Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa upp ditt ljudsystem!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ljud är en viktig grej för många av oss här på 99, och lite här och var dyker det upp diskussioner om hur vi kopplat högtalare och förstärkare med olika typer av smarta högtalare och strömmande musiktjänster.

Jag undrar nu, vad har ni för setup hemma? Allt från högtalarmärke till vilja tjänster (eller format) ni använder vill jag veta. Berätta nördigt och detaljerat, och visa gärna upp bilder!

Mitt eget bidrag kommer snart!

Jag har ett antal olika ljudsystem hemma. En HomePod, ett Sonos-system (Sonos Beam + 2 st Sonos One), Google Home och ett system med vinylspelare + förstärkare Sony STR-6046A + Dali Zensor 5-högtalare. Men det jag använder mest för att spela upp musik strömmande är Apple Music och Homepod. Homepod kostar dryga 4 000 kronor och är alltså i ungefär samma område som Dali Zensor 5 (om man inte räknar med kostnad för förstärkare och uppspelningsenheter). Fick frågan av @PaO hur det båda systemen står sig mot varandra.

Det är inte helt lätt att svara på, jag använder högtalarna på så olika sätt. Homepod spelar barnlåtar (för min son) och personliga spellistor när jag inte vill välja själv utan bara få blandad musik rekommenderad. Det är när jag städar, donar i köket eller hänger tvätt. Homepod låter alldeles fantastiskt med tanke på sin storlek och för det priset (som ett komplett system) - den känns verkligen prisvärd i ljud för krona trots de inbyggda begränsningarna (går ej att ansluta något med sladd, endast stöd för Apple Music via röstassistent).

Zensor 5 är kopplad till min vinylspelare och gamla härliga Sony-förstärkare. Där spelar jag musik som jag själv väljer ut, och främst när jag sitter i soffan och läser, jobbar eller annat. Två helt olika scenarion alltså.

Med det sagt har jag länge velat ha ett par golvhögtalare i bra kvalitet, och här levererar Zensor 5 verkligen. Det är så härligt att slänga på en vinylskiva man efter mycket letande köpt dyrt från Grekland via Discogs och höra ett lätt knaster innan musiken börjar. Nu hävdar jag inte att vinyl låter bättre än något annat, men jag älskar formatet och allt runtomkring det. För mig är det musik "på riktigt" och det väcks verkligen till liv med ett par bra högtalare. Det blir en helt annan rymd i ljudet – hur bra de små cylinderhögtalarna än låter är det ändå tydligt att ljudet kommer från en enda punkt i rummet. Om man inte kopplar ihop två stycken Homepod då vilket jag kanske gör någon gång när jag känner mig rik.

Zensor 5 låter riktigt förnämligt och känns även dessa som ett riktigt kap vad gäller pris i förhållande till bra ljud. Det finns säkert bättre högtalare, men knappast till det priset. Det där fenomenet där man vill lyssna på alla sina skivor igen bara för att "höra hur det låter" infinner sig verkligen. Främst gillar jag att ljudet är fint även på lite lägre volymer – jag bor i lägenhet och har dessutom en tvååring hemma som sover om kvällarna. Jag har därför inte pressat högtalarna till sitt yttersta än, och har egentligen inget intresse av att göra det. Jag är inte sugen på att spränga väggarna utan föredrar "finlyssning".

Den enda frustrationen jag har är väl att jag egentligen inte haft tid att använda alla högtalare så mycket som jag skulle vilja. Men allt som allt är jag nöjd, och tycker det är helt rimligt att ha både en Homepod och en "dum" vinylspelare med förstärkare och golvare hemma. Samt ett Sonos-system (till låns från Sonos för testande av mjukvara etc) OCH en Google Home + Google Home Mini i kök och sovrum för morgonradion.

Vill också passa på att rikta ett stort tack till min sambo som tålmodigt låter mig köpa högtalare efter högtalare

EDIT: Givetvis används vinylspelaren ibland också för barnmusik, nämligen Jojje Wadenius Goda´ Goda´ och James & Karin Hollingworths Djurens Brevlåda, Barnlåtar och Halv 5-huset.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-06 15:07

Blunda för kabeldragning

En echo dot kopplad till NAD T763 som driver Cerwin Vega XLS-12 (front), XLS-6 (bak) och XLS-6C (center).
Här finns PS3, Wii och Wii U också.

En andra dot kopplad till Marantz SR-6003 som driver Dali Concept 6 (front), Concept Center och Concept Sub.
Här huserar ATV4, PS4 och Mac Mini också.

Måste ju ha ljud i badet, så där finns en tredje dot ihop med en HK Go + Play.

Och vid duschen är det bara en UE Wonderboom än så länge, men planerar att skaffa en vanlig Echo eller en Echo Plus hit.

Bonus, spelhörnan / hemmakontoret finns en HK Onyx gömd bakom skärmen.

Har en UE Boom som får åka med på resor också.

Har använt Apple Music under några år, men bytte till Spotify nu när jag skaffade alla dot'sen. Apple spärrar AM till Alexa utanför USA.

Något till sovrummet står på önskelistan också och utehögtalare som kan kopplas till Marantz'en.

Ursprungligen av Json_81:

Blunda för kabeldragning

En echo dot kopplad till NAD T763 som driver Cerwin Vega XLS-12 (front), XLS-6 (bak) och XLS-6C (center).
Här finns PS3, Wii och Wii U också.

https://i.imgur.com/7PZ1fUd.jpg

https://i.imgur.com/Ns09Mpn.jpg

En andra dot kopplad till Marantz SR-6003 som driver Dali Concept 6 (front), Concept Center och Concept Sub.
Här huserar ATV4, PS4 och Mac Mini också.

https://i.imgur.com/RSaCB1a.jpg

https://i.imgur.com/k8nOYe4.jpg

Måste ju ha ljud i badet, så där finns en tredje dot ihop med en HK Go + Play.

https://i.imgur.com/2Atj6iG.jpg

Och vid duschen är det bara en UE Wonderboom än så länge, men planerar att skaffa en vanlig Echo eller en Echo Plus hit.

https://i.imgur.com/LsgmxR8.jpg

Bonus, spelhörnan / hemmakontoret finns en HK Onyx gömd bakom skärmen.

https://i.imgur.com/rAkVdjx.jpg

https://i.imgur.com/Kh3zXhJ.jpg

Har en UE Boom som får åka med på resor också.

Har använt Apple Music under några år, men bytte till Spotify nu när jag skaffade alla dot'sen. Apple spärrar AM till Alexa utanför USA.

Något till sovrummet står på önskelistan också och utehögtalare som kan kopplas till Marantz'en.

Fina prylar!

Hur är Cerwin Vega? Jag har alltid fått för mig att dom är mera för att spela högt, men utan finlir! Väldigt länge sedan jag lyssnade på ett par dock! Du lägger ribban väldigt högt så nu vågar la ingen posta efter

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-06 15:57
Ursprungligen av SweSG:

Fina prylar!

Hur är Cerwin Vega? Jag har alltid fått för mig att dom är mera för att spela högt, men utan finlir! Väldigt länge sedan jag lyssnade på ett par dock! Du lägger ribban väldigt högt så nu vågar la ingen posta efter

Tackar

Visst är CV för att spela högt, men de låter helt ok. XLS-serien är lite mer finlir än vad nu den andra serien hette på den tiden, VE tror jag.
Bodde i lägenhet när jag köpte dem och fokus låg på hemmabio och helst slippa sub vilket lyckades alldeles utmärkt
Skulle väl inte rekommendera dem till audiofil däremot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-07 11:28

Kul @Json_81!

Dock sticker det väldigt i mitt ergonomiska öga när jag ser hur ni har satt upp tv:n, nära nog uppe i taket Du vet att du bör ha den så att överdelen ligger i ögonhöjd när du sitter i sweet spot?

Ursprungligen av zinned:

Kul @Json_81!

Dock sticker det väldigt i mitt ergonomiska öga när jag ser hur ni har satt upp tv:n, nära nog uppe i taket Du vet att du bör ha den så att överdelen ligger i ögonhöjd när du sitter i sweet spot?

Tänker du inte på terminalskärm nu?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-07 11:38
Ursprungligen av Andorr:

Tänker du inte på terminalskärm nu?

Nej, inte per se. Hur som, den tumregeln gäller alla bildvisare då det annars kan bli väldigt ansträngande för ögonen.

Ursprungligen av zinned:

Nej, inte per se. Hur som, den tumregeln gäller alla bildvisare då det annars kan bli väldigt ansträngande för ögonen.

Eller nacken kanske.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-07 11:47
Ursprungligen av zinned:

Kul @Json_81!

Dock sticker det väldigt i mitt ergonomiska öga när jag ser hur ni har satt upp tv:n, nära nog uppe i taket Du vet att du bör ha den så att överdelen ligger i ögonhöjd när du sitter i sweet spot?

Jo, jag känner till denna myten

Tanken här var att jag skulle kapa sidorna på hyllan den står på så att den bara blev så hög som behövs för att rymma centerhögtalaren.
Men efter inspektion av sidorna bestämde jag mig för att inte ge mig på det utan kika efter annan lösning.

Höjden blev dock betydligt bättre än att ha TV'n direkt på bänken när jag grejar i köket som tar vid bakom soffan vilket är en relativt stor del av mitt tv-tittande. Och som jag halvligger i soffan stör jag mig inte på att den är lite för högt.

Men på lite sikt ska den absolut ner en bit igen.

Btw, projektorduken sitter också alldeles för högt om man ska utgå från den där tumregeln.

Åh, kul tråd! Jag får komplettera senare med en vettigt bild-rapport.

Jag vill ha en Homepod i köket att dels prata med på morgonen, kolla min kalender, väder å när bussen går – men också lira min Apple Music-musik medan jag fixar frukost eller middag. Vi har redan investerat i två Sonos One dit dock, så det har inte blivit av att skaffa en sådan än. Kanske nöjer jag mig med Sonos:arna när de sitter placerade där de ska. De låter lite så där nu när de står temporärt uppställda. Väggfästen finns inköpta så det kan nog bli bra längre fram.

Nere i sovrummet finns en "gammal" Raumfelt One S, som har Spotify Connect. Den spelar främst barnmusik lämplig att somna till på kvällarna.

Har också en UE Wonderboom främst till picknickar eller resor.

Måste be min man @Manche att svara på vad tv-anläggningen består av, för den är hans anordning helt och hållet. Hade så nöjt mig med tv:n och typ en Sonos Beam om jag skulle fixa något själv ??‍♀️

  • Medlem
  • 2019-02-07 21:11

Som sagt @Json_81 har redan satt ribban ?
Så här kommer lite ljud från mig
Vardagsrummet Denon elektronik och Dali Lektor.
Köket en Denon Envaya
TV rum Denon elektronik och Dali 5.1 med bla Zensor
Google Home mini i hallen
Alla med Chromecast audio och kopplade till multiroom i olika grupper
Vardagsrum och kök blandad musik tex lite musik till kocken och dinner music eller fredags dans.
TV rum PS4 och tex Adele på BD från Royal Albert Hall på DTS HD MA då ryser det i kroppen ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-08 14:26
Ursprungligen av Andorr:

Eller nacken kanske.

Ursprungligen av Json_81:

Jo, jag känner till denna myten

Ingen myt. Men en bildvisare placerad högt, sett från där man sitter, så måste du titta uppåt och således ansträngs musklerna i ögonen. Detta, förutom att det också påverkar nacken, kan bli jobbigt och ge t ex trötthet och huvudvärk.

Mitt system är inte så mycket att hänga i granen men det funkar bra nog för min del.

Har ett par gamla Dynavoice Studio 1 frontar, Dynavoice Challenger S-5 EX (v.4) som stativhögtalare och en Dynavoice Challenger C-5 EX (v.4) som center. Allt drivs med en inte så ny Pioneer VSX-528.

Tv har jag ingen utan jag använder min 43" monitor istället, som jag sitter alldeles för nära med, med en AppleTV 4K och en dator kopplat till den, samt ett par Philips Fidelio X2 lurar när man inte vill störa grannarna för mycket.

Ursprungligen av zinned:

Ingen myt. Men en bildvisare placerad högt, sett från där man sitter, så måste du titta uppåt och således ansträngs musklerna i ögonen. Detta, förutom att det också påverkar nacken, kan bli jobbigt och ge t ex trötthet och huvudvärk.

Hur gör man på biografen då...?

Är det inte så att det är som med allt annat; Alla tycker inte lika?

Själv gillar jag att ha TV:n/duken lite högre, eftersom det blir mer biokänsla. Men inte så högt som i en av mina lägenheter på 90-talet; Då hängde jag upp min Sony 29" (coolaste man kunde ha på den tiden, och den hade nästan ingen ram) i en arm drygt två meter ovanför marken. Den vägde 43 kg om jag minns rätt, och ja - det ställde sjuka krav på skruv och fästning... Men fräckt blev det!

Angående ljud så har jag varit HiFi-nörd sen tonåren. Men så när vi flyttade till lägenhet igen för några år sen, så fick stereon åka. Saknar mina Infinity Kappa 90 väldigt, väldigt mycket. Det var ljud på riktigt. Inbillade mig att det gick att kompensera saknaden något med en fräck Soundbar, så jag köpte en Bose Soundtouch – Ett sånt skämt! Lät knappt bättre än tv-ljudet.

Så nu har jag ingenting i väntan på inköp...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2019-02-08 14:57
Ursprungligen av jakobnilsson:

Ljud är en viktig grej för många av oss här på 99, och lite här och var dyker det upp diskussioner om hur vi kopplat högtalare och förstärkare med olika typer av smarta högtalare och strömmande musiktjänster.

Jag undrar nu, vad har ni för setup hemma? Allt från högtalarmärke till vilja tjänster (eller format) ni använder vill jag veta. Berätta nördigt och detaljerat, och visa gärna upp bilder!

Mitt eget bidrag kommer snart!

Sonos all the way. Ljudbilden passar mig perfekt, perfekt synk mellan rum, surround runt TV och mullig bas, schemalagda ljudsättningar, It just works-faktorn… . Allt är fantastiskt utom möjligen prisbilden men smakar det så… .

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-08 15:35
Ursprungligen av carlsson:

Hur gör man på biografen då...?

Ointressant. Jag skulle inte tro att det finns en enda biobesökare som spenderar ens i närheten av samma tid framför bioduken som denne gör framför tv:n. Skulle så vara fallet så har det så klart en större påverkansmöjlighet även där.

Ursprungligen av carlsson:

Är det inte så att det är som med allt annat; Alla tycker inte lika?

Nej, för det jag beskriver är fakta och inte någon subjektiv bedömning. Sedan är det ju självklart så, bara för att det är på detta sättet så är det ju inte något man tvingas att bry sig om. Man kan ju möblera precis som man vill iaf Det jag säger är att det är inte bra för kroppen att placera en bildvisare så.

Men men, nu har jag informerat om det och ni får göra precis hur ni vill

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-09 00:54
Ursprungligen av zinned:

Nej, för det jag beskriver är fakta och inte någon subjektiv bedömning. Sedan är det ju självklart så, bara för att det är på detta sättet så är det ju inte något man tvingas att bry sig om. Man kan ju möblera precis som man vill iaf Det jag säger är att det är inte bra för kroppen att placera en bildvisare så.

Men men, nu har jag informerat om det och ni får göra precis hur ni vill

Problemet med din fakta är att den är baserad på att man sitter rakt.
Om jag har TV’n placerad som du beskriver kommer jag få titta nedåt vilket ger precis den effekten du beskriver eftersom jag inte sitter rakt i soffan.
Sen kan det nog diskuteras ergonomi för övriga kroppen och min ställning, men det är en annan sak

Ursprungligen av zinned:

Men men, nu har jag informerat om det och ni får göra precis hur ni vill

Bra, då det inte har med ämnet att göra, Visa upp ditt ljudsystem!, vilket du inte har bidragit med, varken med text eller bild.

På ämnet då för att bidra till tråden istället för att bara klaga på andra.
Har bara ok ljud i vardagsrummet.

Förstärkare: Pioneer SC-2022
Fronthögtalare: Audio Pro Blue Diamond
Center: Audio Pro Black Vector
Bakhögtalare: Audio Pro Black Pearl (samma element som fronthögtalarna fast utan 10" subwoofer)

Låter helt okej för mig och mina grannar.

Till detta finns såklart allehanda enheter kopplade, PS4 Pro, Xbox One, HTPC, Apple TV, ChromeCast..

Ska försöka ordna bilder.

Min setup i vardagsrummet är ett 5.1 hemmabiosystem, som förutom filmtittande, även används för musik.

Högtalarna är Dali Zensor.

Fronthögtalarna : Dali Zensor 7
Center: Dali Zensor Vokal
Surround: Dali Zensor 1
Subwoofer: Dali E12F

Hemmabio receivern är en Onkyo TX-NR709.
Till receivern har jag kopplat en Cambridge Audio 651BD Blu-ray spelare, (kopplat både digitalt via HDMI samt analogt)
På denna kör jag alla optiska skivor, från CD till SACD, DVD-Audio, samt DVD och Blu-ray.
Har även en AppleTv (gen3) kopplat till Onkyo receivern via HDMI. Så ofta drar jag igång Spotify eller tunein radio på ipaden och "airplayar" till atv:n

Vinylspelaren är en Technics SL-1210MK2, för närvarande inte inkopplad. Jag ska uppgradera den med ny pickup, samt köpa ett separat RIAA steg. Sen ska den kopplas in.

Normalt när jag lyssnar på musik, så kör jag Onkyon i stereo-läget, dvs bara använder fronthögtalarna, samt baslådan.

Det är på denna anläggning som jag bland annat brukar lyssna på den trevliga 99-podden.

I köket har jag en Argon Inet3+ Internetradio, samt en Chromecast-Audio inkopplad aux- ingången på den.

Senast redigerat 2019-02-10 11:47
  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-02-09 22:49

Jag är en sådan gammaldags typ som nästan alltid lyssnar på album. Spellistor är inte min grej. Dock hade jag blandband "back the days".

Seriös lyssning sker i vardagsrummet med 50/50 mellan lokala strömmade filer och vinyl.
Den strömmade musiken i detta fall kommer uteslutande från FLAC-filer eller DSD-filer. Hela CD-samlingen är rippade till FLAC. En del är också köpt från diverse näthandlare t.ex. HDTracks.com eller Linnrecords. En och annan skiva från bekantskapskretsen har väl också rippats.

För uppspelning används programvaran Roon från roonlabs.com. Det är den överlägset bästa programvaran jag har testat för ändamålet.
Roonserver och uppspelning sker på en MacMini (2012) som i sin tur är kopplad via USB till en DAC. MacMinin har även AirServer från www.airserver.com installerat och då fungerar den som en airplaymottagare med uppspelning mot samma DAC.
Roon styrs främst via min iPad men vilken dator som helst med Roon installerat fungerar. Det finns många pryttlar som kan vara så kallade Roon end points, alltifrån påkostade uppspelare till enklare enheter som Google Chromecast.

Vinyl spelas upp med en Rega RP6 med Exact pickup. Det låter förvånansvärt bra för en så liten peng. Vinyl är kul och att köpa skivor igen är trevligt. Köper både begagnat och nytt. Någon form av skivtvätt är dock nödvändigt. Det blir en rätt rejäl skillnad på många (även nya skivor).

Har förstärkare och DAC från brittiska Naim. Högtalare från danska Audiovector. Spelar bra och tyvärr bor jag i lägenhet så man får vara lite återhållsam med volymen. Dock ganska välisolerat, har inte fått något klagomål alls.

Lyssnar en del i arbetsrummet också, då endast via Roon på min PC. Tröttnade rejäl på det "skit" som kallas datorhögtalare och skaffade en billig DAC (Cambridge DACMagic Plus) och aktiva högtalare från Genelec (G2). Helt ok ljud och DAC:en har en volymratt som man enkelt kan höja och sänka utan att behöva tramsa med mjukvara.

...jo jag har Spotify Unlimited (jodå) för 49kr/mån också. Används nästan bara på jobbet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-02-10 00:11

I vardagsrummet är det Canton hela vägen. Drivs med en Onkyo-stärkare.
Bakhögtalarna är samma som Atmos-högtalarna fram fast dom står på stativ.
Basen står till höger vid soffans slut. En 12” Canton som millrar på bra.
Tyvärr har Onkyo inte tagit med förstärkaren i sin AirPlay2-uppdatering ? Sneglar lite på Yamaha men det blir om ett eller två år.
Runt om i huset finns lite Google Home Minis som multiroom. Köpte dom mest för att testa och dessa kommer
att bytas ut mot HomePod framöver.

Ber om ursäkta för stöket på bilderna. Blev lite spontanfotande ?

Senast redigerat 2019-02-10 00:24
  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-11 16:09
Ursprungligen av Json_81:

Problemet med din fakta är att den är baserad på att man sitter rakt.
Om jag har TV’n placerad som du beskriver kommer jag få titta nedåt vilket ger precis den effekten du beskriver eftersom jag inte sitter rakt i soffan.
Sen kan det nog diskuteras ergonomi för övriga kroppen och min ställning, men det är en annan sak

Ahaaa...du menar att du sitter inte upprätt i soffan? Du menar att din "sweet spot" är genom att sitta nerhasad i soffan? Då förstår jag Då har du en vilande position för dina ögon med din setup, samma som hade uppnåtts med min när man sitter upprätt...som man ska

Du har rätt, en sådan position som du tar upp är en helt annan diskussion

Ursprungligen av Andorr:

Bra, då det inte har med ämnet att göra, Visa upp ditt ljudsystem!, vilket du inte har bidragit med, varken med text eller bild.

Naw...kom igen.

Ska man följa dina riktlinjer så är tråden endast till för att visa upp bilder på sin anläggning, kommentarer och diskussioner kring dessa får inte ske. Det är snarare själva syftet med tråden, att kunna diskutera varandras setups.

Ursprungligen av Andorr:

På ämnet då för att bidra till tråden istället för att bara klaga på andra.

Klaga? Ingen har klagat. Du måste göra skillnad på att ta upp en infallsvinkel, som kan vara bra för andra att känna till, och att klaga. Jag har väl ingen anledning att klaga på något, alla får göra som de vill och det drabbar ju inte mig. Kort sagt, jag struntar väl i vad andra gör. Här var det dock ämnat att kunna hjälpa till för en ergonomiskt behagligare möblering, take it or leave it.

1
Bevaka tråden