Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parkerad bil?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under "widgetar" kartdestinationer kan jag se var min bil är parkerad vilket inte är något jag ställt in i telefon. Hur vet telefon detta? Har det något med navigation eller bluetooth handsfree i bilen att göra? Jag antar att jag inte kan se om någon flyttar bilen. iPhone XS, iOS 12.2

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-02 10:40
Ursprungligen av RolexJocke:

Under "widgetar" kartdestinationer kan jag se var min bil är parkerad vilket inte är något jag ställt in i telefon. Hur vet telefon detta? Har det något med navigation eller bluetooth handsfree i bilen att göra? Jag antar att jag inte kan se om någon flyttar bilen. iPhone XS, iOS 12.2

Mycket riktigt är det BT som styr detta. Inställningarna finns under Kartor i inställningarna på telefonen.
Flyttas bilen efter telefonen tappat kontakten med stereon så stämmer inte platsen.

Denna funktion har jag faktiskt aldrig fått att fungera. Måste ha göra med min stereo i bilen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-02 10:44
Ursprungligen av RolexJocke:

Hur vet telefon detta? Har det något med navigation eller bluetooth handsfree i bilen att göra?

Exakt så
Så här hittar du din parkerade bil med Kartor på iPhone

Ursprungligen av RolexJocke:

Jag antar att jag inte kan se om någon flyttar bilen.

Nej

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-02 10:49
Ursprungligen av Innis:

Denna funktion har jag faktiskt aldrig fått att fungera. Måste ha göra med min stereo i bilen.

Eller så har du för regelbundna parkerinsvanor?

”Kartor markerar inte platsen för din parkerade bil om du ofta parkerar på samma plats, som hemma eller på jobbet.”

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-02 10:51
Ursprungligen av IngoX:

Eller så har du för regelbundna parkerinsvanor?

”Kartor markerar inte platsen för din parkerade bil om du ofta parkerar på samma plats, som hemma eller på jobbet.”

Inte mer än andra skulle jag säga.

Tackar, jag hade inte sett detta tidigare så därav mitt intresse.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-02-03 22:24
Ursprungligen av Innis:

Mycket riktigt är det BT som styr detta. Inställningarna finns under Kartor i inställningarna på telefonen.
Flyttas bilen efter telefonen tappat kontakten med stereon så stämmer inte platsen.

Denna funktion har jag faktiskt aldrig fått att fungera. Måste ha göra med min stereo i bilen.

Nu vet jag inte vad du har för bil, men 2016 så köpte vi en ny Kia, fick aldrig detta att fungera med den bilen. I höstas bytte vi ut Kian mot en ny Passat och det fungerar klockrent varje gång. Av det jag har läst på om funktionen så går ju allt via BT, när telefonen kopplas upp mot bilen så ska telefonen veta om att man kör bil, när bilen stängs av så ska telefonen veta att man har parkerat..
Provade all tips och tricks som jag kunde hitta på nätet, utan resultat..

Ursprungligen av Hoya:

Nu vet jag inte vad du har för bil, men 2016 så köpte vi en ny Kia, fick aldrig detta att fungera med den bilen. I höstas bytte vi ut Kian mot en ny Passat och det fungerar klockrent varje gång. Av det jag har läst på om funktionen så går ju allt via BT, när telefonen kopplas upp mot bilen så ska telefonen veta om att man kör bil, när bilen stängs av så ska telefonen veta att man har parkerat..
Provade all tips och tricks som jag kunde hitta på nätet, utan resultat..

Jag har en VW från 2012 och en VW anpassad Pioneer multimedia maskin med Radio/Nav/CD/DVD/HF & BT där det fungerar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-02-04 03:03

Jag har en Nissan Qashqai från 2017 utan CarPlay och här fungerar hitta din bil.

Ursprungligen av Innis:

Mycket riktigt är det BT som styr detta. Inställningarna finns under Kartor i inställningarna på telefonen.
Flyttas bilen efter telefonen tappat kontakten med stereon så stämmer inte platsen.

Denna funktion har jag faktiskt aldrig fått att fungera. Måste ha göra med min stereo i bilen.

Det har något att göra med profilen att göra. Bilen talar om att den är en bil. Exakt hur det görs vet jag inte

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-02-04 09:18
Ursprungligen av BlackSmp:

Det har något att göra med profilen att göra. Bilen talar om att den är en bil. Exakt hur det görs vet jag inte

https://www.bluetooth.com/specifications/prof...

Kan du ge en referens på bil-profil, för jag hittar inget här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-04 09:48
Ursprungligen av frazze:

https://www.bluetooth.com/specifications/prof...

Kan du ge en referens på bil-profil, för jag hittar inget här.

Du har HFP (Hands-Free Profile) som används till bilstereo till skillnad från HSP som är Headset Profile.

Men om parkeringsfunktionen sparkar igång kan nog även ha med hur bilstereon presenterar sin Class of Device (CoD) och sin Device ID Profile (DID).

Läs mer under punkterna 10.8 och 10.11.1 i Accessory Design Guidelines for Apple Devices

Citat:

10.8
...
For example, an audio/video accessory intended to operate in a vehicle should set Major Device Class to audio/video and Minor Device Class to car-audio.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-02-04 10:19
Ursprungligen av IngoX:

Du har HFP (Hands-Free Profile) som används till bilstereo till skillnad från HSP som är Headset Profile.

Men om parkeringsfunktionen sparkar igång kan nog även ha med hur bilstereon presenterar sin Class of Device (CoD) och sin Device ID Profile (DID).

Läs mer under punkterna 10.8 och 10.11.1 i Accessory Design Guidelines for Apple Devices

Jättetack för förklaringen. Det ger nytt sked på varför mina hörlurar presenterar sig lite oväntat vid en detaljerad koll unde Windows 10. På macOS 10 är det som vanligt dolt för användaren. Men det kanske går att gräva fram...

Det finns nästan alltid någon här som kan detaljerna! Suveränt!

Profilen ska väl finnas under Bluetooth, eller?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-04 23:03
Ursprungligen av RolexJocke:

Profilen ska väl finnas under Bluetooth, eller?

Jag misstänker att han menar på systemnivå. Inget du kan se.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-02-05 14:10
Ursprungligen av Innis:

Jag misstänker att han menar på systemnivå. Inget du kan se.

Ja, och dessutom på MacOS (i stil med Windows).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-05 15:59

Jag kör en 50kr BT mottagare från Ebay till min ”gamla” osmarta Kia. Och visst fattar mobilen att jag ställt den på ett ovanligt ställe, har bytt bil en vecka med en kompis.

1
Bevaka tråden