Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EU enas om kontroversiell länkskatt

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

EU:s lagstiftare har enats om regler för upphovsrätt på nätet, och den så kallade länkskatten. Nu återstår bara godkännande av medlemsländerna och parlamentet.

Läs hela artikeln här

Från en TT-artikel:

”– Vi är rädda att lagen kan komma att drabba innovationen online, tillväxtföretag och begränsa nätfriheten i Europa, säger Christian Borggreen, vice ordförande för lobbygruppen CCIA, vars medlemmar inkluderar bland andra Google och Facebook.

Bland motståndarna finns också nätaktivister och stora och små plattformar och sajter.

’Förslagen skulle begränsa vår möjlighet att aktivt delta på nätet och i stället gynna de stora mediekonglomeratens affärsmodeller’, hävdar den tyska piratpartisten och EU-parlamentsledamoten Julia Reda.”

Piratpartiet har oroväckande mycket gemensamt med Google och Facebook.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-02-15 09:01

Det är ju bara att ta en titt på hur dåligt upphovsrättsfunktionerna fungerar idag för att inse att ett uppladdningsfilter inte kommer att fungera tillfredsställande.

Personligen hoppas jag på att Google och Facebook blockerar sina tjänster eller avaktiverar uppladdning och länkning i EU tills direktiven är bättre utformade. Skulle vara intressant att se hur det fungerar utan Google, Instagram, Youtube, Facebook osv.

Ursprungligen av Zeugma:

Piratpartiet har oroväckande mycket gemensamt med Google och Facebook.

Hur menar du?

Ursprungligen av jonasn:

... Hur menar du?

Facebook och Google är direkta konkurrenter om annonsintäkter till de ”stora mediekonglomerat” som PP nämner. Så det som gynnar mediekonglomeraten missgynnar FB och Google, och de senare bygger mycket av sitt attraktiva innehåll på upphovsrättsskyddat material, dessutom, direkt eller indirekt. Material vars upphovsrätt vanligtvis tillhör dessa mediekonglomerat. FB, Google och PP drar åt samma håll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-15 22:22

Jag är kluven. Jag vill värna upphovsrätt. Jag tror inte på automatiska filter, men vad finns det för alternativ i praktiken?

1
Bevaka tråden