Även om jag är mycket fäst vid Ipad Pro, finns det något visst med Wacoms Cintiq-serie. Men den har tidigare inte varit för mig då jag inte är någon kreatör på heltid. Nu i samband med CES släpper Wacom en ny version med lite rimligare prislapp som är tänkt att "locka studenter, aspirerande kreatörer och hobbyister".

Cintiq 16 heter modellen och har mycket riktigt en 16"-skärm (1920 x 1080) och Wacom Pro Pen 2. Jag fick för ett tag sedan möjlighet att känna på den, och även kvalitetskänslan och materialen inte håller samma höga nivå som Cintiq Pro, känns den ändå bra. Den stora skillnaden är nog skärmen, det finns ett litet mellanrum mellan ytskiktet du håller pennan mot och själva panelen, men inget som stör överdrivet när du använder den. Pennan är både tryck- och lutningskänslig och behöver inte laddas. Jag gillar hur pennan känns mot skärmens ytskikt som inte är så där typiskt glashalt. Det finns ett visst motstånd, och känns mycket likt penna och papper. Känslan är faktiskt lite bättre än Ipad Pro och Apple Pencil.

Skärmen ansluts till din dator med en kabel så du slipper sladdkaos på skrivbordet (enligt Wacom slipper du 3 kablar då de satt ihop allt i ett).

Pris: ca 6 500 kronor inkl moms. Finns i handeln från mitten av januari.

Vad säger ni? Någon som blir sugen?

Läs mer hos Wacom.