Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sverige kan också stänga ute Huawei

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

USA har redan satt stopp för Huawei i landet, Norge överväger att göra det när det gäller att bygga ut 5G-teknik och tydligen funderar också Sverige i samma banor.

Läs hela artikeln här

Bra att länder börja sätta ned foten mot denna kommunistiska, militaristiska diktatur. Obegripligt varför vi frivilligt skulle sätta upp kinesisk spaningsutrustning på svensk mark. Ändå gissar jag att det kommer att hända. Messverige (som ju i decennier har tyckt att det är en bra besparing att lägga ned försvaret).

Ursprungligen av Zeugma:

Bra att länder börja sätta ned foten mot denna kommunistiska, militaristiska diktatur. Obegripligt varför vi frivilligt skulle sätta upp kinesisk spaningsutrustning på svensk mark. Ändå gissar jag att det kommer att hända. Messverige (som ju i decennier har tyckt att det är en bra besparing att lägga ned försvaret).

Har du trovärdiga källor på delen att det rör sig om ”spaningsutrustning”?

Ursprungligen av Zeugma:

Bra att länder börja sätta ned foten mot denna kommunistiska, militaristiska diktatur. Obegripligt varför vi frivilligt skulle sätta upp kinesisk spaningsutrustning på svensk mark. Ändå gissar jag att det kommer att hända. Messverige (som ju i decennier har tyckt att det är en bra besparing att lägga ned försvaret).

Vilka bevis har du för att Huawei spionerar?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du trovärdiga källor på delen att det rör sig om ”spaningsutrustning”?

Ursprungligen av Andorr:

Vilka bevis har du för att Huawei spionerar?

Det har jag naturligtvis inga (jag är en vanlig svenne banan). Tror du att det är så man jobbar mot främmande makt? Att bara om man kan bevisa spionage så agerar man förebyggande? Då kan jag tala om att så är det inte. Eller, rättning mittåt, så borde det vara i alla fall. Det skulle inte förvåna mig om Sverige numera har en annan linje.

Senast redigerat 2019-01-11 15:24

Fast att Apple sålt hela sin Cloud-verksamhet till Kina har man överseende med.

Ursprungligen av Erik Nyberg:

Fast att Apple sålt hela sin Cloud-verksamhet till Kina har man överseende med.

Det var till och med gratis.

Men jag tror nog Huawei kommer att blockas från telekomverksamhet i fler länder än vad man redan är. För mycket som pågår, senast är väl spionage i Polen.

Ursprungligen av Zeugma:

Det har jag naturligtvis inga (jag är en vanlig svenne banan). Tror du att det är så man jobbar mot främmande makt? Att bara om man kan bevisa spionage så agerar man förebyggande? Då kan jag tala om att så är det inte. Eller, rättning mittåt, så borde det vara i alla fall. Det skulle inte förvåna mig om Sverige numera har en annan linje.

Min och @andorr s reaktion var mest på grund av att du uttalar dig som att det är fakta, vilket det inte är. Givetvis är det sunt att utreda de påståenden som USA för pga ett handelskrig. Helt klart rimligt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Min och @andorr s reaktion var mest på grund av att du uttalar dig som att det är fakta, vilket det inte är. Givetvis är det sunt att utreda de påståenden som USA för pga ett handelskrig. Helt klart rimligt.

Si vis pacem, para bellum.

Ursprungligen av Zeugma:

Si vis pacem, para bellum.

Där är vi ense

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-01-11 18:25
Ursprungligen av Zeugma:

Si vis pacem, para bellum.

Absolut, ett scenario vi inte kan bortse från.

  • Medlem
  • 2019-01-11 18:47

Bara att det finns misstankar om spionage gör att man borde utesluta dem.
Dessutom borde vi i Sverige köra Svenskt! Ericsson på alla nät.

  • Medlem
  • 2019-01-11 23:26
Ursprungligen av Redaktionen:

USA har redan satt stopp för Huawei i landet, Norge överväger att göra det när det gäller att bygga ut 5G-teknik och tydligen funderar också Sverige i samma banor.

Läs hela artikeln här

Vafan lägg av nu USA och rfa spionerar lika mycket och med störst sannolikhet så kan företag granska huaweis prylar om dom är farliga och vafan har alla fått fnatt för just Huawei för dom hotar med att konkurrera mot andra märken eller? Jag tycker det är diktatur att blockera företag hur som helst

Ursprungligen av Enzo:

Vafan lägg av nu USA och rfa spionerar lika mycket och med störst sannolikhet så kan företag granska huaweis prylar om dom är farliga och vafan har alla fått fnatt för just Huawei för dom hotar med att konkurrera mot andra märken eller? Jag tycker det är diktatur att blockera företag hur som helst

Du tycker det ”är diktatur” att blockera en diktatur? Intressant.

Och sluta svär.

Huawei var ändå den enda jag kan tänka mig byta till från Apple om dom fortsätter i samma spår i 3 år till när jag ska byta smartphone ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Huawei var ändå den enda jag kan tänka mig byta till från Apple om dom fortsätter i samma spår i 3 år till när jag ska byta smartphone ?

Tror inte telefonerna drabbas av detta som tur är.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Tror inte telefonerna drabbas av detta som tur är.

Drabbas av alienskärmar istället.

Detta skulle nog ha kommit förr eller senare, med eller utan Trump och handelskrig. Gör ett tankeexperiment: Fråga folk (i "väst") 1980 - eller 1990 eller 1970 - om de tycker att det är en god ide att låta den kommunistiska diktaturen Kina bygga våra kommunikationsnät. De flesta skulle skratta och anse frågan helt absurd. Så, vad har hänt...vad är skillnaden nu? Mitt svar: Ingenting. Det är lika absurt att låta Kina (eller Nordkorea eller Vietnam) bygga våra kommunikationssystem idag som den var igår. Enda anledningen att en del tvekar är att folk har "glömt" vad Kina är bara för att de numera har en (statstyrda) kapitalistisk ekonomi, exporterar en massa, man kan resa dit och en del i väst gör bizniz med dem. Men faktum är ju att ingenting egentligen hänt, Kina är fortfarande en diktatur (de har inte ens internet, bara statskontrollerat intranet, som Nordkorea).
Att många i väst blivit så förblindade - eller åtminstone blåsta - av Kinas framgångar på den globala marknaden är tragiskt, historielöst. jag frågar dessa aningslösa: bör vi släppa in Nordkorea också (om de hade tekniken att sälja)?

Det finns en anledning att vi i väst inte köper t.ex. vapensystem av Kina. Detsamma gäller vital infrastruktur för kommunikation. Så har det varit sedan Mao tog över och egentligen har intet nytt hänt...förutom att Kina plötsligt har grejer att sälja. Obama skulle också ha satt stopp för detta, vilken president som helst. Ingen demokrati kommer att låta Kina bygga de mobila systemen eller några andra vitala kommunikationssystem, oavsett presidenter och regeringar. Några möten med civilförsvar/underättelsemyndigheter och politikerna fattar biffen.
Jag utgår från att även Ryssland skulle stoppas om de hade sådana här system att sälja. Det räcker med att en rysk oligark nära Putin äger för stor del i ett västregistrerat företag så är alla västliga underrättelsemyndigheter på alerten, man synar skiten och informerar politiskt ansvariga. Allt detta är sunt och bra och vi ska vara tacksamma för detta och alla som förstår vad t.ex. ett mobilt telefonnät typ 5G är för något har inga som helst problem med att hålla t.ex. Kina utanför här hemma i väst.

Förresten: ingen västlig stat skulle heller låta Kina ta över vitala informationskanaler typ nationella TV och radiostationer. Inte ens japan - en USA allierad - fick ta över CBS's broadcastavdelning, bara musikproduktionen (musikskivor etc). Varför? Är det OK om Kina köper SVT/SR? Staten har ju sålt ut annan statlig verksamhet? Ska Ryssland få köpa våra kraftnät och elproduktion?
Nej, det är självklart och så har det alltid varit. Lägg bara till ett till system - mobila nätverk - som bör lyda under civilförsvarets åsikter och analyser. Det är bara en ny teknik som kommit, en teknik som inte ska byggas av diktaturer, de kan bygga sina system hemma hos sig själv.

(Och jo; det ÄR skillnad på diktaturer och demokratier.)

Senast redigerat 2019-01-12 10:55

Huawei har en rätt stor verksamhet i Sverige. Så jobb kommer ju att gå förlorade om vi dras med i hysterin. Visst om det finns konkreta bevis att de ägnar sig åt spioneri eller monterar in "dolda" chip i sin telekom utrustning så är det en annan sak.

Men ta då det därifrån och basera inte beslut på bara vad vi tror eller bara rykten.

Vad blir nästa steg ska vi förbjuda Volvo bilar i väst för att det är ett kinesiskt bolag nu? När USA bolag har tagit över Svenska företag har det snarare gått åt skogen som när GM tog över SAAB.

Ford körde Volvo i botten också så jag är snarare tacksam för att de fick en Kinesisk ägare som investerar i verksamheten.

Det finns en viss distinktion mellan affärsverksamhet och vilket politiskt system ett land har.
Svenskar åker gärna till semester i Thailand fast det är en militärdiktatur.
Jag skulle vilja se lite sans och eftertänksamhet innan vi gör nåt drastiskt bara för att USA och Trump vill att vi ska följa efter deras pipa.

  • Medlem
  • 2019-01-13 09:15
Ursprungligen av Mackan1984:

Huawei var ändå den enda jag kan tänka mig byta till från Apple om dom fortsätter i samma spår i 3 år till när jag ska byta smartphone ?

Där ser man ?

Ursprungligen av Andorr:

Drabbas av alienskärmar istället.

Och Huawei byter inte ut de defekta exemplaren? Inte följt det så noga.
Men så länge tillverkarna tar sitt ansvar är det ju inte hela världen om defekter som dessa drabbar några (i sammanhangetl) få enheter.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Och Huawei byter inte ut de defekta exemplaren? Inte följt det så noga.
Men så länge tillverkarna tar sitt ansvar är det ju inte hela världen om defekter som dessa drabbar några (i sammanhangetl) få enheter.

Klart det byts ut, men det är ett himla bök för kunden naturligtvis.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2019-01-14 12:35
Ursprungligen av Erik Nyberg:

Fast att Apple sålt hela sin Cloud-verksamhet till Kina har man överseende med.

Nu var det ju i och för sig för kinesiska iCloud-användare.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-14 13:03
Ursprungligen av Erik Nyberg:

Fast att Apple sålt hela sin Cloud-verksamhet till Kina har man överseende med.

Vad menas med sålt här? Man gett Kina makt över iCloud, ingen kryptering etc?

Ursprungligen av Andorr:

Klart det byts ut, men det är ett himla bök för kunden naturligtvis.

Viktiga är att de fixar felet eller byter enheten. Man ska inte behöva ha en böjd enhet eller grön skärm från fabrik.

Ursprungligen av juanito:

Vad menas med sålt här? Man gett Kina makt över iCloud, ingen kryptering etc?

Att iCloud i kina är kontrollerat av kina.
Kina satte detta kravet på Apple för att få sälja iPhones där.
Kina har så klart inget med iCloud i övriga världen att göra.

  • Medlem
  • 2019-01-14 22:55
Ursprungligen av Redaktionen:

USA har redan satt stopp för Huawei i landet, Norge överväger att göra det när det gäller att bygga ut 5G-teknik och tydligen funderar också Sverige i samma banor.

Läs hela artikeln här

Detta är väl kanske det enda som kan hindra Huawei från att bli världens största telefontillverkare.

Det är märkligt hur de agerar. Dels med tanke på all annan elektronik från Kina, ska dessa förbjudas också?
Men också lär det med all sannolikhet avlyssnas från såväl Apple och Amazons produkter t.ex. Men oavsett hur mycket det skulle komma fram om dessa skulle aldrig USA eller något land i väst våga förbjuda dessa två märken.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-15 13:00
Ursprungligen av Mackan1984:

Att iCloud i kina är kontrollerat av kina.
Kina satte detta kravet på Apple för att få sälja iPhones där.
Kina har så klart inget med iCloud i övriga världen att göra.

Vad betyder det här för användarna. Kan kina gå in i varje användares data som normalt är krypterad och inte ens Apple kan ta del av själva i eget kontrollerade iCloud? Eller är det mera kontroll över vem som får ha ett konto etc?

Ursprungligen av juanito:

Vad betyder det här för användarna. Kan kina gå in i varje användares data som normalt är krypterad och inte ens Apple kan ta del av själva i eget kontrollerade iCloud? Eller är det mera kontroll över vem som får ha ett konto etc?

Apple har inte kontroll över det numera, det är kinesiska staten.

Mer info finns bland annat här, Apple's iCloud user data in China is now handled by a state-owned mobile operator.

Citat:

Before a switch announced in January, all encryption keys for Chinese users were stored in the U.S., which meant authorities needed to go through the U.S. legal system to request access to information. Now the situation is based on Chinese courts and a gatekeeper that’s owned by the government.

Apple flyttar Icloud-nycklar till Kina.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-15 14:09
Ursprungligen av keptang:

Apple har inte kontroll över det numera, det är kinesiska staten.

Mer info finns bland annat här, Apple's iCloud user data in China is now handled by a state-owned mobile operator.

Apple flyttar Icloud-nycklar till Kina.

Ok så inget annat har ändrat än att det är andra domstolar och lagar som gäller. I alla fall tillsvidare.

1
Bevaka tråden