Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antivirusprogram till MacOS

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Funderar på att skaffa någon form av antivirusprogram till min nya Mac.
Finns det något bra som ni kan rekommendera, gratis- eller betalversion?

Tack på förhand!

Vad är motivationen till detta?

Jag tror det är väldigt få som har nåt speciellt antivirus på sin Mac. Det som finns inbyggt brukar vara tillräckligt. Sen gäller det bara att inte installera några skumma program eller klicka på suspekta email.

Vill du absolut köra något brukar Clam AV vara rätt bra. Undvik Mackeeper och Norton bara.

Ursprungligen av Manne23:

Hej!

Funderar på att skaffa någon form av antivirusprogram till min nya Mac.
Finns det något bra som ni kan rekommendera, gratis- eller betalversion?

Tack på förhand!

Jag rekommenderar inget sådant. Jag rekommenderar att du avstår. Den malware/skadlig programvara man kan drabbas av tas bäst bort med Malwarebytes for Mac. Inget bona fide-virus drabbar en mac. Windowsanvändare får skydda sina egna burkar, IMO.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-02-10 17:38

"Antivirusprogram" är skräp som man i de flesta fall inte vill ha installerad på sin dator. För att identifiera eventuell skadlig mjukvara på sin dator skulle jag hålla med ovanstående post om Malwarebytes.

Hur ska man då gardera sig ifall det kommer virus i datorn via en webbläsare? inte säkert att man har installerat add-on mot sådant. Sedan finns andra saker som kan ställa till typ spionprogram för iOS. Visserligen tas dom bort efter en tid men man vet inte vilken skada dom gjort samt on det inte finns risk att dessa implanterar sig i datorn också.

Senast redigerat 2019-02-11 17:23

Jag måste vara född med tur. Jag har inte sett ett enda virus på flera år. Då på Windows. Jag kan dock lova jag är på bra skumma sajter ibland! Är det så vanligt idag?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-11 17:18
Ursprungligen av calinou:

Hur ska man då gardera sig ifall det kommer virus i datorn via en webbläsare? inte säkert att man har installerat add-on mot sådant.

Finns inget virus som kan automatiskt infektera din mac genom Safari.

https://www.cultofmac.com/573449/malware-inst...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-11 17:19
Ursprungligen av SweSG:

Jag måste vara född med tur. Jag har inte sett ett enda virus på flera år. Då på Windows. Jag kan dock lova jag är på bra skumma sajter ibland! Är det så vanligt idag?

Nej inte om du frågar mig. Frågar du dom som skriker "varg" så är det osäkert

Ursprungligen av Innis:

Finns inget virus som kan automatiskt infektera din mac genom Safari.

https://www.cultofmac.com/573449/malware-inst...

Det första man möter när man klickar på denna länk

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-11 17:27
Ursprungligen av calinou:

Det första man möter när man klickar på denna länk

Ja och? Vet du inte skillnad mellan cookie och malware?
Börjar förstå varför du postar bilder på begripliga dialogrutor i tråden för obegripliga

Ursprungligen av calinou:

Hur ska man då gardera sig ifall det kommer virus i datorn via en webbläsare? inte säkert att man har installerat add-on mot sådant. ...

Malwarebytes for Mac, som jag länkade till tidigare. Virus är det dock inte fråga om.

Jag kör Norton Security på mina Macar. Mest för att jag får det gratis från tidigare kollegor på Symantec. Skulle jag köpa ett idag så skulle det dock bli Nod32 från Eset. Litet, lätt och ganska billigt. Ville jag inte betala för något AV så är ju Sophos Home gratis.

Personligen efter ha jobbat inom IT-säkerhet, med bland annat forensik och penetrationstester i 15 år så skulle jag aldrig låta bli att installera någon form av aktivt skydd på datorn. Jag utgår fortfarande efter devisen att på frågan: "Är din dator infekterad?" så kan man bara svara "Ja" eller "jag vet inte". Men jag är ju yrkesskadad.

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag kör Norton Security på mina Macar. Mest för att jag får det gratis från tidigare kollegor på Symantec. Skulle jag köpa ett idag så skulle det dock bli Nod32 från Eset. Litet, lätt och ganska billigt. Ville jag inte betala för något AV så är ju Sophos Home gratis.

Personligen efter ha jobbat inom IT-säkerhet, med bland annat forensik och penetrationstester i 15 år så skulle jag aldrig låta bli att installera någon form av aktivt skydd på datorn. Jag utgår fortfarande efter devisen att på frågan: "Är din dator infekterad?" så kan man bara svara "Ja" eller "jag vet inte". Men jag är ju yrkesskadad.

Mac OS X har mängder av inbyggt aktivt skydd. Du kan läsa mer via länken nedan.

https://www.apple.com/macos/security/

Ursprungligen av Zeugma:

Mac OS X har mängder av inbyggt aktivt skydd. Du kan läsa mer via länken nedan.

https://www.apple.com/macos/security/

Jo, men det finns exploits ändå och det är lättare att få ut en signatur till en sådan än att vänta på att Apple ska patcha sitt os. Till exempel denna: https://9to5mac.com/2019/02/06/mac-keychain-e... eller denna https://thehackernews.com/2018/09/apple-macos...

Ursprungligen av primu[s]®:

Jo, men det finns exploits ändå och det är lättare att få ut en signatur till en sådan än att vänta på att Apple ska patcha sitt os. Till exempel denna: https://9to5mac.com/2019/02/06/mac-keychain-e... eller denna https://thehackernews.com/2018/09/apple-macos...

Hur hindrar Norton Security det?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-11 18:50
Ursprungligen av primu[s]®:

Jo, men det finns exploits ändå och det är lättare att få ut en signatur till en sådan än att vänta på att Apple ska patcha sitt os. Till exempel denna: https://9to5mac.com/2019/02/06/mac-keychain-e... eller denna https://thehackernews.com/2018/09/apple-macos...

Vad jag förstår kräver den sista fysisk tillgång till datorn. Så ett antivirus gör ingen skillnad.

Du vet väl om att det är farligt att gå ute för blixten kan slå ner i dig. Så antar att du bär med dig en portabel åskledare

Ursprungligen av Zeugma:

Hur hindrar Norton Security det?

Den andra (The Hackernews) lär det finnas en "write up" för. Den första är nog oklar eftersom han inte talat om vilken exploit han utnyttjar. Är det en 0day så kan möjligen GEB-signatur blockera den men högst oklart.

Vidare så tycker jag att Patrick Wardle's blog är bra: https://digitasecurity.com/blog/2019/01/01/ma...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-12 10:37

Antivirus dömer jag ut som en säkerhetsrisk. Lite som att ge grannen nycklarna så att även han kan kontrollera att spisen är avstängd på natten.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-12 15:58
Ursprungligen av calinou:

Det första man möter när man klickar på denna länk

Neeeej jag har blivit hackad.Eller vad tror du @calinou?

Ursprungligen av reboot81:

Antivirus dömer jag ut som en säkerhetsrisk. Lite som att ge grannen nycklarna så att även han kan kontrollera att spisen är avstängd på natten.

Bra sagt! Risken är nog större att man hackas på det viset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-13 10:51

Finns det över huvud taget virus som kan operera i macOs? Jag har för mig att något sådant fortfarande inte existerar.

Ursprungligen av Innis:

Neeeej jag har blivit hackad.Eller vad tror du @calinou?

Varför ska du vara så misstänksam

Senast redigerat 2019-02-15 21:12
Ursprungligen av calinou:

Varför ska du vara så misstänksam

Det där är bara spam. Inte en riktig Apple-sida det där (vilket antagligen hade synts om du inte croppat bilden)

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-02-15 21:28
Ursprungligen av zinned:

Finns det över huvud taget virus som kan operera i macOs? Jag har för mig att något sådant fortfarande inte existerar.

Jag tror inte det. Jag har läst liknande frågeställningar på andra forum - t.o.m. ber de om länkar där de kan bli infekterade. Men svaren är blaha-blaha.

Det brukar låta ”Mac:are är så få, därför inte intressanta som målgrupp”.

Ett fåtal säger att det finns. De länkar till sajter som beskriver explioits och annat. Några exempel på virus som drabbar OS X eller macOS presenteras dock aldrig.

Mycket snack, lite verkstad.

Senast redigerat 2019-02-16 10:31
  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-02-15 22:26
Ursprungligen av calinou:

Det är inget jag hittat på. Sluta förlöjliga mig med dina påstående.

Du har alltså ett program i din programmapp som heter Open Any Files.app

Det kan omöjligen hamnat där av sig självt. Man MÅSTE med admin-lösen godkänna installationer av programvaror. Inget kan installeras där på sämre premisser.

Ursprungligen av filuren:

Du har alltså ett program i din programmapp som heter Open Any Files.app

Det kan omöjligen hamnat där av sig självt. Man MÅSTE med admin-lösen godkänna installationer av programvaror. Inget kan installeras där på sämre premisser.

Den hämtade jag ju i god tro via app store.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-02-15 23:01

Just behovet av antivirusprogram (”klientskydd”) på Mac OS är en ofta debatterad fråga. Det råder inga tvivel om att mängden hot mot Mac OS-plattformen är betydligt färre än hoten mot Windows-plattformen. Med det sagt så är Mac-hoten långt ifrån obefintliga.

I företagssammanhang ser jag personligen det som obligatoriskt att Mac-arbetsstationerna utrustas med uppdaterade klientskydd (och så sent som i onsdags var jag ute och rensade en infekterad arbetsstation). Detta gäller även om hela maskinparken är Mac OS-baserad och ingen hänsyn behöver tas till risken för att Macar sprider skadeprogram för Windows. I privatpersonssammanhang ser jag ett uppdaterat klientskydd för Mac OS som starkt rekommenderat.

I den här diskussionen råder det också ibland termförvirring eftersom vissa använder termen virus som en paraplyterm för skadeprogram medan andra använder samma term för just en specifik typ av skadeprogram. Dagens risker handlar mer om maskar och trojaner än om virus. Trojaninfekterade program är tacksamma att exemplifiera med i dessa sammanhang eftersom de är lätta att relatera till. 2017 var den officiellt distribuerade installationsfilen för videokonverteringsverktyget Handbrake infekterad med OSX.Proton. Senare samma år drabbades Elmedia Player av samma trojan i en uppdaterad version. Årets dessförinnan var den officiella installationsfilen för Bittorrent-klienten Transmission infekterad med trojanen OSX.Keydnap.

Apple gör ett bra jobb med att hålla Mac OS-plattformen förhållandevis fri från skadeprogram. De kommer dock inte att få Mac OS lika säkert som IOS (som till skillnad från Mac OS aldrig behöver något klientskydd). Detta beror dels på att Mac OS är mycket öppnare och dels på att Apple inte kan fimpa all bakåtkompatibilitet för äldre och utdaterade tekniker. Mot denna bakgrund ser jag en stor fördel i att Macar kompletteras med klientskydd från olika tillverkare, så att inte hela världens Macar står sårbara när någon hittar ett sätt att kringgå Apples egen Gatekeeper-lösning (vilket för övrigt hände så sent som denna vecka).

Ursprungligen av nikka:

I företagssammanhang ser jag personligen det som obligatoriskt att Mac-arbetsstationerna utrustas med uppdaterade klientskydd (och så sent som i onsdags var jag ute och rensade en infekterad arbetsstation). Detta gäller även om hela maskinparken är Mac OS-baserad och ingen hänsyn behöver tas till risken för att Macar sprider skadeprogram för Windows. I privatpersonssammanhang ser jag ett uppdaterat klientskydd för Mac OS som starkt rekommenderat.

Vi har det som ett krav uttalat av vår IT-avdelning. Alla maskiner ska ha anti-virus. Mac eller Windows spelar ingen roll (våra utvecklare sitter på Macar). Linuxmaskiner är undantagna av någon anledning. För Windowsmaskinerna pushas programmen ut, men vi är fria att välja i princip vilket anti-virus som helst på Macarna (även om det finns rekommendationer, så de flesta av oss kör Avast).

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-02-15 23:59
Ursprungligen av calinou:

Den hämtade jag ju i god tro via app store.

Då är nästa fråga: är det ett dåligt program som hamnat på App Store trots deras filter? (Skit händer, tyvärr) Eller varnas det i onödan?

Inte lätt för alla att veta eller ens orka bry sig om.

Jag kan gräva vidare imorgon, med den lilla kunskap jag har.

Bevaka tråden