Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kortkommandon fungerar inte i Safari å Mojave

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-30 16:13

Kringla-v mm. (klistra in) funkar inte i safari nu.. ngn erfarenhet av de? ? Har MOJAve..

Senast redigerat 2019-01-30 20:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-31 12:16
Ursprungligen av pazzo:

Kringla-v mm. (klistra in) funkar inte i safari nu.. ngn erfarenhet av de? ? Har MOJAve..

Har också Mojave, i min Safari funkar det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-31 12:31
Ursprungligen av pazzo:

Kringla-v mm. (klistra in) funkar inte i safari nu.. ngn erfarenhet av de? ? Har MOJAve..

Funkar fint här med, macOS 10.14.2

Är det generellt i Safari, eller bara i ett visst textfält på en viss webbsida? Kan vara sidan som är kodad så.

Testat en omstart?

Ursprungligen av pazzo:

...funkar inte i safari nu...

Vad menar du med "nu"? Har det funkat på samma webbsida på samma dator tidigare? Vad har ändrats sedan dess (typ annan operativsystemversion)?

Ursprungligen av pazzo:

...kringla-V mm...

Och vad menar du med "m.m."? Är det alla kortkommandon, eller bara vissa? På alla webbsidor, eller bara vissa?

Ursprungligen av pazzo:

...Har Mojave...

Vilken version av Mojave? Om du inte har installerat alla tillgängliga uppdateringar (upp till 10.14.3), gör gärna det först.

https://support.apple.com/kb/DL1992?locale=sv...

Senast redigerat 2019-01-31 15:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-31 16:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "nu"? Har det funkat på samma webbsida på samma dator tidigare? Vad har ändrats sedan dess (typ annan operativsystemversion)?

Och vad menar du med "m.m."? Är det alla kortkommandon, eller bara vissa? På alla webbsidor, eller bara vissa?

Vilken version av Mojave? Om du inte har installerat alla tillgängliga uppdateringar (upp till 10.14.3), gör gärna det först.

https://support.apple.com/kb/DL1992?locale=sv...

10.14.3 men även i 2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-31 16:58

Gråmarkerat såg jag nu..

Ursprungligen av pazzo:

Gråmarkerat såg jag nu..

Det är gråmarkerat om du inte kopierat något..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-31 18:17
Ursprungligen av Andorr:

Det är gråmarkerat om du inte kopierat något..

Så är de - men kopierat så går de inte klistra in iaf.. ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-31 19:14

Du ger oss inte så mycket info att gå på för att kunna förstå eller lösa ditt problem...

Men du kan pröva med att starta i säkert läge. Syfte: att utesluta att det inte är något tredjeparts tillägg som börjat krångla sedan uppgraderring till Mojave. Kanske har du tidigare installerat någon app för urklipshantering?

Sedan kan du gå vidare med att skapa en ny användare i macOS och se om Safari beter sig likadant när du är inloggad där. Syfte: att utesluta att det inte är något webläsartillägg i Safari som strular. Sådana kan man ibland ha installerat utan att vara riktigt medveten om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-01 00:41

Apple har gjort ngn förändring i klipp/klistra funktionen ser jag, med kringla 2xV får man detta klipparkiv och kan klistra därifrån - har inte sett den förut iaf? men ställa in på inst för tangenbord å safari.app funkar inte iaf..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-01 02:50
Ursprungligen av pazzo:

Apple har gjort ngn förändring i klipp/klistra funktionen ser jag, med kringla 2xV får man detta klipparkiv och kan klistra därifrån - har inte sett den förut iaf? men ställa in på inst för tangenbord å safari.app funkar inte iaf..

Det där är inte Apples mjukvara, du kör något annat som verkar störa den vanliga inbyggda funktionen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-01 03:12
Ursprungligen av pazzo:

Apple har gjort ngn förändring i klipp/klistra funktionen ser jag, med kringla 2xV får man detta klipparkiv och kan klistra därifrån - har inte sett den förut iaf?

Nej, funktionen där du får upp det där grå fönstret med "clip history" är inte inbyggt i macOS, utan du har installerat någon extra app för urklippshantering. Det finns minst ett 20-tal sådana appar på App Store. Jag kan inte på rak arm säga vilken av alla appar det är, testa att söka på "clipboard" i App Store om du behöver färska upp minnet.

Om du inte gillar funktionen får du avinstallera den appen. Leta i programmappen. Hittar du det inte där kanske appen har lagt till en inställnigspanel i Systeminställningar, eller har en egen liten meny till höger i menylisten.

Den senaste förändring Apple gjort i urklippsfunktionen kom med macOS 10.12 Sierra och iOS 10 då Universal Clipboard infördes. Det innebär att urklippsminnet mellan olika enheter synkas via samma iCloud-konto, så man kan kopiera på sin ena enhet och klistra in på en annan. Men i grundutförande har macOS och iOS ingen urklippshistorik, när man kopierar så ersätts det tidigare urklippet med det nya.

Ursprungligen av pazzo:

men ställa in på inst för tangenbord å safari.app funkar inte iaf..

Den tangentbordsinställning för kortkommando i Safari som du visar är inte original, utan antingen har du eller en annan app lagt till den. Kortkommandot Shift-cmd-4 används vanligen till att ta en skärmavbild, så det är upplagt för att det blir konflikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-01 11:11

Ja jag har copypaste men den har inte ställt tlll de förut men de kan vara så nu!

Är Copypaste uppdaterad eller sitter du med en gammal version?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-01 14:52

Gick tillbaka till den förra, där kanske problemet ligger ja, den nya tjatar om betanling så fort man startar datorn! Har ni förslag på bättre eller inbyggd kanske har plats för fler klipp nu?

Ursprungligen av pazzo:

...Har ni förslag på bättre...

Jag använder Copied:
https://itunes.apple.com/se/app/copied/id1026...

CopyClip är också bra:
https://itunes.apple.com/se/app/copyclip-clip...

Ursprungligen av pazzo:

..inbyggd kanske har plats för fler klipp nu?

Nej.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-01 20:42

Clipmenu är bra.

http://www.clipmenu.com/

Edit: Clipmenu är vansinnigt bra.
Till windows kör jag clcl.

Ursprungligen av reboot81:

...Clipmenu är vansinnigt bra...

Versionsnumret är 0.4.3, och den versionen släpptes 2009.

Det är ju fantastiskt om ett program som utökar systemfunktionalitet fortfarande fungerar efter 10 år. En stor eloge till programmeraren. Men jag hade nog valt en annan nyare app...

Senast redigerat 2019-02-02 09:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-02 09:02

4,4a12 hmm..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-02 09:07

http://www.clipmenu.com/

Clip.. verkar svår att hitta nu - döda länkar osv..

Ursprungligen av pazzo:

4,4a12 hmm..

Du missade nollan i början. Det är 0.4.4a12

Och ”a” betyder alfa, dvs steget före beta, dvs en tidig utvecklingsversion, ej avsedd för allmänt bruk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-02 15:40

Hittade faktiskt en kopia (dmg) av ClipMenu

Senast redigerat 2019-02-03 10:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-03 13:23

ClipMenu som jag lyckades hitta har allt - verkar vara mkt bra..

1
Bevaka tråden