Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är poängen med adressen "En-dator.local"?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man t.ex. slår på fildelning på sin Mac så dyker den upp på andra Macar i nätverket i Finder och det är enkelt att dela filer.

I själva inställningsfliken i Systeminställningar står det längst upp "Andra datorer i det lokala nätverket kan nå din dator på: En-dator.local" (Eller något annat datornamn).

Men när är det meningen att man skall använda den här .local-adressen? I normalläget funkar det ju ändå och jag känner inte till något program där denna adress skulle gå att använda heller. Är det för de som kör PC eller?

Du kan använda *.local-adressen istället för datorns IP-adress till exempel, när du ansluter från en annan maskin. Till exempel är det enklare att skriva smb://imac.local istället för att leta upp IP-adressen.

I praktiken skickar du ut frågan "Vem är imac.local?" till alla på nätverket, och denne svarar "Jag är imac.local och mitt IP är 192.168.1.2", till exempel.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du kan använda *.local-adressen istället för datorns IP-adress till exempel, när du ansluter från en annan maskin. Till exempel är det enklare att skriva smb://imac.local istället för att leta upp IP-adressen.

I praktiken skickar du ut frågan "Vem är imac.local?" till alla på nätverket, och denne svarar "Jag är imac.local och mitt IP är 192.168.1.2", till exempel.

Är det i anslut till server i Finder du menar att jag skriver detta?
Jag får inte det att funka med smb, däremot med afp.
Den andra datorn har rätt gammalt system.

Men i vilket fall, inget av detta behövs ju eftersom datorn dyker upp på vänstersidan i Finder. Men ok, om den inte gör det förstår jag poängen. Däremot varför afp men inte smb funkar är lite oklart.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-02-10 17:40

Under Äpplet - Systeminställningar - Delning - Fildelning - Alternativ kan du välja afp/smb.

Ursprungligen av kenjon:

Under Äpplet - Systeminställningar - Delning - Fildelning - Alternativ kan du välja afp/smb.

Aha: afp är Apples och smb Microsoft om jag fattat rätt.

.local - adresser, har det med Bonjour att göra också?
Jag noterade att med en .local adress kunde min Mac hitta en enhet med egentilldelad IP som inte syntes i arp-cachen. Efter .local-androp så fanns den i arp-en. Jag bara funderade på om det är Bonjour som fixar det där.

1
Bevaka tråden