Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hitta osynliga filer?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-01-30 14:56

Jag söker osynliga filer som jag vet finns (ser dem) och jag vet vad filerna börjar med för namn. Men jag vill hitta dem överallt och kan inte bläddra igenom varenda mapp.

Såklart tänkte jag att en sökning enligt bilden skulle hjälpa mig, men icke.

Hur hittar jag osynliga filer med hjälp av sökverktyget? High Sierra och Mojave = samma sak.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-30 16:10
Ursprungligen av filuren:

Jag söker osynliga filer som jag vet finns (ser dem) och jag vet vad filerna börjar med för namn. Men jag vill hitta dem överallt och kan inte bläddra igenom varenda mapp.

Såklart tänkte jag att en sökning enligt bilden skulle hjälpa mig, men icke.

Hur hittar jag osynliga filer med hjälp av sökverktyget? High Sierra och Mojave = samma sak.

Testa i Terminal:

find . -name ".afpDeleted*"

Edit: Ovanstående kommando med sökvägen "." söker i nuvarande arbetskatalog och alla underkataloger. Ange en annan sökväg om du vill söka på ett annat ställe, eller byt arbetskatalog med "cd".

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-01-30 17:58

Unix döljer filer med namn som börjar med en punkt ”.”, du verkar söka på filer utan punkt som första tecken.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-01-30 18:33
Ursprungligen av Vassius:

Testa i Terminal:

find . -name ".afpDeleted*"

Edit: Ovanstående kommando med sökvägen "." söker i nuvarande arbetskatalog och alla underkataloger. Ange en annan sökväg om du vill söka på ett annat ställe, eller byt arbetskatalog med "cd".

Precis vad jag var ute efter. Stort tack!

Ursprungligen av mattiL:

Unix döljer filer med namn som börjar med en punkt ”.”, du verkar söka på filer utan punkt som första tecken.

Därav kriteriet contains som söker även utan punkt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-01-30 18:46
Ursprungligen av filuren:

Precis vad jag var ute efter. Stort tack!
Därav kriteriet contains som söker även utan punkt.

Visste att jag missat något..

1
Bevaka tråden