Apples regler godtyckliga,eller

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-26 12:42

Jag är inte helt säker på att jag ligger i rätt ämneskategori, men jag tror det.
Dagens juridiska funderingar.

2011 köpte jag en iMac mid 2011 tillsammans med Harman/Kardon högtalare som fungerade perfekt de 7 år jag hade datorn. Datorn började utelämna vissa bokstäver som tydligen berodde på att moderkortet behövde bytas.
7 år gammal dator reparerar man inte så jag köpte ny iMac.

När nya datorn var på plats med kablarna från gamla datorn isatta tryckte jag på ON knappen som fick datorn att skrika rakt ut. Jag förstår självklart inte varför datorn börjar skrika som jag inte hunnit börjat använda, annat än att starta den.
Jag kollade kablarna och drog ur kabeln till högtalarna utan ändring.

Jag ringer Harman/Kardon som aldrig hört talas om problemet, men som ville hålla kontakt för att få reda på vad felet låg, ifall man hittade orsaken.

Jag ringer då Applesupportern som drar igång ett ärende med ärendenummer med datum och ett direktmejl till honom. (Ärendet startades 3 dagar efter att jag fick hem datorn)

Supportern var inte ett dugg intresserad varför datorn skrek, utan förberedde ett återköp. En indikation på att han visste om fabriksfelet på nya Macdatorer som jag inte fick reda på förrän jag läste flera artiklar på MacWorld nästan ett år senare där man klagar på att nya Macdatorer spränger sönder högtalare.

Efter mycket bök och undanflykter gjorde man ett återköp. Jag tänkte Måndagsexemplar kan vem som helst råka ut för så jag köpte en ny iMac som också skrek rakt ut, men som slutade skrika när jag drog ur sladden till högtalarna.
Jag ringde H/K tekniker och berättade om skriket på nya datorn som fick klart för sig vad som hänt.

Efter att jag använt högtalarna i 7 år utan strul eller skrikljud sprängdes dom sönder av fabriksfel i nya iMac:en (Som Applesupporten borde haft koll på) När jag fick nya datorn utan fabrikfel så skrek datorn, men bara när kabeln är isatt, ett bevis på att högtalarna sprängdes sönder i första daton med fabriksfelet.

Eftersom garantin går ut om en månad mejlade jag supportern igår och undrade om jag får någon form av ersättning på 2500:- för att Apple förstört mina högtalare. Jag fick ett spydigt svar tillbaks att ärendet är avslutat. Jag har inte avslutat något ärende och det finns daterat bevis på att ärendet drogs igång 3 dagar efter att jag fått hem datorn. Att dom gjorde ett återköp och tvingade mig att köpa ny dator i stället för att ge mig en ny gratis, är knappast någonting som Apple skall ha beröm för.

Jag fick nu reda på att nya Macdatorer som köptes första kvartalet 2018 har ett fabriksfel som spränger sönder högtalare. Varför fick jag inte dessa meddelanden från Apple utan från MacWorld när mitt ärende handlade om detta.
Skitstövlarna på Apple är ingenting annat än rufflare som lever på sina mygelfasoner.

Vad anser ni. Skall Apple kunna förstöra högtalare utan att kunden får skälig ersättning. Vi är nog också rätt överens om att mina högtalare hade fungerat perfekt om jag inte köpt nya datorer.

  • Redaktör
  • Sollentuna
  • 2019-02-26 13:14
Ursprungligen av NisseH:

Jag är inte helt säker på att jag ligger i rätt ämneskategori, men jag tror det.
Dagens juridiska funderingar.

2011 köpte jag en iMac mid 2011 tillsammans med Harman/Kardon högtalare som fungerade perfekt de 7 år jag hade datorn. Datorn började utelämna vissa bokstäver som tydligen berodde på att moderkortet behövde bytas.
7 år gammal dator reparerar man inte så jag köpte ny iMac.

När nya datorn var på plats med kablarna från gamla datorn isatta tryckte jag på ON knappen som fick datorn att skrika rakt ut. Jag förstår självklart inte varför datorn börjar skrika som jag inte hunnit börjat använda, annat än att starta den.
Jag kollade kablarna och drog ur kabeln till högtalarna utan ändring.

Jag ringer Harman/Kardon som aldrig hört talas om problemet, men som ville hålla kontakt för att få reda på vad felet låg, ifall man hittade orsaken.

Jag ringer då Applesupportern som drar igång ett ärende med ärendenummer med datum och ett direktmejl till honom. (Ärendet startades 3 dagar efter att jag fick hem datorn)

Supportern var inte ett dugg intresserad varför datorn skrek, utan förberedde ett återköp. En indikation på att han visste om fabriksfelet på nya Macdatorer som jag inte fick reda på förrän jag läste flera artiklar på MacWorld nästan ett år senare där man klagar på att nya Macdatorer spränger sönder högtalare.

Efter mycket bök och undanflykter gjorde man ett återköp. Jag tänkte Måndagsexemplar kan vem som helst råka ut för så jag köpte en ny iMac som också skrek rakt ut, men som slutade skrika när jag drog ur sladden till högtalarna.
Jag ringde H/K tekniker och berättade om skriket på nya datorn som fick klart för sig vad som hänt.

Efter att jag använt högtalarna i 7 år utan strul eller skrikljud sprängdes dom sönder av fabriksfel i nya iMac:en (Som Applesupporten borde haft koll på) När jag fick nya datorn utan fabrikfel så skrek datorn, men bara när kabeln är isatt, ett bevis på att högtalarna sprängdes sönder i första daton med fabriksfelet.

Eftersom garantin går ut om en månad mejlade jag supportern igår och undrade om jag får någon form av ersättning på 2500:- för att Apple förstört mina högtalare. Jag fick ett spydigt svar tillbaks att ärendet är avslutat. Jag har inte avslutat något ärende och det finns daterat bevis på att ärendet drogs igång 3 dagar efter att jag fått hem datorn. Att dom gjorde ett återköp och tvingade mig att köpa ny dator i stället för att ge mig en ny gratis, är knappast någonting som Apple skall ha beröm för.

Jag fick nu reda på att nya Macdatorer som köptes första kvartalet 2018 har ett fabriksfel som spränger sönder högtalare. Varför fick jag inte dessa meddelanden från Apple utan från MacWorld när mitt ärende handlade om detta.
Skitstövlarna på Apple är ingenting annat än rufflare som lever på sina mygelfasoner.

Vad anser ni. Skall Apple kunna förstöra högtalare utan att kunden får skälig ersättning. Vi är nog också rätt överens om att mina högtalare hade fungerat perfekt om jag inte köpt nya datorer.

Det du tar upp nu som du läst via Macworld antar jag är de Macbook Pro-maskiner som fick högtalarna pajade pga en bugg i programmet Premiere Pro? Vad jag förstår hände det inte någon Imac och det är inte ett fabriksfel som du skriver.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-26 13:33

Högtalarstrul

Ursprungligen av Ida Blix:

Det du tar upp nu som du läst via Macworld antar jag är de Macbook Pro-maskiner som fick högtalarna pajade pga en bugg i programmet Premiere Pro? Vad jag förstår hände det inte någon Imac och det är inte ett fabriksfel som du skriver.

Det finns flera artiklar skrivna av Samuel Nyberg och Anders Lundberg där man klagar på att högtalare sprängs sönder av nya Macdatorer. Därför känner jag igen problemen som Applesupportrarna borde vetat om som borde ersatt mig för trasiga högtalare. Att dom inte nämnt mina iMac:s beror nog på att dom inte undersökte saken mer noga. Det är samma prylar i en MacBook som i iMac kan jag tänka mig.
https://i.postimg.cc/VvFm6BVw/Ska-rmavbild-2019-02-26-kl-13-23-09.png

  • Redaktör
  • Sollentuna
  • 2019-02-26 13:46
Ursprungligen av NisseH:

Det finns flera artiklar skrivna av Samuel Nyberg och Anders Lundberg där man klagar på att högtalare sprängs sönder av nya Macdatorer. Därför känner jag igen problemen som Applesupportrarna borde vetat om som borde ersatt mig för trasiga högtalare. Att dom inte nämnt mina iMac:s beror nog på att dom inte undersökte saken mer noga. Det är samma prylar i en MacBook som i iMac kan jag tänka mig.
https://i.postimg.cc/VvFm6BVw/Ska-rmavbild-2019-02-26-kl-13-23-09.png

Den ena artikeln du skärmdumpat där rör inte ett fabriksfel utan var en bugg i programmet Premiere Pro som nu är åtgärdad (men det ställde så klart till det rejält för de MacBook Pro-ägare som drabbades). Enligt din beskrivning av problemen med dina Imac-datorer och högtalarna är det inte samma sak.

Gällande den andra artikeln, ansluts dina högtalare med USB? Annars är den ju heller inte relevant för ditt problem.

Som redan sagts - ingen av artiklarna du hänvisar till har relevans i ditt fall.

Min teori går nog snarare mot handhavandefel, eller trasig kontakt/kabel till högtalarna, eller att det är en gammal högtalarmodell med specialkontakt som inte är kompatibel med de nyare datorerna.

Berätta gärna exakt vilken modell av högtalare det handlar om.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-26 14:03
Ursprungligen av Ida Blix:

Den ena artikeln du skärmdumpat där rör inte ett fabriksfel utan var en bugg i programmet Premiere Pro som nu är åtgärdad (men det ställde så klart till det rejält för de MacBook Pro-ägare som drabbades). Enligt din beskrivning av problemen med dina Imac-datorer och högtalarna är det inte samma sak.

Gällande den andra artikeln, ansluts dina högtalare med USB? Annars är den ju heller inte relevant för ditt problem.

Hur kan du då förklara att mina högtalare inte fungerade efter att jag drog igång första nyköpta iMacen som enligt Hardan/Kardons egna expert inom området menade på att högtalarna förstördes av någonting, förmodligen ett fabriksfel i första datorn som på nästa iMac var åtgärdat för då skrek inte datorn när högtalarkablarna var urkopplade. Det spelar ju ingen roll vad som gjorde vad, vi vet att högtalarna blev obrukbara efter att jag drog igång första nyköpa iMac:en. Läser man sen en del artiklar om att högtalare förstörts på macdatorer då får i alla fall jag en koppling till mina problem.

@NisseH Vet inte om jag har missuppfattat , men du köpte datorn för snart ett år sedan, returnerade den, fick en ny och först nu hör du av dig till Apple ang. dina H/K-högtalare? Isf. har Apple nog rätt att neka dig ersättning oavsett om du väljer påropa garanti eller den 3 åriga reklamationsrätten.
Från konsumentköplagen:

Citat:

Köparen ska meddela säljaren att det är fel på varan och vad som är fel. Reklamationen ska göras inom skälig tid från det att köparen upptäckt felet. Inom två månader är alltid skälig tid.

Citat:

Vi är nog också rätt överens om att mina högtalare hade fungerat perfekt om jag inte köpt nya datorer.

Njae, högtalarna är ju faktiskt 7 år gamla så felet kan ju i princip bero på uttorkade kondingar, strömspikar, felkoppling, whatever.

  • Redaktör
  • Sollentuna
  • 2019-02-26 14:56
Ursprungligen av NisseH:

Hur kan du då förklara att mina högtalare inte fungerade efter att jag drog igång första nyköpta iMacen som enligt Hardan/Kardons egna expert inom området menade på att högtalarna förstördes av någonting, förmodligen ett fabriksfel i första datorn som på nästa iMac var åtgärdat för då skrek inte datorn när högtalarkablarna var urkopplade. Det spelar ju ingen roll vad som gjorde vad, vi vet att högtalarna blev obrukbara efter att jag drog igång första nyköpa iMac:en. Läser man sen en del artiklar om att högtalare förstörts på macdatorer då får i alla fall jag en koppling till mina problem.

Kan givetvis inte förklara varför högtalarna inte fungerar med så här lite information, men som någon redan varit inne på här i tråden är de gamla och kan ha gett upp av många anledningar som inte måste ha med din första ”nya” Imac att göra. De artiklar och fel du tar upp själv har däremot inget med dina högtalare att göra.

Din tråd handlar om huruvida Apples regler är godtyckliga, och baserat på det du skriver måste jag säga nej. Det är tråkigt du haft bekymmer med dina nya datorer och de gamla högtalarna som gått sönder, men ser inte att Apple handlat fel här.

Finns ingen vettig leverantör av något i hela världen som inte friskriver sig från ansvar för följdfel. Om man levererar något som visar sig vara behäftat med fel begränsar man alltid sitt ansvar till att avhjälpa felet. Allt annat är galenskap.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-02-26 21:00

Jag anser att du har en onödigt hård ton, hoppas verkligen inte du kört den attityden mot Apple. Det är trist när saker pajjar, men i det här fallet drar du slutsatser hej vilt.
-Kan du reproducera felet? Dvs få skriksignal ut från ljudporten? (Prova förslagsvis ngn billigare högtalare).

Jag har fått skriksignal (oljud på högsta volym) via ett Blåtandsheadset (SBH24) som löpte amot. Hade gärna bytt sits med dig, för nya hörselceller går inte att köpa.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-27 07:28
Ursprungligen av pmarriott:

Finns ingen vettig leverantör av något i hela världen som inte friskriver sig från ansvar för följdfel. Om man levererar något som visar sig vara behäftat med fel begränsar man alltid sitt ansvar till att avhjälpa felet. Allt annat är galenskap.

Tur att vi då har lagar som reglerar att de inte får friskriva sig från det.

Den här historien är dock väldigt märklig och har varit uppe förut.

  • Redaktör
  • Sollentuna
  • 2019-02-27 08:20
Ursprungligen av Json_81:

Tur att vi då har lagar som reglerar att de inte får friskriva sig från det.

Den här historien är dock väldigt märklig och har varit uppe förut.

Fast är Apple (om vi kör vidare med trådstartarens exempel) verkligen ansvariga för annat som råkar gå sönder i samband med att det är fel på deras pryl? Om det är fel på min dator som i sin tur har sönder inkopplade tillbehör – ska de ersätta mig för dessa saker? Får liksom för mig att de ska fixa datorn och thats it. Resten kanske jag kan få via någon drulle-försäkring?

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-27 09:06

I stället för att svara var och en av alla "Förståsigpåare" som hänvisar och skyller på allt möjligt ger jag här ett samlat svar.
Jag har haft lika många prylar som behöver högtalare, även musikinspelningsprylar med dyra högtalare som ni andra i tråden, men jag har inget minne av att någon av dem bara lagt av Harman/Kardonhögtalarna är dessutom inga skräphögtalare, så jag köper inte att dom är orsaken till att första nyköpta iMac:en skrek rakt ut efter starten.
Att skylla på kablarna som är samma kablar som satt på gamla iMac från 2011 köper jag inte heller.

Det enda och stora felet var att AppleSupportern inte gav mig fortlöpande information om vad man kom fram till varför datorn skrek som renderade till återköpet. Inte en enda gång fick jag några frågor om skriket som jag uppfattade som att dom brydde sig inte.
Det måste ligga i Supporterns arbete och intresse att samla på sig alla fel och klagomål som kommer in som sedan skickas till Irland för utredning, för annars kommer inte felen att åtgärdas som nästa kund får överta.

Denna tystnad bevisar mer eller mindre på att Supportern visste om att Macdatorer byggda sent 2017 som köptes första kvartalet på 2018 var behäftade med fel som spränger sönder högtalare som märks av att dom skriker. Detta tror jag bergsäkert på.
När jag senare samma kvartal köpte min andra iMac hade man åtgärdat felet, därför skrek inte datorn när högtalarkabeln var ur.
Att datorn skrek när jag satt i kabeln bevisar på att högtalarna var sönder. Så sista iMac:en fanns det inga problem på.

En sak som jag så här i efterhand tycker är ynkligt av Apple, är att jag tvingades köpa ny iMac, i stället för att ge mig en gratis. Det är riktigt ynkligt, men typiskt Apple fast dom visste att nyköpta datorn skrek från första sekunden krävde dom att jag skulle köpa ny för 25000:- Är inte det mot reglerna, eller dom ändrar kanske Apple på närhelst dom behöver.

Efter ett tag misstänkte jag att ingenting kommer att hända, så jag ger upp. När garantitiden börjar närma sig slutet tar jag kontakt med supportern och undrar om jag får någon ersättning för förstörda högtalare. Svaret jag fick var inte att högtalarna var sönder utan att ärendet var avslutat. Jag hade inte avslutat något ärende. Det känns som att Apple gör detta för att slippa ta sitt ansvar.
Jag har självklart inte räknat med att garantin efter nu 8 år skall gälla, men det kan inte vara så att man måste köpa nya pr
ylar när man köper nya Appleprylar, vilket Apple förmodligen tycker.
Kom gärna med synpunkter men inga påhopp och putslustiga kommentarer.

Tack.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-27 09:13

Skrik

Ursprungligen av Ida Blix:

Fast är Apple (om vi kör vidare med trådstartarens exempel) verkligen ansvariga för annat som råkar gå sönder i samband med att det är fel på deras pryl? Om det är fel på min dator som i sin tur har sönder inkopplade tillbehör – ska de ersätta mig för dessa saker? Får liksom för mig att de ska fixa datorn och thats it. Resten kanske jag kan få via någon drulle-försäkring?

Min första iMac jag köpte var helt obrukbar som bara skrek rakt ut utan att jag gjort någonting med den. Att det senare visade sig vara fel i nya Macdatorer som spränger sönder högtalarna som det finns flera artiklar om innebär att Apple är orsaken så då borde dom också ersätta högtalarna med nya för 2500:-

  • Redaktör
  • Sollentuna
  • 2019-02-27 09:19
Ursprungligen av NisseH:

I stället för att svara var och en av alla "Förståsigpåare" som hänvisar och skyller på allt möjligt ger jag här ett samlat svar.
Jag har haft lika många prylar som behöver högtalare, även musikinspelningsprylar med dyra högtalare som ni andra i tråden, men jag har inget minne av att någon av dem bara lagt av Harman/Kardonhögtalarna är dessutom inga skräphögtalare, så jag köper inte att dom är orsaken till att första nyköpta iMac:en skrek rakt ut efter starten.
Att skylla på kablarna som är samma kablar som satt på gamla iMac från 2011 köper jag inte heller.

Det enda och stora felet var att AppleSupportern inte gav mig fortlöpande information om vad man kom fram till varför datorn skrek som renderade till återköpet. Inte en enda gång fick jag några frågor om skriket som jag uppfattade som att dom brydde sig inte.
Det måste ligga i Supporterns arbete och intresse att samla på sig alla fel och klagomål som kommer in som sedan skickas till Irland för utredning, för annars kommer inte felen att åtgärdas som nästa kund får överta.

Denna tystnad bevisar mer eller mindre på att Supportern visste om att Macdatorer byggda sent 2017 som köptes första kvartalet på 2018 var behäftade med fel som spränger sönder högtalare som märks av att dom skriker. Detta tror jag bergsäkert på.
När jag senare samma kvartal köpte min andra iMac hade man åtgärdat felet, därför skrek inte datorn när högtalarkabeln var ur.
Att datorn skrek när jag satt i kabeln bevisar på att högtalarna var sönder. Så sista iMac:en fanns det inga problem på.

En sak som jag så här i efterhand tycker är ynkligt av Apple, är att jag tvingades köpa ny iMac, i stället för att ge mig en gratis. Det är riktigt ynkligt, men typiskt Apple fast dom visste att nyköpta datorn skrek från första sekunden krävde dom att jag skulle köpa ny för 25000:- Är inte det mot reglerna, eller dom ändrar kanske Apple på närhelst dom behöver.

Efter ett tag misstänkte jag att ingenting kommer att hända, så jag ger upp. När garantitiden börjar närma sig slutet tar jag kontakt med supportern och undrar om jag får någon ersättning för förstörda högtalare. Svaret jag fick var inte att högtalarna var sönder utan att ärendet var avslutat. Jag hade inte avslutat något ärende. Det känns som att Apple gör detta för att slippa ta sitt ansvar.
Jag har självklart inte räknat med att garantin efter nu 8 år skall gälla, men det kan inte vara så att man måste köpa nya pr
ylar när man köper nya Appleprylar, vilket Apple förmodligen tycker.
Kom gärna med synpunkter men inga påhopp och putslustiga kommentarer.

Tack.

Så här har jag uppfattat att det normala förfarandet är när det är något fel på en Apple-produkt. Steg 1 är att lämna in den för reparation om telefonsupporten inte kan lösa problemet (det finns fall där man får en ersättningsprodukt direkt, men det beror nog på hur allvarligt felet är).

När du köper grejer av Apple har de en rätt frikostig tidsperiod då du kan häva köpet och få pengarna tillbaka och det är vad jag uppfattar att supporten du pratade med gjorde – ett återköp. Du fick väl pengarna tillbaka? Datorn i fråga har helt säkert hamnat på en Apple-verkstad där de undersökt den för att avgöra vad som skulle hända med den. Men Apple har inte längre någon skyldighet att prata med dig om vad de kom fram till eftersom du gjorde ett återköp. Hade datorn lämnats in för reparation med tanken att du skulle hämta hem den igen hade det så klart varit annorlunda.

Varför de skulle ge dig en gratis dator hänger jag inte med på? De erbjöd sig antagligen att titta på den första nya Imacen du köpte och laga den åt dig?

  • Redaktör
  • Sollentuna
  • 2019-02-27 09:24
Ursprungligen av NisseH:

Min första iMac jag köpte var helt obrukbar som bara skrek rakt ut utan att jag gjort någonting med den. Att det senare visade sig vara fel i nya Macdatorer som spränger sönder högtalarna som det finns flera artiklar om innebär att Apple är orsaken så då borde dom också ersätta högtalarna med nya för 2500:-

Ja det är verkligen otroligt trist att köpa grejer som är trasiga direkt ur lådan. Men du kan inte blanda ihop saker så här. Du har upprepade gånger fått besked från flera här om att ditt fel inte är samma sorts fel som de artiklar du hänvisar till. Att Adobe Premiere hade en bugg som hade sönder de inbyggda högtalarna i Macbook Pro har inget med din Imac och dina externa HK-högtalare att göra. Det är inte som du säger samma grejer i din Imac som i Macbook Pro:n.

För att vara väldigt tydlig: det betyder inte att det inte var något fel på din Imac, det betyder bara att det inte var samma fel på den som på de datorer som det skrivits om i de artiklarna du hänvisar till.

Ursprungligen av NisseH:

...Att det senare visade sig vara fel i nya Macdatorer som spränger sönder högtalarna som det finns flera artiklar om...

För femtielfte gången... Artiklarna som du har hänvisat till har ingenting med ditt fall att göra.

Det är möjligt att Apple kunde ha agerat annorlunda i ditt fall, men snälla sluta hänvisa till de där artiklarna.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-27 09:42

Förtydligande.

Ursprungligen av Ida Blix:

Så här har jag uppfattat att det normala förfarandet är när det är något fel på en Apple-produkt. Steg 1 är att lämna in den för reparation om telefonsupporten inte kan lösa problemet (det finns fall där man får en ersättningsprodukt direkt, men det beror nog på hur allvarligt felet är).

När du köper grejer av Apple har de en rätt frikostig tidsperiod då du kan häva köpet och få pengarna tillbaka och det är vad jag uppfattar att supporten du pratade med gjorde – ett återköp. Du fick väl pengarna tillbaka? Datorn i fråga har helt säkert hamnat på en Apple-verkstad där de undersökt den för att avgöra vad som skulle hända med den. Men Apple har inte längre någon skyldighet att prata med dig om vad de kom fram till eftersom du gjorde ett återköp. Hade datorn lämnats in för reparation med tanken att du skulle hämta hem den igen hade det så klart varit annorlunda.

Varför de skulle ge dig en gratis dator hänger jag inte med på? De erbjöd sig antagligen att titta på den första nya Imacen du köpte och laga den åt dig?

Jag hjälper dig på traven eftersom du nämner saker i fel ordning.

Nej ingen ber dig kånka på tung iMac till verkstad, utan när du inte löst problemet med forummedlemmars hjälp som löser det mesta som ber dig ta kontakt med supportern som med inskolade rutiner går igenom vad dom tror kan vara problemet. När inte supportern lyckats lösa problemet ringer han till Senior Advicern som sitter i ett rum bredvid som kan allt som då tar över ärendet. En del stora fel går att lösa OnLine genom att advicern gör en så kallad SysDiagnos på datorn som skickas till teknikerna på Irland som kommer tillbaks efter något dygn med instruktioner som din supporter går igenom steg för steg tills problemet är åtgärdat.
Om problemet fortfarande inte blivit löst, då beordras du att ta dig till verkstad som för dyra pengar (Kanske) löser problemet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-27 09:47
Ursprungligen av Ida Blix:

Fast är Apple (om vi kör vidare med trådstartarens exempel) verkligen ansvariga för annat som råkar gå sönder i samband med att det är fel på deras pryl? Om det är fel på min dator som i sin tur har sönder inkopplade tillbehör – ska de ersätta mig för dessa saker? Får liksom för mig att de ska fixa datorn och thats it. Resten kanske jag kan få via någon drulle-försäkring?

https://lagen.nu/1990:932

Citat:

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).

Det här är ju juridiska, men jag tycker det verkar ganska tydlig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-27 09:49
Ursprungligen av NisseH:

Min första iMac jag köpte var helt obrukbar som bara skrek rakt ut utan att jag gjort någonting med den. Att det senare visade sig vara fel i nya Macdatorer som spränger sönder högtalarna som det finns flera artiklar om innebär att Apple är orsaken så då borde dom också ersätta högtalarna med nya för 2500:-

Förstår att du är besviken och upprörd på situationen men tagga ner tonen lite. "förståsigpåare" vad menar du ?. Vi här på forumet är inte anställda av Apple och inga representanter för dom även om vi diskuterar Apple relaterade ämnen här på forumet. Vad begär du från oss, ska vi ersätta dig ? Vi försöker att guida dig men då får du försöka hålla dig till relevanta fakta, samt sluta jämföra en MacBook Pro med en iMac och generellt prata om artiklar. Du är väl inte ensam att ha otur med vissa produkter dom flesta av oss har samma erfarenhet om det så gäller bilar som datorer. Thats life simple as that.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-27 09:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För femtielfte gången... Artiklarna som du har hänvisat till har ingenting med ditt fall att göra.

Det är möjligt att Apple kunde ha agerat annorlunda i ditt fall, men snälla sluta hänvisa till de där artiklarna.

Så fort jag ser artiklar i Macforum som handlar om att nya macdatorer spränger sönder högtalare då vaknar jag och är på hugget, för enligt mig finns problemen i alla macdatorer, så varför skulle problemet inte också finnas i min dator som bevisligen sprängde sönder högtalarna. Förvånar mig enormt att du inte vet detta.
Artikeln om Adobe stämmer också med min och alla andras datorer för du tvingads ladda ner apps från Adobe för att kunna köra vissa saker. Visste du inte det heller.

  • Redaktör
  • Sollentuna
  • 2019-02-27 09:57
Ursprungligen av Json_81:

https://lagen.nu/1990:932

Det här är ju juridiska, men jag tycker det verkar ganska tydlig.

Nu är väl kanske blixtnedslag något extraordinärt, men min pappa bodde förut i ett hus som drabbades av sådana ett par gånger. Modemet/routern gick sönder vid ett tillfälle och det fixade leverantören ett nytt, men skrivaren vars nätverksport pajjade i samma veva fick han stå för själv.

Tillägg: ifrågasätter inte lagen, tycks som att det verkar gå att friskriva sig från det i alla fall i någon mån. vad är det som säger att användaren anslutit saker korrekt, eller ens rätt saker om du hänger med på min tankegång.

  • Redaktör
  • Sollentuna
  • 2019-02-27 09:58
Ursprungligen av NisseH:

Jag hjälper dig på traven eftersom du nämner saker i fel ordning.

Nej ingen ber dig kånka på tung iMac till verkstad, utan när du inte löst problemet med forummedlemmars hjälp som löser det mesta som ber dig ta kontakt med supportern som med inskolade rutiner går igenom vad dom tror kan vara problemet. När inte supportern lyckats lösa problemet ringer han till Senior Advicern som sitter i ett rum bredvid som kan allt som då tar över ärendet. En del stora fel går att lösa OnLine genom att advicern gör en så kallad SysDiagnos på datorn som skickas till teknikerna på Irland som kommer tillbaks efter något dygn med instruktioner som din supporter går igenom steg för steg tills problemet är åtgärdat.
Om problemet fortfarande inte blivit löst, då beordras du att ta dig till verkstad som för dyra pengar (Kanske) löser problemet.

Nej, du kan få datorn upphämtad beroende på var du bor så kånka den själv måste man inte alltid. Har dock jobbat på en serviceverkstad för Apple-grejer och det kånkades in åtskilliga Imacs dit.

Om det är ett fel som täcks av garatin så kostar det inte något alls att lämna in den.

  • Redaktör
  • Sollentuna
  • 2019-02-27 10:01
Ursprungligen av NisseH:

Så fort jag ser artiklar i Macforum som handlar om att nya macdatorer spränger sönder högtalare då vaknar jag och är på hugget, för enligt mig finns problemen i alla macdatorer, så varför skulle problemet inte också finnas i min dator som bevisligen sprängde sönder högtalarna. Förvånar mig enormt att du inte vet detta.
Artikeln om Adobe stämmer också med min och alla andras datorer för du tvingads ladda ner apps från Adobe för att kunna köra vissa saker. Visste du inte det heller.

Du kunde ju inte ens starta datorn innan den började tjuta? Då kan du knappast ha hunnit ladda ned Premiere Pro och dra igång det heller. Det programmet kostar pengar och är för att redigera film, ingen tvingas att ladda ned det.

Vi försöker hjälpa dig här. Du kunde absolut ha en lite mer ödmjuk inställning.

Ursprungligen av NisseH:

Så fort jag ser artiklar i Macforum som handlar om att nya macdatorer spränger sönder högtalare då vaknar jag och är på hugget...

Några länkar, tack!

De artiklar du har hänvisat till tidigare har ingenting med ditt fall att göra.

Ursprungligen av NisseH:

...enligt mig finns problemen i alla macdatorer...

Dina egna totalt felaktiga slutsatser utifrån något du har läst någonstans är ju knappast Apples ansvar.

Ursprungligen av NisseH:

...min dator som bevisligen sprängde sönder högtalarna...

Du har inte bevisat någonting. Du bara hittar på fakta utifrån felaktiga slutsatser.

Ursprungligen av NisseH:

...Artikeln om Adobe stämmer också med min och alla andras datorer för du tvingads ladda ner apps från Adobe för att kunna köra vissa saker...

Adobeproblemet gällde Adobe Premiere Pro, ingen annan app.
Och det gällde MacBook Pro 2018, ingen annan Mac-modell.

Du kan inte dra alla Adobes appar och alla Apples Mac-modeller över en kam.

Ursprungligen av NisseH:

...Visste du inte det heller.

Ingen visste det. Ingen kan veta det. För det är inte sant.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-27 10:19
Ursprungligen av Ida Blix:

Nu är väl kanske blixtnedslag något extraordinärt, men min pappa bodde förut i ett hus som drabbades av sådana ett par gånger. Modemet/routern gick sönder vid ett tillfälle och det fixade leverantören ett nytt, men skrivaren vars nätverksport pajjade i samma veva fick han stå för själv.

Tillägg: ifrågasätter inte lagen, tycks som att det verkar gå att friskriva sig från det i alla fall i någon mån. vad är det som säger att användaren anslutit saker korrekt, eller ens rätt saker om du hänger med på min tankegång.

Ett blixnedslag har exakt noll med lagen och tillverkarens ansvar att göra, att leverantören bjöd på ett nytt är ren goodwill.

Ditt tillägg är däremot relevant såklart, där kan det garanterat bli massa diskussioner.
Men i grund, går en pryl sönder och drar med sig annat är tillverkaren/säljaren skyldig att ge ersättning.

  • Redaktör
  • Sollentuna
  • 2019-02-27 10:24
Ursprungligen av Json_81:

Ett blixnedslag har exakt noll med lagen och tillverkarens ansvar att göra, att leverantören bjöd på ett nytt är ren goodwill.

Ditt tillägg är däremot relevant såklart, där kan det garanterat bli massa diskussioner.
Men i grund, går en pryl sönder och drar med sig annat är tillverkaren/säljaren skyldig att ge ersättning.

Misstänkte det också.

Tack för den nya kunskapen!

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-27 10:30
Ursprungligen av Ida Blix:

Du kunde ju inte ens starta datorn innan den började tjuta? Då kan du knappast ha hunnit ladda ned Premiere Pro och dra igång det heller. Det programmet kostar pengar och är för att redigera film, ingen tvingas att ladda ned det.

Vi försöker hjälpa dig här. Du kunde absolut ha en lite mer ödmjuk inställning.

Vadå försöker hjälpa till. Jag har inte fått ett enda rimligt tips, tvärtom en massa påhopp och gliringar.

Jag förstår faktiskt inte heller vad du menar med att på min nya iMac kan jag knappast kunnat ladda ner AdobeAppar. Jag trodde du visste att när man köper ny Macdator så kan man ladda ner allt man hade på gamla datorn så slipper man göra det senare.
Således har Adobe Acrobat som du ser på skärmdumpen följt med från gamla datorn.

Bra förslag att använda trevligt bemötande. Jag kommer garanterat göra detta. (Om ni andra gör detsamma)

Ursprungligen av NisseH:

Vadå försöker hjälpa till. Jag har inte fått ett enda rimligt tips, tvärtom en massa påhopp och gliringar.

Jag förstår faktiskt inte heller vad du menar med att på min nya iMac kan jag knappast kunnat ladda ner AdobeAppar. Jag trodde du visste att när man köper ny Macdator så kan man ladda ner allt man hade på gamla datorn så slipper man göra det senare.
Således har Adobe Acrobat som du ser på skärmdumpen följt med från gamla datorn.

Vad har Acrobat med saken att göra?
Och hur du fick in Acrobat i datorn - vad har det med saken att göra?

(Och din bild visar för övrigt Acrobat Reader, som är något annat än Acrobat.)

Lägg ner nu! Du kommer inte att få något annat än påhopp och gliringar. För det enda du ger oss är irrelevanta uppgifter, felaktiga slutsatser och påhittade fakta utifrån de slutsatserna.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-27 10:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad har Acrobat med saken att göra?
Och hur du fick in Acrobat i datorn - vad har det med saken att göra?

(Och din bild visar för övrigt Acrobat Reader, som är något annat än Acrobat.)

Lägg ner nu! Du kommer inte att få något annat än påhopp och gliringar. För det enda du ger oss är irrelevanta uppgifter, felaktiga slutsatser och påhittade fakta utifrån de slutsatserna.

Ursäkta, skrivfel kan alla göra, men bara för att det var jag så måste du på det mest spydiga sätt tala om detta. Det är inte trevligt bemötande, men ganska vanliga fasoner från dig. Adobe har i högsta grad med artikeln om Adobe som spränger sönder högtalare att göra..

Bevaka tråden