Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallera macbook PRO

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska försöka formulera mig så bra som möjligt! har jag missat något så tveka inte att fråga så jag kan få bästa hjälp och lösa detta

Hejsan!
Jag ramlade över en macbook PRO tidig 2011 som min gamla kollega skulle slänga då han säger att den var trasig..
Jag har aldrig ägt en apple produkt utom telefonerna sen iphone 3gs, gillar IOS!
Så jag tänkte att denna dator kanske jag kan ge ett liv i igen och prova på mac os lite och se om det kan vara till användning.

När datorn startade upp första gången så var det till min förvåning att allt verkade fungera, skärm, laddare och batteri håller!
Det är ett mjukvarufel som uppstod och det kom upp ett förbudsmärke mitt på skärmen med en grå bakgrund.

Jag läste att det går att starta upp datorn med ett kommando som gör att man kommer in i utility läge, sagt och gjort. Jag rensade disken och skapade 2st partitioner, det gick ej att få hem OS, efter lite letande så var det fel med inställningen av datum, den stod på 2001 så gick ej att verifiera nedladdningen, efter jag ändrar det så var min förhoppning att det skulle kunna gå att installera Mac OS X Lion till att börja med och det var även det som går att ladda hem enligt Utilityn.

Nu till problemet jag har idag! Det kommer upp att jag måste logga in på mitt apple id för att apple måste ha en verifiering för att få hem OSet, Jag loggar gladeligen in med mitt gamla Appleid från 2012, men det funkar ej. "Objektet är inte tillgängligt för tillfället"

Jag hittade någonstans att man måste ha ett inlogg där just detta "Mac OS x Lion" är inköpt för att kunna ladda hem och installera det.
Vad jag förstått så ska man inte behöva skriva i något apple id för att installera om? utan det sker vid senare tillfälle.
Jag har gjort en totalrensning av disken och skapat nya partitioner.

Jag har ej tillgång till en annan Mac för att kunna ladda hem operativsystemet och göra en bootbar USB.
Så vitt jag vet nu så känner jag ingen som har ett inlogg med "Mac OS x Lion" heller, men är det lösningen tro?

Hoppas ni förstår och orkar läsa! tack så mycket på förhand.

Ursprungligen av fhelstavat:

...Jag läste att det går att starta upp datorn med ett kommando som gör att man kommer in i utility läge, sagt och gjort. Jag rensade disken och skapade 2st partitioner...

1. Om du hade hört av dig innan du formaterade disken, så hade vi kunnat berätta att det finns en s.k. "Recovery-partition" som man kan göra ominstallation från. Den har du förmodligen raderat med formateringen.

2. Vilket kommando använde du? Det finns flera liknande, bl.a ett som ger en "internet recovery". Prova med det. http://osxdaily.com/2014/12/14/reinstall-os-x...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Om du hade hört av dig innan du formaterade disken, så hade vi kunnat berätta att det finns en s.k. "Recovery-partition" som man kan göra ominstallation från. Den har du förmodligen raderat med formateringen.

2. Vilket kommando använde du? Det finns flera liknande, bl.a ett som ger en "internet recovery". Prova med det. http://osxdaily.com/2014/12/14/reinstall-os-x...

Tack för ditt svar!

Jag har kvar disk1 - Mac OS X base system, så rensade bara den disken som det OS var på innan. Om det gör någon skillnad vill säga?

Jag har provat 3 olika, CMD+R, ALT+CMD+R, CTRL+ALT+CMD+R.
Alla ger samma resultat tyvärr..

Om inte COM+R fungerar (det ska det göra, du ska få möjlighet att välja internet som återställning och då installeras systemet rakt därifrån, se till att du kör med nätverkskabel), så behöver du en startbar DVD eller, ännu bättre, ett startbart USB-minne. Men för att få det krävs en del meck, känner du ingen med Mac?
Läs mer på https://diskmakerx.com

Ursprungligen av carlsson:

Om inte COM+R fungerar (det ska det göra, du ska få möjlighet att välja internet som återställning och då installeras systemet rakt därifrån, se till att du kör med nätverkskabel), så behöver du en startbar DVD eller, ännu bättre, ett startbart USB-minne. Men för att få det krävs en del meck, känner du ingen med Mac?
Läs mer på https://diskmakerx.com

Tack för ditt svar, men tyvärr så hjälper det ej mig. Det går ej att installera från deras internet funktion då den kräver en inloggning av ett apple-id

Ursprungligen av fhelstavat:

Tack för ditt svar, men tyvärr så hjälper det ej mig. Det går ej att installera från deras internet funktion då den kräver en inloggning av ett apple-id

Och det var då du fick "Objektet är inte tillgängligt för tillfället"?
Och du hade satt klockan korrekt?
Har du resetat PRAM?

Dubbelkolla så att du har rätt lösen och Apple ID genom att logga in på www.icloud.com.

Ursprungligen av carlsson:

Och det var då du fick "Objektet är inte tillgängligt för tillfället"?
Och du hade satt klockan korrekt?
Har du resetat PRAM?

Dubbelkolla så att du har rätt lösen och Apple ID genom att logga in på www.icloud.com.

Precis, det är då det dyker upp.
klockan är rätt inställd, kollat flera gånger för att vara säker.
Yes, har jag också gjort!

Loggar in nästan dagligen med mitt Apple ID och jag kommer in, annars säger den fel lösenord..

Jag har köpt en version av macOS X LION på apple store nu igår, jag väntar på att få koder och så skickade, dom lovade att det var lösningen! Och jag tror det fungerar med tanke på att jag har inget som har med MAC registrerat på mitt apple-id då jag aldrig ägt en MAC alls.

Ursprungligen av fhelstavat:

Precis, det är då det dyker upp.
klockan är rätt inställd, kollat flera gånger för att vara säker.
Yes, har jag också gjort!

Loggar in nästan dagligen med mitt Apple ID och jag kommer in, annars säger den fel lösenord..

Hopplöst. Det beror inte på att ditt namn är felstavat? ? ? (sorry, kunde inte låta bli)

Bor du i närheten av Borås så kan jag slå ett öga på det. Annars är mitt tips att hitta ett USB-minne. Om du skickar ett USB-minne >8 GB till mig så kan jag kopiera en macOS High Sierra-installation som är det senaste macOS som den maskinen klarar av.

Ursprungligen av carlsson:

Hopplöst. Det beror inte på att ditt namn är felstavat? ? ? (sorry, kunde inte låta bli)

Bor du i närheten av Borås så kan jag slå ett öga på det. Annars är mitt tips att hitta ett USB-minne. Om du skickar ett USB-minne >8 GB till mig så kan jag kopiera en macOS High Sierra-installation som är det senaste macOS som den maskinen klarar av.

Haha, hade jag haft det som inlogg så hade jag övervägt det

Det låter klockrent! skulle inte detta fungera nu så skickar jag mer än gärna ett USB till dig! min tanke är/var ju att jag skulle få igång datorn med det OS datorn kom med, uppdatera och fixa USB själv så jag kan installera High Sierra.

Ursprungligen av fhelstavat:

min tanke är/var ju att jag skulle få igång datorn med det OS datorn kom med, uppdatera och fixa USB själv så jag kan installera High Sierra.

Early 2011 kom med Snow Leopard. Eller i vart fall kom min med den versionen. Har den du köpte den av kvar återställningsskivorna?

Ursprungligen av suddgummi:

Early 2011 kom med Snow Leopard. Eller i vart fall kom min med den versionen. Har den du köpte den av kvar återställningsskivorna?

Jag har faktiskt ingen aning om vad för Operativsystem som kom med. Jag har använt mig utav Apples egna Utility som valde LION åt mig. Det påstådda skivan som ska vara med är borta sen länge antar jag, den personen har ej några skivor tyvärr. då hade detta inte varit något problem

1
Bevaka tråden