Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple säsongsanpassar kartor?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Upptäckte igår 30/1 att Apple uppdaterat satellitbilderna över Sundsvall med vinterbilder. Är det någon annan som också har vinterbilder i kartor just där ni bor? Själv bor jag i Sundsvall och jobbar i Timrå och där är det vinter i mina kartor.

Det är vitt och snö utanför fönstret, Apple Maps visar sommar och grönt. Så nej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-30 22:20

Det blir ju lite lustigt i gränslandet till de uppdaterade bilderna, som i detta utsnitt från Alnön. Halva villaområdet får nog ge sig ut och skotta, andra halvan greppa gräsklipparen...

Verkar vara unikt för Sundsvall detta?

Ursprungligen av IngoX:

Det blir ju lite lustigt i gränslandet till de uppdaterade bilderna, som i detta utsnitt från Alnön. Halva villaområdet får nog ge sig ut och skotta, andra halvan greppa gräsklipparen...

Verkar vara unikt för Sundsvall detta?

Det är inte unikt för Sundsvall. Jag har sett samma effekt tidigare kring Luleåområdet. Det beror helt enkelt på vilka satelitbilder som används och när de uppdateras. Någonstans så blir det en gräns

Har för mig att det inte heller är unikt för Apple Maps utan har sett samma effekt i Google Maps (men är lite osäker på om minnet spelar mig spratt:))

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-31 13:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Har för mig att det inte heller är unikt för Apple Maps utan har sett samma effekt i Google Maps (men är lite osäker på om minnet spelar mig spratt:))

Nej just det, nu minns jag när jag var i Kitteljäll för sju år sedan, då visade Google Street View en skarp gräns i skidföret på Dikanäsvägen strax väster om Kittelfjäll hotell. Det är fortfarande så. Vinterbilden, vy österut, är tagen mars 2010, sommarbilden ett steg österut tagen september samma år.

Men det är helt enkelt en miss när de tydligen ville uppdatera med sommarbilder. För det är bara en vinterbild som glömts kvar, längre västerut har inte google-bilen kört alls än. Och i mer tättbebyggda områden uppdaterar de betydligt oftare än att det ligger kvar 9 år gamla bilder.

Generellt tycker jag både Street View och satellitbilder är bättre på sommarhalvåret, vårt land är mer inbjudande då.

1
Bevaka tråden