Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var kvalitén på iMacdatorer bättre förr?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-15 13:15

Vi vet att efter Steve Jobs död så blev det så gott som tyst om iMacdatorer, men flera rykten om att det kommer nya så småningom har vi levt med i flera år. Det får mig att undra om utvecklarna av iMacdatorer "Outsoursats" till billigare samarbetspartners med mindre krav på (kvalite'n) som gjort att de två iMac:s jag köpte i början av 2018 kändes som rena skräpet, trots att dom kostade 25000:- Den ena som bara skrek när jag slog på strömmen som Apple gjorde ett återköp på, utan närmare utredning. Jag tänkte Måndagsexemplar händer, så jag köpte en likadan iMac 21.5 med SSD disk och Retina som visade sig vara samma skräp fast den inte skrek rakt ut men Senior Advicern kom fram till att problemen var så pass allvarliga så han genomförde en Sys-Diagnos som skickades till Apple på Irland som kom tillbaks med instruktioner som löste problemen. Jag fick en bestämd känsla av att Apple visste om problemen med hela serien av iMacdatorer som såldes i första kvartalet 2018. Om jag jämför med min gamla iMac från mid 2011 som både luktade och kändes kvalitet rakt igenom med dessa skräpdatorer så känns det inte Apple om dom.

Har man under tiden man jobbar på nya iMac:s prackat på oss kunder gammal skåpmat med inkråm som kanske är flera år gamla som kunderna tror är nytt. Jag tar för givet att iMacs sålda första kvartalet 2018 är tillverkade under 2017 och inte tidigare. Jag har fortfarande en del problem med nya datorn som har olika "Hyss" för sig. Eftersom jag fortfarande har garantin kvar engagerar jag Apples som tycks gäspa åt problemen. Man tycker ju att nya datorer borde vara bättre än äldre, men det stämmer inte med mina jag haft.
Vad är era erfarenheter. Var kvalite'n på Appledatorer bättre förr än dagens.

Tack.

Senast redigerat 2019-01-15 20:55
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-15 16:32

Nej

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-01-15 17:06

Har 27” 2010 och tidig 2018 (5K) och tycker nog att kvaliten är mycket hög på båda. Får braska att jag (ännu) inte öppnat den nyaste och studerat lödningar och komponenter närmare.
Tangentbordet är en annan femma, jag har väl samma åsikter som de flesta som har inställningen att de äldre modellerna var bättre. Men det var just iMac som efterfrågades har så jag ska inte glida för långt från frågeställningen.

iMac är 2 av de 40 datorer jag har stiftat bekantskap med genom åren, och jag har inte sett någon dator som ger ett helhetsintryck ens i närheten. Från emballage till betraktningsvinkel eller design, ljudnivå - jag är extremt nöjd.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-15 17:28
Ursprungligen av reboot81:

Har 27” 2010 och tidig 2018 (5K) och tycker nog att kvaliten är mycket hög på båda. Får braska att jag (ännu) inte öppnat den nyaste och studerat lödningar och komponenter närmare.
Tangentbordet är en annan femma, jag har väl samma åsikter som de flesta som har inställningen att de äldre modellerna var bättre. Men det var just iMac som efterfrågades har så jag ska inte glida för långt från frågeställningen.

iMac är 2 av de 40 datorer jag har stiftat bekantskap med genom åren, och jag har inte sett någon dator som ger ett helhetsintryck ens i närheten. Från emballage till betraktningsvinkel eller design, ljudnivå - jag är extremt nöjd.

På min iMac från mid 2011 kunde jag byta ramminne själv, det går inte på de nya. Mina äldre iMac:s kom i vita påkostade kartonger. Dom nya kom i konformade wellpappkartonger i wellpappsbrun färg. Billigt och bra.

Ursprungligen av NisseH:

På min iMac från mid 2011 kunde jag byta ramminne själv, det går inte på de nya.

Beror på vilken modell du köper. Vissa går det byta på, andra inte.

Ursprungligen av NisseH:

Mina äldre iMac:s kom i vita påkostade kartonger. Dom nya kom i konformade wellpappkartonger i wellpappsbrun färg. Billigt och bra.

Bra för miljön.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-15 19:38
Ursprungligen av NisseH:

Vi vet att efter Steve Jobs död så blev det så gott som tyst om iMacdatorer, men flera rykten om att det kommer nya så småningom har vi levt med i flera år. Det får mig att undra om utvecklarna av iMacdatorer "Outsoursats" till billigare samarbetspartners med mindre krav på (kvalite'n) som gjort att de två iMac:s jag köpte i början av 2018 kändes som rena skräpet, trots att dom kostade 25000:- Den ena som bara skrek när jag slog på strömmen som Apple gjorde ett återköp på, utan närmare utredning. Jag tänkte Måndagsexemplar händer, så jag köpte en likadan iMac 21.5 med SSD disk och Retina som visade sig vara samma skräp fast den inte skrek rakt ut men Senior Advicern kom fram till att problemen var så pass allvarliga så han genomförde en Sys-Diagnos som skickades till Apple på Irland som kom tillbaks med instruktioner som löste problemen. Jag fick en bestämd känsla av att Apple visste om problemen med hela serien av iMacdatorer som såldes i första kvartalet 2018. Om jag jämför med min gamla iMac från mid 2011 som både luktade och kändes kvalitet rakt igenom med dessa skräpdatorer så känns det inte Apple om dom.

Har man under tiden man jobbar på nya iMac:s prackat på oss kunder gammal skåpmat med inkråm som kanske är flera år gamla som kunderna tror är nytt. Jag tar för givet att iMacs sålda första kvartalet 2018 är tillverkade under 2017 och inte tidigare. Jag har fortfarande en del problem med nya datorn som har olika "Hyss" för sig. Eftersom jag fortfarande har garantin kvar engagerar jag Apples som tycks gäspa åt problemen. Man tycker ju att nya datorer borde vara bättre än äldre, men det stämmer inte med mina jag haft.
Vad är era erfarenheter. Var kvalite'n på Appledatorer bättre förr än dagens.

Tack.

Jag har haft Mac i många år och köpt både iMac och andra modeller. Är väldigt nöjd med supporten, när jag haft problem har de direkt tagit i tu med problemen och hjälpt mig. Visst har det hänt att jag fått ett måndagsexemplar, men då har de genast åtgärdat det.

Den bruna wellpappen är bara det yttre skyddande lagret. Innanför den finns en fantastiskt vacker Apple-kartong, precis som det ska vara.

Och svaret på frågan är Nej – Kvalitén på all hårdvara blir bättre för varje år som går. Enligt min erfarenhet.

Problemet med anekdotisk bevisföring är att man inget kan bevisa i det stora hela. Man kan bara dela med sig av sina upplevelser, vilket kan vara bu eller bä, eller någonstans där mitt emellan.
En sak vet vi dock med säkerhet: Det har genom åren blivit allt svårare att uppgradera och reparera datorerna själv eller via tredje part. Om man inte kan avvisa detta som en kvalitetsförsämring så tvingas man medge att kvaliteten har blivit sämre.
Å andra sidan har prestandan ökat exponentiellt. Vilket också kan sägas vara kvalitet. Ett brett begrepp, kvalitet!
För egen del är jag mer nöjd med vad en mac kan göra idag än vad jag var 1990, då jag skaffade min första mac, en Classic. Men med det sagt gjorde den allt jag behövde göra på den tiden. Den underlättade allt universitetsarbete högst väsentligt.

från 1987 (om jag inte glömt någon)
=======================
Beg Plus - Trasig kondensator, annars felfri
Ytterligare en Plus - Felfri
SE 30 - Felfri
IIX - Felfri
6500 - Felfri
LC II - Byte hårddisk, annars felfri
Macbook 100 - Felfri
7200/90 - Felfri
G3 - Felfri
MacPro G5 - Felfri
iMac 20, vit - Felfri
iMac 24, Alu - Felfri
Macbook vit- Byte av svällande batteri- annars felfri
Macbook Alu - Felfri
iMac 27 2012- Byte av Fusion Drive 2 ggr på garanti - I övrigt felfri och fortfarande i dagligt bruk
iMac 2018 - Felfri
Macbook Pro- Felfri

Mina Macar används intensivt i professionellt dagligt bruk. Om de var bättre förr kan i alla fall jag inte utläsa. Till det behövs ett betydligt större statistiskt underlag. Visst finns det måndagsexemplar, som i vilken tillverkning som helst.

De få PC-burkar jag haft har aldrig ens varit i närheten av den tillförlitlighet och livslängd som mina Macar, trots att de används betydligt mindre, för att inte säga minimalt.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-16 11:14

Tråden handlar om var och ens erfarenheter och inte vetenskapliga uträkningar. Det är bara synd att "Vissa" anser sig ha rätten att anklaga andra som berättar sanningen bara för att dom inte tycker att det stämmer överens med deras förutfattade värderingar.

Jag tycker inte det är kundvänligt att ta bort fack där man kan byta ramminne själv, med tanke på "Böket" att transportera tung iMac till verkstad.
Det kostar en hel del att göra nya pressverktyg/gjutformar utan fack, Det luktar som att kunden är till för Apple och inte tvärtom.

Jag måste bara få berätta om en pinsam händelse som jag var med om när Senior Advicern beslöt att göra ett återköp på min nyköpta iMac i början av 2018. Jag lovar att varenda bokstav är sant och exakt vad som hände.

Efter att datorn skrikit utan att kunna göra någonting annat än att stänga av den under två dygn, för man vill ju testa om den kanske hoppar igång innan man tar kontakt med Apple, vilket den inte gjorde.

Så jag ringer Supporten som kopplade mig till en Senior Advicer som bestämde att göra ett återköp på datorn, men som behövde prata med kollegor innan och bad att få återkomma. Jag visste om reglerna att återköp måste anmälas och vara registrerade innan tvåveckorsperioden hade passerat.

Han drog igång ett ärende med ärendenummer, namn på advicern och direktmejl till honom som han mejlade mig. Artig som jag är ville jag inte irritera honom så jag väntade i drygt en vecka då jag ringde och undrade om han inte snart återkommer i ärendet om återköpet.
Han berättade att den utsedda advicern som hade hand om ärendet var långtidssjukskriven och undrade om han kunde hjälpa till i stället. (Här fick jag mina första misstankar om medvetet mygel genom att förhala ärendet så tvåveckorsregeln inte gick att åberopa längre) Jag berättade vad ärendet handlade om, han säger, tyvärr har tvåveckorsregeln passerat för ett återköp så du får lämna in datorn till verkstad för reparation.
Han ljög mig rakt i ansiktet. Kräket. Det är Applesupportens skyldighet att ersätta utsedd advicer med annan så inte tidsfrister slutar att gälla, bland annat.

Jag slängde på luren och letade efter bekräftelsemejlet. Det bästa med mejl är att dom dateras när dom skickas och det gjordes 3 dagar efter att jag fått hem datorn i hemmet. Jag ringer tillbaks till supporten och ber att få prata med chefen. Jag berättar vad jag varit med om och att jag har bevis på när bekräftelsemejlet med ärendenummer och allt skickades från supporten. Den 3/1/2018. Han går in på deras server där alla mejl och ärendenummer ligger och får då bekräftat att ärendet startades den 3/1 som då godkände återköpet.
Det känns inget vidare seriöst och trovärdigt. Det var tack vare mig som kom på detta med att mejl är daterade som gjorde att Apple beslutade om ett återköp.

Man undrar ju hur många andra kunder som blivit utnyttjade och lurade, men det lyckades dom inte med mig.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-01-16 11:31
Ursprungligen av NisseH:

Tråden handlar om var och ens erfarenheter och inte vetenskapliga uträkningar. Det är bara synd att "Vissa" anser sig ha rätten att anklaga andra som berättar sanningen bara för att dom inte tycker att det stämmer överens med deras förutfattade värderingar.

Jag tycker inte det är kundvänligt att ta bort fack där man kan byta ramminne själv, med tanke på "Böket" att transportera tung iMac till verkstad.
Det kostar en hel del att göra nya pressverktyg/gjutformar utan fack, Det luktar som att kunden är till för Apple och inte tvärtom.

Jag måste bara få berätta om en pinsam händelse som jag var med om när Senior Advicern beslöt att göra ett återköp på min nyköpta iMac i början av 2018. Jag lovar att varenda bokstav är sant och exakt vad som hände.

Efter att datorn skrikit utan att kunna göra någonting annat än att stänga av den under två dygn, för man vill ju testa om den kanske hoppar igång innan man tar kontakt med Apple, vilket den inte gjorde.

Så jag ringer Supporten som kopplade mig till en Senior Advicer som bestämde att göra ett återköp på datorn, men som behövde prata med kollegor innan och bad att få återkomma. Jag visste om reglerna att återköp måste anmälas och vara registrerade innan tvåveckorsperioden hade passerat.

Han drog igång ett ärende med ärendenummer, namn på advicern och direktmejl till honom som han mejlade mig. Artig som jag är ville jag inte irritera honom så jag väntade i drygt en vecka då jag ringde och undrade om han inte snart återkommer i ärendet om återköpet.
Han berättade att den utsedda advicern som hade hand om ärendet var långtidssjukskriven och undrade om han kunde hjälpa till i stället. (Här fick jag mina första misstankar om medvetet mygel genom att förhala ärendet så tvåveckorsregeln inte gick att åberopa längre) Jag berättade vad ärendet handlade om, han säger, tyvärr har tvåveckorsregeln passerat för ett återköp så du får lämna in datorn till verkstad för reparation.
Han ljög mig rakt i ansiktet. Kräket. Det är Applesupportens skyldighet att ersätta utsedd advicer med annan så inte tidsfrister slutar att gälla, bland annat.

Jag slängde på luren och letade efter bekräftelsemejlet. Det bästa med mejl är att dom dateras när dom skickas och det gjordes 3 dagar efter att jag fått hem datorn i hemmet. Jag ringer tillbaks till supporten och ber att få prata med chefen. Jag berättar vad jag varit med om och att jag har bevis på när bekräftelsemejlet med ärendenummer och allt skickades från supporten. Den 3/1/2018. Han går in på deras server där alla mejl och ärendenummer ligger och får då bekräftat att ärendet startades den 3/1 som då godkände återköpet.
Det känns inget vidare seriöst och trovärdigt. Det var tack vare mig som kom på detta med att mejl är daterade som gjorde att Apple beslutade om ett återköp.

Man undrar ju hur många andra kunder som blivit utnyttjade och lurade, men det lyckades dom inte med mig.

Det jag i denna tråd läser av andra förefaller vara just deras erfarenheter. Att du anser deras åsikter är förutfattade, medan du berättar ”sanningen” verkar inte vara annat än bitterhet från dig.

Jag må ha åsikter om vissa saker från Apple förändrats till det sämre, men för att hålla mig till iMac, som ju tråden ska handla om, så tycker jag att kvaliteten är mycket hög idag, precis som den var förr.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-16 12:20

Att man inte enkelt kan byta RAM själv handlar väl inte om kvalitét? Det är väl snarare brist på "finesser"/features.
Apple har försökt krypa undan för mej en gång också; jag hade köpt ett en extern hårddisk som pajade inom garantitiden. De tyckte att jag skulle kontakta tredjepartstillverkare, vilket jag (enligt Konsumentköplagen inte ska) hävdade var fel. Så Apple tog reklamationen.
För övrigt är jag mycket nöjd med Apple och deras produkter, speciellt om man jämför med andra företag.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-16 12:33
Ursprungligen av kenjon:

Att man inte enkelt kan byta RAM själv handlar väl inte om kvalitét? Det är väl snarare brist på "finesser"/features.
Apple har försökt krypa undan för mej en gång också; jag hade köpt ett en extern hårddisk som pajade inom garantitiden. De tyckte att jag skulle kontakta tredjepartstillverkare, vilket jag (enligt Konsumentköplagen inte ska) hävdade var fel. Så Apple tog reklamationen.
För övrigt är jag mycket nöjd med Apple och deras produkter, speciellt om man jämför med andra företag.

Det var ju lätt på min iMac från mid 2011 att byta Ram. Jättelätt. Apple vet att kånka på tung iMac till verkstan för att för dyra pengar få ram utbytt borde ingen föredra mot det som då fanns.

Det är helhetsintrycket som ger beröm. Bemötande, fungerande service, användarvänligt och bra kvalite.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-16 12:43

Helhetsintrycket håller jag med dej om. Men det kan finnas vissa kvalitétsskäl till att löda RAM också, bl a risken för glappkontakt, användarfel etc. Men visst skulle det vara smidigt att kunna byta själv.

Är det två saker som jag önskar att Apple ändrar på så är det:
- Möjligheten att uppgradera RAM själv (via föredömlig lucka som finns på 27"-modellerna).
- Möjligheten att uppgradera hårddisk själv (hade varit supersmutt med en likadan lucka).

Jag struntar i att datorn blir 3 mm tjockar på grund av detta, det hade helt enkelt varit överjävligt bra om det hade gått att lösa! Och helt klart ett säljargument.

Men om det har med kvalitét att göra vet jag inte.

Angående service: Nuförtiden har Apple kostnadsfri support via telefon, och även där måste jag säga att den har blivit bättre med åren. Det är klart att man kan stöta på idioter (det kan man överallt ?), men generellt så upplever jag en förbättring även där. För att inte snacka om 14 dagars returmöjligheten "No questions asked" – Superbra!

Det finns ju olika typer av kvalitét – Alltifrån hållbarhet till upplevelse och bemötande, som vissa redan varit inne på. Men TS fråga – "Var kvalitén på iMacdatorer bättre förr?" – känns specifikt hårdvaruinriktad. Och där står jag fast att jag anser att den är bättre nuförtiden. Har meckat med Appledatorer (både som ACSE och inte) sedan 1987 och jag upplever att det är bättre hållbarhet på produkterna idag.

?

Ursprungligen av kenjon:

Att man inte enkelt kan byta RAM själv handlar väl inte om kvalitét? Det är väl snarare brist på "finesser"/features. ...

Det är en definitionsfråga. Men ytterst kommer ordet av latinets qualitas som på ren svenska betyder beskaffenhet eller egenskap. SO definierar ordets grundbetydelse som ”grad av goda egenskaper särsk. hos handelsvara”. Många tolkar dock ordet som hållbarhet utifrån design, material och montering och dylikt. Men det är för snävt, anser jag.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-16 15:41
Ursprungligen av NisseH:

Tråden handlar om var och ens erfarenheter och inte vetenskapliga uträkningar. Det är bara synd att "Vissa" anser sig ha rätten att anklaga andra som berättar sanningen bara för att dom inte tycker att det stämmer överens med deras förutfattade värderingar.

Jag tycker inte det är kundvänligt att ta bort fack där man kan byta ramminne själv, med tanke på "Böket" att transportera tung iMac till verkstad.
Det kostar en hel del att göra nya pressverktyg/gjutformar utan fack, Det luktar som att kunden är till för Apple och inte tvärtom.

Jag måste bara få berätta om en pinsam händelse som jag var med om när Senior Advicern beslöt att göra ett återköp på min nyköpta iMac i början av 2018. Jag lovar att varenda bokstav är sant och exakt vad som hände.

Efter att datorn skrikit utan att kunna göra någonting annat än att stänga av den under två dygn, för man vill ju testa om den kanske hoppar igång innan man tar kontakt med Apple, vilket den inte gjorde.

Så jag ringer Supporten som kopplade mig till en Senior Advicer som bestämde att göra ett återköp på datorn, men som behövde prata med kollegor innan och bad att få återkomma. Jag visste om reglerna att återköp måste anmälas och vara registrerade innan tvåveckorsperioden hade passerat.

Han drog igång ett ärende med ärendenummer, namn på advicern och direktmejl till honom som han mejlade mig. Artig som jag är ville jag inte irritera honom så jag väntade i drygt en vecka då jag ringde och undrade om han inte snart återkommer i ärendet om återköpet.
Han berättade att den utsedda advicern som hade hand om ärendet var långtidssjukskriven och undrade om han kunde hjälpa till i stället. (Här fick jag mina första misstankar om medvetet mygel genom att förhala ärendet så tvåveckorsregeln inte gick att åberopa längre) Jag berättade vad ärendet handlade om, han säger, tyvärr har tvåveckorsregeln passerat för ett återköp så du får lämna in datorn till verkstad för reparation.
Han ljög mig rakt i ansiktet. Kräket. Det är Applesupportens skyldighet att ersätta utsedd advicer med annan så inte tidsfrister slutar att gälla, bland annat.

Jag slängde på luren och letade efter bekräftelsemejlet. Det bästa med mejl är att dom dateras när dom skickas och det gjordes 3 dagar efter att jag fått hem datorn i hemmet. Jag ringer tillbaks till supporten och ber att få prata med chefen. Jag berättar vad jag varit med om och att jag har bevis på när bekräftelsemejlet med ärendenummer och allt skickades från supporten. Den 3/1/2018. Han går in på deras server där alla mejl och ärendenummer ligger och får då bekräftat att ärendet startades den 3/1 som då godkände återköpet.
Det känns inget vidare seriöst och trovärdigt. Det var tack vare mig som kom på detta med att mejl är daterade som gjorde att Apple beslutade om ett återköp.

Man undrar ju hur många andra kunder som blivit utnyttjade och lurade, men det lyckades dom inte med mig.

Det där är din version/historia. Kan lika väl vara påhittad novell.
En rant som inte säger någonting om kvaliten överlag utan är en enskild händelse.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2019-01-16 16:53

iMacen som är någon form av rebranding av de gamla performorna som var all in one tycker jag har haft hyfsat samma nivå under alla år. Kanske under G3-tiden med den första imacen fram till att aluminium-imacarna kom var det en "billigare" produkt i känsla. Men sedan Intel-bytet har det varit i princip densamma upplever jag det som. Någon form av billigare professionell produkt eller dyrare hemelektronik.

De problem jag upplevt som diskkrasher osv. kunde man beskylla vilken dator som helst. Få fabriksbyggda hemdatorer håller ner värmen till den nivå man gör i servrar eller kan göra i egenbyggda datorer vilket leder till fler problem på kompenenter.
Däremot att man också har skärmen inbyggd i datorn gör att man bara kan konstatera att värme även får konsekvenser på skärmen, som tex temporära inbränningar osv. som jag själv upplevt på min modell från 2007.

Jag upplever att mina förväntningar däremot förändrats kraftigt. Nuförtiden förväntar jag mig att en dator faktiskt fungerar, både när den är ny men också över tid. Går jag tillbaka 15år så hade jag inte alls den förväntningen. Dock så gick det alltid att byta ut alla delar då, medans nu är en dator man köper (inte bygger) som en TV. Det är i praktiken omöjligt att laga...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-16 18:42
Ursprungligen av Sidde:

iMacen som är någon form av rebranding av de gamla performorna som var all in one tycker jag har haft hyfsat samma nivå under alla år. Kanske under G3-tiden med den första imacen fram till att aluminium-imacarna kom var det en "billigare" produkt i känsla. Men sedan Intel-bytet har det varit i princip densamma upplever jag det som. Någon form av billigare professionell produkt eller dyrare hemelektronik.

De problem jag upplevt som diskkrasher osv. kunde man beskylla vilken dator som helst. Få fabriksbyggda hemdatorer håller ner värmen till den nivå man gör i servrar eller kan göra i egenbyggda datorer vilket leder till fler problem på kompenenter.
Däremot att man också har skärmen inbyggd i datorn gör att man bara kan konstatera att värme även får konsekvenser på skärmen, som tex temporära inbränningar osv. som jag själv upplevt på min modell från 2007.

Jag upplever att mina förväntningar däremot förändrats kraftigt. Nuförtiden förväntar jag mig att en dator faktiskt fungerar, både när den är ny men också över tid. Går jag tillbaka 15år så hade jag inte alls den förväntningen. Dock så gick det alltid att byta ut alla delar då, medans nu är en dator man köper (inte bygger) som en TV. Det är i praktiken omöjligt att laga...

Hade en HP bärbar för sisådär frysifast och det enda man kunde göra med den var byta ram och den kostade ca 25000:-

Ursprungligen av NisseH:

Tråden handlar om var och ens erfarenheter och inte vetenskapliga uträkningar. Det är bara synd att "Vissa" anser sig ha rätten att anklaga andra som berättar sanningen bara för att dom inte tycker att det stämmer överens med deras förutfattade värderingar.

Jag tycker inte det är kundvänligt att ta bort fack där man kan byta ramminne själv, med tanke på "Böket" att transportera tung iMac till verkstad.
Det kostar en hel del att göra nya pressverktyg/gjutformar utan fack, Det luktar som att kunden är till för Apple och inte tvärtom.

Jag måste bara få berätta om en pinsam händelse som jag var med om när Senior Advicern beslöt att göra ett återköp på min nyköpta iMac i början av 2018. Jag lovar att varenda bokstav är sant och exakt vad som hände.

Efter att datorn skrikit utan att kunna göra någonting annat än att stänga av den under två dygn, för man vill ju testa om den kanske hoppar igång innan man tar kontakt med Apple, vilket den inte gjorde.

Så jag ringer Supporten som kopplade mig till en Senior Advicer som bestämde att göra ett återköp på datorn, men som behövde prata med kollegor innan och bad att få återkomma. Jag visste om reglerna att återköp måste anmälas och vara registrerade innan tvåveckorsperioden hade passerat.

Han drog igång ett ärende med ärendenummer, namn på advicern och direktmejl till honom som han mejlade mig. Artig som jag är ville jag inte irritera honom så jag väntade i drygt en vecka då jag ringde och undrade om han inte snart återkommer i ärendet om återköpet.
Han berättade att den utsedda advicern som hade hand om ärendet var långtidssjukskriven och undrade om han kunde hjälpa till i stället. (Här fick jag mina första misstankar om medvetet mygel genom att förhala ärendet så tvåveckorsregeln inte gick att åberopa längre) Jag berättade vad ärendet handlade om, han säger, tyvärr har tvåveckorsregeln passerat för ett återköp så du får lämna in datorn till verkstad för reparation.
Han ljög mig rakt i ansiktet. Kräket. Det är Applesupportens skyldighet att ersätta utsedd advicer med annan så inte tidsfrister slutar att gälla, bland annat.

Jag slängde på luren och letade efter bekräftelsemejlet. Det bästa med mejl är att dom dateras när dom skickas och det gjordes 3 dagar efter att jag fått hem datorn i hemmet. Jag ringer tillbaks till supporten och ber att få prata med chefen. Jag berättar vad jag varit med om och att jag har bevis på när bekräftelsemejlet med ärendenummer och allt skickades från supporten. Den 3/1/2018. Han går in på deras server där alla mejl och ärendenummer ligger och får då bekräftat att ärendet startades den 3/1 som då godkände återköpet.
Det känns inget vidare seriöst och trovärdigt. Det var tack vare mig som kom på detta med att mejl är daterade som gjorde att Apple beslutade om ett återköp.

Man undrar ju hur många andra kunder som blivit utnyttjade och lurade, men det lyckades dom inte med mig.

Det som man kan tycka är märkligt är att du tar för givet att man från Apples sida avsiktligt försökte lura dig, men jag anser att din story är så märkligt att jag helt enkelt tror du sitter och fabulerar. För hade du nämnt direkt att det fanns en ärendenummer skapat på saken, så hade den du pratat med inte sagt att tvåveckorsregeln gäller. Normalt är nämligen att datumet för när ärendet startades är det som styr, och startar du ärendet inom två veckor så brukar det inte spela nån roll om det sen går några veckor innan Apple beslutat i ärendet, utan om de då godkänner återköp så sker det även om det gått över två veckor sen köpet.

Jag har själv varit med om liknande scenario, men då handlade det om en optisk enhet i min MBP 2009 som knasade, och den fick jag utbytt helt gratis fast det gått ca 4 år sen inköp, men problemet kunde spåras tillbaka till ett ärende startat inom tiden för reklamationsrätt.

Så, jag tror att antingen har du hittat på hela historien, eller så överdriver du och tar för givet att Apple avsiktligt försökte lura dig, fast det verkar som om du inte ens nämnde nåt om ärendenumret till dem, innan som du påstår kollade i din email efter saken. Det kan då helt enkelt handla om ett missförstånd från Apples sida om de vid det samtalet inte förstod att det redan fanns ett ärende startat inom tvåveckorsregeln. Men det första du gör är att förutsätta att de avsiktligt försöker blåsa dig...

Senast redigerat 2019-01-17 16:18
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-17 14:20
Ursprungligen av carlsson:

Är det två saker som jag önskar att Apple ändrar på så är det:
- Möjligheten att uppgradera RAM själv (via föredömlig lucka som finns på 27"-modellerna).
- Möjligheten att uppgradera hårddisk själv (hade varit supersmutt med en likadan lucka).

Jag struntar i att datorn blir 3 mm tjockar på grund av detta, det hade helt enkelt varit överjävligt bra om det hade gått att lösa! Och helt klart ett säljargument.

Men om det har med kvalitét att göra vet jag inte.

Angående service: Nuförtiden har Apple kostnadsfri support via telefon, och även där måste jag säga att den har blivit bättre med åren. Det är klart att man kan stöta på idioter (det kan man överallt ?), men generellt så upplever jag en förbättring även där. För att inte snacka om 14 dagars returmöjligheten "No questions asked" – Superbra!

Det finns ju olika typer av kvalitét – Alltifrån hållbarhet till upplevelse och bemötande, som vissa redan varit inne på. Men TS fråga – "Var kvalitén på iMacdatorer bättre förr?" – känns specifikt hårdvaruinriktad. Och där står jag fast att jag anser att den är bättre nuförtiden. Har meckat med Appledatorer (både som ACSE och inte) sedan 1987 och jag upplever att det är bättre hållbarhet på produkterna idag.

?

Kommer ju aldrig att hända att Apple skulle gå tillbaka till möjlighet att uppgradera ram och hårddisk själv för kunden det hajar ni väl Det faller ju på sin egen orimlighet. Den tiden är förbi för länge sen. Det är en Fråga om ha kontroll och styra kunder från Apples sida och få kunder att uppgradera till en nyinköp inom rimlig tid. Samt tunna smidiga datorer förstås... när allt är fastlött.

När man som kund lägger en beställning är det svårt att bortse från att man inte kan uppgradera ram och HD längre fram i tiden då betalar man gladeligen Apples priser för 16 Gb. och större SSD drive från början vid inköpet hos Apple Store. hehehehehehehe.... smart Apple... kunde inte ha kommit på det bättre själv.

Apple lever ju också på servicen och kundkontakten särskilt när en iMac har längre livslängd än garantitidens utgång.

Kvaliet allmänt är svårt att jämföra över tid när det gäller teknikutveckling av datorer. En iMac 2008 jämfört med en iMac 2018 hur ska man jämföra olika tidsepoker, olika lösningar - material ?? Blir väl bara personligt tyckande att det var fint att kunna uppgradera minnet själv med en lucka..

Senast redigerat 2019-01-17 14:45
Ursprungligen av cubeis:

Kommer ju aldrig att hända att Apple skulle gå tillbaka till möjlighet att uppgradera ram och hårddisk själv för kunden det hajar ni väl...

När det gäller RAM så hände det ju på Mac Mini (jämför 2018-modellen med föregående modell).

Så det är väl inte helt omöjligt att det kan hända även på iMac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-17 14:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

När det gäller RAM så hände det ju på Mac Mini (jämför 2018-modellen med föregående modell).

Så det är väl inte helt omöjligt att det kan hända även på iMac.

Är ju sant du har en "liten" poäng där, men stora skillnader på en fristående liten mac-mini med obefintlig marknadsandel och en iMac med en inbyggd skärm, men vem vet vi får se i nära framtid

Om försäljningen drastiskt minskar så då är det klart att Apple får kanske tänka om och spela ut dom kort dom har för att få fart på försäljningen. För PC sidan och android telefoner är ju uppgraderbara på ett helt annat sätt. Inget snack om att en dator eller telefon som är uppgraderingsbar är ett starkt försäljnings argument för vilken tillverkare som helst, även för Apple.

Ursprungligen av cubeis:

Är ju sant du har en "liten" poäng där, men stora skillnader på en fristående liten mac-mini med obefintlig marknadsandel och en iMac med en inbyggd skärm, men vem vet vi får se i nära framtid

Om försäljningen drastiskt minskar så då är det klart att Apple får kanske tänka om och spela ut dom kort dom har för att få fart på försäljningen. För PC sidan och android telefoner är ju uppgraderbara på ett helt annat sätt. Inget snack om att en dator eller telefon som är uppgraderingsbar är ett starkt försäljnings argument för vilken tillverkare som helst, även för Apple.

På vilket sätt är en Androidtelefon så mycket annorlunda än iPhone vad gäller uppgraderingsmöjligheter...?
I vissa fall kan man stoppa i ett extra SD-minne ja, men det är väl rätt många av de mer på våra breddgrader populära A-lurar detta inte längre går på, och fler och fler blir det utan den möjligheten.
Hur många A-lurar kan man byta RAM, Processor, SSD app själv....?
Ser vi sen till OS så torde iOS ha ett flertal fördelar vad gäller support till äldre enheter över tid, samt gemensam utrullning till allt som är kompatibelt, bom! Medan det ofta blir en lång väntan för att få senaste OS på A-lurar.

Ser vi sen till hur verkligheten ser ut för sannolikt majoriteten av vanligt folks datorbruk etc, så torde det vara jäkligt få som bryr sig om att pilla med uppgraderingar av RAM etc, utan de köper en dator och anvönder den sen utan att ens tänka på att uppgradera sitt OS om det inte promtas dem mitt i nyllet. Många är ju t o m tveksamma till uppdateringar så länge de inte upplever nåt problem. Funkar det så funkar det, så varför bry sig om uppdateringar...

Ursprungligen av cubeis:

För PC sidan och android telefoner är ju uppgraderbara på ett helt annat sätt. Inget snack om att en dator eller telefon som är uppgraderingsbar är ett starkt försäljnings argument för vilken tillverkare som helst, även för Apple.

MS Surface samt många bärbara Dell, Acer och HP (säkert fler) är dock inte uppgraderingsbara, så Apple är inte ensamma.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Det som man kan tycka är märkligt är att du tar för givet att man från Apples sida avsiktligt försökte lura dig, men jag anser att din story är så märkligt att jag helt enkelt tror du sitter och fabulerar.

Även jag har svårt att tro på detta. Eller att det helt enkelt är ett stort missförstånd.

- Som du säger så räknas ett fel när anmälan sker. ALLA jobb loggas (många spelas dessutom in) och är lätta att söka på namn, epost, telefonnr, Apple ID och.så.vidare.
- Apples anställda pratar ALDRIG om deras kollegor. Det är en företagspolicy, och när en person måste lämna jobbet av någon anledning så har man gruppchefer som distribuerar jobben på andra. Om någon säger att kollegan är långtidssjuk så har denne brutit mot anställningsvillkoren.

Självklart kan det finnas mänskliga faktorer som gör att det felar, men - INGET seriöst företag i världen har som policy att lura sina kunder! Det faller på sin egen orimlighet – Ett sådant företag blir helt enkelt inte långlivat. (Sen är det självklart att man gör allt för att säkerställa att felet inte ligger på företaget, utan på användaren – Alla företag måste tjäna pengar, annars överlever de inte.)

Men men....

Ursprungligen av carlsson:

Även jag har svårt att tro på detta. Eller att det helt enkelt är ett stort missförstånd.

- Som du säger så räknas ett fel när anmälan sker. ALLA jobb loggas (många spelas dessutom in) och är lätta att söka på namn, epost, telefonnr, Apple ID och.så.vidare.
- Apples anställda pratar ALDRIG om deras kollegor. Det är en företagspolicy, och när en person måste lämna jobbet av någon anledning så har man gruppchefer som distribuerar jobben på andra. Om någon säger att kollegan är långtidssjuk så har denne brutit mot anställningsvillkoren.

Självklart kan det finnas mänskliga faktorer som gör att det felar, men - INGET seriöst företag i världen har som policy att lura sina kunder! Det faller på sin egen orimlighet – Ett sådant företag blir helt enkelt inte långlivat. (Sen är det självklart att man gör allt för att säkerställa att felet inte ligger på företaget, utan på användaren – Alla företag måste tjäna pengar, annars överlever de inte.)

Men men....

Jag är helt inne på din linje, att det antingen är ”trolleri trollera” eller ett stort missförstånd från ena eller båda sidor, vilket isåfall är olyckligt men mänskligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-17 17:23
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

På vilket sätt är en Androidtelefon så mycket annorlunda än iPhone vad gäller uppgraderingsmöjligheter...?
...

Finns väl oftast en minneskort plats på tex en Samsung för en rimlig peng kan man få större lagrings utrymme nog så viktigt det kallar jag annorlunda tänkande
Så slipper man punga ut 5000 kr extra om man vill ha tex. 512 Gbs utrymme på tex sin iPhone. eller vad tycker du ?. ..

Två inlägg borttagna, läs våra trivselregler, §1.

Senast redigerat 2019-01-17 17:33
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-17 17:47

Jag har ingen aning om tex batterierna i dagens MBPr är bättre eller sämre men jag är imponerad på min MBPr mid 2014.
Först efter nästan 5år som jag funderar på att byta batteri men planerar att vänta tills kapaciteten sjunkit till strax över 80%

Bevaka tråden