Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför laggar Safari?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-02-16 12:33

Har den senaste MacBook Pro 15'' dvs i7, 16GB, 560X, 512 SSD, med alla senaste uppdateringar i OS.
När jag spelar onlinespel i webbläsaren, HTML5 och Flash baserade, så laggar det, jag får frame drops som heter duga, speciellt när det blir mycket effekter i spelet tex ett stort hjul som snurrar.
Har testat installera Firefox och samma visa där, kan ju omöjligtvis vara på grund av att datorns specs inte räcker till?
Provade att spela samma spel på min sambos MacBook Air (2012) i Safari, och det fungerar klockrent.
I ett sista desperata försök så installerade jag Chrome och provade, hör och häpna, allt fungerar klockrent, inga lagg eller frame drops, således måste det ju vara något med Safari och FF, vad är det jag missar? Någon inställning?

Har du några tillägg i Safari och Firefox, t ex Adblocker?
Har själv haft problem med att Adblockers tar sjuk prestanda...

Ursprungligen av carlsson:

Har du några tillägg i Safari och Firefox, t ex Adblocker?
Har själv haft problem med att Adblockers tar sjuk prestanda...

Då har du kört väldigt kassa adblockers.

Firefox uBlock:

Under Firefox kika på:

about:performance

Edit:

Bytte ut bilden till en man ser lättare på.

Senast redigerat 2019-02-16 20:30
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-02-22 00:32
Ursprungligen av carlsson:

Har du några tillägg i Safari och Firefox, t ex Adblocker?
Har själv haft problem med att Adblockers tar sjuk prestanda...

Har inga tillägg installerade. Har Googlat som en tok och läst igenom spaltmeter med sidor på diverse forum, har hittat ett knep som fungerar, hoppas det håller i sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-22 00:55
Ursprungligen av Hoya:

Har inga tillägg installerade. Har Googlat som en tok och läst igenom spaltmeter med sidor på diverse forum, har hittat ett knep som fungerar, hoppas det håller i sig.

Kan du inte berätta om ditt knep, ifall någon annan upplever samma problem som du? (dvs lagg i onlinespel i både Safari och Firefox, men inte i Crome, inte heller i Safari på äldre dator?)
Eller i alla fall dela med dig av en länk?

Ursprungligen av SweSG:

Då har du kört väldigt kassa adblockers.

Kanske. Men det är tydligen ett allmänt problem.

AdBlock Plus: Allt går segt som sirap. I synnerhet Facebook, där rutor renderas så att man ser det.
uBlock Origin: Laggar inte, men gör objekt oklickbara, intermittent.
Adblock Safari: Fungerar inte med Mojave. Den heter bara "Adblock", och ligger här. Den jag har kört i alla år, men efter uppdatering till Mojave har den slutat att fungera. Ska prova igen nu.

Det är dessa tre jag har testat med tålamod. Sen minns jag att jag i desperation provade Oneblocker också, men även den gjorde om Safari till sirap.

Har du några bättre förslag?

Ursprungligen av carlsson:

Kanske. Men det är tydligen ett allmänt problem.

AdBlock Plus: Allt går segt som sirap. I synnerhet Facebook, där rutor renderas så att man ser det.
uBlock Origin: Laggar inte, men gör objekt oklickbara, intermittent.
Adblock Safari: Fungerar inte med Mojave. Den heter bara "Adblock", och ligger här. Den jag har kört i alla år, men efter uppdatering till Mojave har den slutat att fungera. Ska prova igen nu.

Det är dessa tre jag har testat med tålamod. Sen minns jag att jag i desperation provade Oneblocker också, men även den gjorde om Safari till sirap.

Har du några bättre förslag?

Hårdvaru blockera med en RPi och Pi-hole till exempel. Då kommer det inte ens in till datorn! Blir en liten kostnad dock!

Edit:

Länk till Pi-hole:

https://pi-hole.net/

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-02-22 12:43
Ursprungligen av IngoX:

Kan du inte berätta om ditt knep, ifall någon annan upplever samma problem som du? (dvs lagg i onlinespel i både Safari och Firefox, men inte i Crome, inte heller i Safari på äldre dator?)
Eller i alla fall dela med dig av en länk?

Läste på ett forum att man skulle stänga av autoplay som finns under Safari -> Inställningar -> Webbplatser -> Spela automatiskt.
Jag kan inte förklara vad det är med denna funktion som gör att spel laggar i Safari.. Lagget upphörde iaf när jag stängde av denna funktion.

1
Bevaka tråden