Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskemål IOS 13?

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-04 16:49
Ursprungligen av carlsson:

När man läser och lyssnar om Android så är det ju dock så att det ofta inte funkar speciellt bra. Det är som att skapa en miljard funktioner, men de fungerar bara 8 av 10 gånger. Och då funkar de inte.
Jag har själv aldrig använt android, utan detta är vad jag hört återkommande under årens lopp.

Men oavsett så är det fantastiskt bra med konkurrens!

Exakt min erfarenhet också. Det snackas mycket om att funktioner redan finns på Android men när man frågar mer ingående så visar sig många inte funka så bra som önskat. Då faller det hela lite...

  • Medlem
  • 2019-02-04 17:23

När kommer artikeln om vad ni vill se i Android 10?

Ja tack på det mesta

2 saker som har varit efterlängtade sedan början....

1) Kalendern - Kunna söka efter händelser som är äldre än 12 månader.
Varför finns denna begränsningen ens, eller är det en bugg?

2) Skriva kommentarer till bilder och göra texten i den sökbar.
Speciellt när man nu kan svepa en bild uppåt för att se mer information om kartplats och relaterade bilder så borde det finnas en "kommentar"-ruta som också finns i MacOS Finder när man väljer "Mer Info" om bilden, eller vilken annan fil som helst.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-04 23:02
Ursprungligen av Siddan:

2 saker som har varit efterlängtade sedan början....

1) Kalendern - Kunna söka efter händelser som är äldre än 12 månader.
Varför finns denna begränsningen ens, eller är det en bugg?

Du har ställt in fel.

Jätte bra lista! Jag sålde min XS Max då jag saknade min Note8 för mycket. Jag klarar inte av att inte ha en homescreen som jag inte kan anpassa och uttnyttja ytan på! Samma sak med widgets. Det är ovärderligt.
Jag använder också skärmdelning en hel del på min telefon. en XS Max hade varit perfekt för det men nääää
Jag jag gick från Note8 till iPhone XS Max så kände jag direkt att herre gud vad Apple har blivit dålig på mjukvara sidan. Deras hårdvara må vara grymt men iOS känns ruskigt föråldrad.

Ursprungligen av kfrid:

När kommer artikeln om vad ni vill se i Android 10?

En mycket bra fråga (vi jobbar på det). Starta en tråd och börja fylla på med dina eventuella önskemål till Android 10?

Tillägg: Vi kör igång önskemålsinsamlingen i den här tråden:

Senast redigerat 2019-02-05 10:27
Ursprungligen av zinned:

Exakt min erfarenhet också. Det snackas mycket om att funktioner redan finns på Android men när man frågar mer ingående så visar sig många inte funka så bra som önskat. Då faller det hela lite...

Faller och faller. Det Apple brukar göra så bra är ju att faktiskt få saker andra redan provat att fungera bättre i sitt ekosystem. Så man kan väl ändå bli inspirerad av vissa saker från Android-sidan, men vilja ha det "Appleifierat", det vill säga enkelt och stabilt etc. Så tänker i alla fall jag.

  • Medlem
  • 2019-02-05 09:05

Att jämföra direkt funktionalitet mellan iOS och Android är enligt mej inte riktigt rättvist och något missvisande.

Apple har en begränsad mängd hårdvara på sina telefoner samt övriga enheter och bestämmer själva vilken hårdvara&mjukvara som ingår från start. Därigenom kan de anpassa sina operativsystem så att det fungerar mycket bra och dessutom kan kommunicera sinsemellan på ett effektivt sätt. Många betalar gärna för de dyra enheterna för att få ett välfunktionerande ekosystem av Apple där det är smidigt att jobba.

Android å andra sidan skall fungera på en uppsjö av olika telefoner med en otrolig mängd varierande hårdvara som de själva inte bestämmer över. Dessutom kan de olika varumärkena anpassa operativsystem och mjukvara för att passa deras behov bättre. Med andra ord är det svårt att få till ett bra ekosystem där allt fungerar smärtfritt.

Men som tidigare sagts, smaken är som baken...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-05 10:41
Ursprungligen av Ida Blix:

Faller och faller. Det Apple brukar göra så bra är ju att faktiskt få saker andra redan provat att fungera bättre i sitt ekosystem. Så man kan väl ändå bli inspirerad av vissa saker från Android-sidan, men vilja ha det "Appleifierat", det vill säga enkelt och stabilt etc. Så tänker i alla fall jag.

Det kan jag hålla med om. Det var dock inte alls det jag pratade om.

Ursprungligen av spode:

Att jämföra direkt funktionalitet mellan iOS och Android är enligt mej inte riktigt rättvist och något missvisande.

Apple har en begränsad mängd hårdvara på sina telefoner samt övriga enheter och bestämmer själva vilken hårdvara&mjukvara som ingår från start. Därigenom kan de anpassa sina operativsystem så att det fungerar mycket bra och dessutom kan kommunicera sinsemellan på ett effektivt sätt. Många betalar gärna för de dyra enheterna för att få ett välfunktionerande ekosystem av Apple där det är smidigt att jobba.

Android å andra sidan skall fungera på en uppsjö av olika telefoner med en otrolig mängd varierande hårdvara som de själva inte bestämmer över. Dessutom kan de olika varumärkena anpassa operativsystem och mjukvara för att passa deras behov bättre. Med andra ord är det svårt att få till ett bra ekosystem där allt fungerar smärtfritt.

Men som tidigare sagts, smaken är som baken...

Håller helt med, så är det.

Dock känns det som du menar att ursäkta ibland icke-fungerande, eller sämre fungerande, funktioner med att "de har det ju inte så lätt"...? De har ju själv valt detta upplägget, de får ta ansvar för det. Om man tycker det är ok som end user, inga problem då utan kör på, men för jag tycker att man bör ställa högre krav.

  • Medlem
  • 2019-02-05 11:49
Ursprungligen av zinned:

Det kan jag hålla med om. Det var dock inte alls det jag pratade om.

Håller helt med, så är det.

Dock känns det som du menar att ursäkta ibland icke-fungerande, eller sämre fungerande, funktioner med att "de har det ju inte så lätt"...? De har ju själv valt detta upplägget, de får ta ansvar för det. Om man tycker det är ok som end user, inga problem då utan kör på, men för jag tycker att man bör ställa högre krav.

Ingen ursäkt, bara min åsikt i ämnet, ett konstaterande att detta är situationen helt enkelt. Var och en gör ju en egen bedömning huruvida och vad som fungerar enligt eget behov. Krav kan man alltid ställa, dock är det svårt att göra sig hörd. Oftast sker det konkret via att man öppnar plånboken för den produkt man bedömer man vill ha trots pris och/eller eventuella brister.

Har haft mobiltelefon sedan mitten av 90-talet och har en egen upplevelse hur det utvecklats på vägen. Första iPhonen var 2009 eller var det 2010 som följdes av en HTC Android. Sedan 2012 har jag använt Iphone i arbetet och Android privat.

Nog om detta för vi är off-topic så det heter duga nu. Kanske vi borde starta en tråd istället där det perfekta OS:et tillsammans med bästa apparna och hårdvaran för sömlöst upplevelse diskuteras. Kanske en kombo av många saker som telefon, platta, osv.

Ha en bra dag allihopa!

Stänga av/på

Ursprungligen av carlsson:

Man kan ju ändra signaler per användare, en workaround skulle vara att skapa en tyst ring- och smssignal...

Ja sant!
Vi upptäckte just möjligheten i iOS att låta viktiga kontakter höras trots tyst läge. Det löste vårt behov.

  • Medlem
  • 2019-02-08 08:57

Skulle vara kul om telefonnummer man sparar i kontakter hade förval som "mobil" och inte "hem". Kan inte vara många nummer man sparar som är hemnummer mera. Menar alltså att man själv kan välja vilket som är förvalt från start.
Eller kan man ställa in det någonstans redan? (har inte lyckats hitta det i arbetsmobilen)

App/möjlighet att kunna spela in samtal börjar snart bli avgörande att jag byter till Android om inte Apple släpper på sitt regelverk. De får gärna blocka tredjepartsappar men jag skulle gärna vilja kunna spela in samtal i Röstmemon.
De senaste veckorna har jag ringt flera kundtjänster och företag och de lovar vitt och brett att lösa problem de gjort men som vanligt händer inte något. Och som vanligt när man ringer tillbaka så påstår de att de inte lovat någonting.
De lösningar som idag finns för iOS med gruppsamtal duger inte.

Ursprungligen av Springbrunnen:

App/möjlighet att kunna spela in samtal börjar snart bli avgörande att jag byter till Android om inte Apple släpper på sitt regelverk. De får gärna blocka tredjepartsappar men jag skulle gärna vilja kunna spela in samtal i Röstmemon.
De senaste veckorna har jag ringt flera kundtjänster och företag och de lovar vitt och brett att lösa problem de gjort men som vanligt händer inte något. Och som vanligt när man ringer tillbaka så påstår de att de inte lovat någonting.
De lösningar som idag finns för iOS med gruppsamtal duger inte.

Togs inte möjligheten att spela in samtal bort från senaste Android? Jag tycker mig läst svordomar på nätet över det.

Ursprungligen av Sir N.:

Togs inte möjligheten att spela in samtal bort från senaste Android? Jag tycker mig läst svordomar på nätet över det.

Jag har också för mig det, Xiaomi sägs ha behållit funktionen i sina Android Pie-lurar dock.

Stämmer bra, Android 9 tog bort det, men en av apparna, kommer inte ihåg namnet nu, funkar fortfarande på en del telefoner.

Har ni sett uppgifterna om att det stora volymreglaget som dyker upp på skärmen när volymen ändras ska försvinna/göras om till IOS 13? Vad säger ni? Hurra eller bu?

Ursprungligen av Ida Blix:

Har ni sett uppgifterna om att det stora volymreglaget som dyker upp på skärmen när volymen ändras ska försvinna/göras om till IOS 13? Vad säger ni? Hurra eller bu?

Jag är kluven. Klart att man hatar den där ikonen när man kollar på något annat, men i övriga lägen är den riktigt behaglig för ögonen!

Men ska man vara konsekvent så hatar jag grafiska element som täcker stora delar av skärmen. Går lika lätt att lösa med en mini-ikon i ett hörn el motsv.

Ursprungligen av carlsson:

Jag är kluven. Klart att man hatar den där ikonen när man kollar på något annat, men i övriga lägen är den riktigt behaglig för ögonen!

Men ska man vara konsekvent så hatar jag grafiska element som täcker stora delar av skärmen. Går lika lätt att lösa med en mini-ikon i ett hörn el motsv.

Den är kanske onödigt stor ja, men stör mig mindre på den än det där med att "telefonen" tillåts ta över hela skärmen med mindre än att man avvisar samtalet, sedan någon tog upp det tidigare i tråden.. Det har börjat störa mig rejält

Ursprungligen av Ida Blix:

Den är kanske onödigt stor ja, men stör mig mindre på den än det där med att "telefonen" tillåts ta över hela skärmen med mindre än att man avvisar samtalet, sedan någon tog upp det tidigare i tråden.. Det har börjat störa mig rejält

Nej precis, för vem pratar i telefon nu för tiden? Känns lite gammalmodigt att binda upp sig i totalt engagemang tills någon lägger på. Går det stänga av telefonfunktionen men bibehålla data och facetime?

  • Medlem
  • 2019-02-20 22:37
Ursprungligen av biffenrydberg:

Nej precis, för vem pratar i telefon nu för tiden? Känns lite gammalmodigt att binda upp sig i totalt engagemang tills någon lägger på. Går det stänga av telefonfunktionen men bibehålla data och facetime?

Problemet är att när samtalet kommer så det tar över hela skärmen. När man väl svarat på det så går det utmärkt att fortsätta att surfa eller göra något annat med luren under tiden man pratar med den i andra änden.

Ursprungligen av infelix:

Stämmer bra, Android 9 tog bort det, men en av apparna, kommer inte ihåg namnet nu, funkar fortfarande på en del telefoner.

Beror på tillverkare. Xiaomi har det kvar på en del enheter, på OnePlus så går det att aktivera den inbyggda inspelningen med en app från Play Store.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-02-23 13:31

Jag har ett önskemål på version 13.
Ordna så att jag slipper få alla appar som jag installerar på min iPad installerade på min iPhone, och tvärtom.
Eller gör jag något fel?

Förbålt irriterande dock..

Ursprungligen av mattiL:

Jag har ett önskemål på version 13.
Ordna så att jag slipper få alla appar som jag installerar på min iPad installerade på min iPhone, och tvärtom.
Eller gör jag något fel?

Förbålt irriterande dock..

Gå in under inställningar > Itunes och App Store och se till att du tar bort ”ja” vid appar i den enhet du inte vill ska få grejer automatiskt (kanske båda).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-02-23 14:35
Ursprungligen av Ida Blix:

Gå in under inställningar > Itunes och App Store och se till att du tar bort ”ja” vid appar i den enhet du inte vill ska få grejer automatiskt (kanske båda).

Ok, då har jag inga önskningar kvar för iOS 13..

Tack Ida, jag har inte ens orkat googla på detta, väl så lat kanske...

  • Medlem
  • Uppland
  • 2019-02-23 16:16
Ursprungligen av keptang:

Beror på tillverkare. Xiaomi har det kvar på en del enheter, på OnePlus så går det att aktivera den inbyggda inspelningen med en app från Play Store.

Jag behöll Oreo på min OnePlus på grund av att jag ville kunna spela in samtal, men sen hittade jag en guide där man kan aktivera den inbyggda funktionen med hjälp av en pc. Man skickar ett kommando via ADB till telefonen och sedan kan man aktivera precis som du säger. Så nu kör jag Pie med inspelningsfunktion. Kalas.

Ursprungligen av flygarn:

Jag behöll Oreo på min OnePlus på grund av att jag ville kunna spela in samtal, men sen hittade jag en guide där man kan aktivera den inbyggda funktionen med hjälp av en pc. Man skickar ett kommando via ADB till telefonen och sedan kan man aktivera precis som du säger. Så nu kör jag Pie med inspelningsfunktion. Kalas.

Lysande. Kan rekommendera jOnePlus Tools.

För att vara on topic så skulle jag vilja se en UI-uppdatering, möjlighet att korta ner animationer. Låt mig bestämma själv hur min hemskärm ska se ut.

Jag vill att när man sätter knappen på "TYST" så ska telefonen vara T-Y-S-T så att man inte ligger och skrollar på Instagram ett på natten, råkar komma åt en video och man väcker fru och barn med att man råkar kika på #kidsgethurt på Insta.

Ursprungligen av keptang:

Lysande. Kan rekommendera jOnePlus Tools.

För att vara on topic så skulle jag vilja se en UI-uppdatering, möjlighet att korta ner animationer. Låt mig bestämma själv hur min hemskärm ska se ut.

Apropå det fetade har jag gjort det en del via nedanstående. Men det kanske du redan har provat?

Bevaka tråden