Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

T-bord genväg att gå "bakåt"?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Vad är det för Tangentbords genväg för att gå bakåt i te.x webbläsare m.m?
För att gå framåt är det cmd+] iaf men att gå bakåt vet jag inte riktigt?

cmd+[

Ursprungligen av keptang:

cmd+[

Jag har det men då när jag trycker där så zoomar hela min skärm in istället.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-06 13:48

Backspace tar dig bakåt i Firefox. I chrome behöver du Googles tillägg för att den knappen ska funka.

Nån som vet hur man gör för att aktivera detta för Safari?

EDIT: la in länk

Senast redigerat 2019-02-06 17:52
Ursprungligen av reboot81:

Backspace tar dig bakåt i Firefox. I chrome behöver du Googles tillägg för att den knappen ska funka.

Nån som vet hur man gör för att aktivera detta för Safari?

Bästa sättet att backa tycker jag.

Detta ska fixa det på Safari, har inte testat.

defaults write com.apple.Safari com.apple.Safari.ContentPageGroupIdentifier.WebKit2BackspaceKeyNavigationEnabled -bool YES
Ursprungligen av reboot81:

Backspace tar dig bakåt i Firefox. I chrome behöver du Googles tillägg för att den knappen ska funka.

Nån som vet hur man gör för att aktivera detta för Safari?

Så det är backspace som gäller för att gå bakåt menar du?

Ursprungligen av keptang:

Bästa sättet att backa tycker jag.

Detta ska fixa det på Safari, har inte testat.

defaults write com.apple.Safari com.apple.Safari.ContentPageGroupIdentifier.WebKit2BackspaceKeyNavigationEnabled -bool YES

vart skriver man in det?

Ursprungligen av RStolpe:

vart skriver man in det?

I ett terminalfönster.

Ursprungligen av RStolpe:

...Tangentbords genväg för att gå bakåt i te.x webbläsare m.m?

Bakåt: Cmd + vänsterpil
Framåt: Cmd + högerpil

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bakåt: Cmd + vänsterpil
Framåt: Cmd + högerpil

Perfekt nu fugenrar det

Anledningen till att backsteg/backspace som standard inte alltid funkar för att gå bakåt i webbläsare (som exempelvis Safari) är att om man skriver in text i webbläsaren och fokus hamnar utanför textfältet och du sen trycker backsteg i tron om att det ska radera texten som skrivs in och man istället blir kastad bakåt i webbhistoriken så kan detta göra att all text som skrevs in är borta när man sedan går fram historiken igen. Har hänt mig ett antal gånger.

En grej som inte är helt optimal med kommando ”cmd + pil vänster eller höger” för att gå framåt eller bakåt i webbläsaren är att om ett textfält har fokus (exempelvis adressfältet i Firefox) och cmd + vänsterpil trycks så är det enda som händer att text markören flyttas till början av den textrad man står på.

Firefox bryr sig fortfarande inte kommandon för ”Back” och ”Forward” som sätts i System Preferences -> Keyboard -> Shortcuts -> App Shortcuts vilket annars är ett bra ställe att ändra kortkommandon, antingen ”globalt” för alla appar eller för genom att lägga till en app och sen justera eller lägga till kortkommandot.

Liksom trådskaparen kör jag SteerMouse och jag tycker om att ha systemet på engelska, men (natrligtvis?) svensk tangentbordslayout och därför har jag lagt till en ändring globalt som är ”Back = ⌘Ö” och ”Forward = ⌘Ä” sen har jag kopplat dessa knappar till sidoknapparna på musen i SteerMouse. Har även lagt till ”Go Back = ⌘Ö” och ”Go Forward = ⌘Ä” då vissa appar har det istället.

För den som kör SteerMouse kan jag även tipsa om att koppla ”Show Switcher Window” till scrolhjulsknappen på musen – riktigt grymt när man vant sig vid det då det medger supersnapp växling mellan öppna program direkt från musen.

Senast redigerat 2019-02-06 23:11
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-06 23:03
Ursprungligen av star-affinity:

Anledningen till att backsteg/backspace som standard inte alltid funkar för att gå bakåt i webbläsare (som exempelvis Safari) är att om man skriver in text i webbläsaren och fokus hamnar utanför textfältet och du sen trycker backsteg i tron om att det ska radera texten som skrivs in och man istället blir kastad bakåt i webbhistoriken så kan detta göra att all text som skrevs in är borta när man sedan går fram historiken igen. Har hänt mig ett antal gånger.

En grej som inte är helt optimal med kommando ”cmd + pil vänster eller höger” för att gå framåt eller bakåt i webbläsaren är att om ett textfält har fokus (exempelvis adressfältet i Firefox) och cmd + vänsterpil trycks så är det enda som händer att text markören flyttas till början av den textrad man står på.

Firefox bryr sig fortfarande inte kommandon som sätts i System Preferences -> Keyboard -> Shortcuts -> App Shortcuts vilket annars är ett bra ställe att ändra kortkommandon, antingen ”globalt” för alla appar eller för genom att lägga till en app och sen justera eller lägga till kortkommandot.

Liksom trådskaparen kör jag SteerMouse och jag tycker om att ha systemet på engelska, men (natrligtvis?) svensk tangentbordslayout och därför har jag lagt till en ändring globalt som är ”Back = ⌘Ö” och ”Forward = ⌘Ä” sen har jag kopplat dessa knappar till sidoknapparna på musen i SteerMouse. Har även lagt till ”Go Back = ⌘Ö” och ”Go Forward = ⌘Ä” då vissa appar har det istället.

För den som kör SteerMouse kan jag även tipsa om att koppla ”Show Switcher Window” till scrolhjulsknappen på musen – riktigt grymt när man vant sig vid det då det medger supersnapp växling mellan öppna program direkt från musen.

Är det en sådan här ändring du avser?
Det funkar nämnligen superfint, jag vill verkligen inte riskera att mata in Q när det är ⌘ +W jag vill använda.

Ursprungligen av reboot81:

Är det en sådan här ändring du avser?

Ursäkta, missade att specificera att det är för just ”Bakåt” och ”Framåt” som det inte går att ändra – de menyvalen finns inte i Firefox.

Gammal bugg-rapport om det här: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=...

Där jag själv blandade mig för nio år sedan…

Nyare här tydligen: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=...

Kanske ordnar sig så så småningom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-07 00:22

Aha, man är sällan ensam. Jag kör samma inställningar fast i USB Overdrive:

Där finns standardkommandon som förval.

1
Bevaka tråden