Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskemål IOS 13?

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har så höga förväntningar på WWDC i år – och särskilt höga just för IOS 13 som ju borde visas upp då. Tänkte vi behöver en tråd för att samla ihop önskemål, hur troliga de än må vara så kan vi roa oss med att se hur rätt vi hade efter konferensen.

Jag har ju redan varit inne på det när jag skrev en önskelista till Apple inför 2019, men tänkte lista några saker jag kommer på nu på rak arm här också...

  • Bättre anpassat för Ipad och kanske särskilt för Ipad Pro. Tänker då extra mycket på att kunna utnyttja skärmytan bättre.

  • Lite bättre filhantering i Filer skulle vara fint. Koppla in hårddisk och kunna se annat än bilder/video till exempel.

  • Stöd för flera användare.

Får återvända och fylla på när jag kommer på fler! Vad önskar du dig?

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2019-01-29 09:38

Mörkt läge samt en permanent synlig klocka.

Att man skulle kunna använda gester även på äldre mobiler än iPhone X.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-29 12:12
Ursprungligen av The Cat:

Mörkt läge samt en permanent synlig klocka.

Den finns väl redan? Är ju bara att titta på telefonen så ser man ju klockan...?

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2019-01-29 12:29
Ursprungligen av zinned:

Den finns väl redan? Är ju bara att titta på telefonen så ser man ju klockan...?

Har tittat på min nu i två minuter, utan resultat.

1. Att Röstmemo kan köras direkt från kontrollpanelen på låst skärm utan att man måste låsa upp.
2. Att Anteckningarwidgeten går direkt till den fastnålade anteckningen och inte senast ändrad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-29 12:50
Ursprungligen av The Cat:

Har tittat på min nu i två minuter, utan resultat.

Du reser ju bara luren så skärmen väcks, alternativt trycker på skärmen så den väcks. Ser du inte klockan då?

Att det går att göra annat när någon ringer och man inte vill svara känns verkligen som prio ett framför allt annat.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-01-29 13:08
Ursprungligen av Chaosstar:

Att det går att göra annat när någon ringer och man inte vill svara känns verkligen som prio ett framför allt annat.

Det är väl bara att trycka bort samtalet med sleep/wake-knappen?

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag har så höga förväntningar på WWDC i år – och särskilt höga just för IOS 13 som ju borde visas upp då. Tänkte vi behöver en tråd för att samla ihop önskemål, hur troliga de än må vara så kan vi roa oss med att se hur rätt vi hade efter konferensen.

Jag har ju redan varit inne på det när jag skrev en önskelista till Apple inför 2019, men tänkte lista några saker jag kommer på nu på rak arm här också...

  • Bättre anpassat för Ipad och kanske särskilt för Ipad Pro. Tänker då extra mycket på att kunna utnyttja skärmytan bättre.

  • Lite bättre filhantering i Filer skulle vara fint. Koppla in hårddisk och kunna se annat än bilder/video till exempel.

  • Stöd för flera användare.

Får återvända och fylla på när jag kommer på fler! Vad önskar du dig?

Det fetade! Trist att Apple gör en platta som i princip kan fungera som en dator men som stängs ner vad gäller filsystem och annat.

  • Medlem
  • 2019-01-29 13:47

Önskedrömmen vore ju om de släpper NFC fritt för andra apputvecklare.
Idas lista från tidigare täcker in övriga saker jag tänker på, främst på den listan är nog filhanteringen.
Kommer säkert mer då jag hunnit använda min nya iPad Pro lite, första dagen idag

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2019-01-29 13:57
Ursprungligen av zinned:

Du reser ju bara luren så skärmen väcks, alternativt trycker på skärmen så den väcks. Ser du inte klockan då?

Permanent=Ständigt.

Förövrigt är detta onödig diskussion. Är övertygad om att du förstår vad jag menar.

Over And Out.
.

  • Medlem
  • 2019-01-29 15:52
Ursprungligen av zinned:

Du reser ju bara luren så skärmen väcks, alternativt trycker på skärmen så den väcks. Ser du inte klockan då?

Tror att AOD är det som önskas

Ursprungligen av spode:

Önskedrömmen vore ju om de släpper NFC fritt för andra apputvecklare.
Idas lista från tidigare täcker in övriga saker jag tänker på, främst på den listan är nog filhanteringen.
Kommer säkert mer då jag hunnit använda min nya iPad Pro lite, första dagen idag

NFC är väl ”öppet” från och med iPhone XS/R? Tidigare modeller endast via en app.

Flera användare är a och o!
Räcker med tre paddor här hemma så kan jag och sambon dela iPad precis som med vår MacBook.

  • Medlem
  • 2019-01-29 18:47
Ursprungligen av barbapappa_86:

NFC är väl ”öppet” från och med iPhone XS/R? Tidigare modeller endast via en app.

Du har så rätt, hur in i Norden har jag missat detta!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-29 19:08
Ursprungligen av spode:

Du har så rätt, hur in i Norden har jag missat detta!

Bara att sätta igång!
Adding Support for Background Tag Reading

Ursprungligen av Gurra:

Det är väl bara att trycka bort samtalet med sleep/wake-knappen?

Fast ibland vill man inte att uppringaren ska veta att man befinner sig på andra sidan. Då måste man vänta ut alla signaler innan man kan fortsätta jobba....

Ursprungligen av zinned:

Du reser ju bara luren så skärmen väcks, alternativt trycker på skärmen så den väcks. Ser du inte klockan då?

Man vill se klockan utan att röra telefonen!

Permanent klocka har jag önskat mig sen starten. Hur svårt kan det vara?

Ursprungligen av carlsson:

Fast ibland vill man inte att uppringaren ska veta att man befinner sig på andra sidan. Då måste man vänta ut alla signaler innan man kan fortsätta jobba....

”Stör ej” är en underbar funktion ?
Bara mina favoriter kan ringa då

Ursprungligen av carlsson:

Man vill se klockan utan att röra telefonen!

Permanent klocka har jag önskat mig sen starten. Hur svårt kan det vara?

Svårt är det nog inte mängder med telefoner har haft det sedan långt innan pekskärmsmobilerna kom. Att Apple inte har det beror troligtvis på att de inte tycker deras kunder ska ha det. Apple Watch har det ju inte ens.

Ursprungligen av Gurra:

Det är väl bara att trycka bort samtalet med sleep/wake-knappen?

Nej det går inte att göra utan att bryta samtalet.
Om du t.ex. spelar och någon ringer (och du inte vill att personen som ringer till dig ska märka att du ”klickar bort”), så måste du vänta tills samtalet ringt klart innan du kan fortsätta med spelet.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Svårt är det nog inte mängder med telefoner har haft det sedan långt innan pekskärmsmobilerna kom. Att Apple inte har det beror troligtvis på att de inte tycker deras kunder ska ha det. Apple Watch har det ju inte ens.

Jag läste att det beror på att det inte går att tända delar av en LCD-skärm. Det innebär att hela skärmen måste vara aktiverad = drar onödigt mycket ström.
Det är tydligen annorlunda med OLED, så jag hoppas på att detta kommer snart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-30 08:40
Ursprungligen av The Cat:

Permanent=Ständigt.

Förövrigt är detta onödig diskussion. Är övertygad om att du förstår vad jag menar.

Over And Out.
.

Ursprungligen av carlsson:

Man vill se klockan utan att röra telefonen!

Permanent klocka har jag önskat mig sen starten. Hur svårt kan det vara?

Jag förstår inte poängen...det är ju oerhört korkat att ha en funktion som håller skärmen tänd hela tiden och då även när man inte tittar på den, vilket utgör lejonparten av dygnet. När man väl vill titta på klockan och då t ex tar upp den ur fickan så tänds ju också skärmen och man ser klockan.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Svårt är det nog inte mängder med telefoner har haft det sedan långt innan pekskärmsmobilerna kom. Att Apple inte har det beror troligtvis på att de inte tycker deras kunder ska ha det. Apple Watch har det ju inte ens.

Precis. Det finns en anledning till det och det lär ju vara att det är en meningslös funktion då vinningen kontra förlusten viktas åt helt fel håll.

Ursprungligen av carlsson:

Jag läste att det beror på att det inte går att tända delar av en LCD-skärm. Det innebär att hela skärmen måste vara aktiverad = drar onödigt mycket ström.
Det är tydligen annorlunda med OLED, så jag hoppas på att detta kommer snart.

Hade funktionen på min Nokia Lumia 920 (ips skärm) drog inte så farligt mycket batteri.

Ursprungligen av zinned:

Jag förstår inte poängen...det är ju oerhört korkat att ha en funktion som håller skärmen tänd hela tiden och då även när man inte tittar på den, vilket utgör lejonparten av dygnet. När man väl vill titta på klockan och då t ex tar upp den ur fickan så tänds ju också skärmen och man ser klockan.

Precis. Det finns en anledning till det och det lär ju vara att det är en meningslös funktion då vinningen kontra förlusten viktas åt helt fel håll.

Du förstår inte eftersom du aldrig haft funktionen. Och nej det drar knappt något batteri.

Ursprungligen av zinned:

Jag förstår inte poängen...det är ju oerhört korkat att ha en funktion som håller skärmen tänd hela tiden och då även när man inte tittar på den, vilket utgör lejonparten av dygnet. När man väl vill titta på klockan och då t ex tar upp den ur fickan så tänds ju också skärmen och man ser klockan.

Det finns mängder av användare som vill ha denna funktion.
Jag bryr mig inte om att kunna lägga ikonerna på iphone var man vill, men det betyder inte att det inte finns personer som vill ha den funktionen.
Tråden handlar om önskemål i iOS 13. Respektera att alla inte tycker som du.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-30 08:55
Ursprungligen av zinned:

Jag förstår inte poängen...det är ju oerhört korkat att ha en funktion som håller skärmen tänd hela tiden och då även när man inte tittar på den, vilket utgör lejonparten av dygnet. När man väl vill titta på klockan och då t ex tar upp den ur fickan så tänds ju också skärmen och man ser klockan.

Precis. Det finns en anledning till det och det lär ju vara att det är en meningslös funktion då vinningen kontra förlusten viktas åt helt fel håll.

Det är inte hela skärmen utan bara siffrorna som är tända

  • Medlem
  • 2019-01-30 09:01
Ursprungligen av Innis:

Det är inte hela skärmen utan bara siffrorna som är tända

Instämmer med @zinned.

Det är meningslöst. Varför ska de vara tända när jag inte tittar på dem oavsett om det nu är hela skärmen eller bara siffrorna det gäller.

Ursprungligen av Ljung:

Instämmer med @zinned.

Det är meningslöst. Varför ska de vara tända när jag inte tittar på dem oavsett om det nu är hela skärmen eller bara siffrorna det gäller.

För att det är en bra funktion, speciellt på Apple Watch. Men även för telefoner och plattor. Finns ju en anledning till att det finns på många telefoner och många som vill se det på Apples prylar. Det är en sån sak som är svår att säga exakt när det är bra men när man vant sig och byter till en enhet utan funktionen så saknar man den.
Det är vanligast på oled enheter men finns på vissa med LCD också.

Bevaka tråden