råkar söla lite.
Vill du hålla på med andra vätskor så absolut, men rekommendera inte andra det eller påstå att det är en bra metod, för det är det inte.

Aceton fungerar också utmärkt, jag har själv tagit risken att använda det vid några tillfällen, men skulle inte ge det som tips på ett forum, åtminstone inte utan att förklara riskerna.

Whisky funkar med om du vill ha något som är mer lämpat för att dricka när du är kall och ensam, men kan lämna rester och jag vet inte om det kan påverka plasten också

Ursprungligen av Json_81:

Anledningen till att man använder isopropanol är att det inte löser upp plast, dvs det skadar inte kretskorten om man råkar söla lite.
Vill du hålla på med andra vätskor så absolut, men rekommendera inte andra det eller påstå att det är en bra metod, för det är det inte.

Aceton fungerar också utmärkt, jag har själv tagit risken att använda det vid några tillfällen, men skulle inte ge det som tips på ett forum, åtminstone inte utan att förklara riskerna.

Whisky funkar med om du vill ha något som är mer lämpat för att dricka när du är kall och ensam, men kan lämna rester och jag vet inte om det kan påverka plasten också

Hur är det med kemiskt ren bensin då? Det brukar jag använda.

Bensin i kombination med fel sorts plast el gummi är ju inte en hit om man säger så.

Stora dunkar med isopropanol har jag förstått är det som gäller på serviceverkstäder för hemelektronik. Eller åtminstone gällde på den tiden det fortfarande fanns dylika inrättningar...

Gäller detta alla MacBooks?
Har en Pro från 2012

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-19 16:58
Ursprungligen av theplague:

Gäller detta alla MacBooks?
Har en Pro från 2012

Har du inga akuta värmeproblem med datorn som tex.. undersidan varm som en stekpanna eller att fläkten drar igång snabbt och under lång tid så är det väl lugnt.
Du behöver inte byta kylpasta för sakens skull. Gör hellre ren fläkten invändigt ta loss den blås rent det brukar samlas smuts där efter ett par års användning

Ursprungligen av cubeis:

Har du inga akuta värmeproblem med datorn som tex.. undersidan varm som en stekpanna eller att fläkten drag igång snabbt och under lång tid så är det väl lugnt.
Du behöver inte byta kylpasta för sakens skull. Gör hellre ren fläkten invändigt ta loss den blås rent det brukar samlas smuts där efter ett par års användning

Ok börjar i den änden. Tack.

1
Bevaka tråden