Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket primärminne behöver mobilen?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det börjar dyka upp mobiler med hela 10 gigabyte primärminne, men får du något faktisk nytta i den extra mängden minne? Andreas har tittat närmare på frågan.

Läs hela artikeln här

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-01-17 18:49

"kanske för att vi varit kvar i skrivbordsdatorernas modell där fullt minne är lika med sämre presterande system."
Stämmer dåligt på macOS, fullt RAM betyder att OS har data snabbt tillgängligt. På Win10 som stämmer det dock.

Vid Dex-anvöndning åt telefonen så kan man helt bortse från energiförbrukningen då den strömförsörjs externt.

EDIT: Jobbdatorn:

Senast redigerat 2019-01-17 21:14
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-17 18:57
Ursprungligen av reboot81:

"kanske för att vi varit kvar i skrivbordsdatorernas modell där fullt minne är lika med sämre presterande system."
Stämmer dåligt på macOS, fullt RAM betyder att OS har data snabbt tillgängligt. På Win10 som stämmer det dock.

Vid Dex-anvöndning åt telefonen så kan man helt bortse från energiförbrukningen då den strömförsörjs externt.

Det är absolut så att Mac OS fungerar bättre med det fysiska minnet fullt, men precis som med Windows blir prestanda sämre när systemet måste gå utanför det fysiska minnet och förlita sig helt på virtuellt swap-minne (det används ju även när RAM-minnet inte är maxat, men inte i samma utsträckning). En Mac OS-maskin med 16 GB som maxas skulle vinna i prestanda på att få 32 GB minne, men detsamma gäller inte en Android- eller IOS-enhet som går från 8 till 16 GB.

  • Medlem
  • 2019-01-17 18:58

Tillräckligt ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-17 18:59
Ursprungligen av PaO:

Tillräckligt ?

En förmodad Note 10 som ansluts till en eventuell förbättrad version av Dex skulle ju kunna rucka på vad "tillräckligt" är

  • Medlem
  • 2019-01-17 19:05
Ursprungligen av ekloev:

En förmodad Note 10 som ansluts till en eventuell förbättrad version av Dex skulle ju kunna rucka på vad "tillräckligt" är

Om jag gissar och går på de tester på Youtube så bör nog en Note 10 ha minst 8 GB om inte 12 GB
iPhone bör klara sig med hälften
S8 hade ju 4 GB vilket var alldeles för lite precis som X hade 3GB som med var snålt

Senast redigerat 2019-01-17 19:36

Det jag hatar med iOS är att den aldrig prioriterar podcast-appen.
Kan räcka med ett halvtimmes telefonsamtal så försvinner den ur användandet och tvingas startas om och då har den dessutom inte senaste avsnitt redo.
Men däremot Apple Music startar senaste spelade låt, vilket också är frustrerande när man får höra samma låt varje gång man ska köra i 4 minuter till affären och hem.

Sen lyssnar jag kanske 30-40 timmar i veckan på poddar och 4h på musik.
iPhonen borde ju prioritera podcast för mig...
Har inte med ram att göra men blev irriterad och skrev av mig om det iAf ?

Ursprungligen av reboot81:

"kanske för att vi varit kvar i skrivbordsdatorernas modell där fullt minne är lika med sämre presterande system."
Stämmer dåligt på macOS, fullt RAM betyder att OS har data snabbt tillgängligt. På Win10 som stämmer det dock.

Vid Dex-anvöndning åt telefonen så kan man helt bortse från energiförbrukningen då den strömförsörjs externt.

Mja, vet inte om jag håller med där? Tycker även Windows som system blivit rätt hyfsat med minneshanteringen sedan Windows 7 och framåt. Visst cacheas det en hel del som vid en första anblick kan se "fullt" ut, men systemet är bra på att snabbt kasta ut data om nytt måste in. Sedan finns det givetvis mjukvara som suger minne, läcker och jävlas i största allmänhet..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-01-17 21:25
Ursprungligen av emilakered:

Mja, vet inte om jag håller med där? Tycker även Windows som system blivit rätt hyfsat med minneshanteringen sedan Windows 7 och framåt. Visst cacheas det en hel del som vid en första anblick kan se "fullt" ut, men systemet är bra på att snabbt kasta ut data om nytt måste in. Sedan finns det givetvis mjukvara som suger minne, läcker och jävlas i största allmänhet..

Precis. Windows minneshantering har blivit mycket bättre.

Den som vill minnas dålig minneshantering kan tänka tillbaka till Mac OS Classic

https://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_memory_m...

Ursprungligen av jakobnilsson:

Den som vill minnas dålig minneshantering kan tänka tillbaka till Mac OS Classic

https://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_memory_m...

Får mig att minnas program som RAM Doubler.

Ursprungligen av Sir N.:

Får mig att minnas program som RAM Doubler.

Det var tider det!

Ursprungligen av reboot81:

"kanske för att vi varit kvar i skrivbordsdatorernas modell där fullt minne är lika med sämre presterande system."
Stämmer dåligt på macOS, fullt RAM betyder att OS har data snabbt tillgängligt. På Win10 som stämmer det dock.

Det stämmer inte med Windows 10.
Rekommenderar dig att läsa upp lite gällande användningen av minne i Windows 10

Det är nog snarare batterianvändningen som blir problemet för mig. De flesta apparna i min Note 9 har inte tillåtelse att rull i bakgrunden då batteritiden blir usel då.

Så nyttan med mycket RAM förtas således av telefonens möjlighet att överleva dagen. Visst, jag skulle säkert kunna köra full sula hela dagen och komma hem med 8% bara för att ladda fullt på en dryg timme, men tycker att det är aningens opraktiskt att behöva stödladda efter så pass få timmar.

Det räcker gott och väl med 4gb allt över är overkill som ändå inte behövs för många år framåt för en mobil kommer man aldrig använda på samma sätt som en dator laptop

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-01-20 02:22

Man ska aldrig säga aldrig....
Titta t ex på Dex under Android!

  • Medlem
  • 2019-01-20 03:27

Olika RAM chips skiljer också i prestanda och strömförbrukning, inte bara kapacitet.

Till exempel LP-DDR4X klarar sig på 0,6V medan vanliga LP-DDR4 behöver 1,1V. Stor skillnad!
Högt presterande RAM chips är också viktigt för att till fullo kunna utnyttja kraften i CPUn och GPUn. Då dem non-stop skickar data fram och tillbaka. Hinner RAM minnet inte skicka informationen tillräckligt snabbt så måste CPUn eller GPUn vänta. Vilket resulterar i sämre än förväntad prestanda i vissa scenarion.

iPhones använder sig alltid av dem senaste och dyraste varianterna av RAM chips, så kan va en anledning till att dem har lägre kapacitet.
I praktiken en balanserad lösning då majoriteten av appar behöver väldigt lite RAM men vinner på högre hastighet. Och lägre mängd + lägre strömförbrukning per chip = väldigt låg strömförbrukning.

De flesta Android mobilerna (i framförallt budget till mellanklass) använder sig dock av billigare chips med högre kapacitet. Vilket låter bra på pappret. Men i verkligheten så förbrukar dem mycket mer ström och ger sämre prestanda. Alltså motsatsen till vad konsumenter tror att dem får.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-20 13:03
Ursprungligen av Dr904:

Olika RAM chips skiljer också i prestanda och strömförbrukning, inte bara kapacitet.

Till exempel LP-DDR4X klarar sig på 0,6V medan vanliga LP-DDR4 behöver 1,1V. Stor skillnad!
Högt presterande RAM chips är också viktigt för att till fullo kunna utnyttja kraften i CPUn och GPUn. Då dem non-stop skickar data fram och tillbaka. Hinner RAM minnet inte skicka informationen tillräckligt snabbt så måste CPUn eller GPUn vänta. Vilket resulterar i sämre än förväntad prestanda i vissa scenarion.

iPhones använder sig alltid av dem senaste och dyraste varianterna av RAM chips, så kan va en anledning till att dem har lägre kapacitet.
I praktiken en balanserad lösning då majoriteten av appar behöver väldigt lite RAM men vinner på högre hastighet. Och lägre mängd + lägre strömförbrukning per chip = väldigt låg strömförbrukning.

De flesta Android mobilerna (i framförallt budget till mellanklass) använder sig dock av billigare chips med högre kapacitet. Vilket låter bra på pappret. Men i verkligheten så förbrukar dem mycket mer ström och ger sämre prestanda. Alltså motsatsen till vad konsumenter tror att dem får.

Bra poäng där, stämmer mycket bra och det är en av anledningarna till att kommande modeller kan använda större mängder primärminne utan att strömförbrukningen går upp jämfört med tidigare. Som du är inne på bygger Apples prestandafördelar både på att de använder snabbt primärminne och att IOS inte har mellanlagret som Android har där en del minne går åt. ?

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-21 17:03
Ursprungligen av Json_81:

Precis. Windows minneshantering har blivit mycket bättre.

Beror ju på om det är 32 eller 64 bit. Gamla 32 har ju inte blivit ett dugg bättre. Finns W10 som 32bit?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-21 17:22
Ursprungligen av juanito:

Beror ju på om det är 32 eller 64 bit. Gamla 32 har ju inte blivit ett dugg bättre. Finns W10 som 32bit?

Ja det finns, och går fortfarande att köpa trots att Microsoft egentligen försöker trappa ner på allt 32-bitfokus. Stödet hänger säkert på företagssidan, 64-bitarsversionen hade ju sedan länge kunnat köra 32-bitarsapplikationer utan problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-22 10:38
Ursprungligen av ekloev:

Ja det finns, och går fortfarande att köpa trots att Microsoft egentligen försöker trappa ner på allt 32-bitfokus. Stödet hänger säkert på företagssidan, 64-bitarsversionen hade ju sedan länge kunnat köra 32-bitarsapplikationer utan problem.

Det här är en grej jag annars inte förstår mig på hos MS. Varför i helsike fixade de inte minneshanteringen även för 32 bit. Driver strulet beror ju främst på det.
Det är ju även därför OSX kunde blanda fritt och köra 64 bit på 32 bit kernel.

Ursprungligen av ekloev:

Bra poäng där, stämmer mycket bra och det är en av anledningarna till att kommande modeller kan använda större mängder primärminne utan att strömförbrukningen går upp jämfört med tidigare. Som du är inne på bygger Apples prestandafördelar både på att de använder snabbt primärminne och att IOS inte har mellanlagret som Android har där en del minne går åt. ?

A11/12 har också en massiv cache hierarki med låga latenser och stora mängder minne. Samt även bra och optimerad minneskontroller & DVFS. Många andra tillverkare ligger efter här. Dock är det uppenbart i vissa fall hur lite minne telefonen/plattorna har. Gäller särskilt äldre modeller

Jag tycker 10GB är väldigt mycket måste jag säga. Jag har 16GB i en server med flera OS i drift på det. Burken jag jobbar med har 8GB och väldigt sällan jag drar mera. Svårt där dock Men även vid spel håller den sig ganska bra.

Ursprungligen av SweSG:

Jag har 16GB i en server med flera OS i drift på det.

Och hur många OS har du på din telefon?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Och hur många OS har du på din telefon?

Lite det jag menade med mitt inlägg. Man har 1 på så mycket RAM. Naturligtvis kan man dra massa RAM om man bara vill. Jag säger inte att t.ex. 16GB är mycket heller. Rätt så lite idag!

Ursprungligen av juanito:

Det här är en grej jag annars inte förstår mig på hos MS. Varför i helsike fixade de inte minneshanteringen även för 32 bit. Driver strulet beror ju främst på det.
Det är ju även därför OSX kunde blanda fritt och köra 64 bit på 32 bit kernel.

Har du något ö.h.t som kan backa upp de påstående du har gällande skillnader i minneshanteringen mellan 32 och 64-bitars Windows 10?

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-31 10:23
Ursprungligen av Mikael_A:

Har du något ö.h.t som kan backa upp de påstående du har gällande skillnader i minneshanteringen mellan 32 och 64-bitars Windows 10?

Jag vet väldigt lite om W10 så därför ställde jag frågan ovan. Men Win7 och möjligtvis tidigare versioner drogs med de här problemen.

Kan du köra en 64 bit applikation eller drivrutin på 32 bit Windows 10? Om inte, då är det en stark indikation på att de inte har uppgraderat minneshanteringen för 32 bit versionen.

Sedan Pentiums tid har processorerna haft möjlighet till mer än 32 bit's addressering. Men Core processorerna kom med den förbättrade minneshantering som används av OSX och Windows 64 bit i.a.f. då det begav sig. Ingen aning hur det är nu, men antar inget har ändrats.

Ursprungligen av juanito:

Jag vet väldigt lite om W10 så därför ställde jag frågan ovan. Men Win7 och möjligtvis tidigare versioner drogs med de här problemen.

Kan du köra en 64 bit applikation eller drivrutin på 32 bit Windows 10? Om inte, då är det en stark indikation på att de inte har uppgraderat minneshanteringen för 32 bit versionen.

Sedan Pentiums tid har processorerna haft möjlighet till mer än 32 bit's addressering. Men Core processorerna kom med den förbättrade minneshantering som används av OSX och Windows 64 bit i.a.f. då det begav sig. Ingen aning hur det är nu, men antar inget har ändrats.

Du skrev det som ett påstående.
Du får nog läsa på lite om skillnaderna mellan 32 & 64-bitars operativ och allt som hör därtill. Samt även hårdvara.
Rekommenderar dig att läsa på e.g om allt och sluta skriva påstående som du inte har en aning om

  • Medlem
  • International user
  • 2019-02-04 14:46
Ursprungligen av Mikael_A:

Du skrev det som ett påstående.
Du får nog läsa på lite om skillnaderna mellan 32 & 64-bitars operativ och allt som hör därtill. Samt även hårdvara.
Rekommenderar dig att läsa på e.g om allt och sluta skriva påstående som du inte har en aning om

Kanske du borde göra det du påstår andra borde.
https://apple.stackexchange.com/questions/103...

Svaret är ja om du har problem med läsförståelsen.

Edit: Om du undrar så använder Windows inte ett universiellt binärt format. Såvida inte förändringar ha hänt i Win10 vilket jag inte har en aning om.

Två av mina tre barn klagar på sina Android för att Snapchat suger i sig så mycket RAM. Det tredje har en Iphone och klagar inte. Jag vet inte skillnaden mellan plattformarna och appen, men så ser det ut. Om man är beroende av Snapchat är så mycket RAM som möjligt att föredra, i alla fall om man har Android.

Bevaka tråden