Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google planerar billigare mobil

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google vill bredda sig och förbereder en billigare variant av mobilen Pixel, som ska konkurrera med bland annat Iphone XR.

Läs hela artikeln här

Citat:

Google vill bredda sig och förbereder en billigare variant av mobilen Pixel

Spännande!

Citat:

, som ska konkurrera med bland annat Iphone XR.

eh...

Citat:

I en tid där premiumtelefonerna har gått upp ordentligt i pris blir den så kallade mellanklassen av mobiler mer intressant, både för konsumenter och för tillverkare. För Apples del gick det senaste kvartalets Iphone-försäljning sämre än väntat, och den bäst säljande modellen var inte flaggskeppet Iphone XS utan den billigare Iphone XR.

9450:- är inte mellanklass. (Inte ens de 8290:- som Netonnet tar för en 64Gb XR är mellanklass.) Ta en koll på tex prisjakt vilka modeller som kostar runt 8300-9500...

Edit: Att Apple tar 15000:- för en telefon och att man vänjer sig vid det, innebär inte att 8000:- är mellanklass (även om det nästan är hälften). Samsungs Note9 kostar 9000:-, är det en mellanklasstelefon?

  • Medlem
  • 2019-02-15 14:36
Ursprungligen av filbunke:

Spännande!

eh...

9450:- är inte mellanklass. (Inte ens de 8290:- som Netonnet tar för en 64Gb XR är mellanklass.) Ta en koll på tex prisjakt vilka modeller som kostar runt 8300-9500...

Edit: Att Apple tar 15000:- för en telefon och att man vänjer sig vid det, innebär inte att 8000:- är mellanklass (även om det nästan är hälften). Samsungs Note9 kostar 9000:-, är det en mellanklasstelefon?

Helt rätt
XR är kanske mellanklass i Apple världen men inte om man jämför med Android.
Lågpris är för mig under 3000 kr
Mellanklassen upp till 6000 till 7000 kr max
Premium 7000 till 10 000 kr
Super duper premium eller vansinne hur man nu ser på det > 10000 kr
?

Det är naturligtvis lite individuellt vad man betraktar som billigt-mellanklass-premium. Och handlar det HELT om pris, eller är det funktioner också som avgör vilken klass mobilen spelar i?

Jag tänker mig att "premium"-segmentet utvidgats uppåt sedan Iphone X kom. Det har uppstått ett "superpremium"-segment, men om man ser det som en spännvidd ligger väl premium-mobiler nu på 10 000 kronor och uppåt. Även mellanklassen har breddats, och det finns "mellan light" för 4 000-6 000 kronor (Motorola G7, Oneplus 6, Honor View etc) och så lite dyrare lurar som kostar 7 000 - 10 000 kronor. Här kanske vi kan placera in den kommande Pixel, Iphone XR och Samsungs kommande lättvariant av Galaxy S10 som det ryktats om.

Det är ingen perfekt indelning, och som påpekats har det såklart också att göra med tillverkaren. Med Apple-mått är Iphone XR mellanklass, med Xiaomi-mått inte. Och det är också en relativ skala på nåt sätt – där gränsen för vad som är premium flyttat upp sin prislapp, och det som är "mellanklass" flyttat upp funktionalitet och lyxfaktor. Så det som 2016 hade varit en tvättäkta premiumlur eller flaggskepp är 2019 en typisk mellanlur.

Pixel säljs väl inte ens överallt?
Som att jämföra en inhemsk kinesiskt elbil mot en Tesla.

Ursprungligen av Tjosansa:

Pixel säljs väl inte ens överallt?
Som att jämföra en inhemsk kinesiskt elbil mot en Tesla.

Nja, eller hur menar du?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Med Apple-mått är Iphone XR mellanklass

XR är inte mellanklass för mig.. Det är dyr premium klass.. Xs är som ovanstående talare beskrev det. Vansinne.
Apple har i fått för sig att en gammal iPhone 7 ska vara mellanklass idag. Hell no säger jag..
För ett par år sedan kände jag lyckan över att kunna köpa en iPhone SE för ynka 3 tusen och barnen ville verkligen ha den.. De vägrade att få en 6:a.. Det var lycka det

Och med lycka menar jag att få så fin hårdvara o mjukvara till ett sånt fantastiskt pris.. Själv väntade jag förhoppningsfullt in en iPhone SE 2 men det blev en iPhone X för 14 helt sjuka dyra tusenlappar, istället..

Ursprungligen av jakobnilsson:

Nja, eller hur menar du?

Jag har fått för mig att man inte kan köpa en Pixel vart som helst.. bara i vissa länder.. Jag kan ha fel.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det är naturligtvis lite individuellt vad man betraktar som billigt-mellanklass-premium. Och handlar det HELT om pris, eller är det funktioner också som avgör vilken klass mobilen spelar i?

Jag tänker mig att "premium"-segmentet utvidgats uppåt sedan Iphone X kom. Det har uppstått ett "superpremium"-segment, men om man ser det som en spännvidd ligger väl premium-mobiler nu på 10 000 kronor och uppåt. Även mellanklassen har breddats, och det finns "mellan light" för 4 000-6 000 kronor (Motorola G7, Oneplus 6, Honor View etc) och så lite dyrare lurar som kostar 7 000 - 10 000 kronor. Här kanske vi kan placera in den kommande Pixel, Iphone XR och Samsungs kommande lättvariant av Galaxy S10 som det ryktats om.

Det är ingen perfekt indelning, och som påpekats har det såklart också att göra med tillverkaren. Med Apple-mått är Iphone XR mellanklass, med Xiaomi-mått inte. Och det är också en relativ skala på nåt sätt – där gränsen för vad som är premium flyttat upp sin prislapp, och det som är "mellanklass" flyttat upp funktionalitet och lyxfaktor. Så det som 2016 hade varit en tvättäkta premiumlur eller flaggskepp är 2019 en typisk mellanlur.

Köper man en telefon för 7000kr och upp och tillverkaren inte kan med att kalla den för premium då har de misslyckats eller så tar de överpris. Mellanklass kallar jag telefoner som inte får den bästa processorn osv. Ex Huaweis "lite" telefoner de får inte senaste kirin 900 serien utan 600 eller 700 serien. Som min nuvarande Mate 20 lite som har kirin 710 och kostade typ 3000kr.
Bättre att börja använda olika nivåer av premium som du är inne på än att dra upp mellanklass till 7000kr tycker jag i alla fall.
Med apple mått är väl egentligen inte xr mellanklass utan snarare deras äldre modeller ex 6s och 7.

Ungefär så tänker jag i alla fall.

  • Medlem
  • 2019-02-15 20:36

Här är Amazons sämsta mobil ?
https://youtu.be/a1Zv83PL9XQ

Ursprungligen av Tjosansa:

Jag har fått för mig att man inte kan köpa en Pixel vart som helst.. bara i vissa länder.. Jag kan ha fel.

Nejdå, det stämmer den säljs inte officiellt i Sverige exempelvis. Förstår däremot inte varför det inte skulle gå att jämföra därför.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Nejdå, det stämmer den säljs inte officiellt i Sverige exempelvis. Förstår däremot inte varför det inte skulle gå att jämföra därför.

Fast då återgår vi ju till mitt ursprungsinlägg.. Att jämföra en kinesiskt inhemsk elbil mot en Tesla som säljs överallt.
Visst kan man ju jämföra.. Men det blir ju inte på lika villkor direkt.

Ursprungligen av Tjosansa:

Fast då återgår vi ju till mitt ursprungsinlägg.. Att jämföra en kinesiskt inhemsk elbil mot en Tesla som säljs överallt.
Visst kan man ju jämföra.. Men det blir ju inte på lika villkor direkt.

Prestanda- och prismässigt finns väl inga problem alls med att jämföra en bil som säljs i Kina med en bil som säljs i fler länder, eller en mobil som inte säljs i Sverige mot en som gör det. Det är ju heller inga större problem att få tag på en Pixel här för den som vill.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Prestanda- och prismässigt finns väl inga problem alls med att jämföra en bil som säljs i Kina med en bil som säljs i fler länder, eller en mobil som inte säljs i Sverige mot en som gör det. Det är ju heller inga större problem att få tag på en Pixel här för den som vill.

Kanske har gammal info här, men sett krocktester osv med Kina bilar. Bilar som bara säljs i Kina behöver ju inte klar alla krav som ställs på en bil som säljs i EU och amerika. Därför får de en orättvis fördel om man kikar pris och prestanda.
Telefoner är dock inte riktigt samma sak.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Kanske har gammal info här, men sett krocktester osv med Kina bilar. Bilar som bara säljs i Kina behöver ju inte klar alla krav som ställs på en bil som säljs i EU och amerika. Därför får de en orättvis fördel om man kikar pris och prestanda.
Telefoner är dock inte riktigt samma sak.

Det är sant såklart, att det kan finnas olika säkerhetskrav i olika regioner. För mobiltelefoner kan man ju också tänka sig att vissa funktioner bara funkar i USA och inte här, till exempel Apple News eller vissa funktioner i Google Assistant. Men det är ju isåfall något man får ta med i jämförelsen, så jag ser fortfarande inte riktigt problemet.

Något vi däremot kan konstatera är väl att super premium-segmentet snabbt blev trångt, och nu breddar sig alla nedåt i prisklass.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det är sant såklart, att det kan finnas olika säkerhetskrav i olika regioner. För mobiltelefoner kan man ju också tänka sig att vissa funktioner bara funkar i USA och inte här, till exempel Apple News eller vissa funktioner i Google Assistant. Men det är ju isåfall något man får ta med i jämförelsen, så jag ser fortfarande inte riktigt problemet.

Ville bara nämna att det för att bilars enligt mig viktigaste egenskap är säkerhet och inte prestanda och pris. (till en viss gräns då)
Jag har inga problem med att ni jämför en telefon som egentligen inte finns i Sverige med en som gör det. Vill man ha modellen så är det ju som du säger enkelt att ta hem den via privatimport.

Citat:

Något vi däremot kan konstatera är väl att super premium-segmentet snabbt blev trångt, och nu breddar sig alla nedåt i prisklass.

Ja det blir intressant att se hur det ser ut om några år. Om man inte spelar eller är kräsen med kamera så kommer man riktigt långt med 3000kr idag. Det finns tre grejer som Huawei uppenbart snålat in på i min telefon och det är Kameran, grafikdelen och högtalaren (ej den man använder när man talar i telefon utan den andra)

Visst kan man köpa en Pixel här. Men jag föredrar nog ändå att köpa ”officiella” mobiler som säljs här för bättre garanti/support.
Vill man exempelvis ha VoLTE så ska mobilerna också gå genom en testprocess med telefonoperatörer m.m..
https://www.telia.se/privat/support/info/mobi...

Så då ligger så att säga grå importerande mobiler sämre till.

Ursprungligen av johnh3:

Visst kan man köpa en Pixel här. Men jag föredrar nog ändå att köpa ”officiella” mobiler som säljs här för bättre garanti/support.
Vill man exempelvis ha VoLTE så ska mobilerna också gå genom en testprocess med telefonoperatörer m.m..
https://www.telia.se/privat/support/info/mobi...

Så då ligger så att säga grå importerande mobiler sämre till.

Det där är intressant, varför sysslar svenska operatörer med sånt larv? När jag är utomlands så har jag VoLTE automagiskt (där stöd finns).

Ursprungligen av keptang:

Det där är intressant, varför sysslar svenska operatörer med sånt larv? När jag är utomlands så har jag VoLTE automagiskt (där stöd finns).

Tror det är så på flera håll Sony i USA har inte VoLTE genom att de säljes olåsta via andra kanaler utanför telefonoperatörerna, typ Best Buy. Är väl ett sätt att försöka ”låsa” fast kunder med att köpa mobilsortimentet via dem.

Snazzy Labs gjorde en video där han visade hur man får pocaphone att ta foton i klass med pixel, då det är i stort sett samma sensor i båda.

1
Bevaka tråden