Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur viktigt är ett rent Android nuförtiden?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nokia är ett av få företag vars telefoner kör rena Android-installationer utan att lägga på egna gränssnitt. Det var länge ett starkt säljargument, men är det fortfarande det?

Läs hela artikeln här

Google Pixel 3 har ”ren” Android och är nedlusad av buggar. Ägarna får betala dyrt för att få vara Googles försökskaniner. (Den fantastiska kameran kanske uppväger det.)
Och utvecklarna på XDA behöver ofta ett år på sig för att få den senaste versionen av Android att fungera på en specifik modell. Då har en ny version redan släppts.
Så i praktiken är det bara bra att de olika tillverkarna gör en bra Androidupplevelse. Men alla gör inte det, av olika skäl.

Absolut inget krav, många tillverkare som OnePlus, Huawei, Xiaomi m.fl. gör det med väldigt bra och optimerade systemanpassningar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-01-13 11:58

Om jag skulle överväga android igen skulle jag vara mindre brydd över tillverkaranpassningar och mer över om de skickar ut uppdateringar.

  • Medlem
  • 2019-01-13 14:48

HMD Global är ett finskt företag och tillverkningen är outsourcad till Taiwanesiska Foxconn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-13 15:07
  • Medlem
  • 2019-01-13 15:46

Jag anser det finns en viss uppdaterings hysteri kring Android. Säkerhetsuppdatering funkar klockrent varjefall på Samsung. Finns inget jag saknar i Pie till min Note 8 men däremot vore det trevligt med One UI vilket kommer med när Samsung uppdaterar till Pie. Men är för valmöjligheter och Android har väl aldrig haft sådan bredd som nu ?

Jag är snarast rädd för Pie - det kommer applemongofiera en av androids absolut överlägsnaste kort, den fria inspelningen av samtal. Kunde jag stanna kvar på 8 med säkerhetsplåster i all evighet skulle jag gärna göra det. Som det är nu funderar jag på att ha kvar en 8 som samtalsmaskin när huvudnallen någon gång i framtiden oundgängligen måste uppgraderas eller köps med ett framtida sunksystem utan inspelning.

Speaking of which, @ekloev , vill jag minnas att det utlovades ett test av ifall 9 verkligen hade tagit ett så fundamentalt steg tillbaka i utvecklingen. Hur går det med det?

  • Medlem
  • Uppland
  • 2019-01-13 17:45
Ursprungligen av GustafMA:

Jag är snarast rädd för Pie - det kommer applemongofiera en av androids absolut överlägsnaste kort, den fria inspelningen av samtal.

Håller med, det är en killer-feature som det är helt obegripligt att de tar bort.

Ursprungligen av GustafMA:

Jag är snarast rädd för Pie - det kommer applemongofiera en av androids absolut överlägsnaste kort, den fria inspelningen av samtal.

Det kan tillverkaren lösa, om man vill att sina kunder ska ha den funktionen. Se Xiaomi t.ex. som fortfarande har röstinspelning med Pie.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-13 18:43
Ursprungligen av Zeugma:

Google Pixel 3 har ”ren” Android och är nedlusad av buggar. Ägarna får betala dyrt för att få vara Googles försökskaniner. (Den fantastiska kameran kanske uppväger det.)
Och utvecklarna på XDA behöver ofta ett år på sig för att få den senaste versionen av Android att fungera på en specifik modell. Då har en ny version redan släppts.
Så i praktiken är det bara bra att de olika tillverkarna gör en bra Androidupplevelse. Men alla gör inte det, av olika skäl.

Exakt, bra poäng. Google är en nykomling när det gäller att utveckla hårdvara och mjukvara tillsammans inom telefoni, många av de tekniska och mjukvarumässiga problem de har nu har andra tillverkare haft tidigare i företagets historia. Därför reagerar ingen när andra tillverkare släpper nya telefoner som inte lider av stora problem, det antas trots att det egentligen är ganska komplicerat att få så modern hårdvara och mjukvara att fungera bra, på internationella marknader dessutom.

Just att fler tillverkare faktiskt börjat leverera bra Android-upplevelser på senare tid gav upphov till den här krönikan. Ska bli intressant att se hur Samsungs One UI blir i praktiken när S10-familjen lanseras, de är väl den återstående stora spelaren som behöver få till mjukvaran bättre (LG tillhör också den här kategorin, men de är ärligt talat inte en stor spelare just nu).

Ursprungligen av Redaktionen:

Nokia är ett av få företag vars telefoner kör rena Android-installationer utan att lägga på egna gränssnitt. Det var länge ett starkt säljargument, men är det fortfarande det?

Läs hela artikeln här

Mycket viktigt, kommer från en Samsung S9 som var en väldigt bra telefon men jag stod inte ut med deras discoversion av Android. Det är så befriande att använda rena telefoner från tex. Motorola och Oneplus.

Ursprungligen av ekloev:

Exakt, bra poäng. Google är en nykomling när det gäller att utveckla hårdvara och mjukvara tillsammans inom telefoni, många av de tekniska och mjukvarumässiga problem de har nu har andra tillverkare haft tidigare i företagets historia. Därför reagerar ingen när andra tillverkare släpper nya telefoner som inte lider av stora problem, det antas trots att det egentligen är ganska komplicerat att få så modern hårdvara och mjukvara att fungera bra, på internationella marknader dessutom.

Just att fler tillverkare faktiskt börjat leverera bra Android-upplevelser på senare tid gav upphov till den här krönikan. Ska bli intressant att se hur Samsungs One UI blir i praktiken när S10-familjen lanseras, de är väl den återstående stora spelaren som behöver få till mjukvaran bättre (LG tillhör också den här kategorin, men de är ärligt talat inte en stor spelare just nu).

Skämtar du? Alla kineserna utom Oneplus och Nokia behöver radikalt ändra sina hemska ui.

Ursprungligen av keptang:

Det kan tillverkaren lösa, om man vill att sina kunder ska ha den funktionen. Se Xiaomi t.ex. som fortfarande har röstinspelning med Pie.

Har du någon bra länk? Allt jag kan googla mig till på "Xiaomi Pie voice record" är en massa trådar på olika ställen om hur det inte funkar längre om man inte rootar nallarna.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-13 19:01
Ursprungligen av Paulista:

Skämtar du? Alla kineserna utom Oneplus och Nokia behöver radikalt ändra sina hemska ui.

Det jag syftar på där är att deras användarmiljöer fungerar mycket bättre än de har gjort tidigare, och de tillför en del riktigt användbara funktioner över den rena Android-upplevelsen. Vad man tycker om användarmiljöerna ur en estetisk designmässig vinkel är en annan femma. Jag brukade tycka att Huaweis EMUI var en styggelse, men EMUI 9 i de senaste telefonerna är mycket bättre.

Samsungs mjukvara är mer tveksam designmässigt, men det har varit tveksam prestanda och buggar i systemuppdateringar över tid som varit problemet där. Ska bli väldigt intressant att se hur deras Android 9 och One UI utvecklas på den fronten. Att de flesta tillverkare haft några större brister i mjukvaran har varit en av anledningarna till att jag gillat Oneplus så mycket, men med Huawei Mate 20 Pro var första gången när jag inte önskade att telefonen skulle ha en ren Android-upplevelse istället.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-13 19:15
Ursprungligen av GustafMA:

Jag är snarast rädd för Pie - det kommer applemongofiera en av androids absolut överlägsnaste kort, den fria inspelningen av samtal. Kunde jag stanna kvar på 8 med säkerhetsplåster i all evighet skulle jag gärna göra det. Som det är nu funderar jag på att ha kvar en 8 som samtalsmaskin när huvudnallen någon gång i framtiden oundgängligen måste uppgraderas eller köps med ett framtida sunksystem utan inspelning.

Speaking of which, @ekloev , vill jag minnas att det utlovades ett test av ifall 9 verkligen hade tagit ett så fundamentalt steg tillbaka i utvecklingen. Hur går det med det?

Jul-ledigheten kom i vägen men jag har testat olika inspelningsappar på Android 9, och skulle kunna skriva en artikel baserat på det där jag i princip bara konstaterar att det inte fungerar. Men jag skulle vilja prata med någon telefontillverkare eller app-utvecklare om hur stort problemet är, hur sannolikt det är att funktionen kommer återvända och hur sannolikt det är att de kan lösa det på något annat sätt. Det skulle göra artikeln mer givande än att säga "nej, det fungerar inte".

@keptang fungerar det verkligen efter Android 9-uppdateringen? Jag kan inte minnas att jag läst något om at Xiaomis telefoner är undantagna från problemet. Vi ska snart få testa Mi Mix 3 så då kan jag väl testa det själv.

Ursprungligen av GustafMA:

Har du någon bra länk? Allt jag kan googla mig till på "Xiaomi Pie voice record" är en massa trådar på olika ställen om hur det inte funkar längre om man inte rootar nallarna.

Ursprungligen av ekloev:

Jul-ledigheten kom i vägen men jag har testat olika inspelningsappar på Android 9, och skulle kunna skriva en artikel baserat på det där jag i princip bara konstaterar att det inte fungerar. Men jag skulle vilja prata med någon telefontillverkare eller app-utvecklare om hur stort problemet är, hur sannolikt det är att funktionen kommer återvända och hur sannolikt det är att de kan lösa det på något annat sätt. Det skulle göra artikeln mer givande än att säga "nej, det fungerar inte".

@keptang fungerar det verkligen efter Android 9-uppdateringen? Jag kan inte minnas att jag läst något om at Xiaomis telefoner är undantagna från problemet. Vi ska snart få testa Mi Mix 3 så då kan jag väl testa det själv.

För modeller som har stöd för det så finns det i Settings -> System Apps -> Call settings -> Call recording.
Jag hade det på min Mi 8 med Pie.

Det finns dock appar för att spela in samtal, t.ex. Call Recorder. Fungerar utmärkt på OnePlus 6T som jag testat. Kanske inte fungerar på alla telefoner.

Kan synkas mot Google Drive eller Dropbox om man vill, kanon.

Pixel-telefoner på vissa marknader har fortfarande inspelningsmöjligheter med Pie, så jag tror det kommer tillbaka i framtiden generellt i Android, åtminstone till marknader där det inte är förbjudet, som Sverige t.ex.

För mig är det ett måste om jag ska gå tillbaka till Android. Vet inte hur många gånger jag hört min sambo svära över sin mobil från Samsung pga användarupplevelsen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-01-14 13:24

Frågade polaren om hennes nya 6T, hennes första respons var att det var "skönt med en ren telefon, utan Samsungs tjafs".

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-14 15:22

@Paulista @Cancerman @reboot81 det där är en återkommande rapport, att folk ogillar Samsungs mjukvara med diverse mindre smickrande beskrivningar Ofta handlar det om upplevelser med äldre versioner av deras mjukvara, antingen så långt tillbaks som Touchwiz eller nyare versioner av Samsung Experience. Nu ser de ju ut att behålla ett lite väl färgglatt utseende även i One UI, men jag är tveksam till att de skulle locka över de med dålig erfarenhet av deras tidigare mjukvara även om One UI/Android 9-kombinationen skulle visa sig vara helt fantastiskt bra. Vad är er magkänsla?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-14 15:25
Ursprungligen av PaO:

Jag anser det finns en viss uppdaterings hysteri kring Android. Säkerhetsuppdatering funkar klockrent varjefall på Samsung. Finns inget jag saknar i Pie till min Note 8 men däremot vore det trevligt med One UI vilket kommer med när Samsung uppdaterar till Pie. Men är för valmöjligheter och Android har väl aldrig haft sådan bredd som nu ?

Du kanske inte haft större problem med Samsungs mjukvara tidigare, men det är ju många som haft det dessvärre, och jag blev en av dem först med Galaxy S6. För mig har det estetiska i deras användarmiljö inte varit problemen, tvärtom har deras miljö faktiskt tillfört en rad riktigt bra funktioner i Android långt före det införts i grundsystemet, men den tveksamma kvaliteten i systemuppdateringarna över tid var det som drev mig bort från deras telefoner. Jag hoppas på att Android 9 och One UI blir starten för bättre kvalitet i deras systemuppdateringar över tid, om de bara lyckas med det kan jag alla gånger se mig själv återvända till deras telefoner i framtiden.

  • Medlem
  • 2019-01-14 17:09
Ursprungligen av ekloev:

Du kanske inte haft större problem med Samsungs mjukvara tidigare, men det är ju många som haft det dessvärre, och jag blev en av dem först med Galaxy S6. För mig har det estetiska i deras användarmiljö inte varit problemen, tvärtom har deras miljö faktiskt tillfört en rad riktigt bra funktioner i Android långt före det införts i grundsystemet, men den tveksamma kvaliteten i systemuppdateringarna över tid var det som drev mig bort från deras telefoner. Jag hoppas på att Android 9 och One UI blir starten för bättre kvalitet i deras systemuppdateringar över tid, om de bara lyckas med det kan jag alla gånger se mig själv återvända till deras telefoner i framtiden.

Eller så har jag inte så höga krav ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-14 17:24
Ursprungligen av PaO:

Eller så har jag inte så höga krav ?

Det kan jag skriva under på ??

  • Medlem
  • 2019-01-14 18:21
Ursprungligen av Innis:

Det kan jag skriva under på ??

Jag tror att jag skall köpa mig en XS Max ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-14 19:13
Ursprungligen av PaO:

Jag tror att jag skall köpa mig en XS Max ?

Undrens tid är inte förbi att du har höjt kraven ?

  • Medlem
  • 2019-01-14 19:40
Ursprungligen av Innis:

Undrens tid är inte förbi att du har höjt kraven ?

Eller så är det tvärtom så jag är så lågt nere att det är läge ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-14 19:54
Ursprungligen av PaO:

Eller så är det tvärtom så jag är så lågt nere att det är läge ?

Nä det tror jag inte för Samsung säljer billigt skräp också och inte bara dyrt skräp ?
Så du kan fortsätta dyrka utan att det gör hål i plånboken.
Nå du har inga krav som du säger så håll dig till Samsung ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-14 20:47
Ursprungligen av PaO:

Eller så har jag inte så höga krav ?

Ursprungligen av Innis:

Det kan jag skriva under på ??

För de som inte känner till er tidigare historik kommer nog den drypande sarkasmen här gå lite förlorad

  • Medlem
  • 2019-01-14 21:47
Ursprungligen av Innis:

Nä det tror jag inte för Samsung säljer billigt skräp också och inte bara dyrt skräp ?
Så du kan fortsätta dyrka utan att det gör hål i plånboken.
Nå du har inga krav som du säger så håll dig till Samsung ?

Tack ?

  • Medlem
  • 2019-01-14 22:48
Ursprungligen av Redaktionen:

Nokia är ett av få företag vars telefoner kör rena Android-installationer utan att lägga på egna gränssnitt. Det var länge ett starkt säljargument, men är det fortfarande det?

Läs hela artikeln här

Viktigare än om det är en ren Android (vilket jag gillar skarpt på Oneplus) är naturligtvis uppdateringsfrekvensen och hur länge de skickar ut uppdateringarna.

I alla fall jag vill när jag väl köper en telefon hitta den ultimata telefonen och kunna ha den i åtminstone 3 år.

Bevaka tråden