Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moto G7 Plus får mig att fundera på vad jag får för pengarna

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I takt med att flaggskeppsmobilerna blir allt dyrare verkar hårdvaran i mellanklassen också bli allt bättre. Ida har kikat närmare på nya Moto G7-familjen som har mycket att erbjuda utan att kosta skjortan.

Läs hela artikeln här

Ingen Andriod i mellansegmentet och i många fall premiumsegmentet är relevanta för mig när mjukvaran inte uppdateras efter ett år.
Jag föll till iOS 2017 när andra året i rad Google inte erbjöd Pixeln här.
Det är svårt för mig att rekommendera andriod till nära och kära längre som vill ha en fungerande och relevant mobil i flera år.

  • Medlem
  • 2019-02-10 11:36

Synd att Motorola är bedrövliga på att uppdatera mjukvara, annars hade det varit riktigt intressant.

Ursprungligen av Texmex:

Ingen Andriod i mellansegmentet och i många fall premiumsegmentet är relevanta för mig när mjukvaran inte uppdateras efter ett år.
Jag föll till iOS 2017 när andra året i rad Google inte erbjöd Pixeln här.
Det är svårt för mig att rekommendera andriod till nära och kära längre som vill ha en fungerande och relevant mobil i flera år.

Bara för du inte får senaste android slutar inte mobilen vara relevant eller fungerande. Så länge de skickar ut säkerhetsuppdateringar är det lugnt.
Och får du en ny för 3000kr kan du ju byta varannat år utan att det märks lika mycket i plånboken.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Bara för du inte får senaste android slutar inte mobilen vara relevant eller fungerande. Så länge de skickar ut säkerhetsuppdateringar är det lugnt.
Och får du en ny för 3000kr kan du ju byta varannat år utan att det märks lika mycket i plånboken.

Dessutom uppdateras appar, största skillnaden mot iOS där det krävs att Apple uppdaterar iOS för att man ska få uppdaterade appar från Apple.

Tror nog dessa Motorola kan gå bra. Mellanklass Snapdragon chippet är rätt kompetent för många om man inte är inne på tunga mobilspel och sånt.

Ryktas även om att Nokia ska släppa en liknande mobil i den här prisklassen under MWC 2019. Nokia 6.2 med ett utstansat hål för selfie kameran istället för notchen.

  • Medlem
  • 2019-02-10 12:08
Ursprungligen av Texmex:

Ingen Andriod i mellansegmentet och i många fall premiumsegmentet är relevanta för mig när mjukvaran inte uppdateras efter ett år.
Jag föll till iOS 2017 när andra året i rad Google inte erbjöd Pixeln här.
Det är svårt för mig att rekommendera andriod till nära och kära längre som vill ha en fungerande och relevant mobil i flera år.

Sanning med modifikation
Om du klarar dig med en Android mellanklass så går det idag ca 4 till 5 sådana på en iPhone. Dessutom har jag en S7 som kom våren 2016 och kör Oreo samt säkerhetsuppdatering från januari 2019

  • Medlem
  • 2019-02-10 12:10

Intressant läsning ?
Mellanklassen kommer starkt och håller med om att motivet att köpa mobil för 15000 kr minskar mer och mer

  • Medlem
  • 2019-02-10 12:11
Ursprungligen av Jonatatatan:

Bara för du inte får senaste android slutar inte mobilen vara relevant eller fungerande. Så länge de skickar ut säkerhetsuppdateringar är det lugnt.
Och får du en ny för 3000kr kan du ju byta varannat år utan att det märks lika mycket i plånboken.

Exakt ?

  • Medlem
  • 2019-02-10 12:12
Ursprungligen av Andorr:

Dessutom uppdateras appar, största skillnaden mot iOS där det krävs att Apple uppdaterar iOS för att man ska få uppdaterade appar från Apple.

Helt rätt inte många som tänker på detta ?

Det här har jag tyckt länge! Jag köpte en Moto X4 för runt 2k för något år sedan. Helt okay mobil för dom flesta skulle jag tro. Köpte även ett MicroSD-kort på 250GB för att lägga lite musik på. Allt gick på under 3k. Fått massa säkerhetsuppdateringar och appar uppdateras regelbundet!

Jag har köpt Moto G, Moto G2, Moto G3 och Moto G4 plus. Jag har tyckt att alla var prisvärda. Men sistnämnda modellen är för stor för min smak. Därför gick jag över till en begagnad Iphone 5s och nu har jag en Iphone SE, som jag köpte ny. Men bortsett från det så ser man att mellanklassmodellerna blir allt bättre. Även så gamla Moto! Trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-10 12:40

Problemet är väl så enkelt som att det inte är en iOS. För egen del känns det otänkbart med något annat(Apple skrattar hela vägen till banken...). XR är lite för nära XS och då kan jag lika gärna köra XS, så läge lyckan består och plånboken fylls tillräckligt varje månad. Men om det fanns en iOS för 3-4000, ja då vore jag en intresserad kund. Och jag tror många företag skulle släppa in Apple som idag blivit för dyra.

Ursprungligen av xms67:

Problemet är väl så enkelt som att det inte är en iOS. För egen del känns det otänkbart med något annat(Apple skrattar hela vägen till banken...). XR är lite för nära XS och då kan jag lika gärna köra XS, så läge lyckan består och plånboken fylls tillräckligt varje månad. Men om det fanns en iOS för 3-4000, ja då vore jag en intresserad kund. Och jag tror många företag skulle släppa in Apple som idag blivit för dyra.

Verkar som om man inte ska hoppas för mycket på en billigare iPhone:
https://www.phonearena.com/news/Apple-iPhone-...

Men ingen strategi är väl huggen i sten för evigt. Skulle gärna se en modern uppföljare till iPhone SE.
Tror en sån skulle kunna fylla en nisch för Apples del.

Ursprungligen av xms67:

Problemet är väl så enkelt som att det inte är en iOS. För egen del känns det otänkbart med något annat(Apple skrattar hela vägen till banken...). XR är lite för nära XS och då kan jag lika gärna köra XS, så läge lyckan består och plånboken fylls tillräckligt varje månad. Men om det fanns en iOS för 3-4000, ja då vore jag en intresserad kund. Och jag tror många företag skulle släppa in Apple som idag blivit för dyra.

Om du klarar dig med 32 gig så säljs ju nya iPhone 7 för strax under 5000kr på Netonnet osv, jag tycker det är dyrt med tanke på åldern men behöver man iOS så behöver man.
Man kan ju tycka Apple borde kunna få ner iPhone 7 mot 3-4000kr år 2019. Eller om de släpper en budget iPhone likt iPad 2017 och 2018.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Om du klarar dig med 32 gig så säljs ju nya iPhone 7 för strax under 5000kr på Netonnet osv, jag tycker det är dyrt med tanke på åldern men behöver man iOS så behöver man.
Man kan ju tycka Apple borde kunna få ner iPhone 7 mot 3-4000kr år 2019. Eller om de släpper en budget iPhone likt iPad 2017 och 2018.

Ett alternativ om man måste ha iOS oavsett alla andra alternativ. Men 32 GB känns lite snålt för 5000 kr när vi har gått in i 2019. För kunder som inte har bestämt sig mellan iOS eller Android så kan du få en fabriksny Nokia 8 med 128 GB för 3.990 kr:
https://www.proshop.se/Mobile/Nokia-8-128GB-P...

Inte det nyaste flaggskeppet men ändå. Så jag tycker Apple behöver en modern instegsmodell för att locka över android användare.
Men de kanske nöjer sig med sin användarbas och tycker inte att ta marknadsandelar behövs.

Fast om de ska satsa på tjänster, abonnemang etc.. framöver tror jag det kan finnas en nytta i att få så många till iOS som möjligt. Även om de inte kommer göra lika stor vinst på hårdvaran som förut.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Om du klarar dig med 32 gig så säljs ju nya iPhone 7 för strax under 5000kr på Netonnet osv, jag tycker det är dyrt med tanke på åldern men behöver man iOS så behöver man.
Man kan ju tycka Apple borde kunna få ner iPhone 7 mot 3-4000kr år 2019. Eller om de släpper en budget iPhone likt iPad 2017 och 2018.

Apple själva säljer iPhone 7 på amazon för $299 dollar (Moto G7 är satt på $299 och G7 Plus är satt lite över det om min info är rätt).

Vi får väl tro att Tim Cook tar tag i deras usla valutaväxling, tyvärr lär väl inte Sverige vara prioriterad.

Senast redigerat 2019-02-10 17:39

Det går numera utmärkt att skicka sms från dator med android och Googles messageapp. Precis lika smidigt som iMessage.
Annars gör Motorola väldigt trevliga telefoner och har i mitt tycke ett av de trevligare ui inom androidvärlden. Har en Motorola G4 som extratelefon som är helt fantastisk bra för vad den kostade. Hade den haft bättre kamera hade den varit min primärtelefon sedan länge.

Moto is da shit. Jag har många ungar att hålla med nallar och utan Moto skulle jag vara tvungen att belåna kåken, typ. Jag köper varje generation i mitten av produktcykeln för ett snittpris på strax över 2k och kan kosta på mig att uppgradera dem en gång årligen för under 15k, vilket är vad folk här ger för en enda nalle. Byter man en gång om året spelar det ingen roll att Moto är kassa på versionuppgraderingar. Batterierna är bra hela vägen ut och det kommer säkerhetspatchar under hela ägandeperioden. What's not to like, lixom?

Ursprungligen av GustafMA:

Moto is da shit. Jag har många ungar att hålla med nallar och utan Moto skulle jag vara tvungen att belåna kåken, typ. Jag köper varje generation i mitten av produktcykeln för ett snittpris på strax över 2k och kan kosta på mig att uppgradera dem en gång årligen för under 15k, vilket är vad folk här ger för en enda nalle. Byter man en gång om året spelar det ingen roll att Moto är kassa på versionuppgraderingar. Batterierna är bra hela vägen ut och det kommer säkerhetspatchar under hela ägandeperioden. What's not to like, lixom?

Inte dumt alls.
Brorsan har sin iPhone 5S, hans fru en iPhone 6 och de två ungarna har haft iPhone 7 sen ett år tillbaka.
De band väl upp abbonemangen för att få två iPhone 7 när de ändå bara betala för abbonemanget utan lurar.
Subventioner på abonnemang som man ändå inte kommer byta ifrån är ok i min värld ?
Själv så planerar jag att äga min iPhone X i 2-3 år till med ett batteribyte däremellan.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-02-10 19:53
Ursprungligen av Mackan1984:

Inte dumt alls.
Brorsan har sin iPhone 5S, hans fru en iPhone 6 och de två ungarna har haft iPhone 7 sen ett år tillbaka.
De band väl upp abbonemangen för att få två iPhone 7 när de ändå bara betala för abbonemanget utan lurar.
Subventioner på abonnemang som man ändå inte kommer byta ifrån är ok i min värld ?
Själv så planerar jag att äga min iPhone X i 2-3 år till med ett batteribyte däremellan.

Byter du batteri själv eller lämnar du in den? Sitter i samma sits som du, X som köptes när den lanserades. Den tuffar på som om det vore dens jobb, vilket det ju är, men när telefonen blir 2 år så funderar jag på batteribyte. Som jag har förstått det så bryter man vattentätheten om man byter själv hemma?

Ursprungligen av Hoya:

Byter du batteri själv eller lämnar du in den? Sitter i samma sits som du, X som köptes när den lanserades. Den tuffar på som om det vore dens jobb, vilket det ju är, men när telefonen blir 2 år så funderar jag på batteribyte. Som jag har förstått det så bryter man vattentätheten om man byter själv hemma?

Lämna in, alltid.
Vattentåligheten är nog inte speciellt bra efter 2 år oavsett. Är ju trevligt att få den uppfräshad i samband med batteribyte.

Ursprungligen av Hoya:

Byter du batteri själv eller lämnar du in den? Sitter i samma sits som du, X som köptes när den lanserades. Den tuffar på som om det vore dens jobb, vilket det ju är, men när telefonen blir 2 år så funderar jag på batteribyte. Som jag har förstått det så bryter man vattentätheten om man byter själv hemma?

Bytte batteri själv förr men som keptang skrev så är det vettigare att lämna in numera.
Både batteri och tätning blir bytt då hos Apple för 695:-.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-10 20:51

Har själv inte använt Moto G-serien på ett tag, men jag testade G3- och G4 när det begav sig och även då var det bra och prisvärda telefoner för pengarna. Det är bra att det finns aktörer likt Motorola och Nokia som erbjuder bra telefoner till rimliga prislappar, nu återstår det bara att telefoner i mellansegmentet från de stora tillverkarna når upp till samma kvalitet och komponenter som dessa (t.ex. Samsung).

Ursprungligen av Jonatatatan:

Om du klarar dig med 32 gig så säljs ju nya iPhone 7 för strax under 5000kr på Netonnet osv, jag tycker det är dyrt med tanke på åldern men behöver man iOS så behöver man.
Man kan ju tycka Apple borde kunna få ner iPhone 7 mot 3-4000kr år 2019. Eller om de släpper en budget iPhone likt iPad 2017 och 2018.

Problemet med att köpa en 7:a idag är att den är två och ett halvt år gammal, och tiden man får säkerhetsuppdateringar blir ju som sagt då två och ett halvt år kortare... 5s har ju hittills fått fem ios-uppdateringar, två mer än 5 och 5c, men frågan är ju hur Apple kommer att svara på att fler och fler behåller sina iphones längre och längre. Kommer även 7:an få ytterligare två ios-updateringar till eller kommer Apple gå tillbaka till tex tre som tex 5 och 5c? Om så, så får ju 7:an bara en till.

Ytterligare ett plus för Moto G7 Plus är att den fått optisk bildstabilisering, något som nästan alla tidigare mototelefonerna saknat, verkar bara vara Moto Z som haft det tidigare.

Ursprungligen av filbunke:

Problemet med att köpa en 7:a idag är att den är två och ett halvt år gammal, och tiden man får säkerhetsuppdateringar blir ju som sagt då två och ett halvt år kortare... 5s har ju hittills fått fem ios-uppdateringar, två mer än 5 och 5c, men frågan är ju hur Apple kommer att svara på att fler och fler behåller sina iphones längre och längre. Kommer även 7:an få ytterligare två ios-updateringar till eller kommer Apple gå tillbaka till tex tre som tex 5 och 5c? Om så, så får ju 7:an bara en till.

Tror det handlade mycket om 64-bit och att cpun klarar av uppdateringarna bättre än tidigare smartphones.
Däremot märker man ju bland appar att iPhone 5s börjar bli lågprio.

Apple visste nog redan med iOS 12 att iPhones behölls längre.
De vågar nog inte dra undan mattan när fler håller hårdare.
Apple Music behöver ju inte mer hästkrafter t ex ?

Sen får man se det som vilka SoC har andvänts senast, iPhone 7 har en a10 som sitter i förra årets iPad.
Den hänger nog i längre än iPhone 5S A7.

Vi är vid samma stagnation som för PC eller tv där vi köper när vi måste eller känner oss alldeles för utdaterade.

Det är då vi ställer oss och kollar om vi behöver en smartphone som tar bäst foton och har bäst processor eller om vi tar en som tar ok foton och klarar dagens appar.
Våra plånböcker kommer definiera framtiden helt klart ?
”Jag behöver inte en sån smartphone” versus ”jag är värd att unna mig det senaste”.

Mellansegmentet kommer fortsätta få ett ryck i hopp om att vi åtminstone ska fortsätta lägga 3000-5000 om året på en smart lur.

Ursprungligen av Mackan1984:

Våra plånböcker kommer definiera framtiden helt klart ?
”Jag behöver inte en sån smartphone” versus ”jag är värd att unna mig det senaste”.

Mellansegmentet kommer fortsätta få ett ryck i hopp om att vi åtminstone ska fortsätta lägga 3000-5000 om året på en smart lur.

Jag tycker inte längre att det är tillräcklig orsak att "unna sig". Tidigare var unnandet en billig mobil med godtagbar kamera V.S 2000-3000 kr extra för en toppmodell. Då tycker jag att det kändes rimligt. 4-5ggr priset för bättre hårdvara känns inte som att unna sig. Det känns som en riktigt dålig affär.

Ursprungligen av PerMagnus:

Jag tycker inte längre att det är tillräcklig orsak att "unna sig". Tidigare var unnandet en billig mobil med godtagbar kamera V.S 2000-3000 kr extra för en toppmodell. Då tycker jag att det kändes rimligt. 4-5ggr priset för bättre hårdvara känns inte som att unna sig. Det känns som en riktigt dålig affär.

Ja så är det ju.
Subventioner hos operatörer finns ju fortfarande som sminkar över lite av denna prisskillnad.
Det är ju samma visa med bilar där man ser kunder unna sig lite extra motor och lull-lull t ex ?
Smartphone-branschen kommer nog lyckas dom med.

"Det är istället detaljer som gör att jag har svårt att byta bort min dyra mobil. Detaljer som antagligen inte låter som mycket att hänga i julgranen om man inte levt och vant sig med dem."

Det enda lilla ordet som jag skulle vilja byta bort i din mening är "dyrt". Har en Iphone 7:) men ja, precis av samma anledning känner jag också att jag är inte riktigt beredd att släppa Iphonen än. Men Apple gör mitt beslut enklare då, beroende på prissättningen på de nya modellerna som kommer. Nu byter jag inte telefon i år, men framöver vill jag kanske ha årets modell och jag vet inte om jag är villig att betala 15 000 för en telefon??

Bevaka tråden