Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om bra och bradåliga skräckfilmer

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-08 15:07

Efter tjattrande med min vapendragare i bradåliga skräckfilmsgenren @SweSG bestämde jag mig för att dra igång en tråd om de bradåliga skräckfilmerna, ni vet slashers och olika typer av skräckfilmer som är så hysteriskt dåliga (medvetet eller omedvetet) att de blir bra/roliga. Vi som har vett(?) att uppskatta den här sortens filmer uppskattar också att få nya uppslag till uselt bra skräckfilmer, och det kan vi dela med oss av här.

Som ett underlag för att leta bradåliga filmer kan jag tipsa om följande två Youtube-kanaler där jag hittat många guldkorn. Hojta om ni har andra bra källor så uppdaterar jag trådens beskrivning.
Good Bad Flicks
Red Letter Media (best of the worst-serien)

Jag kallade medvetet tråden "bra och bradåliga" eftersom jag inte vill utesluta filmer som är genuint bra som man vill tipsa om, så har ni fantastiskt bra skräckisar på lut som inte kan klassas som bradåliga är det ok att tipsa om dessa också.

Det är något speciellt med skräckfilm! Min mamma lät mig se på skräckfilm sedan 4-års ålder (på gott och ont). Vi fick våran första VHS då. Sedan dess har mitt filmintresse bara växt! Extra kärlek finns till skräckfilmer av alla sorter!

En av dom första skräckfilmerna jag såg på var Dracula's Dog (1978). Den passar bra in i denna tråd!

Började också kolla på skräck i en väldigt ung ålder, dock inte hemma. Hade en kompis vars föräldrar hade en bensinmack eller liknande som hyrde ut VHS filmer så vi kunde låna dom gratis. Jag vet dock inte vilken som var den första men jag kommer ihåg att jag blev rädd efter att ha sett Nosferatu.

Kan rekommendera två riktigt bra filmer från förra året, Ghost Land och min favorit från 2018, Mandy.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-08 15:53
Ursprungligen av infelix:

Började också kolla på skräck i en väldigt ung ålder, dock inte hemma. Hade en kompis vars föräldrar hade en bensinmack eller liknande som hyrde ut VHS filmer så vi kunde låna dom gratis. Jag vet dock inte vilken som var den första men jag kommer ihåg att jag blev rädd efter att ha sett Nosferatu.

Kan rekommendera två riktigt bra filmer från förra året, Ghost Land och min favorit från 2018, Mandy.

Åh, Mandy, så glad jag blir över att se den nämnas! Såg den så nyligen som i förrgår faktiskt, efter att ha sett recensionen hos Good Bad Flicks. Jag trodde att jag visste ungefär vad jag hade att vänta mig, men ack vad fel jag hade. Det är nog en av de mest surrealistiska, vackraste, mest kreativt nyskapande och stämningsdrypande filmer jag sett på många år. Satt som i trans under hela filmen och när den var slut var jag nästan lite ledsen över att jag inte skulle kunna uppleva den för första gången igen.

Om någon som gillar skräckfilmer vill ha en rekommendation på en ny bra skräckfilm att se kan jag inte rekommendera Mandy nog, den förtjänar att gå mycket bättre än vad jag gissar att den gjorde. Och Nicholas Cage i en roll där han både spelar bra, och spelar ... Nick Cage. Skådespeleriet är för övrigt lika vasst som allt annat med den här filmen. Fenomenal!

Mandy (2018) såg jag för några månader sedan. Snygg film! Jag hade dock bara 1 öga på den då så minns inte den helt. Jag har dock väldigt svårt för Nicolas Cage! Kan vara att jag sett så mycket skitfilmer med honom! Jag har inget emot honom annars.

Jag har svårt att hitta nya skräckfilmer som faktiskt är bra också. Ska dock gå på Mandy (2018) en gång till med båda ögonen!

Ursprungligen av SweSG:

Mandy (2018) såg jag för några månader sedan. Snygg film! Jag hade dock bara 1 öga på den då så minns inte den helt. Jag har dock väldigt svårt för Nicolas Cage! Kan vara att jag sett så mycket skitfilmer med honom! Jag har inget emot honom annars.

Jag har svårt att hitta nya skräckfilmer som faktiskt är bra också. Ska dock gå på Mandy (2018) en gång till med båda ögonen!

Jag är inget super fan av Cage heller men den här rollen gör han riktigt bra.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-08 16:47
Ursprungligen av SweSG:

Det är något speciellt med skräckfilm! Min mamma lät mig se på skräckfilm sedan 4-års ålder (på gott och ont). Vi fick våran första VHS då. Sedan dess har mitt filmintresse bara växt! Extra kärlek finns till skräckfilmer av alla sorter!

En av dom första skräckfilmerna jag såg på var Dracula's Dog (1978). Den passar bra in i denna tråd!

Jag minns inte exakt vilken som var min första skräckfilm, men föräldrarna skaffade parabol-TV väldigt tidigt (tror jag var nio år eller något liknande när vi skaffade det) vilket gjorde att jag kunde titta på en hel del amerikansk skräckfilm långt innan de kom till svensk tv, och filmer som aldrig kom till svensk tv.

Minns att jag såg de gamla klassikerna som Exocisten, Hellraiser, Children of the Corn, Fredagen den 13:e-filmerna, Halloween, med mera, men den film som verkligen satte tänderna i mig var Alien (1979). Den och Aliens hade jag en skräckblandad förtjusning till. Tyckte de var ruggigt läskiga, men jag älskade dem! Än idag är det en av mina absoluta favoritserier, även om filmerna har varit ganska dassiga efter trean.

Tips om bradåliga skräckisar som är hysteriskt dåliga och roliga är många, men jag skulle särskilt vilja lyfta fram följande som är omedvetet usla:

  • Alien from the Deep - ett utomjordiskt monster väcks av ett företag som dumpar radioaktivt material i en vulkan. Monstret spenderar nästan hela filmen med att gå runt med ena klon över marken, för att sedan väldigt uppenbart lyftas upp med en kran till stående position i slutet. Hysteriskt dålig handling och skådespeleri, skrattar så jag kiknar varje gång jag ser den.

  • Tail Sting - En film från 2001 som ser ut att vara gjord 1981. Genmanipulerade skorpioner bryter sig loss på ett flygplan och mördar folk på allehanda ologiska och underhållande vis. Filmen bryr sig inte med att följa det här med fysikens lagar och rim och reson. Underhållande uselt.

  • Revenge of the Killer Tomatoes - Den här filmen tar nog det absurt bradåliga till sin spets. Filmskaparna driver med sig själva och genren de verkar i hela tiden. De gör referenser till hur usel deras rekvisita är, hur de måste öka produktplaceringen i filmen för att nå profit och ett café blir invaderat av ninjor och allehanda icke-relaterade fulkulturella grupperingar. En ung George Clooney spelar huvudrollen dessutom! Det är få filmer som fått mig att kikna av skratt som denna.

Ursprungligen av ekloev:

Jag minns inte exakt vilken som var min första skräckfilm, men föräldrarna skaffade parabol-TV väldigt tidigt (tror jag var nio år eller något liknande när vi skaffade det) vilket gjorde att jag kunde titta på en hel del amerikansk skräckfilm långt innan de kom till svensk tv, och filmer som aldrig kom till svensk tv.

Minns att jag såg de gamla klassikerna som Exocisten, Hellraiser, Children of the Corn, Fredagen den 13:e-filmerna, Halloween, med mera, men den film som verkligen satte tänderna i mig var Alien (1979). Den och Aliens hade jag en skräckblandad förtjusning till. Tyckte de var ruggigt läskiga, men jag älskade dem! Än idag är det en av mina absoluta favoritserier, även om filmerna har varit ganska dassiga efter trean.

Tips om bradåliga skräckisar som är hysteriskt dåliga och roliga är många, men jag skulle särskilt vilja lyfta fram följande som är omedvetet usla:

  • Alien from the Deep - ett utomjordiskt monster väcks av ett företag som dumpar radioaktivt material i en vulkan. Monstret spenderar nästan hela filmen med att gå runt med ena klon över marken, för att sedan väldigt uppenbart lyftas upp med en kran till stående position i slutet. Hysteriskt dålig handling och skådespeleri, skrattar så jag kiknar varje gång jag ser den.

  • Tail Sting - En film från 2001 som ser ut att vara gjord 1981. Genmanipulerade skorpioner bryter sig loss på ett flygplan och mördar folk på allehanda ologiska och underhållande vis. Filmen bryr sig inte med att följa det här med fysikens lagar och rim och reson. Underhållande uselt.

  • Revenge of the Killer Tomatoes - Den här filmen tar nog det absurt bradåliga till sin spets. Filmskaparna driver med sig själva och genren de verkar i hela tiden. De gör referenser till hur usel deras rekvisita är, hur de måste öka produktplaceringen i filmen för att nå profit och ett café blir invaderat av ninjor och allehanda icke-relaterade fulkulturella grupperingar. En ung George Clooney spelar huvudrollen dessutom! Det är få filmer som fått mig att kikna av skratt som denna.

Alien (1979) ligger högt upp på min lista över bra skräckfilm också. 1:an och 2:an är bra grejer även om 2:an inte har samma skräckfilmskänsla som 1:an! Men klart sevärda! Dom andra filmerna du nämner ligger mig också varmt om hjärtat!

Det läskigaste jag minns som litet är faktiskt inte från en skräckfilm. Det var en tjej som blev våldtagen i en film som heter Texas Detour (1978). Jakten på texasgänget på svenska! Han som gjorde det såg så äcklig ut. Anthony James! :/

Rabid (1977) och Stone (1974) ligger på min köplista! Stone (1974) är la inte riktig skräckfilm dock! Men finns lite av det i filmen. Såg dom som liten och njöt av dom då. Rabid (1977) har jag dock sett för några år sedan när Netflix hade den ett tag!

Edit:

När det kommer till skräckfilm kan jag hålla bra låda! Efter några timmar så brukar folk tröttna på mig!

Dum tråd du skapade @ekloev! <3

Senast redigerat 2019-02-08 18:30
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-09 00:43

Body Count la grunden för min och polarens uppskattning av bradåligt.

https://www.imdb.com/title/tt0090788/

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-09 10:56
Ursprungligen av infelix:

Jag är inget super fan av Cage heller men den här rollen gör han riktigt bra.

Samma här, och av just den anledningen ignorerade jag Mandy efter den släpptes, det var först när jag såg hyllande recensioner till höger och vänster som jag tänkte att jag borde ge filmen en chans. Tänkte också på att han faktiskt var bra i Hit Girl, vilket förvisso är en väldigt annorlunda rollprestation

Köpte faktiskt Rabid (1977) Uncut nyss! Slängde med The Hills Have Eyes (2006) också. Vi gillar ju film!

Rabid är riktigt bra, är stort fan av Cronenberg, speciellt hans bästa film, Videodrome.

Ursprungligen av infelix:

Rabid är riktigt bra, är stort fan av Cronenberg, speciellt hans bästa film, Videodrome.

Den är okay! Jag håller på att köpa upp lite äldre film på Blu-ray så denna tråd passa mig! Hoppas på många tips på film som man kan ha missat!

Senast redigerat 2019-02-09 13:23
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-09 13:37
Ursprungligen av SweSG:

Den är okay! Jag håller på att köpa upp lite äldre film på Blu-ray så denna tråd passa mig! Hoppas på många tips på film som man kan ha missat!

@infelix @Json_81

Rabid har jag inte sett! Cronenberg gjorde ju en hel del bra där på 80-talet, The Fly bland annat. Får nog ta mig en närmare titt på Rabid, beställa om den inte finns att streama (vilket jag misstänker inte är möjligt). Bodycount tas ofta upp på listor över bra bradåliga skräckisar @Json_81, den ska jag kolla in!

En klassiker från 1982 är Creepshow:
https://www.imdb.com/title/tt0083767/

Med bland annat Leslie Nilsen innan han blev känd för de komiska rollerna. Även Ted Danson är med.
Blev några uppföljare också men ingen lika bra som den första.

En kultskräckis värt att nämnas är väl ändå Stanley Kubricks klassiker The Shining med Jack Nicholson i huvudrollen.

Heeeeerresss Johnny !!! ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-09 21:54

Jag skulle vilja tipsa om filmen The Final Girls (2015). Den är väl inte fantastiskt bra som så, men det är en härlig hyllningsfilm till slasher-genren som samtidigt lyckas vara lite av en parodi på genren. För er som inte är bekanta med begreppet The Final Girl så handlar det om det klassiska slasher-konceptet där det alltid är en tjej som överlever i slutet. Den här filmen handlar om att en skådespelerska (Malin Åkerman) harvar kämpar med att få roller efter att blivit känd som slasher-skådis i en gammal slasher-rulle.

Hon umgås med sin dotter (Taissa Farmiga) när de råkar ut för en olycka varpå mamman dör. Efter moderns bortgång vill slasher-nördar att hon ska besöka en biovisning av mammans mest kända film som en hyllning, och under filmens gång sker en olycka varpå gänget råkar ramla in i filmens värld. Väl där inne .... händer saker. Vill inte skriva mer om det är någon som vill se filmen, men den är en charmig hyllning till genren som inte räds att driva med nyckelkomponenterna i en slasher-film. Klart sevärd om man gillar genren!

Jag undrar om det var det här som gjorde att jag blev så sugen på Rabid (1977) Uncut?

Jävla reklam! :/

Nu har Rabid (1977) trillat in:

Jag får dock vänta en sväng på The Hills Have Eyes (2006) då den var slut på lagret på Ginza!

Jakten på film går vidare! Lite inne på The Swarm (1978) och Piranha (1978). Sett dom för länge sedan och minns dom som kassa, men kassa på ett rätt sätt då! Många av dom här äldre skräckfilmerna ligger ju uppe på YouTube! Ser oftast skit ut dock, och har inte den rätta känslan! Man måste känna på fodralet, kika på bilderna typ! Dricka något stark!

Helt galet, men det känns som jag sett allt i skräckväg som gjorts. Både nytt och gammalt! :/

Känner tyvärr igen mig i det. Är riktigt svårt att hitta något vettigt som man inte redan har kollat på.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-19 14:17

Beundransvärt att ni orkar titta på dåliga filmer

Ursprungligen av Innis:

Beundransvärt att ni orkar titta på dåliga filmer

Haha, dåliga är la att ta i! Annorlunda mera!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-19 16:00
Ursprungligen av Innis:

Beundransvärt att ni orkar titta på dåliga filmer

Nyckelordet här är "bradåliga", alltså filmer som är så dåliga eller uselt producerade att det blir underhållande. Kräver att man har rätt sinnelag för att uppskatta det, men har man det är det en veritabel guldgruva av underhållning Kollade på Lesbian Vampire Killers igår, och skrattade så jag kiknade trots att jag måste ha sett den en fem-sex gånger vid det här laget.

Jag kollar absolut på både bradåliga och dåliga filmer, älskar det haha

Super 8 version av Rabid (1977):

Efterfixade version av Rabid (1977):

Coolt som fan!

1
Bevaka tråden