Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora problem med överföring och lagring av bilder.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2019-02-19 13:13

Problem 1
Jag upptäckte nyligen att ”Min bildström” inte alltid fungerar. Ibland läggs inte de senaste fotona jag tagit med min iPhone där och överförs därmed inte till ”Bilder”!?
Jag ser inget mönster när det fungerar och inte. Tidigare har det fungerat bra.
Ja, ”Min bildström” är påslagen i mobilen och i datorn. . Jag har inte bilder i iCloud.

Problem 2
När jag skulle reda i detta upptäckte jag att jag har massor med kopior av mina foton i ”Bilder”. En del är mindre än originalet, andra i samma storlek. Vissa bilder har inga kopior, vissa saknar miniatyren. Serier med beskurna(porträtt) skapas. Vissa grupper av bilder återkommer senare med nytt datum.
Bildfilerna ska vara ca 8000 men har blivit ca 43000 och att radera alla kopior manuellt handlar kanske om en arbetsvecka. Om problemet dessutom kvarstår känns det hopplöst. Har sett i tidigare trådar att det finns tredjeparts-appar som kan ta bort kopior. Men utan att veta hur säkra de är känns det riskfyllt att använda dem. Spara miniatyrer och slänga original etc. Apple varnar för dessa!

Jag kanske har klantat till det men systemet borde väl vara till för klantar också. Tidigare har det fungerat bra. Varför får man ingen varning om att kopior är på gång? Apple verkar inte byggt in någon funktion i ”Bilder” för att rensa ut dessa kopior.

Hjälp, vad gör jag?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-19 19:15

Var tittar du någonstans när du ser dessa dubbletter?

  • Medlem
  • 2019-02-20 08:34
Ursprungligen av Innis:

Var tittar du någonstans när du ser dessa dubbletter?

De finns när man öppnar "Bilder"

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-02-20 13:36

Väldigt svårt att veta vad som gått fel om man går efter din beskrivning.
Dubbletter är ingenting som skapas av sig själv så där utan det är ett handhavande fel.
Min gissning är att du har haft flera olika bildbibliotek som du på något sätt lyckats slå ihop.

Jag tror att i detta fall så är manuellt arbete som krävs för att reda ut det.
Att förlita sig på ett tredjeparts program som tar bort dubbletter är inget jag skulle lita på.

En metod är att du exporterar alla bilder som du vill spara till en extern hårddisk.
När du har gått igenom alla bilder du vill spara så tar du bort biblioteket och börjar om från början.
Så skulle jag gjort alla fall.

  • Medlem
  • 2019-02-20 16:11

Tack för svar.
Lurigt vad som gått snett. Byte från iPhoto till Bilder. Stor krasch och datorbyte sep -17 mha backup? Tycker att programet skulle kunna varna om man är på väg att lägga in samma filer igen. Nå väl nu är jag här.
Varför är det bäst att föra över allt jag vill spara på HD och inte bara radera kopior direkt i "Bilder"? Lika mycket arbete ju.

Vet ej om du har överföring via iCloud på? Har du kollat på ditt icloud.com konto hur det ser ut?
Det hände mig en gång för inte länge sedan att jag fick massor av dubbletter samtidigt som överföring inte skedde mellan enheter. Det var väldigt rörigt och svårt att överskåda. Tror att det var i samband med en uppdatering av deras mjukvara fast kommer inte ihåg om det var iOS eller MacOS
Ringde supporten och det ordnade sig efter ett tag. Ring supporten och kolla upp.

  • Medlem
  • 2019-02-21 13:36
Ursprungligen av calinou:

Vet ej om du har överföring via iCloud på? Har du kollat på ditt icloud.com konto hur det ser ut?
Det hände mig en gång för inte länge sedan att jag fick massor av dubbletter samtidigt som överföring inte skedde mellan enheter. Det var väldigt rörigt och svårt att överskåda. Tror att det var i samband med en uppdatering av deras mjukvara fast kommer inte ihåg om det var iOS eller MacOS
Ringde supporten och det ordnade sig efter ett tag. Ring supporten och kolla upp.

Jag har min bildström påslagen på både mobil och dator. Däremot har jag ingen lagring av bilder i molnet iCloud. Jag har börjat få fönster i datorn att "Gräns för Min bildström uppnådd" och att "Överföringen ska upptas datum ....."Trots det fylls "Min bildström" i mobilen på för fullt samtidigt.
Jag har tömt "Min bildström" men den fylls inte på med de senaste utan äldre och massor med dubbletter i bildströmmen. Så då överförs dessa till datorn. Har sett att dubbletter jag rensat återkommer.

1
Bevaka tråden