Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swedbank släpper egen app för mobila betalningar

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Swedbank verkar inte ha någon brådska att ge stöd åt populära tjänster som Apple Pay. Nu släpper banken en egen app för mobila betalningar, endast för Android-mobiler.

Läs hela artikeln här

En iOS-version gör ingen nytta då NFC inte är öppet för någon annan än Apple att använda för kontaktlösa betalningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-16 13:37

Intressant. Vi går allt snabbare mot en elektronisk valuta.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-01-16 14:22

Att de inte kan stödja apple pay istället...

Ursprungligen av keptang:

En iOS-version gör ingen nytta då NFC inte är öppet för någon annan än Apple att använda för kontaktlösa betalningar.

Bra poäng!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2019-01-16 14:36

Nej det duger inte för mig som kund. Jag har Apple Pay idag och det är helt sanslöst praktiskt att ha mina kort i klockan (uppenbarligen inte nåt Swedbank-kort dock...).

Att ha en egen app när det finns etablerade, väl fungerade, säkra och praktiska tjänster redan är helt sanslöst dåligt enligt min mening.

Det är verkligen ett praktexempel på "not invented here"-mentaliteten, troligen baserad på nån girighet och/eller del av den nästan sjuka fokuseringen på att låsa in bankkunderna.

För en gångs skull är jag glad att Apple inte öppnat NFC i telefonen/klockan mer än dom gjort. Det kan ju, i alla fall tills vidare, hindra såna här dumheter att nå iOS.

Jag undrar hur mycket det kostat att ta fram tjänsten och hur mycket det kostar att driva den, jämfört med att införa etablerade tjänster som Apple Pay och Google Pay.

  • Medlem
  • 2019-01-16 14:58

utveckla

Ursprungligen av keptang:

En iOS-version gör ingen nytta då NFC inte är öppet för någon annan än Apple att använda för kontaktlösa betalningar.

Vad menar du ?
Nordea använder väl apple NFC samt Klarna erbjuder det också om man kopplar sitt kort hos dom ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-16 15:02
Ursprungligen av landy:

Vad menar du ?
Nordea använder väl apple NFC samt Klarna erbjuder det också om man kopplar sitt kort hos dom ?

Nordea och Klarna använder Apple Pay, inbyggt i iOS. Swedbank har gjort en egen betalningsapp som inte kan använda sig av NFC-chippet i en iphone för betalningar enligt Apples policy

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-16 15:09

Jag blir lite konspiratorisk. Varför erbjuder inte Swedbanks lösning kontaktlösa betalningar med Visa-kort? Ville inte Visa? Och i så fall, varför inte, gillar de inte de svenska bankernas försök att gynna sina egna lösningar inför framtidens betallösningar?

Det är politik och egenintressen bakom kulisserna. Det bildas heliga och oheliga allianser, positionering mellan olika aktörer. Det är nog nästan lika invecklat som att bilda regering i Sverige ;-). Skilnaden är att inget sker transparent och öppet och att kundernas röst verkar vara det minst viktiga att följa. Enda bank hittills som låter kunden välja fritt bland alla alternativ är Nordea.

  • Medlem
  • 2019-01-16 15:12
Ursprungligen av IngoX:

Nordea och Klarna använder Apple Pay, inbyggt i iOS. Swedbank har gjort en egen betalningsapp som inte kan använda sig av NFC-chippet i en iphone för betalningar enligt Apples policy

Men då är NFC öppen om dom andra kan använda det?
Skillnaden är väl att dom slipper bygga app för det, då det är inbyggt ?
Eller har jag missat något ?
"Använder kontant 90% av tiden"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-16 15:16
Ursprungligen av landy:

Men då är NFC öppen om dom andra kan använda det?
Skillnaden är väl att dom slipper bygga app för det, då det är inbyggt ?
Eller har jag missat något ?
"Använder kontant 90% av tiden"

Nordea, St1 och Klarna har slutit avtal med Apple om att använda Apple Pay. Det har inte de andra bankerna gjort. De har inte berättat varför, men antagligen vill de inte betala den transaktionsavgift som Apple vill ta ut. Och hellre utveckla egna lösningar, uppenbarligen.

Ursprungligen av landy:

Men då är NFC öppen om dom andra kan använda det?...

Nej, de (Nordea, Klarna, m.fl.) använder inte NFC direkt, utan det är mer en indirekt användning.

De är anslutna till Apple Pay, som i sin tur använder NFC.

Ursprungligen av landy:

Men då är NFC öppen om dom andra kan använda det?

Apple har kontroll över vad som kan komma åt NFC på en Iphone. För betalningar innebär det deras egen lösning Apple Pay i dagsläget.

Det kanske är smidigare för företag att hålla kol på kvitton och bokföringsunderlag eftersom det blir inbyggt i deras system?

Som det är beskrivet verkar det sällsynt krångligt att göra en betalning. Lås upp telefonen, starta appen, välj kort, verifiera din identitet (kod eller finger), blippa telefonen mot kortläsaren. Jämför med ApplePay: dubbelklicka sidoknappen, blippa telefonen/klockan.

Swedbank uppfinner hjulet på nytt. Synd bara att det blev fyrkantigt.

Har en android mobil och är kund hos Swedbank. Men det är enklare att ”blippa” med plastkortet. Verkar en omständig app av vad jag har läst. Så jag väntar nog med mobila betalningar.

Swedbank har officiellt förlorat mina betalningar ?

  • Medlem
  • 2019-01-16 20:14

Swedbank blir sämre

Enda sen swedbank slutade med sin tjänst ”e-kort” där man kunde skapa temporära kort för nätköp mm med egen giltighetstid och maxbelopp så har jag inte sett nåt nytta vara kund längre.

Känns som en dålig strategi att skapa en egen app som inte stödjer både iOS och android.

Har skaffat klarna kort nu och fått Apple Pay, ett steg längre från swedbank.

Ursprungligen av johnh3:

Har en android mobil och är kund hos Swedbank. Men det är enklare att ”blippa” med plastkortet. Verkar en omständig app av vad jag har läst. Så jag väntar nog med mobila betalningar.

Nackdelen med att blippa med swebanks kort är begränsningen som är satt till 200 kr om jag inte minns fel.

Vad jag vet så har inte Apple pay ngn gräns

Ursprungligen av Cancerman:

Nackdelen med att blippa med swebanks kort är begränsningen som är satt till 200 kr om jag inte minns fel.

Vad jag vet så har inte Apple pay ngn gräns

Fast man kan använda valfritt Mastercard (behöver inte vara Swedbanks) i appen så vet inte om den begränsningen finns här.

Använder hellre en tjänst/app från banken jag har än att involvera andra företag. Finns inga skäl till att ge vare sig pengar eller information till Apple, Samsung, Google, osv när jag handlar i affären.

Ursprungligen av filbunke:

Använder hellre en tjänst/app från banken jag har än att involvera andra företag. Finns inga skäl till att ge vare sig pengar eller information till Apple, Samsung, Google, osv när jag handlar i affären.

Jag ser faktiskt inga skäl till att ersätta platskortet med telefonen oavsett app. Ser ingen vinst med det i alla fall.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Jag ser faktiskt inga skäl till att ersätta platskortet med telefonen oavsett app. Ser ingen vinst med det i alla fall.

Vinsten för mig är att jag glömmer plånboksdelen till min smartphone jämnt.
Eller plånboken innan dess.

Så jäkla skönt när jag kommer på att jag fortfarande kan handla med min iPhone.
Har fått åka hem med bilen många gånger från affären med orden: ”J%vla plastkort! Är det fortfarande 90-talet!?!”...

Ursprungligen av Cancerman:

Nackdelen med att blippa med swebanks kort är begränsningen som är satt till 200 kr om jag inte minns fel.

Vad jag vet så har inte Apple pay ngn gräns

Så är det sen får man slå en kod. Fast om jag exempelvis går på nattklubb så hänger jag in jackan i en bevakad garderob med mobilen i. Har ofta byxor, skjorta på mig samt en liten plånbok med kontanter och kortet på mig i framfickan.
Xperia XZ2 är en rätt stor mobil i ”phablet” storlek så svår att ha med eller på sig i alla sammanhang rent praktiskt så att säga utan att ha jackan på sig.

Kvinnor har däremot ofta en handväska att ha prylar och mobilen i.

Ursprungligen av johnh3:

Så är det sen får man slå en kod. Fast om jag exempelvis går på nattklubb så hänger jag in jackan i en bevakad garderob med mobilen i. Har ofta byxor, skjorta på mig samt en liten plånbok med kontanter och kortet på mig i framfickan.
Xperia XZ2 är en rätt stor mobil i ”phablet” storlek så svår att ha med eller på sig i alla sammanhang rent praktiskt så att säga utan att ha jackan på sig.

Kvinnor har däremot ofta en handväska att ha prylar och mobilen i.

Jag säger bara... kavaj.

Ursprungligen av Mackan1984:

Vinsten för mig är att jag glömmer plånboksdelen till min smartphone jämnt.
Eller plånboken innan dess.

Så jäkla skönt när jag kommer på att jag fortfarande kan handla med min iPhone.
Har fått åka hem med bilen många gånger från affären med orden: ”J%vla plastkort! Är det fortfarande 90-talet!?!”...

Inget fel med gammal teknik om det fungerar.
Själv kan jag inte minnas senaste gången jag glömt betalkort/kontanter hemma av misstag. Brukar även lämna det med flit för att undvika onödiga spontanköp dessutom.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Inget fel med gammal teknik om det fungerar.
Själv kan jag inte minnas senaste gången jag glömt betalkort/kontanter hemma av misstag. Brukar även lämna det med flit för att undvika onödiga spontanköp dessutom.

Gammal teknik som fungerar ska alltid finnas kvar i samband med ny teknik ?
Men den ska inte stå ivägen för ny heller.
Jag tycker aldrig jag hör nåt gott om swedbank från deras kunder.
Jo möjligtvis att bank-appen är bra.

Jag är säkert mer glömsk än många så jag behöver mobilen som betalmedel, för den glömmer jag aldrig konstigt nog.
Hoppas jag får mitt körkort i den snart.
För det är fortfarande straffbart att köra utan att det är med eller? ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Gammal teknik som fungerar ska alltid finnas kvar i samband med ny teknik ?
Men den ska inte stå ivägen för ny heller.
Jag tycker aldrig jag hör nåt gott om swedbank från deras kunder.
Jo möjligtvis att bank-appen är bra.

Jag är säkert mer glömsk än många så jag behöver mobilen som betalmedel, för den glömmer jag aldrig konstigt nog.
Hoppas jag får mitt körkort i den snart.
För det är fortfarande straffbart att köra utan att det är med eller? ?

Jo jag är inte emot tekniken alla har ju olika behov. Att köra utan körkortet är i teorin straffbart (böter) om du inte har leg eller pass osv med dig, annars blir det ju jobbigt i väntan på nytt om du får det stulet ex.
Men min bror hamnade i en kontroll med kortet hemma och han fick ingen böter, antar att de kollar i någon databas så att personen har ett körkort. Är ju onödigt av poliserna om de gör sig impopulära pga sådana skitgrejer. Antar att du kan får böter om de är på dåligt humör, vädret är dåligt eller om du är otrevlig.
De borde kunna göra en app som heter körkort och där man loggar in med bankid är det säkert nog för skatteverket duger det väl för transportstyrelsen eller vilken myndighet det nu är.

Gav det en chans och testade på Jula. Man öppnar appen och sen bekräftar en betalningen med ett fingeravtryck eller PIN-kod. Det kan man göra i förväg i kön om det står en framför sig. Sen håller man mobilen mot terminalen och det blippar till. Så det är inte så omständigt i praktiken. Sen är det en annan fråga varför Swedbank gör en egen lösning istället för att använda Google Pay rakt av.

Var för övrigt första gången jag använde mobilen för att betala, men det är väl lika bra att vänja sig när kontanterna ska bort:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.690197...

Men redan nu blir det fler och fler ställen som inte tar emot kontanter.

Ursprungligen av johnh3:

Man öppnar appen och sen bekräftar en betalningen med ett fingeravtryck eller PIN-kod.

Du behöver inte öppna appen manuellt om du ställt in så att den är din default betalningsmetod för "Tap & Pay".

Bevaka tråden