Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth den dumma

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag blir fascinerad av teknikutvecklingen som stort men slängs tillbaka då och då för att inse att en del är bara smink. En transistorradio med snyggare förpackning för de som vill ha något visuellt.
Bluetooth har revolutionerat en del saker helt klart, det har skett en del på utvecklingsfronten från när man försökte använda det med Ericsson men inte visste till vad och fortsätter att utvecklas, men är fortfarande dummare än ett spån.

Jag har lite funderingar om Bluetooth är för dumt eller om det finns något att bygga på, kanske WiFi eller annan teknik bör ta över?

Kommer det någonsin att komma gränssnitt i iOS där man kan växla bluetooth-tillbehör som sig behagar utan sjuttioelva knapptryckningar och av- och på-stängning av Bluetooth-tillbehör?
Kommer det komma lösningar där enheterna känner av att man är 2 km hemifrån och ansluter till närmaste enhet eller ännu bättre aktiv enhet (W1 löser viss problematik ja, men hänger sig för ofta och finns nu begränsat till två produkter)?
Kommer tillverkarna samt Apple att tillåta oss att stänga av auto-uppringning (auto dial) med dubbeltryck på headset? (Något som följt med sedan 1998?!! vem har användning för detta? och varför tar de inte bort funktionen, absurt.)
Kommer man kunna skicka högkvalitativt ljud med Bluetooth, någonsin?
Hur mycket mindre ström kan Bluetooth dra?
Vad finns det för ny trådlös teknik i analkande?

Håller till stor del med!
Försöker alltid att köpa WiFI-prylar istället, alltid krångel med BT.
Däremot så är väl BT4 sagt att vara högkvalitativt ljud, eller minns jag fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-13 10:08

Trots att BT är en fantastisk uppfinning håller även jag med i mycket. Men jag läst att nästa BT(kan den kallas 5?) tar ganska rejäla kliv framåt. W1 tycker jag är som en skänk från ovan, även om antalet produkter är begränsat. Även NFC och BT verkar ju riktigt bra. Det är ju inget för oss Applefantaster tyvärr. Men det är ju mer ett Appleproblem än BT problem.

Ursprungligen av xms67:

...läst att nästa BT (kan den kallas 5?)...

Version 5 kom 2016, och började dyka upp i produkter under 2017 - t.ex. iPhone 8 och X.

Nyligen presenterades version 5.1.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth#Bluet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-13 19:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Version 5 kom 2016, och började dyka upp i produkter under 2017 - t.ex. iPhone 8 och X.

Nyligen presenterades version 5.1.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth#Bluet...

Så var det, bra med folk med koll!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-13 20:21
Ursprungligen av xms67:

Så var det, bra med folk med koll!

Japp, det täckte vi nyligen här på sajten.

https://www.99.se/artikel/12303-bluetooth-51-...

Finns det nån anledning varför tillverkarna satsar så på bluetooth kontra wifi?
Känns ju som att det finns fler möjligheter och finesser med wifi.
(Ja jag kan inget i detta, så slipper vi påpeka det ?).
Även jag är trött på allt meckande kring AirPods ibland, fantiserade väl innan jag ägde dem att så fort jag börja pilla på iPaden eller macbooken att de skulle byta över automatiskt.

Sen har jag varit med om att när jag byter tillbaka till iPhone så bryts kontakten och de försvinner spårlöst som alternativ i några sekunder.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-13 22:02
Ursprungligen av Mackan1984:

Finns det nån anledning varför tillverkarna satsar så på bluetooth kontra wifi?
Känns ju som att det finns fler möjligheter och finesser med wifi.
(Ja jag kan inget i detta, så slipper vi påpeka det ?).
Även jag är trött på allt meckande kring AirPods ibland, fantiserade väl innan jag ägde dem att så fort jag börja pilla på iPaden eller macbooken att de skulle byta över automatiskt.

Sen har jag varit med om att när jag byter tillbaka till iPhone så bryts kontakten och de försvinner spårlöst som alternativ i några sekunder.

Bluetooth är utformat för att koppla samman olika enheter med varandra, över korta avstånd och med låg bandbredd. Wifi är istället utformat för att skapa trådlösa nätverk dit enheter kan ansluta för att kommunicera över nätverksprotokoll, snarare än direkt med varandra (det finns relaterade tekniker som Wifi Direct, men det kräver att alla inblandade enheter är utrustade med detta och det är inte särskilt vanligt). Nya versioner som Bluetooth 5 förbättrar stadigt olika egenskaper i standarden, men de råder inte bot på den grundläggande problematiken med att det helt enkelt är för bökigt att använda många gånger.

Jag vet inte hur många gånger jag svurit över att mina hörlurar inte kan minnas mer än två mobila enheter, eller att jag försöker ansluta telefonen till hörlurarna men det går inte för att plattan var den senaste enheten som anslöts och den har fortfarande Bluetooth aktiverad och ligger i väskan ... numera orkar jag inte gräva upp och stänga av Bluetooth på den andra enheten, nu synkar jag bara om hörlurarna igen BT är inte smidigt, men tyvärr finns det ingen mogen ersättare än.

Jag kan se att en ny trådlös standard skulle ge många fördelar b.l.a. för IoT utöver att skicka ljud. Jag tror marknaden är redo för något sämre batteri (tänk 20 tim på vissa hörlurar) för att få fördelar till fler samtida anslutningar osv. Bara en sådan sak som att kunna ha två hörlurar kopplade till datorn samtidigt borde vara morot nog. Kraften finns ju där på datorn.
WiFi har i viss mån varierande kraftsändning, en knapp på enheterna för att minska signaler för att spara tid om man är på språng kunde vara ett alternativ.
När Apple är klara med sitt modem kanske vi får se WX1 en WiFi/Bluetooth hybrid.

Ursprungligen av ekloev:

Bluetooth är utformat för att koppla samman olika enheter med varandra, över korta avstånd och med låg bandbredd. Wifi är istället utformat för att skapa trådlösa nätverk dit enheter kan ansluta för att kommunicera över nätverksprotokoll, snarare än direkt med varandra (det finns relaterade tekniker som Wifi Direct, men det kräver att alla inblandade enheter är utrustade med detta och det är inte särskilt vanligt). Nya versioner som Bluetooth 5 förbättrar stadigt olika egenskaper i standarden, men de råder inte bot på den grundläggande problematiken med att det helt enkelt är för bökigt att använda många gånger.

Jag vet inte hur många gånger jag svurit över att mina hörlurar inte kan minnas mer än två mobila enheter, eller att jag försöker ansluta telefonen till hörlurarna men det går inte för att plattan var den senaste enheten som anslöts och den har fortfarande Bluetooth aktiverad och ligger i väskan ... numera orkar jag inte gräva upp och stänga av Bluetooth på den andra enheten, nu synkar jag bara om hörlurarna igen BT är inte smidigt, men tyvärr finns det ingen mogen ersättare än.

Ju mer jag tänker på det desto fler fall med bluetooth kommer jag på där jag lärt mig leva med krångliga lösningar på dess brister.

Som min MS designer mouse som är kopplad till macbooken där jag även har Windows i bootcamp och måste synka om den de gånger jag får för mig att använda Windows och vice versa. ?

Min tack o lov pensionerade Sony hörlur som trodde den var ett tangentbord för varje ny iOS-uppdatering så möjligheten att skriva försvann. ??

Ursprungligen av xms67:

Trots att BT är en fantastisk uppfinning håller även jag med i mycket. Men jag läst att nästa BT(kan den kallas 5?) tar ganska rejäla kliv framåt. W1 tycker jag är som en skänk från ovan, även om antalet produkter är begränsat. Även NFC och BT verkar ju riktigt bra. Det är ju inget för oss Applefantaster tyvärr. Men det är ju mer ett Appleproblem än BT problem.

Fattar absolut inte meningen med W1-chippet. Min Samsung S9 kopplar upp mina Beats Solo 3 med W1, precis lika snabbt och smidigt som min iPhone 7.

Ursprungligen av Paulista:

Fattar absolut inte meningen med W1-chippet. Min Samsung S9 kopplar upp mina Beats Solo 3 med W1, precis lika snabbt och smidigt som min iPhone 7.

Har du fler Apple-prylar så behöver du bara para ihop dom med en av dom för att den ska finnas tillgänglig på allihop.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-02-14 08:11
Ursprungligen av ekloev:

Bluetooth är utformat för att koppla samman olika enheter med varandra, över korta avstånd och med låg bandbredd. Wifi är istället utformat för att skapa trådlösa nätverk dit enheter kan ansluta för att kommunicera över nätverksprotokoll, snarare än direkt med varandra (det finns relaterade tekniker som Wifi Direct, men det kräver att alla inblandade enheter är utrustade med detta och det är inte särskilt vanligt). Nya versioner som Bluetooth 5 förbättrar stadigt olika egenskaper i standarden, men de råder inte bot på den grundläggande problematiken med att det helt enkelt är för bökigt att använda många gånger.

Jag vet inte hur många gånger jag svurit över att mina hörlurar inte kan minnas mer än två mobila enheter, eller att jag försöker ansluta telefonen till hörlurarna men det går inte för att plattan var den senaste enheten som anslöts och den har fortfarande Bluetooth aktiverad och ligger i väskan ... numera orkar jag inte gräva upp och stänga av Bluetooth på den andra enheten, nu synkar jag bara om hörlurarna igen BT är inte smidigt, men tyvärr finns det ingen mogen ersättare än.

Utan att rangordna någon kompetens bland oss 99:are så är ändå ovan den bästa sammanfattningen hittills vad som skiljer bluetooth från wifi. BT är alltså byggd för 6+1 enheter som finns nära varandra. Ursprungligen för gaming på mobiler vill jag minnas. Därav 6 spelare och 1 spelare med själva programvaran. Efter det finns det saker som mycket god precision i avståndsmätning, närhetsdetektering etc. Antagligen några fler hårdvarusaker som jag inte känner till.

Det som många klagar på Sony-lurar på tangentbord beror på fel i firmware. Även annat stök med instabilitet brukar ofta kunna härledas till firmware. Det har alltså inget med bluetooth som teknologi att göra. Jag tror också att nu har BT ett bra förhållande mellan bandbredd och strömförbrukning jämfört med WiFi. Det finns säkert en wikipedia-artikel eller annan tabell som räknar upp och jämför. Räkna inte ut bluetooth ännu.

Senast redigerat 2019-02-14 09:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-14 09:29
Ursprungligen av Paulista:

Fattar absolut inte meningen med W1-chippet. Min Samsung S9 kopplar upp mina Beats Solo 3 med W1, precis lika snabbt och smidigt som min iPhone 7.

Dels får du uppkoppling i hela eco-systemet och dels tycker jag att det fungerar betydligt smidigare. Eller stabilare. Det är som att utan W1 så tappas kontakten bort och man får synka igen mycket oftare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-14 15:24
Ursprungligen av frazze:

Utan att rangordna någon kompetens bland oss 99:are så är ändå ovan den bästa sammanfattningen hittills vad som skiljer bluetooth från wifi. BT är alltså byggd för 6+1 enheter som finns nära varandra. Ursprungligen för gaming på mobiler vill jag minnas. Därav 6 spelare och 1 spelare med själva programvaran. Efter det finns det saker som mycket god precision i avståndsmätning, närhetsdetektering etc. Antagligen några fler hårdvarusaker som jag inte känner till.

Det som många klagar på Sony-lurar på tangentbord beror på fel i firmware. Även annat stök med instabilitet brukar ofta kunna härledas till firmware. Det har alltså inget med bluetooth som teknologi att göra. Jag tror också att nu har BT ett bra förhållande mellan bandbredd och strömförbrukning jämfört med WiFi. Det finns säkert en wikipedia-artikel eller annan tabell som räknar upp och jämför. Räkna inte ut bluetooth ännu.

Kan man byta FW på Sony headset så att man kan använda dem? SBH56/4 strular vill jag minnas. Ligger i en låda och samlar damm....

BT är grymt som överföringsteknik, men prylarnas implementation suger.

  • Medlem
  • 2019-02-14 18:48
Ursprungligen av Mackan1984:

Har du fler Apple-prylar så behöver du bara para ihop dom med en av dom för att den ska finnas tillgänglig på allihop.

Det är klart en fördel med att para på ett ställe
Men när det gäller mobilen har Samsung en mjukvarufunktion under SmartThings och har man väl lagt till BT prylen där så strular det mycket sällan.
Har Apple något liknande för iPhone eller måste prylen ha W1?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-02-14 18:56
Ursprungligen av reboot81:

Kan man byta FW på Sony headset så att man kan använda dem? SBH56/4 strular vill jag minnas. Ligger i en låda och samlar damm....

BT är grymt som överföringsteknik, men prylarnas implementation suger.

Vet ej. Det är upp till Sony om det finns en nyare firmware till din produkt. Och sedan ska det väl finnas stöd för uppdatering av användare över USB. Annars måste du lämna in dom. Om det går att uppdatera öht...

Ursprungligen av PaO:

Det är klart en fördel med att para på ett ställe
Men när det gäller mobilen har Samsung en mjukvarufunktion under SmartThings och har man väl lagt till BT prylen där så strular det mycket sällan.
Har Apple något liknande för iPhone eller måste prylen ha W1?

Definiera strular.
Annars lägger väl sig allt man parkopplat en gång i bluetooth-menyn.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-14 19:02
Ursprungligen av PaO:

Det är klart en fördel med att para på ett ställe
Men när det gäller mobilen har Samsung en mjukvarufunktion under SmartThings och har man väl lagt till BT prylen där så strular det mycket sällan.
Har Apple något liknande för iPhone eller måste prylen ha W1?

Synkas det mellan fler samsung enheter?

  • Medlem
  • 2019-02-14 20:02
Ursprungligen av Innis:

Synkas det mellan fler samsung enheter?

Nej, där är ju W1 överlägset
Har faktiskt inte kollat innan och min Note 8 och S7 ser helt olika ut. Dock kan man lägga in alla BT prylar i SmartThings appen för lättare koppling utan hårdvara i själva BT prylen vilket W1 är eller?
Är W1 spritt utanför Apple?

  • Medlem
  • 2019-02-14 20:04
Ursprungligen av Mackan1984:

Definiera strular.
Annars lägger väl sig allt man parkopplat en gång i bluetooth-menyn.

Innan jag lade till BT i SmartThings så hände det att man var tvungen att öppna menyn och ansluta manuellt då och då, samma sak om man gick in och ur BT zonen. Efter att de ligger där är det bara att starta BT prylen och sedan är man kopplad

Ursprungligen av PaO:

Innan jag lade till BT i SmartThings så hände det att man var tvungen att öppna menyn och ansluta manuellt då och då, samma sak om man gick in och ur BT zonen. Efter att de ligger där är det bara att starta BT prylen och sedan är man kopplad

Måste vara unikt för Samsung. Aldrig varit med om på någon tillverkare.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-14 20:10
Ursprungligen av PaO:

Nej, där är ju W1 överlägset
Har faktiskt inte kollat innan och min Note 8 och S7 ser helt olika ut. Dock kan man lägga in alla BT prylar i SmartThings appen för lättare koppling utan hårdvara i själva BT prylen vilket W1 är eller?
Är W1 spritt utanför Apple?

Ingen aning och jag betvivlar att någon annan hörlurstillverkare än Beats vill sätta i ett exklusivt för iOS/macOS användare.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-14 20:12
Ursprungligen av PaO:

Innan jag lade till BT i SmartThings så hände det att man var tvungen att öppna menyn och ansluta manuellt då och då, samma sak om man gick in och ur BT zonen. Efter att de ligger där är det bara att starta BT prylen och sedan är man kopplad

Måste vara ett specifikt beteende med android för det händer inte på iOS och hörlurar utan W1 chippet.

Ursprungligen av PaO:

Innan jag lade till BT i SmartThings så hände det att man var tvungen att öppna menyn och ansluta manuellt då och då, samma sak om man gick in och ur BT zonen. Efter att de ligger där är det bara att starta BT prylen och sedan är man kopplad

Nu har ju jag bara en bt-pryl kopplad egentligen.
Men startade jag mina förra Sony-lurar kopplade dom upp automatiskt till iPhonen.

Edit: kom på att bilen kopplar upp sig automatiskt med ?
Där kan det vara lite ”struligt” ibland om man råkar kliva in med airpodsen i öronen.
Då flyttar ljudet över till bilen men ringer det kan det vara 50/50 om jag får prata genom bilen eller airpodsen.

Ursprungligen av Innis:

Måste vara ett specifikt beteende med android för det händer inte på iOS och hörlurar utan W1 chippet.

Samsung möjligen.

Ursprungligen av Mackan1984:

Nu har ju jag bara en bt-pryl kopplad egentligen.
Men startade jag mina förra Sony-lurar kopplade dom upp automatiskt till iPhonen.

Har flertalet BT-saker, kopplar upp automatiskt mot iOS och Android-telefoner (ej Samsung).

  • Medlem
  • 2019-02-14 20:23
Ursprungligen av Andorr:

Samsung möjligen.

Har flertalet BT-saker, kopplar upp automatiskt mot iOS och Android-telefoner (ej Samsung).

Kan hända att Samsung haft lite problem och löst det på detta sättet eller så var det tidigare problem med äldre lurar. Det enda jag vet är att efter jag lagt till BT prylen i SmartThings så tycker jag att kopplingen går snabbare och är stabilare. Jag har 8 st BT prylar kopplade tydligen ?

Ursprungligen av PaO:

Kan hända att Samsung haft lite problem och löst det på detta sättet eller så var det tidigare problem med äldre lurar. Det enda jag vet är att efter jag lagt till BT prylen i SmartThings så tycker jag att kopplingen går snabbare och är stabilare. Jag har 8 st BT prylar kopplade tydligen ?

Bara det funkar så är det väl okej.

  • Medlem
  • 2019-02-14 20:29
Ursprungligen av Andorr:

Bara det funkar så är det väl okej.

Helt rätt
Tex en äldre BT högtalare när man satt ute på sommaren och starta den för att lyssna så kunde den ta lite tid på sig innan den kopplade upp sig men med den inlagd i SmartThings så voila snabbt som ögat ?

  • Medlem
  • 2019-02-14 20:55
Ursprungligen av Innis:

Måste vara ett specifikt beteende med android för det händer inte på iOS och hörlurar utan W1 chippet.

Men om det funkar sömmlöst redan på IOS med diverse BT prylar är det bara för synkning mellan enheter som W1 chippet är till för?

Bevaka tråden