Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google rekryterar ingenjörer för Pixel-processor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google har rekryterat ingenjörer från både Qualcomm och Intel till en intern grupp som antas utveckla egna processorer för bärbara enheter.

Läs hela artikeln här

Qualcomm har ett dåligt rykte, med höga avgifter och annat för att använda deras chip. Ständigt indraget i rättsprocesser.
Så jag är inte så förvånad om både Google och Apple vill komma bort från beroendet av dem om möjligt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-12 12:38
Ursprungligen av johnh3:

Qualcomm har ett dåligt rykte, med höga avgifter och annat för att använda deras chip. Ständigt indraget i rättsprocesser.
Så jag är inte så förvånad om både Google och Apple vill komma bort från beroendet av dem om möjligt.

Mmm, det ska bli intressant att se hur Qualcomm hanterar detta, när fler och fler börjar utveckla egna kretsar. Det kan ju nå en punkt där deras höga avgifter för kvarvarande kunder inte kompenserar för alla förlorade kunder. Många är ju beroende av deras modem också, och jag tror inte att det är så många som helt kan skippa Qualcomm helt av just den anledningen. Apple jobbar ju dock på egna modem och Intel har också modem, och även om de inte har kommit tillräckligt långt för att på riktigt hota Qualcomm än kan mycket hända på ett eller två år. Ska bli spännande att följa!

Väldigt bra utveckling detta! Hemmagjorda processorer! Mumma ? lovar jäkligt gott för konkurrensen!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-13 14:51
Ursprungligen av D_Odell:

Väldigt bra utveckling detta! Hemmagjorda processorer! Mumma ? lovar jäkligt gott för konkurrensen!

Verkligen! Att fler stora aktörer kan flytta in kompetensen för både hårdvaran och mjukvaran i de egna leden bör ju leda till att de kan skräddarsy helheten, och det har ju onekligen fungerat bra för Apple (och även Huawei nu på senaste). Med tanke på hur mycket Google kunnat göra med Visual Core kan jag tänka mig att de kan uträtta stordåd när de kontrollerar alla egenskaper av kretsarna.

1
Bevaka tråden