Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den stora presentationstråden

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är många personer som tillkommit forumet de senaste månaderna, så jag tänkte det vore på sin plats att dra igång en stor tråd där vi kan presentera oss själva för varandra! Skriv kort om vem du är, vad du är intresserad av och vilken favoritfärg du har! Se det som en digital motsvarighet till namnskyltar på ett mingelevent

Jag börjar!

Jag heter Jakob Nilsson och är chefredaktör på 99.se. Tillsammans med Ida Blix och Andreas "Lövet" Eklöv ansvarar jag för att skapa redaktionellt material här, och hålla igång forumet (med ovärderlig hjälp från moderatorn Keptang).

Jag bor i Hökarängen (bästa svängen!) med min sambo och vår tvåårige son som redan börjat ta efter mitt teknikintresse genom att trycka på alla knappar han kommer åt. Jag växte upp som en typisk nörd där mina största passioner var tecknad film, dator- och tv-spel, serietidningar och lego. När jag blev lite äldre uppstod ett intensivt musikintresse och även en fascination för teknik i stort.

Jag växte upp i Östersund, som är ett fantastiskt ställe. Jag flyttade till Umeå när jag var 20 och började plugga spridda humaniora-kurser på universitetet. När jag och min tjej gjorde slut drog jag söderut och hamnade i Stockholm, där jag blev kvar. Jag har pluggat massor av olika kurser, men lyckats undvika någon form av examen.

Jag har aldrig varit särskilt händig. I min första lägenhet i Stockholm (en rivningslägenhet) skulle jag fixa tv-kontakten, men råkade istället slå ut tv-mottagningen i hela huset. Värden var måttligt imponerad. Men under flera år jobbade jag som butikssäljare åt en Apple-återförsäljare i Stockholm (Humac, vilket sedan blev en del av Digital Inn, som senare också köpte upp Inlife och Macoteket). Efter några år började jag jobba i deras helpdesk istället som teknisk support, och därefter var jag regelrätt tekniker ett tag. Det är väl så nära händig jag någonsin varit, att byta moderkort i Macbooks och utföra hårddisk-räddning på vattenskadade datorer.

Började jobba på Geeks och 99 (som då hette SweClockers AB och 99mac) för fem år sedan och har älskat varje dag här sedan dess.

Jag har diagnosticerats (av min sambo) med en lätt form av hoarder-tendens, och samlar gärna på mig fina och intressanta saker. Det innebär exempelvis en rejäl samling av gamla datortidskrifter från min ungdom (Datormagazin, Svenska Hemdatornytt, AtariSTen, PC Format, ST User...) och en stadigt växande samling av gamla datorspel i stora vackra boxar. Min pappa tog hem vår första dator cirka 1988, det var en Atari ST 1040ste, och således valde hela familjen sida i dåtidens stora schism mellan Atari och Amiga. Jag fick högljutt argumentera på skolgården mot mina klasskamrater, som hade Amiga 500.

När Atari konkade i skandinavien hoppade pappa på nästa underdog, nämligen Apple och Macintosh. Det var 1992 och datorn var en familjevänlig Performa 600CD. Jag fick högljutt argumentera på skolgården mot mina klasskamrater, som hade PC.

Min första egna Mac (fast pappa köpte den) var den första varianten av Imac, och kort därefter installerade jag den publika betaversionen av Mac OS X. På den vägen är det, som man säger. Jag är fortfarande Mac OS trogen, även om jag numera faktiskt också har byggt ihop en liten spel-PC till vardagsrummet. Annars är lägenheten fylld av tv-spel och mer spelkonsoler än vad tv:n har HDMI-kontakter. Jag prenumererar på både Spotify och Apple Music, och alla filmtjänster som går att få tag på. Tycker ändå musik gör sig bäst på vinyl, och arbetar i sakta mak på att bygga samlingen.

Tycker också om: film, tv, avancerade maträtter, tårtor och t-shirts med fåglar på.

Jag tar en liten mindre variant än Jakob!

SweSG som nick! Nicket bygger på mitt riktiga namn som jag tyvärr inte tänker skriva ut på ett forum. Växte upp i en liten stad och har varit småbråkig som liten. Som tonåring värre! Fick dock växa upp snabbt när jag fick en liten tös när jag var runt 20 år gammal. Som vuxen är jag lugn och ganska snäll.

Intressen har jag massa av, men dom största är nog film och musik. Har även spelat gitarr i hela mitt liv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-03-08 18:18

Kent Jönsson heter jag, numera pensionär, men jobbar mer än när jag var aktiv. Uppvuxen på västkusten, utbildade mej som starkströmselektriker, men har datorer (främst nätverk) som hobby. Sedan början av 70-talet inne på Hälsovård, jobbat på ambulansen över 40 år. Kört Mac sedan slutet av 80talet, dessförinnan Apple ][, både vanliga, e, gs och c. Min första hårddisk var på 10 MB.
Åkte faktiskt motorcykel förr (GoldWing), men bytte den mot en ABC80 ca 1980. Numera åker jag husbil.
Jag har jobbat utomlands med FN inom kommunikation (radio och TCP/IP) i ca 8 år.

Senast redigerat 2019-03-09 09:37
  • Medlem
  • Lund
  • 2019-03-09 09:51

Hej!

Christian här! Uppväxt i Uppsala och bor nu i Lund med min sambo. Emellan dessa städer har jag bott i b.la Göteborg, Malmö och Bergerac.
Har i mitt arbetsliv jobbat med försäljning främst inom elektronikbranchen i olika roller. Nu jobbar jag dock inom klädesbranchen, närmare bestämt på abacus Sportswear. Så har vi några golfare här inne sol vill ha en bra deal P.M.a mig ? just nu är jag dock tyvärr sjukskriven 50% pga njussvikt, så mycket tid går åt till dialys. Hoppas snart på en dubbeltransplantation (både njure och bukspottskörtel).
Min första Mac fick jag vid 10års ålder, en Plus. Min hårddisk var dock dubbelt så stor som Kenjons. Hela 20mb! Jar sedan dess haft alla möjliga modeller av mac och har även en period för ca 10 år sedan syndat och kört PC. Har även haft i stort sätt varje iPhone-modell förutom X och 5.
Gillar teknik i alla dess former och håller nu på att, sakta, konvertera hemmet till ett smart HomeKit-hem ?

Ska bli skoj att läsa om alla medlemmar vars poster man läser dagligen ?

Hm hm, @jakobnilsson satte ribban lite högt här med sin välskrivna presentation känner jag, men ska göra ett försök.

Ida Blix heter jag sedan ganska precis tre år tillbaka då jag gifte mig mycket diskret. Bjöd inte just någon utöver två vittnen och min ena bror som jag av en slump mötte utanför Stadshuset. Han bjöd raskt in sig själv kan man säga. Min man har bestämt att vi ska bjuda in till en rejäl bröllopsfest någon gång i #framtiden.

Jag är kanske den mest lokalpatriotiska gotlänning som finns, trots att jag inte bott på ön sedan jag var tio år. Det är min bästaste plats på jorden. Det känns rent fysiskt som en lättnad i kroppen varje gång jag sätter fötterna på den där kalkstenen och är oerhört jobbigt att åka därifrån. Varför bor jag då i Stockholm kan man verkligen fråga sig – men det här jobbet är kanske den viktigaste anledningen.

Bild: NASA's Goddard Space Flight Center/USGS.

Jag fastnade tidigt för böckernas underbara värld och läser snabbt och mycket. Bibliotek runt om i Sverige (jag har flyttat måååånga gånger kors och tvärs) har varit välbesökta, men numera läser jag mer e-böcker (lånar en del och köper en del). På något sätt blev jag också rätt tidigt kär i datorn som mina föräldrar skaffade hem. Vi hade först en Amiga som vi spelade en hel del på, lillebrorsan och jag. Sen fick vi hem en Mac som jag också ofta satt vid. Pappa skaffade ganska tidigt bredband och en pc med tillhörande ratt och pedaler för att köra racingspel. Mamma försåg oss med ett Playstation.

Min första egna dator fick jag som belöning för mina goda betyg efter högstadiet. Jag var mycket bestämd om att det skulle vara en Mac och det blev en orange Ibook som jag fortfarande har kvar (och sist jag kollade fungerade den). Jag släpade den ett tag till och från gymnasiet trots att det fanns Macar också där att använda till skolarbetet, men den var ju så tuff med sitt bärhandtag.

Fordon är ett annat intresse. Tog rätt direkt körkort för bil och fastnade mycket tidigt för motorcyklar (pappa har kört hela mitt liv, minns att han hade en motorcykel i delar bredvid sängen nån vinter när jag var liten). Jag har också A-kort numera och en härlig Honda Hornet. Drömmer om att uppgradera den till en Ducati Monster.

Redan tidigt i skolan hade jag bestämt att jag skulle gå media på gymnasiet och så blev det, men efter de tre åren dröjde det faktiskt många år innan jag vågade söka mig till en journalistutbildning (började istället att göra slut på CSN-pengarna på bland annat Hyper Island och programmeringskurser). Hade mina första jobb inom restaurangbranschen, men bytte sedan bana och jobbade bland annat med teknisk telefonsupport (pratade med Apple-kunder), och senare i butik hos en Apple-återförsäljare.

Bor norr om Stockholm idag med man, barn, två katter och ett gäng fiskar. Vi har tillsammans alldeles för många fordon och alldeles för mycket prylar – i alla fall i relation till hur mycket fritid vi har.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-03-14 09:56

Då kanske vi ses på Ducati-träffar framöver

Ursprungligen av kenjon:

Då kanske vi ses på Ducati-träffar framöver

Det finns egentligen få ursäkter, man måste ju inte köpa en sprillans ny Monster – det finns fina exemplar som inte kostar jättemycket mer än min vad min 90-tals Hornet gjorde.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-14 21:21

Sent ska de lärde vakna heter det ju, och detsamma gäller tydligen mig (you see what I did there?)

Andreas Eklöv heter jag, mest känd som Lövet numera men jag har haft många smeknamn under årens lopp. Ekabiten, Eken, Gratisfrillan, Jésus (jag är född på julafton) och många fler.

Som född tidigt 80-tal har jag upplevt tekniken som fanns innan det fanns visuella operativsystem, internet och mobiltelefoner (ok, tekniskt sett fanns de på 80-talet, men de räknas inte riktigt). Har alltid varit intresserad av teknik, men det var när jag fick min första egna PC och blixtrande snabbt 56K-modem som jag blev tekniknörd av grövsta sort. Började programmera webbsidor cirka 1996 och under gymnasietiden skrev jag program i finfina kodspråket Turbo Pascal (det var tider det).

Efter gymnasiet började jag plugga Systemvetenskap i Linköping och under åren där började jag frilansa för tidningen Datormagazin, och senare även PC Gamer. När jag hade pluggat klart flyttade jag till Stockholm för att jobba som IT-konsult, men det höll bara i ett halvår innan jag insåg att teknik- och speljournalistik var det roligaste som fanns. Under åren hos Datormagazin och PC Gamer jobbade jag även med gänget hos FZ, som jag skulle återförenas med igen några år senare när jag började jobba hos Geeks som nyligen hade förvärvat FZ. Och så fick jag träffa på Jakob och Ida, de bästa tänkbara kollegor en kan önska sig!

Privat är jag nördig inom en massa olika ämnen. Jag är smått besatt i film, där alster som Star Wars och Alien-filmerna får mig att gå igång på alla tänkbara cylindrar. I spelvärlden är allt relaterat till japanska rollspel och Nintendo livslånga kärlekar, där särskilt Metroid och Final Fantasy ligger mig varmt om hjärtat. På kontoret är jag känd som den smågalne samlaren som köper multipla utgåvor av både film och spel, och även spelkonsoler i vissa fall. Jag kan ha köpt på mig fyra utgåvor av en viss konsol och handlat på mig en extra konsol under en resa i Japan, men det kan jag varken förneka eller bekräfta. Är också musiknörd och går ofta på konserter med de många favoritbanden, framför allt i genrerna metal och hiphop. Går också på så många spelmusikkonserter jag kan, och har samlat på mig ett gediget bibliotek med musik-soundtracks (OST:s) som pryder mina hyllor i analog form och min NAS i digital form.

Jag tillsammans med Nobuo Uematsu (äldre herren till höger), en husgud inom spelmusiken som skapat magiska alster till bland annat Final Fantasy-serien.

Som invånare i den mobila samtiden har jag gått från att ha varit en mångårig Android-användare till att bli en prylnomad, jag föredrar fortfarande öppenheten och flexibiliteten hos Android-plattformen men numera använder jag vad som passar mina behov bäst för tillfället. Just nu äger jag en Iphone X, återstår att se vad det blir nästa gång, och det börjar snart också bli dags att pensionera min gamla smartklocka Gear S2. Mina steg in i det smarta hemmet har varit stapplande små, men nu börjar det bli dags att bjuda in både smarta högtalare och fler glödlampor i mitt hem.

Ska bli kul att läsa om fler av oss som hänger här på 99!

Jag heter Marcus och är antagligen den som skriker högst när någon som inte använder Apple säger nåt felaktigt om deras produkter på forumet.
Men detta är webben, i verkligheten bryr jag mig nästan inte alls utan är bara nyfiken på bekantas senaste inköp.

Har alltid älskat tv-spel och teknik sen jag var liten och fick tjata mig till att brorsan starta igång sin commodore 64 till mig.
Fick mitt egna NES runt -89 och har ägt det mesta i tv-spel sen dess.
Min bror plåga i mig att allt skulle vara Sony på 90-talet och det funka för i början av 00-talet var min tv-hylla full med Sony, tv, bio, ps2...
Just en tv-hylla med samma märke sitter kvar än.
Köper jag en tv från Phillips ska det vara bio-ljud och blu-ray av samma märke.
Antagligen därför jag lätt tog till mig Apples eko-system också.

Försökte samla ett tag på tv-spel men när något nytt kostade pengar såldes det gamla av.
Lika bra så här i efterhand då jag knappt har tid till ett spel i månaden.

Film är också en stor passion där Schwarzenegger var min idol som pojke i hans överdrivna och ofta väldigt dåligt spelade roller.
Har nog sett det mesta från 80- och framåt, dock har jag haft svårt för viss sci-fi och fantasy.

Men går vi tillbaka till prylar nu som passar 99 så äger jag en
MacBook Pro -13, iPad Pro 10,5”, iPhone X, Apple Watch S4.
Mitt intresse till Apple kom efter mer än ett årtionde med strulande Windows och sega mobiler.
Köpte en iPhone 4 och den unboxningen var en prylnörds orgasm.
Flytet och enkelheten sålde mig direkt.
Köpte en bättre begagnad MacBook efter det och därför är jag en Apple-nörd på 99 idag.

Senast redigerat 2019-03-16 21:12
  • Medlem
  • 2019-03-18 15:37

Hej,

Jan heter jag och har bott i Sverige sedan 2005, kom som båtflykting från Finland (nästan sant, kom med flyg).

Min första dator var en ZX Spectrum i mitten av 80-talet, följt av VIC 20 och Commodore 64. Första "riktiga" datorn i dagens mått mätt var en Amstrad pc-1640 (5,25" floppy och 20 MB HDD). Efter det var det uppdateringar vid nästan varje generation fram till 2013 då jag hade paus tills ifjol. Parallellt med detta har det även funnits bärbara historier, varav en var en fullsmetad Macbook pro Retina 15" (late 2013) med dedikerad grafik som jag sålde för 1.5 år sedan. Det är den bästa dator jag någonsin haft.

Förutom allmänt intresse för datorer så har det spelats en hel del på dessa och därav var det förstås givet med en del konsoler också ? Har haft alla generationer av xbox och playstation, även nu har jag en Xbox one och en PS 4 Pro. Fast de samlar mest damm nuförtiden, förutom xboxen som är min 4K spelare för media som finns på skiva.

Min första mobil var en Tecnophone (minns ej exakt modell), köpte den begagnad 1995 eller 1996. Fy fasiken det var dyrt att ringa på den tiden ? Efter det har det hunnits med olika modeller från Nokia, Ericsson, Sony (samt kombo av de två sistnämnda), Samsung, Oppo, Oneplus, Huawei, HTC, Apple och säkert något till som glömts bort ?

På senare åren har det även blivit Hue och Google Home enheter, skall verkligen bli intressant att se var vi befinner oss om 10 år med hemautomation och hjälpmedel.

Jag tycker att både android och ios har sina fördelar, däremot är apples hela ekosystem överlägset om man behöver det inom jobbet och privatlivet. Däremot tror jag sist och slutligen att denna del är en ganska liten del av hela användarskalan.

Följer även aktivt med ”för många” TV-serier och en del filmer blir det ju också, skulle inte ha något emot lite fler timmar på dygnet så man hinner med allt! Hoppas att dagens utveckling mot ”egna” streamingtjänster tar slut snart, blir för dyrt att ha abonnemang hos alla. Jag röstar för att alla även skall öppna för möjligheten att köpa säsonger av TV-serier som ett alternativ till månadskostnaden.

Som årtalen ovan beskriver så jag nog inte yngst i gänget, men inte heller äldst ? Till sinnet kommer jag nog alltid att vara ung, öppen och intresserad av allting som är nytt i teknikväg. Med en viss nypa salt eftersom arbetslivet tar en stor del av min tid idag.

Till sidan av allt som heter inomhus (jobb, IT, teknik) så behövs det balans och det uppnår jag med världens skönaste, fridfulla och naturomgivna hobby, Sportfiske! Främst havsöring och gädda står det på menyn och detta sker till mestadels på Åland (dock inte hemma därifrån) där jag spenderar en stor del av mina lediga helger.

Ha det bäst allihopa!
Jan

Hej hej,

Håkan heter jag. Bor på västkusten utanför Stenungsund sedan 15 år tillbaka. Julen 1982 skaffade mina grannar en ZX Spectrum till "familjen". Den lade grannpojkarna och jag raskt beslag på (vi var 11 & 9 år på den tiden...) och sedan dess har jag inte lämnat datorernas (och spelens...) underbara värld. Vi spelade givetvis en hel del men ganska snabbt väcktes intresset att göra något själva så bara att lära sig hur man programmerar, gör grafik etc. etc. En starkt bidragande orsak var givetvis böcker & filmer såsom Wargames (vi orsakade aldrig några kärnvapenincidenter!!) & annat, men även en grundläggande nyfikenhet på att ta reda på hur och varför saker & ting funkar.

Min första egna dator blev efter ihärdigt sparande en C64 någon gång under 1984. Därefter har jag alltid ägt minst en dator. Jag hoppade på iPhone tåget när 3GS släpptes 2009 och blev helfrälst på manicken. Programmeringsintresset har jag bibehållit genom åren och givetvis blev man ju nyfiken på hur sjutton man gjorde egna appar till en iPhone. Jag hade fuskat lite tidigare och gjort några enklare program till Palm Vx och Sony Ericsson M600 och tänkte väl mest "hur svårt kan det vara?". En inköpt bok senare visade det sig att svaret var "inte särskilt!" fast man behövde ju en mac... Visst, det gick att fuska sig fram med en VM image av OS X på laptoppen men helt jättesmidigt var det ju inte. Sagt & gjort, 2011 blev det en iMac 21,5" som jag än idag har kvar (jag har aldrig använt en PC så länge...). Älskar kombinationen av ett Unixbaserat OS med ett vettigt användargränssnitt!

Utöver datorer är det musik som fångar mitt stora intresse. Jag delar musiksmak med @SweSG, åtminstone till viss del, och tydligen även gitarrspelandet. På senare år har jag börjat jobba lite i Logic för att med det gamla bandet äntligen spela in en platta vi skrev för sisådär 25-30 år sedan. Vi tänkte att det var väl dax nu när tekniken börjat komma ikapp oss. Helt underbart roligt att sitta & lyssna på gamla inspelningar vi gjorde med två mickar i taket och försöka lista ut vad fasen vi spelade...

Ha det!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-03-20 09:08

På tal om gamla synder, jag glömde en i min presentation. Ifall någon kommer ihåg BBSen Äpplet. Den körde jag hemma på en Apple ][ i en lägenhet i Karlsborg. Televerket undrade lite varför jag ville ha flera telefonabonnemang, det fanns inte kablar dragna för mer än två till varje lägenhet.
Alla inlägg sparades i RAM i en array, backup gjordes varje dygn mot en bandspelare. Lite segt blev det, men då visste jag inte bättre. Efter ett år inhandlades 5 1/4" floppy Apple Disk ][.

Även om det inte var bättre förr, så var det i alla fall roligare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-20 14:07

Hej! jag är ny här som ni kan se försöker dock få till några inlägg blev medlem för en månad sen.
Heter Marcus, bor i Stockholm (södra delarna) Är en mac fantast, ingen expert men jag hatar allt annat som inte är mac. Utbildad frontend utvecklare, jobbar inom sälj/marknadsföring åt diverse bolag jag konsultar.
Min första egna dator var en billig HP, första telefon var Nokian 3310. Bästa telefonen någonsin man kan bokstavligen köra på den med en pansarvagn, spola ner den och sen hämta den på reningsverket och den fungerar ? skämt åt sido.
Nu har jag iphone x som jag så gärna skryter om. Börjar närma mig 40

Gillar amerikansk fotboll.

Tror det är allt om mig.

  • Superhjälte
  • 2019-08-20 15:41
Ursprungligen av papito:

Hej! jag är ny här som ni kan se försöker dock få till några inlägg blev medlem för en månad sen.
Heter Marcus, bor i Stockholm (södra delarna) Är en mac fantast, ingen expert men jag hatar allt annat som inte är mac. Utbildad frontend utvecklare, jobbar inom sälj/marknadsföring åt diverse bolag jag konsultar.
Min första egna dator var en billig HP, första telefon var Nokian 3310. Bästa telefonen någonsin man kan bokstavligen köra på den med en pansarvagn, spola ner den och sen hämta den på reningsverket och den fungerar ? skämt åt sido.
Nu har jag iphone x som jag så gärna skryter om. Börjar närma mig 40

Gillar amerikansk fotboll.

Tror det är allt om mig.

Södra Stockholm ✔️
Nokia 3310 ✔️
iPhone X ✔️
Snart 40 ✔️
Amerikansk fotboll ✔️

Tur att jag redan är gift och att det här inte är Tinder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-20 16:39
Ursprungligen av Zop:

Södra Stockholm ✔️
Nokia 3310 ✔️
iPhone X ✔️
Snart 40 ✔️
Amerikansk fotboll ✔️

Tur att jag redan är gift och att det här inte är Tinder.

??

1
Bevaka tråden