kortkommandon fungerar inte i Safari Ă„ Mojave

TrÄden skapades och har fÄtt 22 svar. Det senaste inlÀgget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-30 16:13

Kringla-v mm. (klistra in) funkar inte i safari nu.. ngn erfarenhet av de? 😟 Har MOJAve..

Senast redigerat 2019-01-30 20:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-31 12:16
Ursprungligen av pazzo:

Kringla-v mm. (klistra in) funkar inte i safari nu.. ngn erfarenhet av de? 😟 Har MOJAve..

Har ocksÄ Mojave, i min Safari funkar det.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-31 12:31
Ursprungligen av pazzo:

Funkar fint hÀr med, macOS 10.14.2

Är det generellt i Safari, eller bara i ett visst textfĂ€lt pĂ„ en viss webbsida? Kan vara sidan som Ă€r kodad sĂ„.

Testat en omstart?

Ursprungligen av pazzo:

...funkar inte i safari nu...

Vad menar du med "nu"? Har det funkat pÄ samma webbsida pÄ samma dator tidigare? Vad har Àndrats sedan dess (typ annan operativsystemversion)?

Ursprungligen av pazzo:

...kringla-V mm...

Och vad menar du med "m.m."? Är det alla kortkommandon, eller bara vissa? PĂ„ alla webbsidor, eller bara vissa?

Ursprungligen av pazzo:

...Har Mojave...

Vilken version av Mojave? Om du inte har installerat alla tillgÀngliga uppdateringar (upp till 10.14.3), gör gÀrna det först.

https://support.apple.com/kb/DL1992?locale=sv...

Senast redigerat 2019-01-31 15:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-31 16:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "nu"? Har det funkat pÄ samma webbsida pÄ samma dator tidigare? Vad har Àndrats sedan dess (typ annan operativsystemversion)?

Och vad menar du med "m.m."? Är det alla kortkommandon, eller bara vissa? PĂ„ alla webbsidor, eller bara vissa?

Vilken version av Mojave? Om du inte har installerat alla tillgÀngliga uppdateringar (upp till 10.14.3), gör gÀrna det först.

https://support.apple.com/kb/DL1992?locale=sv...

10.14.3 men Àven i 2

• Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-31 16:58

GrÄmarkerat sÄg jag nu..

Ursprungligen av pazzo:

GrÄmarkerat sÄg jag nu..

Det Àr grÄmarkerat om du inte kopierat nÄgot..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-31 18:17
Ursprungligen av Andorr:

Det Àr grÄmarkerat om du inte kopierat nÄgot..

SÄ Àr de - men kopierat sÄ gÄr de inte klistra in iaf.. ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-31 19:14

Du ger oss inte sÄ mycket info att gÄ pÄ för att kunna förstÄ eller lösa ditt problem...

Men du kan pröva med att starta i sÀkert lÀge. Syfte: att utesluta att det inte Àr nÄgot tredjeparts tillÀgg som börjat krÄngla sedan uppgraderring till Mojave. Kanske har du tidigare installerat nÄgon app för urklipshantering?

Sedan kan du gÄ vidare med att skapa en ny anvÀndare i macOS och se om Safari beter sig likadant nÀr du Àr inloggad dÀr. Syfte: att utesluta att det inte Àr nÄgot weblÀsartillÀgg i Safari som strular. SÄdana kan man ibland ha installerat utan att vara riktigt medveten om det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-01 00:41

Apple har gjort ngn förÀndring i klipp/klistra funktionen ser jag, med kringla 2xV fÄr man detta klipparkiv och kan klistra dÀrifrÄn - har inte sett den förut iaf? men stÀlla in pÄ inst för tangenbord Ä safari.app funkar inte iaf..

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-01 02:50
Ursprungligen av pazzo:

Apple har gjort ngn förÀndring i klipp/klistra funktionen ser jag, med kringla 2xV fÄr man detta klipparkiv och kan klistra dÀrifrÄn - har inte sett den förut iaf? men stÀlla in pÄ inst för tangenbord Ä safari.app funkar inte iaf..

Det dÀr Àr inte Apples mjukvara, du kör nÄgot annat som verkar störa den vanliga inbyggda funktionen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-01 03:12
Ursprungligen av pazzo:

Apple har gjort ngn förÀndring i klipp/klistra funktionen ser jag, med kringla 2xV fÄr man detta klipparkiv och kan klistra dÀrifrÄn - har inte sett den förut iaf?

Nej, funktionen dÀr du fÄr upp det dÀr grÄ fönstret med "clip history" Àr inte inbyggt i macOS, utan du har installerat nÄgon extra app för urklippshantering. Det finns minst ett 20-tal sÄdana appar pÄ App Store. Jag kan inte pÄ rak arm sÀga vilken av alla appar det Àr, testa att söka pÄ "clipboard" i App Store om du behöver fÀrska upp minnet.

Om du inte gillar funktionen fÄr du avinstallera den appen. Leta i programmappen. Hittar du det inte dÀr kanske appen har lagt till en instÀllnigspanel i SysteminstÀllningar, eller har en egen liten meny till höger i menylisten.

Den senaste förÀndring Apple gjort i urklippsfunktionen kom med macOS 10.12 Sierra och iOS 10 dÄ Universal Clipboard infördes. Det innebÀr att urklippsminnet mellan olika enheter synkas via samma iCloud-konto, sÄ man kan kopiera pÄ sin ena enhet och klistra in pÄ en annan. Men i grundutförande har macOS och iOS ingen urklippshistorik, nÀr man kopierar sÄ ersÀtts det tidigare urklippet med det nya.

Ursprungligen av pazzo:

men stÀlla in pÄ inst för tangenbord Ä safari.app funkar inte iaf..

Den tangentbordsinstÀllning för kortkommando i Safari som du visar Àr inte original, utan antingen har du eller en annan app lagt till den. Kortkommandot Shift-cmd-4 anvÀnds vanligen till att ta en skÀrmavbild, sÄ det Àr upplagt för att det blir konflikt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-01 11:11

Ja jag har copypaste men den har inte stÀllt tlll de förut men de kan vara sÄ nu!

Är Copypaste uppdaterad eller sitter du med en gammal version?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-01 14:52

Gick tillbaka till den förra, dÀr kanske problemet ligger ja, den nya tjatar om betanling sÄ fort man startar datorn! Har ni förslag pÄ bÀttre eller inbyggd kanske har plats för fler klipp nu?

Ursprungligen av pazzo:

...Har ni förslag pÄ bÀttre...

Jag anvÀnder Copied:
https://itunes.apple.com/se/app/copied/id1026...

CopyClip Àr ocksÄ bra:
https://itunes.apple.com/se/app/copyclip-clip...

Ursprungligen av pazzo:

..inbyggd kanske har plats för fler klipp nu?

Nej.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-01 20:42

Clipmenu Àr bra.

http://www.clipmenu.com/

Edit: Clipmenu Àr vansinnigt bra.
Till windows kör jag clcl.

Ursprungligen av reboot81:

...Clipmenu Àr vansinnigt bra...

Versionsnumret Àr 0.4.3, och den versionen slÀpptes 2009.

Det Àr ju fantastiskt om ett program som utökar systemfunktionalitet fortfarande fungerar efter 10 Är. En stor eloge till programmeraren. Men jag hade nog valt en annan nyare app...

Senast redigerat 2019-02-02 09:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-02 09:02

4,4a12 hmm..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-02 09:07

http://www.clipmenu.com/

Clip.. verkar svÄr att hitta nu - döda lÀnkar osv..

Ursprungligen av pazzo:

4,4a12 hmm..

Du missade nollan i början. Det Àr 0.4.4a12

Och ”a” betyder alfa, dvs steget före beta, dvs en tidig utvecklingsversion, ej avsedd för allmĂ€nt bruk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-02 15:40

Hittade faktiskt en kopia (dmg) av ClipMenu

Senast redigerat 2019-02-03 10:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-03 13:23

ClipMenu som jag lyckades hitta har allt - verkar vara mkt bra..

1
Bevaka trÄden