Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi pratar om buggar och speltelefoner

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Veckans podd handlar om Facetime-buggen, speltelefonen Razer Phone 2, minneskort på 1 terabyte och utrullningen av 5G. Som vanligt är det Andreas, Ida och Jakob som finns i studion.

Läs hela artikeln här

Själv så tycker jag 1TB är ganska lite! Skulle inte ens få in min musik på det. Har la lite över 2TB musik idag, och växer hela tiden! Nu lyssnar ju många via musiktjänster dock! Inte jag!

Nu vet jag dock inte hur många som är som jag och vill spara på musik, film/serier m.m. men lagring kan man aldrig ha för mycket av

Tack för avsnittet och ha en fin dag 99!

Jag köpte min iPhone X 256 GB på releasedagen 3 Nov, 2017. Har fyllt 40.1 GB hittills...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-02 21:47
Ursprungligen av SweSG:

Själv så tycker jag 1TB är ganska lite! Skulle inte ens få in min musik på det. Har la lite över 2TB musik idag, och växer hela tiden! Nu lyssnar ju många via musiktjänster dock! Inte jag!

Nu vet jag dock inte hur många som är som jag och vill spara på musik, film/serier m.m. men lagring kan man aldrig ha för mycket av

Tack för avsnittet och ha en fin dag 99!

Haha, nej jag tror nog du är något av ett undantag Det är jag också förvisso, men i mindre utsträckning. Har mitt bibliotek av soundtracks på NAS:en, men jag tror inte att filerna där uppgår till mer än 10 GB max. Jag sparar inte heller videofiler där, med undantag på lite videoklipp på familjen från diverse telefoner, men det blir inte heller så enormt mycket. Sparar nog hellre det materialet på NAS:en än telefonen. Men soundtracksen skulle jag gärna ha på telefonen, och med storleken på mitt bibliotek går det ju faktiskt an. Om nu bara Apple kunde få tummen ur och låta mig lokal-lagra filerna i IOS skulle jag kunna ha det, med mina Android-telefoner har jag faktiskt haft utvalda spel-soundtracks på telefonen.

Tack för de fina orden, ha en trevlig kväll och helg du också!

?

På macen känns det som jag får radera och fixa jämnt för att hushålla med mina 250 gb...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-03 03:19

Jag har ägt min Iphone X i lite över ett år nu, och av mina 256 GB har jag inte kommit under 200 GB ledigt utrymme än Men då ska det tilläggas att jag använt test-telefoner i säkert ett halvår av denna tid, eller mer, så jag hade nog använt upp mer om jag faktiskt använt min egen telefon under hela tiden.

Razer Raiju Mobil finns ju och det är nog den folk som köper razer phone för att spela kör med.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-03 14:32
Ursprungligen av Jonatatatan:

Razer Raiju Mobil finns ju och det är nog den folk som köper razer phone för att spela kör med.

Absolut, men det har ju exempelvis Sony också tillhandahållit för Xperia-telefoner (och andra Android-telefoner för den delen). Problemet där är detsamma som för Razer Raiju Mobile, det vill säga att en ganska liten del av spelutbudet är anpassat för eller stöder att styras med fysiska kontroller. Sonys kontrolltillbehör kan åtminstone användas för att styra PS4-spel via remote play på en Android-enhet, så där finns det ett säljargument, men för de här mobila handkontrollerna saknas det argumentet (i min mening i alla fall). I de begränsade fall där bra stöd för kontroller fungerar är det så klart trevligt, men då skulle jag egentligen lika gärna kunnat spela det på min Switch eller hemma i soffan med en stationär konsol.

Men jag vet att Amanda berättade om bekanta som var Razer-fantaster och gladeligen köpte Razer Phone som en del i deras varumärkes-setup, så det kanske handlar mer om varumärkesfantaster än sådana som verkligen vill spela på mobilen.

Tänkte på det också att en Playstation-mobil med android kom ju runt 2011 som hette Xperia play och kunde spela Playstation 1-spel.
Blev ingen hit den heller ?

Senast redigerat 2019-02-03 16:28
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-03 21:01
Ursprungligen av Mackan1984:

Tänkte på det också att en Playstation-mobil med android kom ju runt 2011 som hette Xperia play och kunde spela Playstation 1-spel.
Blev ingen hit den heller ?

Precis, faktiskt en ganska bra telefon, men att den inte blev en framgång berodde nog minst lika mycket på att Sony som bolag inte satsade ordentligt på den. Hade de satsat hårt på att släppa en rik katalog av PS1-spel och investerat i Android-spel som utnyttjade kontrollerna hade den kunnat bli betydligt större än den blev. Utbudet av PS1-spel var ju löjligt litet, och ingen vidare ansträngning gjordes för att få Android-utvecklare att satsa på plattformen. Riktigt trist, men Sony har länge haft problemet att dess olika divisioner inte samarbetar ordentligt, hade Playstation- och mobil-divisionerna gjort en gedigen gemensam satsning hade Xperia Play kunnat bli en framgångsrik mobil spelplattform.

Ursprungligen av ekloev:

Absolut, men det har ju exempelvis Sony också tillhandahållit för Xperia-telefoner (och andra Android-telefoner för den delen). Problemet där är detsamma som för Razer Raiju Mobile, det vill säga att en ganska liten del av spelutbudet är anpassat för eller stöder att styras med fysiska kontroller. Sonys kontrolltillbehör kan åtminstone användas för att styra PS4-spel via remote play på en Android-enhet, så där finns det ett säljargument, men för de här mobila handkontrollerna saknas det argumentet (i min mening i alla fall). I de begränsade fall där bra stöd för kontroller fungerar är det så klart trevligt, men då skulle jag egentligen lika gärna kunnat spela det på min Switch eller hemma i soffan med en stationär konsol.

Men jag vet att Amanda berättade om bekanta som var Razer-fantaster och gladeligen köpte Razer Phone som en del i deras varumärkes-setup, så det kanske handlar mer om varumärkesfantaster än sådana som verkligen vill spela på mobilen.

Jo jag säger inte att det är optimalt men spelar man det som funkar bra så är det inte helt dumt. Ge det några år så kommer speltelefoner säkerligen kunna konkurrera med switch eller tvinga Nintendo att uppgradera sin switch oftare. Sen är ju inte en switch jämförbar eftersom den i stort sett bara klarar spel, den har fläkt, är betydligt större och kostar 3300kr extra utöver telefonen men den är såklart bättre för spel, om man klarar av ergonomin i portabelt läge (vilket jag inte gjorde )
Jag är ingen spekulant i dagsläget men tror konceptet kan bli bra i framtiden, bara hoppas klassiska spelföretaget kan släppa mer traditionella konsolspel till telefoner och implementera kontrollstöd på ett bra sätt. Vägrar spela gta med toutch

Ursprungligen av Mackan1984:

Tänkte på det också att en Playstation-mobil med android kom ju runt 2011 som hette Xperia play och kunde spela Playstation 1-spel.
Blev ingen hit den heller ?

Största felet med den var att den bestod av kass hårdvara redan när den var ny. Typ 480p kamera en CPU kärna och 500mb ram när konkurenterna hade 1080p kamera 1GB ram och dual core. Kanske inte spelade någon roll i praktiken men det avskräckte nog många från att köpa speciellt med tanke på att syftet var spel. Och den var ganska obekväm att spela på, en vän hade en så har fått testa lite och det räckte.

Senast redigerat 2019-02-03 21:42
Ursprungligen av ekloev:

Precis, faktiskt en ganska bra telefon, men att den inte blev en framgång berodde nog minst lika mycket på att Sony som bolag inte satsade ordentligt på den. Hade de satsat hårt på att släppa en rik katalog av PS1-spel och investerat i Android-spel som utnyttjade kontrollerna hade den kunnat bli betydligt större än den blev. Utbudet av PS1-spel var ju löjligt litet, och ingen vidare ansträngning gjordes för att få Android-utvecklare att satsa på plattformen. Riktigt trist, men Sony har länge haft problemet att dess olika divisioner inte samarbetar ordentligt, hade Playstation- och mobil-divisionerna gjort en gedigen gemensam satsning hade Xperia Play kunnat bli en framgångsrik mobil spelplattform.

Just att dom utnyttjade marknadsföring med Playstation gjorde faktiskt mig lite intresserad just då.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-03 22:58
Ursprungligen av Mackan1984:

Just att dom utnyttjade marknadsföring med Playstation gjorde faktiskt mig lite intresserad just då.

Samma här, och de sålde nog en del Xperia Play:s av just den anledningen, men många lär blivit besvikna när de sedan upptäckte hur svagt stöd den fick som spelplattform över tid. Jag testade den i jobbet och gillade den överlag, hade den tagit fart sett till PS1-spelen hade jag sannolikt köpt en till slut. Löftet var ju mycket större än vad som levererades till slut

  • Medlem
  • 2019-02-04 15:30

Tackar för en bra pod, som vanligt! ???

Men skumt att Andreas näsa piper när han sitter så nära mikrofonen.. Från 42 min och framåt.. ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-04 15:36
Ursprungligen av Jeo:

Tackar för en bra pod, som vanligt! ???

Men skumt att Andreas näsa piper när han sitter så nära mikrofonen.. Från 42 min och framåt.. ?

Tackar och bockar, kul att vårt tjötande uppskattas!

Men vänta nu, har jag missat något eller skojar du med mig? Spolade fram till 42 minuter men jag hör inget pipande. Kan vara åldern som gör sig påmind förvisso, men jag missar nog själva pipandet

Reagerade på pratet om iPad Pro kommer ”om” uppdatering finns i hårdvaran... Alltså detta skrev jag när nuvarande Pro släpptes, om Apple denna cykel släpper en Pro med bara liten uppdatering men med en skärm med Oled, då är ju föregångare hopplöst utdaterad.

  • Medlem
  • 2019-02-10 23:33
Ursprungligen av ekloev:

Tackar och bockar, kul att vårt tjötande uppskattas!

Men vänta nu, har jag missat något eller skojar du med mig? Spolade fram till 42 minuter men jag hör inget pipande. Kan vara åldern som gör sig påmind förvisso, men jag missar nog själva pipandet

Hehe.. Nej, jag skojade inte.. Men det hörs kanske bara om man lyssnar med hörlurar..
Eller så är det min tinnitus.. ?

1
Bevaka tråden