Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En vecka med Galaxy S10 – nu börjar det

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en fråga som ”die hard”-appletroll.
Finns det något liknande inbyggt i android/samsung för att ”hitta mina prylar”?

Sambon och hennes två ungar har alla iOS och går att se vart sakerna/dom är och spela ljud när de inte går att hitta. (De kan även ladda ner allt på iOS som jag köpt under 9 års tid gratis)
Samtidigt kan man styra deras skärmtid och köp.

  • Medlem
  • 2019-03-11 05:39
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag har en fråga som ”die hard”-appletroll.
Finns det något liknande inbyggt i android/samsung för att ”hitta mina prylar”?

Sambon och hennes två ungar har alla iOS och går att se vart sakerna/dom är och spela ljud när de inte går att hitta. (De kan även ladda ner allt på iOS som jag köpt under 9 års tid gratis)
Samtidigt kan man styra deras skärmtid och köp.

Svar ja, om det funkar på samma sätt vet jag inte dock

Hitta mina enheter via Google konto, du kan hitta, rensa, låsa, och spela upp ljud på distans

Google har numera Family sharing
https://support.google.com/googleplay/answer/...

Finns massor av appar för att styra skärmtid mm i Google Play

Jag tycker det dock är bättre att föräldrar sätter gränser för skärmtid och förklarar varför än att det styrs av en app. Mina barn 5 och 7 år har tex plattfria helger. Helgen som gick förutom alla aktiviteter grävde de ned sig i Mastermind ?

  • Medlem
  • 2019-03-11 12:06
Ursprungligen av S_Z:

Kontakter har högst prioritet i spotlight-sortering mig veterligen, så de kommer alltid överst. Fungerar exakt som du beskriver det så håller inte med om att det är krångligare på iOS. Tvärt om gillar jag att man har ett ställe för att söka på vad som helst, en kontakt-person, ett specifikt mail, sms eller en anteckning som jag vet jag kom från något eller bara något innehåll ur dom. Väldigt smidigt tycker jag.

Hela dagen idag har jag ringt kontakter genom att dra ner Spotlight-sökningen och det funkar ju fint..

Vet inte varför jag inte fått till det innan, eller så har jag inte varit tillräckligt uppmärksam..

Nu funkar det bra i alla fall.. ???

  • Medlem
  • 2019-03-11 12:42
Ursprungligen av Corrado82:

Tyvärr verkar Samsung tagit bort Mst för Samsung pay. Både i S10orna och klockan
Rätta mig gärna om jag har fel.

Ja, har också hört att det försvunnit ur klockorna.. I alla fall i galaxy watch active..
Finns det inte kvar i vanliga galaxy whatch heller?

Det var ju väldigt praktiskt..

Enligt Samsung ska s10 ha mst..

Senast redigerat 2019-03-11 12:53
Ursprungligen av PaO:

Svar ja, om det funkar på samma sätt vet jag inte dock

Hitta mina enheter via Google konto, du kan hitta, rensa, låsa, och spela upp ljud på distans

Google har numera Family sharing
https://support.google.com/googleplay/answer/...

Finns massor av appar för att styra skärmtid mm i Google Play

Jag tycker det dock är bättre att föräldrar sätter gränser för skärmtid och förklarar varför än att det styrs av en app. Mina barn 5 och 7 år har tex plattfria helger. Helgen som gick förutom alla aktiviteter grävde de ned sig i Mastermind ?

Låter exakt som det som finns på iOS.
Men måste du logga in på alla enheter?
Alla i familjen har ett eget konto som bjudits under mig som samordnare.

  • Medlem
  • 2019-03-11 12:59
Ursprungligen av Mackan1984:

Låter exakt som det som finns på iOS.
Men måste du logga in på alla enheter?
Alla i familjen har ett eget konto som bjudits under mig som samordnare.

Vet faktiskt inte, hittade detta
https://families.google.com/families

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-11 14:04
Ursprungligen av Corrado82:

Tyvärr verkar Samsung tagit bort Mst för Samsung pay. Både i S10orna och klockan
Rätta mig gärna om jag har fel.

Ursprungligen av Jeo:

Ja, har också hört att det försvunnit ur klockorna.. I alla fall i galaxy watch active..
Finns det inte kvar i vanliga galaxy whatch heller?

Det var ju väldigt praktiskt..

Enligt Samsung ska s10 ha mst..

MST-baserad Samsung Pay finns i Galaxy S10:orna, men Samsung är knappast tydliga med det. Däremot saknas MST i både Galaxy Watch och Galaxy Watch Active, och motiveringen till att de tog bort det ur Galaxy Watch är att de inte kunde få plats med ett så stort batteri om de även skulle klämma in magnetspolen som krävs för MST. Med tanke på hur suverän batteritiden är i den klockan är det uppoffring jag är beredd att göra. Utbredningen av NFC-terminaler är mycket större nu än det var för bara ett år sedan, så i praktiken är det inte ett så stort problem (för mig i alla fall, situationen är nog betydligt bättre i en storstad kontra landsbygden).

  • Medlem
  • 2019-03-11 20:26

Mycket intressant läsning ?
Måste vara ett myller av inställningar jämfört med IOS
Väntar med spänning på imorgon
Till det mörka läget går det ju att välja andra ikoner och bakgrunder till lås och hemskärm.
Jag kör mörkt läge (nattläge) med orcas ikoner och egen bakgrund på låskärmen.
Angående skärmdump, tänk då att du har en penna där du kan välja vilket område du vill klippa ut från skärmen eller direkt rita på och redigera skärmklippet = Note och s-pen ?

Edit
BTW
Samsung har 24 månaders garanti out of the box på både mobiler och wearables

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-11 20:29

Ajdå...varför ens inkludera en säkerhetsfunktion när den inte är säker.

  • Medlem
  • 2019-03-11 20:30
Ursprungligen av Innis:

Ajdå...varför ens inkludera en säkerhetsfunktion när den inte är säker.

Valmöjligheter ?
Det finns dom som inte har något lås alls på sin lur

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-11 20:31
Ursprungligen av Innis:

Ajdå...varför ens inkludera en säkerhetsfunktion när den inte är säker.

Men det är det som är grejen, ansiktsavläsningen påstås aldrig vara den säkra funktionen, den erbjuds som ett alternativ om man inte vill använda fingeravtrycksläsaren. Problemet i S10 är att en funktion är aktiverad som standard som ska göra ansiktsupplåsningen snabbare, men det gör den också mindre säker. Om man stänger av den funktionen går ansiktsupplåsningen något långsammare, men är också mer säker. Men, om man vill ha säker upplåsning av telefonen ska man använda fingeravtrycksläsaren, det är Samsung tydliga med i mjukvaran.

  • Medlem
  • 2019-03-11 20:33
Ursprungligen av ekloev:

Men det är det som är grejen, ansiktsavläsningen påstås aldrig vara den säkra funktionen, den erbjuds som ett alternativ om man inte vill använda fingeravtrycksläsaren. Problemet i S10 är att en funktion är aktiverad som standard som ska göra ansiktsupplåsningen snabbare, men det gör den också mindre säker. Om man stänger av den funktionen går ansiktsupplåsningen något långsammare, men är också mer säker. Men, om man vill ha säker upplåsning av telefonen ska man använda fingeravtrycksläsaren, det är Samsung tydliga med i mjukvaran.

Precis ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-11 20:33
Ursprungligen av PaO:

Valmöjligheter ?
Det finns dom som inte har något lås alls på sin lur

Falsk marknadsföring. Det blir inget val när det är osäkert.
Vissa använder inte säkerhetsbälte heller.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-11 20:35
Ursprungligen av ekloev:

Men det är det som är grejen, ansiktsavläsningen påstås aldrig vara den säkra funktionen, den erbjuds som ett alternativ om man inte vill använda fingeravtrycksläsaren. Problemet i S10 är att en funktion är aktiverad som standard som ska göra ansiktsupplåsningen snabbare, men det gör den också mindre säker. Om man stänger av den funktionen går ansiktsupplåsningen något långsammare, men är också mer säker. Men, om man vill ha säker upplåsning av telefonen ska man använda fingeravtrycksläsaren, det är Samsung tydliga med i mjukvaran.

Och det vet du att gemene man kommer aldrig gå in i inställningarna utan köra på och inte fatta att det är osäkert.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-11 20:52
Ursprungligen av Innis:

Och det vet du att gemene man kommer aldrig gå in i inställningarna utan köra på och inte fatta att det är osäkert.

Så kommer det alldeles säkert bli i många fall, men om telefontillverkaren presenterar funktionen som ett mindre säkert alternativ har de gjort allt de kan göra, alternativet är att inte över huvud taget erbjuda det som ett alternativ och där handlar det om vad man har för inställning till den frågan. Android-marknaden, och Samsungs telefoner, erbjuder ett antal alternativ som användaren kan välja mellan, medan Apple bestämmer ett fåtal alternativ som alla IOS-användare får använda. Android-användare som är något tekniskt insatta uppskattar den flexibla valmöjligheten i plattformen, men visst kan det leda till att de mindre tekniskt insatta användarna riskerar att använda mindre säkra funktioner de tror är säkra.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-11 21:01
Ursprungligen av ekloev:

Så kommer det alldeles säkert bli i många fall, men om telefontillverkaren presenterar funktionen som ett mindre säkert alternativ har de gjort allt de kan göra, alternativet är att inte över huvud taget erbjuda det som ett alternativ och där handlar det om vad man har för inställning till den frågan. Android-marknaden, och Samsungs telefoner, erbjuder ett antal alternativ som användaren kan välja mellan, medan Apple bestämmer ett fåtal alternativ som alla IOS-användare får använda. Android-användare som är något tekniskt insatta uppskattar den flexibla valmöjligheten i plattformen, men visst kan det leda till att de mindre tekniskt insatta användarna riskerar att använda mindre säkra funktioner de tror är säkra.

Problemet är att majoriteten av kunderna läser inte vad tillverkaren presenterar.
Utan det blir "wow kolla ansiktsupplåsning..va bra det är säkert"
Var in och kollade på Samsungs hemsida och ingenstans under översikt så står det ingenting om ansiktsupplösning.
Är väl undangömt i någon undermeny

Ja jag tycker att om man kan låsa upp det med en statisk bild är det en funktion man likaväl kan skippa

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-11 21:08
Ursprungligen av Innis:

Problemet är att majoriteten av kunderna läser inte vad tillverkaren presenterar.
Utan det blir "wow kolla ansiktsupplåsning..va bra det är säkert"
Var in och kollade på Samsungs hemsida och ingenstans under översikt så står det ingenting om ansiktsupplösning.
Är väl undangömt i någon undermeny

Ja jag tycker att om man kan låsa upp det med en statisk bild är det en funktion man likaväl kan skippa

Jag har inte kollat hur det kommuniceras på webbsidan, men under Unpacked presenterades fingeravtrycksläsaren som den säkra metoden, och i mjukvaran nämns det att ansiktsupplåsningen inte är lika säker.

Jag är väldigt tekniskt insatt och jag tycker inte att fingeravtrycksläsaren är lika smidig som ansiktsupplåsningen. Eftersom jag låser upp telefonen säkert hundratalet gånger vissa dagar vill jag inte använda en metod som är strulig, och då väljer jag att använda den smidigare metoden trots att jag är fullt medveten om att den inte är så värst säker. Sannolikheten för att någon ska försöka stjäla just min telefon och använda en bild eller video på mitt ansikte för att låsa upp den är så extremt liten att jag helt enkelt kan leva med den lilla risken.

  • Medlem
  • 2019-03-11 21:12
Ursprungligen av Innis:

Problemet är att majoriteten av kunderna läser inte vad tillverkaren presenterar.
Utan det blir "wow kolla ansiktsupplåsning..va bra det är säkert"
Var in och kollade på Samsungs hemsida och ingenstans under översikt så står det ingenting om ansiktsupplösning.
Är väl undangömt i någon undermeny

Ja jag tycker att om man kan låsa upp det med en statisk bild är det en funktion man likaväl kan skippa

Sedan finns Smart Lock vilket gör att man inte behöver låsa upp mobilen i tid och o tid.
Hellre att man själv får bestämma säkerhetsnivåer än att tillverkaren bestämmer

Första dagen i veckan är till ända, och en sammanfattning finns att läsa här.

Finns även en videosammanfattning:

Ursprungligen av ekloev:

Jag har inte kollat hur det kommuniceras på webbsidan, men under Unpacked presenterades fingeravtrycksläsaren som den säkra metoden, och i mjukvaran nämns det att ansiktsupplåsningen inte är lika säker.

Jag är väldigt tekniskt insatt och jag tycker inte att fingeravtrycksläsaren är lika smidig som ansiktsupplåsningen. Eftersom jag låser upp telefonen säkert hundratalet gånger vissa dagar vill jag inte använda en metod som är strulig, och då väljer jag att använda den smidigare metoden trots att jag är fullt medveten om att den inte är så värst säker. Sannolikheten för att någon ska försöka stjäla just min telefon och använda en bild eller video på mitt ansikte för att låsa upp den är så extremt liten att jag helt enkelt kan leva med den lilla risken.

Japp.

De flesta personer är inte intressanta på något sätt eller vis, även om de flesta vill tro att de är det, en främmande makt kommer inte att sno ens telefon för att komma åt den superhemliga informationen lagrad på den. Ingen kommer heller att sno ens telefon på stan och sedan ta ett foto på en för att kunna låsa upp den.

Sker det så är det någon närstående, tex partner, syskon, osv. Och då är väl frågan om man har något på den som man inte vill att de skall se.

Sen tillhör jag de som fortfarande använder ett mönster för att låsa upp....

Citat:

Efter nästan två timmar är överföringen 99,9 procent klar, men där stannar den upp och vill inte fortsätta.

Och här vill man ju att man skall få mer information, att programmet klarar av att förstå att det har blivit stopp. Ge mig en lista över de filer som jag inte kan kopiera över, kanske det är något som inte är viktigt, kanske det är det. Ge mig möjligheten att felsöka...

Ursprungligen av PaO:

Sedan finns Smart Lock vilket gör att man inte behöver låsa upp mobilen i tid och o tid.
Hellre att man själv får bestämma säkerhetsnivåer än att tillverkaren bestämmer

En fråga.
Kan man använda samsung pay eller BankID med denna osäkra ansiktsigenkänning?

Annars är det väl inte så j*vla noga egentligen om nån kan läsa dina meddelanden och spana in dina foton.
Får väl hoppas att någon med statshemligheter i luren är lite smartare med sin säkerhet.

  • Medlem
  • 2019-03-12 06:00
Ursprungligen av Mackan1984:

En fråga.
Kan man använda samsung pay eller BankID med denna osäkra ansiktsigenkänning?

Annars är det väl inte så j*vla noga egentligen om nån kan läsa dina meddelanden och spana in dina foton.
Får väl hoppas att någon med statshemligheter i luren är lite smartare med sin säkerhet.

Nej inte ens den supersäkra iris jag har i min Note 8 har stöd för bank ID men dock Pay. Här ser man Apples kraft att få ny teknik accepterad inom detta område. Om det är motsvarande i andra länder så förstår jag varför de har skippat iris. Detta som Internet svämmas över av just nu angående Samsung ansiktsupplåsning är att göra en höna av en fjäder. När du aktiverar ansiktsupplåsning meddelar Samsung direkt vilken nivå det handlar om. Det finns inget annat att kritisera gällande S10 orna för vissa och nu när det går att mappa om Bixby knappen och S10e har platt skärm utan edge så är detta det enda de har kvar, så komplett är denna lineup ?

Du måste ju ha Eniro installerad! Den gör per automatik att alla nummer söks mot databasen. Så okänt får snabt ett namn. Något Apple inte tillåter...

Ursprungligen av PaO:

Nej inte ens den supersäkra iris jag har i min Note 8 har stöd för bank ID men dock Pay. Här ser man Apples kraft att få ny teknik accepterad inom detta område. Om det är motsvarande i andra länder så förstår jag varför de har skippat iris. Detta som Internet svämmas över av just nu angående Samsung ansiktsupplåsning är att göra en höna av en fjäder. När du aktiverar ansiktsupplåsning meddelar Samsung direkt vilken nivå det handlar om. Det finns inget annat att kritisera gällande S10 orna för vissa och nu när det går att mappa om Bixby knappen och S10e har platt skärm utan edge så är detta det enda de har kvar, så komplett är denna lineup ?

Apples kraft i att få en teknik accepterad är snarare att de går all in för just den.
Slänger samsung eller nån annan in en teknik som kan luras när de har tre andra tekniker som är säkrare är det klart de sämre bojkottas.
Samsung är stora och är du ovan vid att namn som Apple eller samsung genomskådas i minsta detalj för att sen hängas så har du missat nåt.

Ursprungligen av D_Odell:

Du måste ju ha Eniro installerad! Den gör per automatik att alla nummer söks mot databasen. Så okänt får snabt ett namn. Något Apple inte tillåter...

Kul tips - laddar hem omedelbart!

Ursprungligen av PaO:

Sedan finns Smart Lock vilket gör att man inte behöver låsa upp mobilen i tid och o tid.
Hellre att man själv får bestämma säkerhetsnivåer än att tillverkaren bestämmer

Detta är något jag gillar. Men jag tycker nog också att det är lite av en no issue på Iphone-sidan där Face ID gör det så smidigt (OCH säkert) att det i praktiken är som att telefonen inte är låst.

Ursprungligen av PaO:

Mycket intressant läsning ?
Måste vara ett myller av inställningar jämfört med IOS
Väntar med spänning på imorgon
Till det mörka läget går det ju att välja andra ikoner och bakgrunder till lås och hemskärm.
Jag kör mörkt läge (nattläge) med orcas ikoner och egen bakgrund på låskärmen.
Angående skärmdump, tänk då att du har en penna där du kan välja vilket område du vill klippa ut från skärmen eller direkt rita på och redigera skärmklippet = Note och s-pen ?

Edit
BTW
Samsung har 24 månaders garanti out of the box på både mobiler och wearables

Ja det är väldigt mycket – absolut en myriad! En del inställningar är ju jättepraktiska och något jag skulle vilja kunna göra även på min vanliga Iphone. Det är också lite rörigt, och kommer nog ta längre tid än en vecka för att lära sig hitta rätt överallt

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om det
Uråldrig var nog lite väl att ta till men det intressanta är vilken väg Samsung valde. Många som sagt att Samsung kommer att ta efter Apple med både Face ID, flärp och att skrota 3.5 mm jack. Men Samsung har valt en egen väg. Men jag är fortfarande frågande till alla Android lurar som förra året hade flärp, tex P20 serien med fysisk knapp och flärp, märklig kombo ungefär som de slängde in flärpen sent i produktionen.
Spännande hur Samsung fortsätter med sin utveckling mot New Infinity ?

Jag är ju en av de som tycker att Apples lite bredare flärp ser rejält mycket snyggare ut än de flesta "smala" varianter jag sett. Det blir ett mer distinkt utseende och mer designat för att det ska vara bekvämt för ögat. Så för mig är det en snygg flärp eller ingen flärp som gäller – jag gillar inte lösningen som många Android-mobiler kör på att flärpen går att "dölja" med en svart rad. Den syns ändå och det ser fult ut!

Men sen kan jag konstatera att skärmhålet på Galaxy S10 inte stör mig alls. Det är så litet att det inte tar min uppmärksamhet (vilket jag var rädd för), och de har löst det snyggt med att den göms i en tunn svart rand t ex när jag kollar på video och bilder.

Sen ska man vara kritiskt är detta ju endast möjligt för att de inte har en biometrisk ansiktsigenkänning, för det skulle kräva mer utrymme. Jag ser att diskussionen är igång här om detta, och jag måste nog trots allt säga att funktionen inte borde finnas om den inte är säker. Det går uppenbarligen att göra en ansiktsigenkänning som är både smidig och säker, med en tradeoff att den tar upp mer av skärmen. Jag tycker Samsung borde satsa antingen på att skapa en sådan, eller köra fullt ut med andra typer av säkra autentiseringsmetoder som fingeravtrycksläsaren (vilken fungerar bra, men inte fantastiskt) och irisavläsning.

Jag tror inte att en typisk användare sätter sig in i vilken ansiktsigenkänning som är säker och vilken som inte är det. De vill bara smidigt och enkelt kunna komma in i sin telefon. Det är tillverkarens ansvar att se till att detta sker säkert. Jag har själv stängt av ansiktsigenkänningen helt, och kör bara på fingeravtryck. I kombination med Smart Lock.

@jakobnilsson jag fick vibbar tilll Baby Driver när jag såg ditt foto att lura luren, Jon Hamm närmare bestämt ?

Bevaka tråden