Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop vill övertyga LG att ge Homekit-stöd till äldre tv-apparater

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

De som redan äger en LG-tv är inte nöjda med att bara årets modeller får stöd för Airplay och Homekit. Nu ska ett upprop få tillverkaren på andra tankar.

Läs hela artikeln här

Är äldre tillräckligt kraftfulla då?
Jag har en gammal Samsung som som har men knappt fixar Netflix, lagg lagg lagg.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-01-15 13:13

Jag vill ha till min 2012 modell också

Ursprungligen av Chaosstar:

Är äldre tillräckligt kraftfulla då?
Jag har en gammal Samsung som som har men knappt fixar Netflix, lagg lagg lagg.

Jag tror att det definitivt kan vara ett problem

Jag tror också att vi tekniknördar översktattar det allmänna intresset för en sådan uppdatering bland dagens ägare till dessa äldre tv-apparater

Ursprungligen av Redaktionen:

De som redan äger en LG-tv är inte nöjda med att bara årets modeller får stöd för Airplay och Homekit. Nu ska ett upprop få tillverkaren på andra tankar.

Läs hela artikeln här

Jag fattar inte vad denna hysteri kommer ifrån? Det är väl bara att koppla in en ATV eller Chromecast eller båda. TV:n är bara en skärm för mig.

Fjanterier, vill man ha en viss sak så får man anpassa sig, man kan inte gnälla varje gång årets modell får något som tidigare modeller inte fick.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-15 15:45
Ursprungligen av Json_81:

Jag vill ha till min 2012 modell också

Enkelt, iaf förr kunde man köpa till en extern ATV och koppla in i smarta dum tv'n eller dumma smart tv'n.
Allt jag vill ha är en 70" monitor.

Det där med att bygga in smarta funktioner i en TV är bara trams. Har en Sony OLED från 2018 med Android 7,0 inte f*n fungerar systemet som det ska. Netflix, Viaplay laggar trots att det är "bara" förra årets modell. Inbyggda webbläsaren vill jag inte ens prata om. Jag köpte tv:n för skärmens skull, inget annat, men jag testade apparna och smarta funktionerna.

Ska man bygga in Android i en TV så ska man göra det ordentligt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-01-15 16:29
Ursprungligen av juanito:

Enkelt, iaf förr kunde man köpa till en extern ATV och koppla in i smarta dum tv'n eller dumma smart tv'n.
Allt jag vill ha är en 70" monitor.

Jag har en ATV, den där smileyn i slutet av mitt inlägg är en ledtråd till att det inte var seriöst menat.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Jag fattar inte vad denna hysteri kommer ifrån? Det är väl bara att koppla in en ATV eller Chromecast eller båda. TV:n är bara en skärm för mig.

Håller med dig när det gäller Airplay-funktionen men HomeKit till TVn skulle jag absolut vilja ha. Det går ju inte att få via en extern enhet? Hur menar du?

Jag skulle via Homekit absolut vilja kunna styra så att TVn exempelvis stängs av när jag säger godnatt till Siri, eller så att bordslampan vid TVn dimmas ned när jag slår på TVn och så vidare.

Sen jag bytte till comhem från Telia så lirar inte min philips med internet längre.
Får starta om routern för att det ska funka nån timme så min smart-tv blev en dum-tv med ATV som substitut.

Ursprungligen av Sperious:

Håller med dig när det gäller Airplay-funktionen men HomeKit till TVn skulle jag absolut vilja ha. Det går ju inte att få via en extern enhet? Hur menar du?

Jag skulle via Homekit absolut vilja kunna styra så att TVn exempelvis stängs av när jag säger godnatt till Siri, eller så att bordslampan vid TVn dimmas ned när jag slår på TVn och så vidare.

Nu har jag inte kvar min ATV men väl en Nvidia Shield TV som är kopplad till en Samsung "halvdum"-TV. När jag stänger av /på Shield TV så stängs även Samsung-burken av sig via CEC-koppling till Shield TV. Funkar av/på. Shield TV går att styra med Google Assistant. Alltså funkar "Hej Google sätt på TV:n". Borde inte motsvarande funka för ATV?

Ursprungligen av matssoderstrom:

Nu har jag inte kvar min ATV men väl en Nvidia Shield TV som är kopplad till en Samsung "halvdum"-TV. När jag stänger av /på Shield TV så stängs även Samsung-burken av sig via CEC-koppling till Shield TV. Funkar av/på. Shield TV går att styra med Google Assistant. Alltså funkar "Hej Google sätt på TV:n". Borde inte motsvarande funka för ATV?

Min ATV startar min philips också genom CEC men har inte prövat Siri.
Har programmerat tv-kontrollen att styra atv med så behöver bara en fjärrkontroll.
Jag tycker det är lättare att styra tvn med kontroll än att prata med en röst-assistent ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Min ATV startar min philips också genom CEC men har inte prövat Siri.
Har programmerat tv-kontrollen att styra atv med så behöver bara en fjärrkontroll.
Jag tycker det är lättare att styra tvn med kontroll än att prata med en röst-assistent ?

Men när remoten inte är inom räckhåll så är det rätt coolt att be Google eller Siri om hjälp ?

Ursprungligen av matssoderstrom:

Men när remoten inte är inom räckhåll så är det rätt coolt att be Google eller Siri om hjälp ?

Hehe jo men jag har så dålig erfarenhet av ”hej Siri”-funktionen i iPhonen.
När den sitter i hållaren på bilen och jag lyssnar på nåt i högtalarna hör den sällan mig och känner mig bara dum när jag försöker uttrycka orden på olika sätt.

Jag är också typen som känner mig dum när jag pratar i mobil med hörlurar som inte syns tydligt för allmänheten.
Så en röst-assistent måste bli fläckfri och använd av hela världen innan jag känner mig bekväm ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Hehe jo men jag har så dålig erfarenhet av ”hej Siri”-funktionen i iPhonen.
När den sitter i hållaren på bilen och jag lyssnar på nåt i högtalarna hör den sällan mig och känner mig bara dum när jag försöker uttrycka orden på olika sätt.

Jag är också typen som känner mig dum när jag pratar i mobil med hörlurar som inte syns tydligt för allmänheten.
Så en röst-assistent måste bli fläckfri och använd av hela världen innan jag känner mig bekväm ?

Kan hålla med om att använda assistenten in public känns lite fånigt. Hemma är det ok ?

Jag anser att HomeKit-kompatibilitet är klart mycket mer intressant än simpel HDMI-CEC-avstängning av produkter i en kedja.

Känner ni till HomeKit och vad det innebär att en produkt har HomeKit-stöd?

Den kan då ingå i scenarion, agera som trigger för andra produkter eller själv triggas baserat på andra villkor. Det öppnar helt andra möjligheter än att TVn slås på/av via en mediaspelare/förstärkare eller liknande enhet som är direkt eller indirekt kopplad till TVn via HDMI.

Det har inte i första hand med Siri att göra, styrkan med HomeKit ligger i automationsmöjligheterna. Som i mitt exempel ovan, hur får du exempelvis din belysning runt TVn att dimmas ned vid HDMI-CEC?

Ursprungligen av Sperious:

Jag anser att HomeKit-kompatibilitet är klart mycket mer intressant än simpel HDMI-CEC-avstängning av produkter i en kedja.

Känner ni till HomeKit och vad det innebär att en produkt har HomeKit-stöd?

Den kan då ingå i scenarion, agera som trigger för andra produkter eller själv triggas baserat på andra villkor. Det öppnar helt andra möjligheter än att TVn slås på/av via en mediaspelare/förstärkare eller liknande enhet som är direkt eller indirekt kopplad till TVn via HDMI.

Det har inte i första hand med Siri att göra, styrkan med HomeKit ligger i automationsmöjligheterna. Som i mitt exempel ovan, hur får du exempelvis din belysning runt TVn att dimmas ned vid HDMI-CEC?

Exakt.

Ursprungligen av Sperious:

Jag anser att HomeKit-kompatibilitet är klart mycket mer intressant än simpel HDMI-CEC-avstängning av produkter i en kedja.

Känner ni till HomeKit och vad det innebär att en produkt har HomeKit-stöd?

Den kan då ingå i scenarion, agera som trigger för andra produkter eller själv triggas baserat på andra villkor. Det öppnar helt andra möjligheter än att TVn slås på/av via en mediaspelare/förstärkare eller liknande enhet som är direkt eller indirekt kopplad till TVn via HDMI.

Det har inte i första hand med Siri att göra, styrkan med HomeKit ligger i automationsmöjligheterna. Som i mitt exempel ovan, hur får du exempelvis din belysning runt TVn att dimmas ned vid HDMI-CEC?

Jag ser ATV+ TV som en enhet som är kopplat till HomeKit via ATV. Belysningen är väl också kopplad till HomeKit?

Ursprungligen av matssoderstrom:

Jag ser ATV+ TV som en enhet som är kopplat till HomeKit via ATV. Belysningen är väl också kopplad till HomeKit?

Jag tror du får läsa på lite mer om HomeKit. Jag har varken tid eller lust att förklara mer. Tycker jag gett tydliga exempel på din urpsrungsfråga kring varför folk är intresserade av detta stöd till sina TV-apparater.

1
Bevaka tråden