Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

'Typsnittsbok' för jämförelse

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2019-01-23 18:00

Vilken app skulle ni rekommendera om jag vill jämföra hur en text tar sig ut med olika typsnitt.
Helst ska exemplen vara utskrivbara för bättre överblick.
Tack på förhand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-23 19:26

Varför inte den medföljande appen Typsnittsbok? Man kan anpassa och skriva in ett valfritt textblock istället för den vanliga Lorem ipsum-texten.

Användarhandbok för Typsnittsbok
Visa och skriva ut typsnitt

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2019-01-23 19:55

Vill alltså se hur en självvald text ser ut utskriven i flera typsnitt.
Typsnittsboken verkar inte självklar i det hänseendet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-23 20:22

Nej, jag ser nu att självvald text bara fungerar på skärmen, inte vid utskrift då det bara visas ABC...abc...123...

Använder ingen annan app själv. Men det verkar finnas några på App Store, t.ex Font picker, EverFont mm

Innan Apple skapade Typsnittsboken fanns det bland annat Suitcase och Fontexplorer att jobba med.

Suitcase är som Typsnittsboken men på steroider: https://www.extensis.com/suitcase-fusion/
Den klarar det du vill, men idag nöjer sig de flesta med Apples alternativ.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2019-01-23 22:03

120 US Dollar för att kolla upp vilket typsnitt som passar bäst för dina (exv) etiketter är knappast mitt alternativ.
Det borde väl idag finnas alternativa lösningar!?
Tack ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-23 22:16
Ursprungligen av Le:

Det borde väl idag finnas alternativa lösningar!?

FontExplorer har en 30-dagars trial, kostar annars 89€.

Om det är viktigt att få ut det på papper går det ju att meckla ut exempeltexter manuellt i ett ordbehandlingsdokument.

Under kategorin "tråd-nostalgi" hittade jag detta i vårt eminenta forum:
@Anders T tipsar i denna gamla tråd från 2007 om ett apple-script för att kunna skriva ut typsnittsexempel i ett textdokument. Och det fungerar fortfarande!

På dagens macOS aktiverar man Verktygsprogram > Skriptredigerare > Inställningar > Visa skriptmenyn i menyraden.
Sedan funkar det som i beskrivningen från 2007. Slutresultatet blir alltså ett Textredigerardokument med en lista av de valda typsnitten, skrivna i respektive typsnitt. Ungefär som en typsnittsmeny. Exempeltexten är alltså inte självvald, men det går ju att markera och klistra in egen text, utan att behöva välja typsnitten från menyn en och en. Sparar inte mycket tid jämfört med att göra allt helt manuellt i ett ordbehandlingsprogram, men kul att det fortfarande funkar. Och den gamla tråden visar att det inte är första gången du söker denna funktion!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2019-01-23 22:26

Gött IngoX.....
..... att du försöker hjälpa mig!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2019-01-23 22:37

Font Explorer var ju inte heller den någon enkel kompis att jobba med........
Tyvärr!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-23 23:55

Typeface 2 209 kr på App Store.
Eller 15 dagars trial från hemsidan. Enkel app som kan skriva ut typsnittsprov med valfri exempeltext. Klarar dock inte radbruten text. Däremot att justera avstånd mellan bokstäver, bra tex när man vill testa logotyper.
https://typefaceapp.com

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-24 00:29
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2019-01-24 11:21
Ursprungligen av IngoX:

Typeface 2 209 kr på App Store.
Eller 15 dagars trial från hemsidan. Enkel app som kan skriva ut typsnittsprov med valfri exempeltext. Klarar dock inte radbruten text. Däremot att justera avstånd mellan bokstäver, bra tex när man vill testa logotyper.
https://typefaceapp.com

Precis vad jag behövde!
Tack.

1
Bevaka tråden