Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man förbjuda vissa filtyper på en AFP-/SMB-server?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-02-20 10:57

Problem
På min arbetsplats sparas mängder av zip-arkiv helt i onödan på vår server. Det kan vara material utifrån som läggs på servern och sedan packas upp, men arkivet tas inte bort. Eller så är det material som packas på servern för att skickas vidare, återigen utan att zip-arkivet därefter tas bort. Detta äter upp utrymme helt i onödan.

Problemet är användarrelaterat och det finns en väldigt låg förståelse att det överhuvudtaget är ett problem. Här ser jag alltså inte information/utbildning som en möjlig lösning.

Öskemål
Jag skulle vilja sätta en regel som helt enkelt förbjuder 2 saker:
• att zip-arkiv placeras på servern
• att zip-arkiv skapas på servern
Resultat: någon form av promt som säger ”Filformatet ’zip’ är inte tillåtet på denna enhet”.

– Är detta genomförbart?

Ovanstående åtgärd ska enbart gälla vid nya försök att skapa eller lägga över nya zip-arkiv, redan befintliga sådana ska lämnas orörda.

Idag:
macOS 10.13.6
Server.app 5.6.3
Önskemål är såklart att åtgärden ska fungera även efter uppdateringar/uppgraderingar.

För samba kan man i vart fall använda sig av veto files. Om macos använder samba och de pekar på samma utdelade kataloger kanske det kan fungera?

För SMB kan du lägga in följande i smb.conf (/etc/smb.conf har jag för mig).

[global]
veto files = /*.zip/
delete veto files = yes

Vill du göra det på enbart en specifik delad folder så;

[deladfolder]
veto files = /*.zip/
delete veto files = yes
  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-02-20 21:47

Tack så mycket. Jag ska se hur jag går vidare med detta då AFP är det primära delningsprotokollet p.g.a. andra fördelar.

1
Bevaka tråden