Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kartor och namn på gator?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-17 00:14

Jag skulle vilja gå över till Kartor från Google Maps. Det finns dock flera saker som håller emot. Men jag har nog köpt eller accepterat att de problemen får hanteras. Men ett problem kvarstår. Man skriver in en adress te.x i Stockholm, sedan väljer man fördbeskrivnning. Då får man en form av navigator. Men, de flesta vägnamn försvinner. Nu ikväll kollade jag på en adress mitt inne i City. Vägbeskrivningen säger att på ett ställe att jag ska svänga av från en större gata till en mindre. För att "mentalt" veta vart man ska svänga vill jag veta vilken gata det är jag ska svänga in på. Det framgår inte av Kartor. Namnen på gatorna är borta.

Om jag jämför med Google Maps så får jag exakt samma färdväg. Men alla gatunamn framkommer mycket tydligt. Det är väldigt tydligt att jag ska svänga in på Tegnérgatan. Det gör saken mycket enklare. Med Google Maps vet jag redan nu hur jag ska köra. Jag kommer sikta på Sveavägen och sedan svänga in på Tegnérgatan. Kartor ger mig inte den informationen.

Är detta något ni tänkt på? Finns det någon inställning jag missat?

Till slut kan man möjligen säg att detta är som fotboll, där spelar man i 90 minuter och så vinner Tyskland. Här är det så att man kollar olika alternativa kartor och navigeringsappar och så använder man Waze..?

Nu vet jag inte om jag förstått din fråga rätt, men där ligger ju under ”information” när man valt färdbeskrivning. Eller har jag inte förstått din fråga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-17 15:40
Ursprungligen av stevenilsson:

Nu vet jag inte om jag förstått din fråga rätt, men där ligger ju under ”information” när man valt färdbeskrivning. Eller har jag inte förstått din fråga

Information? Är det det lilla i:et uppe till höger? Om jag trycker på det ser jag inget därefter som indikerar att jag kan få fram gatunamn.

Sedan har det visat sig nu att det jag skrev om gäller natt/mörkt läge. Nu när kartan är ljus ser jag gatunamnen.

Hej,
Ursäkta min ”fluffighet”. Det jag menade var att när du valt färdbeskricning så får du ju upp, i nederkant, ankomst, min och ”avsluta”. Om du sveper upp ifrån nederkant där så får du upp översikt, information och avsluta. Där väljer du information.

Senast redigerat 2019-02-17 18:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-19 07:37
Ursprungligen av stevenilsson:

Hej,
Ursäkta min ”fluffighet”. Det jag menade var att när du valt färdbeskricning så får du ju upp, i nederkant, ankomst, min och ”avsluta”. Om du sveper upp ifrån nederkant där så får du upp översikt, information och avsluta. Där väljer du information.

Okay, måste kolla när jag har mörkt läge.

1
Bevaka tråden